Svensk studie: Våldsamma spel leder inte till mindre empati

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Det de egentligen borde ha undersökt är om personer med nedsatt empatiförmåga blir triggade av att spela våldsamma spel.

Det där har jag funderat på. "Vanligt" folk påverkas nog inte men personer som är lite "speciella" eller har vissa diagnoser kan nog påverkas

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Samhällets och kulturella värderingar har sannolikt större inflytande på hur accepterat våld är som konfliktlösare än en fantasi.

Hur mottaglig och kapabel en person är, är också individuellt och kan nog inte undersökas i en så liten studie som denna?

Jag brukar tänka att så länge individen kan följa regler, spelar det ingen roll om det är en fotbollsmatch eller 'GTA'.

Och med det resonenmanget som grund, blir det viktiga att sahället inte ratifierar kroppslig bestraffning i någon form. Sanktionerar staten våld (spöstraff, stening, avrättning och så vidare), kommer även innevånare anamma samma bestraffningsmetoder.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Medlem

Hur lätt är det att mäta beteendeförändring med MR? Är der ett instrument som används regelbundet inom psykiatrin på det sättet?

Jag spelar själv "våldsamma spel" och funderar ibland om jag blir tillvänjd våld, fast det är inte så jag har märkt det.

Permalänk
Medlem

Det enda jag kan hålla med om i modern tid som kritik är befogad är porren. I övrigt är det ju bara folk som vill hitta diverse scape goats för att något annat brister. Videovåldet på 80-talet var ju innan man hade upptäckt dagens olika NPF-diagnoser.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Nu är ju inte direkt "strama tyglar" nödvändigtvis något positivt. Du kan ha jättestrama tyglar utan någon som helst empati i uppfostran, det leder inte direkt till något bra. Min gissning är att det är underliggande frustration/dåligt mående som leder till sådant beteende. Spelet gav honom iden att ta ut det på det specifika sättet.

Absolut medhåll. Skrev det om strama tyglar bara för att det alltid finns folk som klagar på slapp uppfostran. Min tolkning var att han var liten och påverkades av det han lekte (spelade); min åsikt (utan forskningsunderstöd) är att ingen lever i ett vakuum, vi påverkas alla av vår omgivning och kultur. Det är mycket möjligt (enligt mig) att man påverkas av videovåld, musik, etc, men det är ändå inget självklart skäl att förbjuda. Finns mycket i samhället som har dåliga följder, men följderna av förbud kan bli ännu värre (fast på andra sätt).

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Hedersmedlem

Alltså, alla väljer ju vad de tycker är mer trovärdigt: en vetenskaplig studie på ämnet, eller folk som killgissar på Sweclockers om hur det faktiskt är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ostbullen:

Det var bättre förr innan det fanns våldsamma spel.

Farfar t.ex. berättade hur det var vanligt när han var ung att man åkte till grannbyn bara för att slåss(född 1920 och uppvuxen på landet). Inte ovanligt med tillhyggen heller. Mycket bättre att de var lite sociala och träffade människor när de utförde sina våldshandlingar.

/s

Sådär gjorde vi under 00-talet också. Och nu snackar jag inte 1900.

Jag tror att det är så många andra faktorer som spelar in i huruvida man blir våldsam som människa eller inte att våldsamma spel är en icke-faktor. För vissa lär det fungera avskräckande eller som en ventil, medens det för andra ger idéer och förslag på saker att testa i verkligheten.

Skrivet av F.Ultra:

Dock stämmer inte det där öht om man tittar på statistik under längre tidsperioder. Vad du märkt av är dels att media har valt att rapportera mer om våld än vad de gjorde tidigare och dels att du minns "the golden days" när du inte noterade så mycket våld vilket berodde på att du var mycket yngre och då inte följde med lika mycket i vad som hände i samhället.

T.ex så har antalet mord (och då pratar vi antal och inte ens procentuellt) minskat stadigt år för år fram tills nuvarande gängkrig (och trotts det kriget och alla skjutningar så är vi ändå inte uppe i det antal mord som vi hade på t.ex 80-talet) och så fort det är avklarat så kommer det antalet att sjunka direkt igen.

Fast det där beror ju till väldigt stor del på kortare responstider och bättre sjukvård, att bara jämföra antalet döda med en tid där det inte ens fanns mobiltelefoner blir väldigt missvisande.
Att samhället blivit råare råder det inga tvivel om, antalet grova våldshandlingar har spårat fullständigt.

Sen att man läser mer är såklart en bidragande faktor till att folk tror att det är vanligare än det faktiskt är.

Skrivet av pv2b:

Alltså, alla väljer ju vad de tycker är mer trovärdigt: en vetenskaplig studie på ämnet, eller folk som killgissar på Sweclockers om hur det faktiskt är.

Nog för att det är trevligt med en studie i ämnet, men hur mycket säger egentligen 7 speltillfällen med så få involverade? En studie där man följer ett par tusen ungar/ungdomar under deras uppväxt hade man velat ha för att åtminstone kunna dra några slutsatser.

Visa signatur

Chassi> FD Define S CPU> i7 10700 GPU>RTX 3070 MB> GB B460 Aorus Pro AC Ram> 32GB PSU> Corsair AX1200

"Server"> Enthoo Pro CPU> i7 5960x @ 4,2 Ghz GPU>GTX 760 MB> Asus x99 Deluxe Ram> 32GB 2666mhz PSU> Corsair CX650

Kringutrustning> Philips 70PUS7304, AOC AGON AG271QG, Roccat ISKU Fx, Logitech G502 Spectrum, MX 5500, MX Revolution, Arctis Nova Pro Wireless, Behringer Ms40, HP Reverb G2, MSI GF65 Thin 10SER, USB 990 Pro 2tb,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ostbullen:

Det var bättre förr innan det fanns våldsamma spel.

Farfar t.ex. berättade hur det var vanligt när han var ung att man åkte till grannbyn bara för att slåss(född 1920 och uppvuxen på landet). Inte ovanligt med tillhyggen heller. Mycket bättre att de var lite sociala och träffade människor när de utförde sina våldshandlingar.

/s

Ser framför mig gallerna i Asterix! Underbart!

Permalänk
Medlem

Människor utvecklas efter miljö de rör sig i, det är inget nytt. Barn såväl som vuxna tar efter sådant man ser upp till oavsett hur lagen ser på det. Det har visat sig att individen är oftast ganska lättpåverkad oavsett vilken ställning man hade innan man placerats i en specifik miljö.

Säg att vi placerar 100 13 åringar i en anläggning där de första perioden utsätts för en vanlig men strikt skolmiljö under X tid, därefter lägger man in fighting spel(ex Tekken\Streetfighter) X tid innan rasterna. Ökar inte våldsamheterna på rasterna så skulle man vara mycket förvånad.

När det kommer till empati så påverkas den troligen inte nämnvärt mot de som man redan tycker om, däremot empatin för ovännerna tror jag absolut förändras. Hade varit intressant att få se mer i detalj hur man genomförde studien och hur man mätte empati.

Förövrigt, det är vanligt att se folk uttrycka sig i något med stil med "Jag gjorde minsann detta och detta som barn och se på mig, jag har inte tagit skada". Grejen är att man kan inte utvärdera sig själv, många har har ingen aning om de är en god eller ond människa, hur mäter man ens det? Än mindre hur ens kognitiva egenska har påverkats av miljön man levt i. Själv anser jag att jag är god(med allt vad det innebär) men det är inte omöjligt att det finns folk som har en annan åsikt om det där, det är till och med troligt.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Alltså, alla väljer ju vad de tycker är mer trovärdigt: en vetenskaplig studie på ämnet, eller folk som killgissar på Sweclockers om hur det faktiskt är.

Jag tycker en vetenskaplig studie. Men denna studie känns inte helt trovärdig.

Från artikeln:

Studien utfördes med 89 försökspersoner som alla först fick utföra ett empatitest medan forskarna registrerade hjärnans aktivitet med magnetröntgen. Sedan delades de in i två grupper där den ena fick spela Grand Theft Auto så våldsamt som möjligt vid sju tillfällen och den andra skulle fotografera NPC:er istället för att skjuta dem. Därefter upprepades empatitestet.

Forskarna kunde alltså inte se några som helst förändringar i hjärnan i den grupp som mördade NPC:er, men Predrag Petrovic vill göra om testet på längre sikt med mycket mer spelande för att helt kunna utesluta någon effekt av de våldsamma spelen på spelarnas empati.

Så 89 personer (ganska litet underlag) en enbart 7 speltillfällen (ganska kort exponering).

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Neon:

Förövrigt, det är vanligt att se folk uttrycka sig i något med stil med "Jag gjorde minsann detta och detta som barn och se på mig, jag har inte tagit skada". Grejen är att man kan inte utvärdera sig själv. Många har har ingen aning om de är en god eller ond människa, hur mäter man ens det? Än mindre hur ens kognitiva egenska har påverkats av miljön man levt i. Själv anser jag att jag är god(med allt vad det innebär) men det är inte omöjligt att det finns folk som har en annan åsikt om det där, det är till och med troligt.

För att inte tala om, hur vet man hur man själv hade varit utan de influenserna i sitt liv? Det är inte direkt så att man kan upprepa experimentet på sig själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Min son blev ledsen när jag grillade gris och får i minecraft… de kan ju få gulliga barn om man matar dem istället…

Det ligger något i det

Ja, sonen har ju en poäng, om man matar dom kan man få FLER grisar att grilla

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Dold text
Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Alltså, alla väljer ju vad de tycker är mer trovärdigt: en vetenskaplig studie på ämnet, eller folk som killgissar på Sweclockers om hur det faktiskt är.

Du bortser från att flertalet av oss här själva har genomfört och granskat vetenskapliga studier i ämnet? Eller att den är för banal för att dra några slutsatser från?

Ämnet som sådant har dessutom återkommit flertalet gånger genom åren men i olika skepnad. Ett av de tidigare i moden tid var på 1950-talet då det förväntades att ungdomar skulle köra av vägen på grund av bristande impulskontroll om de lyssnade på rockmusik samtidigt som de körde.

Flertalet ungdomskulturella fenomen har genom åren förspråkats vara orsaken till moraliskt förfall. Diskussionen om dataspel har funnits sedan 1980-talet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizccc:

Nog för att det är trevligt med en studie i ämnet, men hur mycket säger egentligen 7 speltillfällen med så få involverade? En studie där man följer ett par tusen ungar/ungdomar under deras uppväxt hade man velat ha för att åtminstone kunna dra några slutsatser.

Vid det här laget borde det finnas miljoner bleka gamers som växte upp med våldsamma spel. Om datorspel leder till våld borde man se det i denna grupp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Vid det här laget borde det finnas miljoner bleka gamers som växte upp med våldsamma spel. Om datorspel leder till våld borde man se det i denna grupp.

Jag vet inte om jag tycker att 2D grafik i fågelperspektiv går att jämföra med dagens nästan fotorealistiska plattskärms-3D och VR spel. Men visst hade det varit intressant med en undersökning på hur spelande påverkat personer genom åren fram tills idag.

Visa signatur

Chassi> FD Define S CPU> i7 10700 GPU>RTX 3070 MB> GB B460 Aorus Pro AC Ram> 32GB PSU> Corsair AX1200

"Server"> Enthoo Pro CPU> i7 5960x @ 4,2 Ghz GPU>GTX 760 MB> Asus x99 Deluxe Ram> 32GB 2666mhz PSU> Corsair CX650

Kringutrustning> Philips 70PUS7304, AOC AGON AG271QG, Roccat ISKU Fx, Logitech G502 Spectrum, MX 5500, MX Revolution, Arctis Nova Pro Wireless, Behringer Ms40, HP Reverb G2, MSI GF65 Thin 10SER, USB 990 Pro 2tb,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizccc:

Jag vet inte om jag tycker att 2D grafik i fågelperspektiv går att jämföra med dagens nästan fotorealistiska plattskärms-3D och VR spel. Men visst hade det varit intressant med en undersökning på hur spelande påverkat personer genom åren fram tills idag.

Det har varit lite fler spel än det första GTA genom åren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Det har varit lite fler spel än det första GTA genom åren.

Menar du att fotorealism har funnits i spel under hela min uppväxt (runt 30) så är jag beredd att kalla dig lögnare.
Menar du däremot att realism i spel inte påverkar huruvida man kan ta skada av det eller ej så är det ju just därför jag skulle vilja se en undersökning på det.

Rimligtvis är det svårare för ett barn att skilja på fiktion och verklighet om fiktionen knappt går att skilja från verkligheten än om det är en väldigt tydlig grafisk skillnad, men det är bara vad min logik säger mig.

Visa signatur

Chassi> FD Define S CPU> i7 10700 GPU>RTX 3070 MB> GB B460 Aorus Pro AC Ram> 32GB PSU> Corsair AX1200

"Server"> Enthoo Pro CPU> i7 5960x @ 4,2 Ghz GPU>GTX 760 MB> Asus x99 Deluxe Ram> 32GB 2666mhz PSU> Corsair CX650

Kringutrustning> Philips 70PUS7304, AOC AGON AG271QG, Roccat ISKU Fx, Logitech G502 Spectrum, MX 5500, MX Revolution, Arctis Nova Pro Wireless, Behringer Ms40, HP Reverb G2, MSI GF65 Thin 10SER, USB 990 Pro 2tb,

Permalänk
Medlem

Skillnaden mellan antalet datorspelare och antalet våldsamma människor i samhället är så stor att det ska till mycket för att jag skulle dra den kopplingen ändå.

Det är snarare vissa individer med tveksam moral från innan, uppväxta med förebilder omkring sig som i sin tur avspeglar tveksam moral, som kan påverkas av spel och film etc. Man behöver nog inte ens låsa in sig på just dessa ämnen utan vissa människor kan påverkas av vad som helst.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizccc:

Menar du att fotorealism har funnits i spel under hela min uppväxt (runt 30) så är jag beredd att kalla dig lögnare.
Menar du däremot att realism i spel inte påverkar huruvida man kan ta skada av det eller ej så är det ju just därför jag skulle vilja se en undersökning på det.

Rimligtvis är det svårare för ett barn att skilja på fiktion och verklighet om fiktionen knappt går att skilja från verkligheten än om det är en väldigt tydlig grafisk skillnad, men det är bara vad min logik säger mig.

Nej, jag menar att det funnits många mer realistiska spel än första GTA. Fotorealistiska spel existerar inte idag heller. I den mån spel försöker efterlikna fotorealism tenderar det att vara åt det cinematiska hållet, viket gör det till uppenbar fiktion. Inte ens om det var extremt realistisk grafik skulle det vara svårt för någon att skilja ett spel från verkligheten. Det krävs betydligt mer än realistisk grafik för att sudda ut gränserna.

Idag ser vi inte heller lika extremt våldsamma spel som det fanns förr. Vad jag vet finns det inga moderna versioner av spel som Soldier of Fortune, Carmageddon och Postal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Magnetröntgen är nog mer skadlig än våldsamma spel, empati sitter ju i hjärtat.
Jag kan dock hålla med om att våldsamma spel är ganska uttjatat och fantasilöst, så det är nog snarare en avspegling på hur mycket undertryckt ilska folk går och bär på.
Skönt att dom kan använda spel som en ventil, istället för att gå ut och ge sig på riktiga människor.
Att ha sympati för AI är ungefär lika vrickat som att ha sympati för en boxpåse.
Att förbjuda våldsspel är därför lika dumt som att förbjuda boxpåsar.

Nu var det ju inte någon röntgenundersökning som tillämpades. Även om det står "magnetröntgen" i artikeln är detta inget som existerar, än mindre något som användes i studien. Utan att ha läst forskargruppens metodik kan jag med säkerhet säga att det var funktionell magnetresonanstomografi (fMRI) som användes. Denna bygger inte på någon joniserande strålning och är såvitt vi känner till helt ofarlig för människor (givet avsaknad av inopererad metall och lite annat).

Sen att känna sympati för karaktärer i datorspel är ju inget underligt. Det är ju tjusningen för många storybaserade spel. Just NPC:er i ett spel som bygger på att ikläda sig rollen som antisocial mördare kanske inte är given för sympatibyggande. Skulle det däremot röra sig om ett framtida spel med en faktisk artificiell intelligens är det ju fullt rimligt att sympatisera med denna. Det är ju dock science fiction idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Nej, jag menar att det funnits många mer realistiska spel än första GTA. Fotorealistiska spel existerar inte idag heller. I den mån spel försöker efterlikna fotorealism tenderar det att vara åt det cinematiska hållet, viket gör det till uppenbar fiktion. Inte ens om det var extremt realistisk grafik skulle det vara svårt för någon att skilja ett spel från verkligheten. Det krävs betydligt mer än realistisk grafik för att sudda ut gränserna.

Idag ser vi inte heller lika extremt våldsamma spel som det fanns förr. Vad jag vet finns det inga moderna versioner av spel som Soldier of Fortune, Carmageddon och Postal.

Jag ser vad du skriver men har svårt att förstå din argumentation. Vad jag tror är att ju närmre spel kommer verkligheten desto svårare blir det för barn att skilja det från verkligheten (på ett rent känslomässigt plan) när man t.ex ser eller utför hemska saker i ett spel. Och det råder väl ingen tvivel om att realismen i spel har tagit rejäla kliv sedan säg 90/00-tal.

Är detta vad du argumenterar emot?

Visa signatur

Chassi> FD Define S CPU> i7 10700 GPU>RTX 3070 MB> GB B460 Aorus Pro AC Ram> 32GB PSU> Corsair AX1200

"Server"> Enthoo Pro CPU> i7 5960x @ 4,2 Ghz GPU>GTX 760 MB> Asus x99 Deluxe Ram> 32GB 2666mhz PSU> Corsair CX650

Kringutrustning> Philips 70PUS7304, AOC AGON AG271QG, Roccat ISKU Fx, Logitech G502 Spectrum, MX 5500, MX Revolution, Arctis Nova Pro Wireless, Behringer Ms40, HP Reverb G2, MSI GF65 Thin 10SER, USB 990 Pro 2tb,

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av JohanL21:

Du bortser från att flertalet av oss här själva har genomfört och granskat vetenskapliga studier i ämnet? Eller att den är för banal för att dra några slutsatser från?

Ämnet som sådant har dessutom återkommit flertalet gånger genom åren men i olika skepnad. Ett av de tidigare i moden tid var på 1950-talet då det förväntades att ungdomar skulle köra av vägen på grund av bristande impulskontroll om de lyssnade på rockmusik samtidigt som de körde.

Flertalet ungdomskulturella fenomen har genom åren förspråkats vara orsaken till moraliskt förfall. Diskussionen om dataspel har funnits sedan 1980-talet.

Jag vet inte riktigt vad du vill ha sagt med detta, men jag kan säga att de som seriöst genomfört och granskar vetenskapliga studier i ämnet inte är de som ska känna sig träffade av det jag skrev.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fredrik831:

Jag är också en av dem så du är inte ensam.

Till er andra som inte verkar se något problem med våld i spel: det beror givetvis på kontext och sammanhang. Det är nog uppenbart för var och en att samhället blivit hårdare än det var tidigare, och särskilt i vissa grupper är våld glorifierat och respekten för liv bortblåst. Nånstans kommer det från. Jag säger inte att spel som GTA leder till att någon går ut och skjuter ner sina medmänniskor, men det är en del av ett större sammanhang. En person som kanske lever med taskig hemmiljö, där omgivningen är våldsam och det saknas positiva influenser kommer förmodligen mentalt hårdna. Våldsamma spel späder på den utvecklingen. Om inte annat tar det tid från potentiellt läkande aktiviteter, ex träning, (bra) socialt umgänge, etc.
Människor behöver bra influenser, och jag skulle inte räkna våldsamma spel dit.

I ditt resonemang blandar du samman korrelation med kausalitet. Bara för att två ting förekommer samtidigt betyder det inte att de ena driver det andra eller vice versa.

Du kommer dessutom med ett påstående för vilken bevisbördan ligger hos dig:, att våldsamma spel spär på den våldsamma utvecklingen i socialt redan utsatta individers liv. Vad bygger du detta på?

Permalänk
Medlem

Finns andra mer rediga saker som leder till låg emotionell intelligens

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem

Jag citerar ingen, svarar ingen särskild, bara kommenterar på själva tråden om på varför jag tror det inte är bra med våldsspel.

De som spelar för att avreagera sig. Till del kan jag förstå det, till del inte, frustration brukar väl ändå bero på något? Är det inte bättre att hantera den biten där problemet finns och slippa avreagera sig på något annat?

Är det bara pixlar så låt gå nån enda gång, men om det är ofta, var kommer det ifrån? Om det sitter en spelare på andra sidan nätet som förlorar, stressar upp sig, blir frustrerad när du vinner och förstör dennes spelvärld, vad händer då? Vad gör den spelaren? Hamnar utbrottet där istället? Blir det till en nedstämdhet? Ledsen? Uttrycket "rage quit"? Vad blir utkomsten av det, rent praktiskt?

Då jag reparerade grejor kom det emellanåt in sönderslagen elektronik och jag brukade fråga ungefär "Vad har hänt med den här?" "Hur gick det här till?" och förklaringen var i stort sett alltid "Jag förlorade i ett spel" eller "Datorn kraschade just precis när jag höll på vinna", nånting i den stilen, så gott som varje gång. Samtidigt var de lite skamsna där de kom in och undrade om nåt av det går laga eller åtminstone ville ha hjälp att plocka ur hårddsiken och sånt där. De släppte gärna fram andra kunder i kön, så de var ensamma kvar i verstaden när de plockade fram de sönderslagna grejorna.

Spelarna blir så stressade och uppgasade att det till slut rinner över när det går dåligt. Det vore faktiskt intressant med en liten undersökning på detta forum: "Har du någon gång förstört datorn eller kringutrustning i frustration över ett spel?"

Men, föralldel, jag har även sett en video sönderslagen för att kassetthissen strulade, fjärrkontrollen mosad/böjd för att laget förlorade, tv utkastad över balkongräcket som en del i ett gräl, hotell-tv förstörd av rockband som f.ö kvaddat hela rummet, men överlag mycket ovanligt med sådana grejor. Datorprylar var det absolut mest förekommande som någon förstört med avsikt, och med sådant våld.

I en del fall måste det ha förekommit enormt mycket kraft, som t.ex en böjd laptop. Hur hårt måste man ta i för att knäcka en hopfälld laptop av lite äldre modell (för det här är ju några år sedan)? Totalt sönderslagna tangentbord, cd-skiva bruten i 2 delar och inmosad i chassiet, laptop där skärmen inte längre sitter kvar på själva datorn, en stationär dator där spelaren klivit upp och stampat på chassiet, .. För mig är det där obegripligt. Som i ronja - "Vaffö vaffö vaffö gjör di på detta viset?"
Varför utsätter de sig för något som är så stressande?
Jag skulle bara gått ifrån, eller avinstallerat spelet och hittat nåt lugnare.

Jag har flera gånger undrat också, vem eller vad skulle blivit måltavla för den där vreden, om inte datorgrejorna? Skulle de slagit sönder bostaden? möblerna? misshandlat någon? för nånstans brukar det så småningom ta vägen.

Den här sidan förklarar en hel del av varför jag tror som jag gör om spelen - https://www.sveakbt.se/kanslor/aggressionsproblem

och citat "Det har gjorts forskning som pekar på att det finns ett samband mellan dataspelande och våld, men det förefaller osäkert om dataspelandet har skapat våldsbeteenden eller om aggressiva personer dras till våldsamma datorspel. Det finns alltså inget entydigt orsakssammanhang." - detta kommer från https://www.psykologisktvetande.se/aggressioner.html

Men, såklart, på ett forum som detta där det säkerligen finns väldigt många som spelar, så är jag nog i minoritet med denna uppfattning. ..om nu nån orkat sig igenom all denna text.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heliopause:

Jag fattar vad du säger, men håller inte riktigt med att det har något allt med våldsspel att göra.

Absolut att folk ibland blir frustrerade och kanske ibland tar ut det på mer våldsamma vis. Själv har jag aldrig aktivt haft sönder något pga spel, men jag har slängt en laptop i golvet vid tillfälle som tonåring efter ett ganska dramatiskt avslut på ett förhållande.

Själv skulle jag se det som en dyr stressboll. Blir man riktigt jävla frustrerad på något, kanske man haft en dålig dag på jobbet, fått ett tråkigt besked inom familjen eller kanske förlorat en nära vän, oavsett vad grundskälet är så behöver alla lite då och då bara komma ifrån och återhämta sig. Vissa kanske även känner lite mer aggressioner än andra, just det känns helt naturligt för mig—det är ju lite poängen med varför stressbollar finns, eller hur?

Så tänk nu att i stället för en stressboll så kanske man har något annat, en kudde att skrika i, en fotboll att sparka på eller ett spel att lira. Singleplayer eller multiplayer spelar ingen roll, för min del spelade jag rätt så mycket Call of Duty under mina sena tonårsår. Hade inte så många vänner på gymnasiet och hade även lite problem med mobbning i grundskolan, så jag var nog inte den gladaste tonåringen. Kan tänka mig att andra spel som Skyrim, Fallout eller GTA funkar lika bra det för dem som föredrar det, behöver inte ens vara ett våldsspel, vissa gillar t.ex. racingspel och andra föredrar rollspel.

Men jo, absolut om det går dåligt så hjälper det ju knappast och frustrationen kan lätt öka, själv så har jag en tendens att slå näven i skrivbordet i stället för att slå sönder något om det går så långt. Men så länge det inte går allt för dåligt så har det alltid haft en omvänd effekt, i alla fall på mig, där jag ofta kände mig mycket lugnare efteråt. Numera spelar jag typ knappt många spel längre, mestadels lite platformsspel och indiespel om jag känner för det, och sviker humöret så brukar musik vara att föredra.

Men i var fall, ser inte att det du säger nödvändigtvis behöver vara kopplat till just våldsspel. Man kan ju för all del bli lika förbannad om man förlorar i Mario Kart också. Och för all del så är det väl fortfarande ändå bättre ifall en spelkontroll går sönder än att man faktiskt skadar någon. Har du sönder din kontroller så är det ju i slutändan bara du själv (och din plånbok) som får lida.

Om det inte är spelet som triggar så hade det säkert varit något annat. Det behöver inte innebära på något vis att ett spel i sig påvisat ett beteende som inte redan fanns där. Du nämner ju själv flera exempel som inte har med spel att göra. Är inte vissa sporter lite väl ökända för att fansen ibland kan bli lite väl våldsamma ifall favoritlaget förlorar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Jag vet inte riktigt vad du vill ha sagt med detta, men jag kan säga att de som seriöst genomfört och granskar vetenskapliga studier i ämnet inte är de som ska känna sig träffade av det jag skrev.

Att bara för att man undersöker något med vetenskapliga metoder innebär det inte att det är vetenskap (eller ens "forskning")

Kritik mot studien i det här fallet kan vara:
För få deltagare.
För kort tidsperiod.
Men kanske framför allt, att vi inte genom någon avbildningsteknik än kan läsa människors tankar och eller känslor.

Vi kan se aktivitet i hjärnområden och möjligtvis koppla detta till en viss känsla, men att kvantifiera hur empatisk en person är och förändingen över tid kopplat till spelandet av ett visst spel blir nog svårt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heliopause:

Jag citerar ingen, svarar ingen särskild, bara kommenterar på själva tråden om på varför jag tror det inte är bra med våldsspel.

Tycker du har många kloka funderingar men dom slags spel som drivit mig till att förstöra flest teknikgrejer är tveklöst FIFA, NHL samt racingspel och jag har flera vänner som också finner dessa slags spel mest aggressionsframkallande.

Så att aggressionsutbrott vid spelande skulle ha en korrelation med våld i själva spelet köper jag inte. Men det kanske inte var så du menade

Visa signatur

Chassi> FD Define S CPU> i7 10700 GPU>RTX 3070 MB> GB B460 Aorus Pro AC Ram> 32GB PSU> Corsair AX1200

"Server"> Enthoo Pro CPU> i7 5960x @ 4,2 Ghz GPU>GTX 760 MB> Asus x99 Deluxe Ram> 32GB 2666mhz PSU> Corsair CX650

Kringutrustning> Philips 70PUS7304, AOC AGON AG271QG, Roccat ISKU Fx, Logitech G502 Spectrum, MX 5500, MX Revolution, Arctis Nova Pro Wireless, Behringer Ms40, HP Reverb G2, MSI GF65 Thin 10SER, USB 990 Pro 2tb,