TV-guiden 2023/24 – diskussionstråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av SupakmeGusta:

Hej! Bytt boende och har nu 3.35m ifrån tv till huvud. Sålde precis min LG OLED 55C7V som vi varit fantastiskt nöjda med till förmån för att köpa en 65" i tv rummet. Köpte en 75" Samsung neo Q85B i somras till vardagsrummet och redan där märkte vi en kvalitetsskillnad i bild trots att det skilde 6år mellan tv apparaterna. OLEDen ifrån 2017 var bättre.
Nu till frågan:
Kommer jag att uppleva en förbättring i bild om jag köper en TCL C849 65" eller kommer den åtminstone att upplevas som likvärdig mot den gamla OLEDen?
Isåfall tänker jag att jag likaväl kan köpa en Q70 och spara 3000kr, mot TCLs pris på 12490?
Eller finns det bättre alternativ runt 10k?
Tack för en bra tråd och ett bra forum!

65B3 finns ju för under 15k, tror inte något sämre bildmässigt kommer nå upp till det du är van vid eller letar efter

Permalänk
Skrivet av medbor:

65B3 finns ju för under 15k, tror inte något sämre bildmässigt kommer nå upp till det du är van vid eller letar efter

Var finns den för det priset?
Har den under senaste 3mån någonsin varit billigare via Benify eller liknande så att det finns en chans att den sänks ännu mer inom kort?

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SupakmeGusta:

Var finns den för det priset?
Har den under senaste 3mån någonsin varit billigare via Benify eller liknande så att det finns en chans att den sänks ännu mer inom kort?

Det var visst en fyndvara, jag googlade bara lite snabbt

https://www.netonnet.se/art/outlet/tv-och-ljud/tv/lg-x-oled65...

Permalänk
Skrivet av SupakmeGusta:

Var finns den för det priset?
Har den under senaste 3mån någonsin varit billigare via Benify eller liknande så att det finns en chans att den sänks ännu mer inom kort?

Den kostade igår 14990kr(medlemspris några kronor lägre) på lg.com och hade man en rabattkod på 10% på det så blev det ett pris på drygt 13k. Dock kunde jag bara se att det priset varade under ungefär ett dygn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SupakmeGusta:

Var finns den för det priset?
Har den under senaste 3mån någonsin varit billigare via Benify eller liknande så att det finns en chans att den sänks ännu mer inom kort?

"Once you go black osv". Skulle personligen aldrig kunna ta steget ner tillbaka från OLED som tidigare beskrivet, du kommer bara att bli besviken.

Nej, spara lite till och köp en 65" B3 / C3, du kommer sannolikt att ha TV:n i minst 3-5 år gissar jag?

B3/C3 kan bli något billigare under våren utan att veta något säkert. Håll utkik i Fyndtråden samt den dedikerade LG OLED 2023-tråden där brukar sådant postas.

Permalänk
Skrivet av edson:

"Once you go black osv". Skulle personligen aldrig kunna ta steget ner tillbaka från OLED som tidigare beskrivet, du kommer bara att bli besviken.

Nej, spara lite till och köp en 65" B3 / C3, du kommer sannolikt att ha TV:n i minst 3-5 år gissar jag?

B3/C3 kan bli något billigare under våren utan att veta något säkert. Håll utkik i Fyndtråden samt den dedikerade LG OLED 2023-tråden där brukar sådant postas.

Har du jämfört mot mini led ?

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Den långa förklaringen, vad jag kan observera, är att OLED-pixelljusreglagen är ett hybridreglage som påverkar även dynamiskt omfång. När du sänker för långt blir det samma effekt som att dra ned kontrast/vitnivå-reglaget för långt. Det påverkar både fysisk utväxling till ljus (spänning etc.) och omfånget på signalnivåer på samma gång.

Enklast är att se detta med en helt vanlig gråramp. När reglaget för fysiskt ljusstyrka enbart handlar om fysiska utväxlingen ska inte grårampen påverkas. Den ska endast bli mörkare. Likt att lysdioderna tonar ned utan att bildinnehållet påverkas. Drar man i kontrast/vitnivå-reglaget kommer ska man däremot märka att posterisering ökar och rampen rör sig eftersom man krymper det dynamiska omfånget.

Hos OLED-modellerna är det både och i varierande grad. Hos G3:n får OLED-pixelljusreglaget mycket större utväxling på nivåerna än hos C3. Hos G3:n blir grårampen allt mer posteriserad och till slut utsmetad ju längre ned med drar reglaget. Försämring syns redan med reglaget under 50 och under 20 (vid ca 200 nits med peak brightness: Off) börjar bilden bli synligt plattare.

C3:n kan man dra till bottenläge och grårampen är fortfarande intakt. En C3 kalibrerad till 100 nits håller fortfarande en förväntad nivå av dynamiskt omfång. G3:n fick jag ned till 120 nits och då var bilden som en död fisk. Så G3 och C3 verkar regleras av olika algoritmer där. Jag har provkört G3/77 tum.

Philips OLED är liknande i sitt beteende. Drar man OLED-ljus-reglaget till nedersta 30 procenten eller så händer inget med ljusstyrkan längre. Det blir inte mörkare, bara plattare bild och färre nyanser och ingen större skillnad. Ofta även bara grönare och grönare vitbalans när man drar ned det för långt. Reglagets nivåer är inte utformad efter hur algoritmen inverkar.

Sony och Panasonic är också hybridreglage men inte alls lika drastisk effekt.

Laxpudding har du pillat på någon fler G3 och har den/dom samma beteende?
Tänkte om dom kanske fixat det med en mjukvaru uppdatering..

Hur beter sig samsungs oled s90c när man ställer ned ljusstyrkan?
Har den som alternativ..

Jag har tänkt byta upp mig i storlek från en 65" c1 och vill gärna förutom storleken även få ett lite bättre anti reflex filter (specifikt mer lite dämpning av spegelreflexerna som ibland stör) och högre ljusstyrka sommartid, då jag bor i norra sverige är det i princip ljust nästan dygnet på sommaren runt därav intresset av G serien.
Problemet är dock att jag tittar under vinter tid med ganska dämpad belysning i rummet och väldigt låg ljusstyrka på min tv och det känns som en dealbreaker om G3 har detta beteende.

Visa signatur

jos

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av joslse:

Laxpudding har du pillat på någon fler G3 och har den/dom samma beteende?
Tänkte om dom kanske fixat det med en mjukvaru uppdatering..

Hur beter sig samsungs oled s90c när man ställer ned ljusstyrkan?
Har den som alternativ..

Jag har tänkt byta upp mig i storlek från en 65" c1 och vill gärna förutom storleken även få ett lite bättre anti reflex filter (specifikt mer lite dämpning av spegelreflexerna som ibland stör) och högre ljusstyrka sommartid, då jag bor i norra sverige är det i princip ljust nästan dygnet på sommaren runt därav intresset av G serien.
Problemet är dock att jag tittar under vinter tid med ganska dämpad belysning i rummet och väldigt låg ljusstyrka på min tv och det känns som en dealbreaker om G3 har detta beteende.

Jag har inte pillat något mer med just G3:or. Så inte kunnat bekräfta.

Samsung S90C kan sänka sig nedåt i ljusstyrka mot 100 nits utan att tappa omfång. Panasonic MZ2000 (med MLA) klarar det också rätt bra, men kommer generellt posterisera mer än exempelvis C3.

Philips OLED generellt heller inte byggda för låga ljusnivåer utan trivs bäst vid 160–200 nits och uppåt i rum med adekvat belysning igång samt Ambiligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Jag har inte pillat något mer med just G3:or. Så inte kunnat bekräfta.

Samsung S90C kan sänka sig nedåt i ljusstyrka mot 100 nits utan att tappa omfång. Panasonic MZ2000 (med MLA) klarar det också rätt bra, men kommer generellt posterisera mer än exempelvis C3.

Philips OLED generellt heller inte byggda för låga ljusnivåer utan trivs bäst vid 160–200 nits och uppåt i rum med adekvat belysning igång samt Ambiligt.

Ok Tack för svar
Pansonicen finns väl bara i 65tum med MLA som jag förstår det.

Gillar sonys bildbehandling och det halvblanka reflex filtret på a80l men tycker dock att den är alldeles för dyr för 40tkr.

Får väl lägga dit s90c som ett högintressant alternativ, lite synd att rea priserna slutar i helgen..skulle vilja titta lite på samsungen och dess reflexfilter innan en beställning (antar att den blir nog billig igen framåt våren så har man bara tålamod ) och sedan är jag lite skeptiskt till samsungens bildbehandling men det är ju lite svårt att få en uppfattning om i butik.

Visa signatur

jos

Permalänk

Blev TCL 65" C849 på Webhallen för 9999:-
Priset var för bra för att ens överväga OLED för 15.000kr.
Särskilt då detta ändå primärt kommer att vara barnens tv.

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av joslse:

Ok Tack för svar
Pansonicen finns väl bara i 65tum med MLA som jag förstår det.

Gillar sonys bildbehandling och det halvblanka reflex filtret på a80l men tycker dock att den är alldeles för dyr för 40tkr.

Får väl lägga dit s90c som ett högintressant alternativ, lite synd att rea priserna slutar i helgen..skulle vilja titta lite på samsungen och dess reflexfilter innan en beställning (antar att den blir nog billig igen framåt våren så har man bara tålamod ) och sedan är jag lite skeptiskt till samsungens bildbehandling men det är ju lite svårt att få en uppfattning om i butik.

Jag älskar just bildbehandlingen i min S90C. Skalar apsnyggt det mesta på ett riktigt bra sätt.

Visa signatur

Mvh Fisen!
CPU:Intel Core i7-3770K@4,5Ghz |Kylare: Antec Kuhler H2O 620 |Mobo: Asus Sabertooth Z77|RAM: G.Skill Ripjaws X 16GB DDR3|Grafik: Gigabyte R9 290 OC Windforce |OS:Windows 8.1 64 bit|Chassi:Fractal Design Define R3, Svart|Hårddisk SSD Samsung EVO 250 |Nättagg: Fractal Design Newton R2, 650W, modulär, 80 PLUS|Övrigt:Skärm AOC Q2963Pm - 29"|

Permalänk
Medlem
Skrivet av SupakmeGusta:

Blev TCL 65" C849 på Webhallen för 9999:-
Priset var för bra för att ens överväga OLED för 15.000kr.
Särskilt då detta ändå primärt kommer att vara barnens tv.

Hur fick du det priset? (Bara nyfiken, har just köpt en annan TV )

Permalänk
Skrivet av Weiman:

Hur fick du det priset? (Bara nyfiken, har just köpt en annan TV )

Av en ren slump. Billigaste enligt prisjakt ligger på 12490:- nu på rean. Men var inloggad på Webhallen i annat ärende och då kom den upp som reklam. Trodde först de skrivit fel modell men det stämde att det var c849 för 9999kr. Lägsta priset någonsin för en mini led + FALD (65"). Blev ett snabbt tryck på köp knappen.

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem

Hej hör ni. Min lite äldre mammas TV har precis gått sönder och hon behöver en ny. Jag har någorlunda bra koll på de dyrare segmentet men har ingen som helst aning vad man ska välja gällande det som är i princip billigast. Hon har en väldigt begränsad budget (5000kr) och jag ser gärna att hon köper en 55 tum. Känns som att det skulle vara alldeles lagom för henne.

Hon behöver inte:

- Smart-TV funktioner (Hon har en Apple TV)
- 120hz
- HDR10 eller Dolby Vision
- Bra ljud (Hon har en soundbar)

Kraven är väl egentligen att den ska visa en okej bild, med okej ljusstyrka. Någon som har ett tips? Har kollat på följande modeller själv:

https://www.power.se/tv-och-ljud/tv/thomson-55-4k-uhd-android...
https://www.netonnet.se/art/tv/46-55tum/andersson-led5546uhda...
https://www.komplett.se/product/1248169/tv-ljud-bild/tv/tcl-5...

Är det någon av dom som sticker ut och är bättre än dom andra? De verkar väldigt lika vad gällande OS, CPU osv.

Edit: Eller ska man försöka sträcka budgeten något och ta en Hisense? Man blir inte klok på alla olika modeller x)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kungjaevel:

Hej hör ni. Min lite äldre mammas TV har precis gått sönder och hon behöver en ny. Jag har någorlunda bra koll på de dyrare segmentet men har ingen som helst aning vad man ska välja gällande det som är i princip billigast. Hon har en väldigt begränsad budget (5000kr) och jag ser gärna att hon köper en 55 tum. Känns som att det skulle vara alldeles lagom för henne.

Hon behöver inte:

- Smart-TV funktioner (Hon har en Apple TV)
- 120hz
- HDR10 eller Dolby Vision
- Bra ljud (Hon har en soundbar)

Kraven är väl egentligen att den ska visa en okej bild, med okej ljusstyrka. Någon som har ett tips? Har kollat på följande modeller själv:

https://www.power.se/tv-och-ljud/tv/thomson-55-4k-uhd-android...
https://www.netonnet.se/art/tv/46-55tum/andersson-led5546uhda...
https://www.komplett.se/product/1248169/tv-ljud-bild/tv/tcl-5...

Är det någon av dom som sticker ut och är bättre än dom andra? De verkar väldigt lika vad gällande OS, CPU osv.

Edit: Eller ska man försöka sträcka budgeten något och ta en Hisense? Man blir inte klok på alla olika modeller x)

Äldre mammor har oftast inte så höga eller specifika krav och med "Behöver inte" listan ovan så duger nog det mesta. Ta med henne till nån butik och kika på någon modell på erbjudande. Köpte en begagnat till min äldre mor och efter jag laborerat lite med inställningarna så var Ohh vilken fin bild. 😄

Visa signatur

Intel i5 12600KF @5.1ghz | ASUS PRIME Z690A | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U14S Dual | Kingston Fury DDR5 16GB | Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G | Corsair RM 650W | Crucial P3 plus 1tb M2 SSD | 2Tb M2 SSD | Windows 11 x64 | MSI GP63 8RE i7-8750H GTX1060 6G |

Permalänk
Medlem
Skrivet av knoxz:

Äldre mammor har oftast inte så höga eller specifika krav och med "Behöver inte" listan ovan så duger nog det mesta. Ta med henne till nån butik och kika på någon modell på erbjudande. Köpte en begagnat till min äldre mor och efter jag laborerat lite med inställningarna så var Ohh vilken fin bild. 😄

Haha du har säkert rätt. Jag är bara allergisk mot "dåliga" köp hon blir säkert nöjd oavsett vad!

Permalänk
Medlem

@Laxpudding Vad anser du om att köpa 85X955 för 39990 kr? Känns det rimligt för det man får eller bör man hellre titta åt en LG OLED av nyare modell?

Jag har idag en LG 65 CX som jag är väldigt nöjd med förutom att ljusstyrkan är lite halvdan. När jag nu sen också ska flytta ihop med damen och det blir till hus med extra stort ljusinsläpp och ett barn som börjar sköta TV själv och kan lämna TVn igång på pausskärm i en timme 😅 så kanske man inte vågar med OLED igen 🤔

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av PsyCor:

@Laxpudding Vad anser du om att köpa 85X955 för 39990 kr? Känns det rimligt för det man får eller bör man hellre titta åt en LG OLED av nyare modell?

Jag har idag en LG 65 CX som jag är väldigt nöjd med förutom att ljusstyrkan är lite halvdan. När jag nu sen också ska flytta ihop med damen och det blir till hus med extra stort ljusinsläpp och ett barn som börjar sköta TV själv och kan lämna TVn igång på pausskärm i en timme 😅 så kanske man inte vågar med OLED igen 🤔

Jag vet inte, har inte koll på priserna. Men om du söker mer ljusstyrka är det definitivt en rymdraket av skillnad mot det du har. Då behöver jämföra med OLED G3 i max 77 tum får att få delar av den ljusstyrkan en X955 kan ge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Jag vet inte, har inte koll på priserna. Men om du söker mer ljusstyrka är det definitivt en rymdraket av skillnad mot det du har. Då behöver jämföra med OLED G3 i max 77 tum får att få delar av den ljusstyrkan en X955 kan ge.

Ordinarie pris är tydligen 99900 kr för 85" men fanns deal på Webhallen för 39900 så la en spekulativ order. Problemet är att den inte finns för demo någonstans då den är helt ny så man tvekar.

Högsta prio är svärta och där är OLED kung. Men nummer två är ljusstyrka och hållbarhet i längden. Svårt beslut då det ändå handlar om ett antal tusenlappar.

Permalänk
Medlem

Är det prisvärt med följande tv https://www.power.se/tv-och-ljud/tv/samsung-55-4k-qled-tv-tq5... för 6400 kr med rabattkod?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oakwall:

Är det prisvärt med följande tv https://www.power.se/tv-och-ljud/tv/samsung-55-4k-qled-tv-tq5... för 6400 kr med rabattkod?

Hade du frågat under perioden BF till Jul så hade det funnits bättre för pengarna men nu är det lite stiltje på bra kampanjer så får nog inte mer för den summan idag.

Permalänk
Medlem

Power har ju jättebra erbjudanden tom idag 18/2. Först 20% på nästan allt i butik som medlem och sedan cashback på vissa LG Oled. (Edit: Ingen cashback av LG pga Powers rabatt enligt forummedlem)
77" C3 för 19700:- Tänkte slå till men tvekar. Blir 50" plasma från 2009 ett tag till :-/

Visa signatur

Ryzen 3700x, ASUS PRIME X370-PRO, 32GB ram, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), Cooler Master MM710.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bennyfax:

Power har ju jättebra erbjudanden tom idag 18/2. Först 20% på nästan allt i butik som medlem och sedan cashback på vissa LG Oled.
77" C3 för 19700:- Tänkte slå till men tvekar. Blir 50" plasma från 2009 ett tag till :-/

Tack för tipset! Det är ett jättebra pris och lägre än man kunde köpa under BF/julperioden.

Tvekar dock lite över OLED när man planerar flytta ihop med damen och hennes grabb. Båda är såna som gärna låter TVn stå igång på en pausskärm eller liknande 😅

Permalänk
Medlem
Skrivet av PsyCor:

Tack för tipset! Det är ett jättebra pris och lägre än man kunde köpa under BF/julperioden.

Tvekar dock lite över OLED när man planerar flytta ihop med damen och hennes grabb. Båda är såna som gärna låter TVn stå igång på en pausskärm eller liknande 😅

Går att ha en timmes autoavstängning

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Går att ha en timmes autoavstängning

Jo det vet jag, jag har en LG CX idag. Men det är ändå inte optimalt. Hade man kunnat få demo på TCLs high-end modeller hade jag inte varit omöjlig i att prova dem. Har deras top of the line liggandes på Webhallen att hämta men det är en rejäl chansning för 40000 kr...

Permalänk
Medlem
Skrivet av PsyCor:

Jo det vet jag, jag har en LG CX idag. Men det är ändå inte optimalt. Hade man kunnat få demo på TCLs high-end modeller hade jag inte varit omöjlig i att prova dem. Har deras top of the line liggandes på Webhallen att hämta men det är en rejäl chansning för 40000 kr...

Kan ju alltid lämna tillbaka

Idag finns ju 77C3 för 19800 på Power, det är ganska svårslaget. Då kan man ju byta upp sig om några år om man börjar se artefakter i värsta fall

Permalänk
Medlem

Fick se att en av Sonys modeller från 2021, A90J 55" säljs för 12990:- vilket på pappret är en rejäl rabattering från lanseringspris. Men efter att ha läst guiden har jag förstått det som att det är stor skillnad på de senaste modellerna jämfört med modellerna från 2021 eller tidigare. Är det en bra deal eller är det bättre att satsa på en senare modell?

För tillfället har jag en Samsung Q6FN från 2018 och jag är ändå hyfsat nöjd med den men är ändå nyfiken på att testa OLED. TV:n kommer främst användas till gaming på PS5 och filmtittande i ett hyfsat ljust rum men det går ju alltid att införskaffa mörkläggningsgardiner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cybrus:

Fick se att en av Sonys modeller från 2021, A90J 55" säljs för 12990:- vilket på pappret är en rejäl rabattering från lanseringspris. Men efter att ha läst guiden har jag förstått det som att det är stor skillnad på de senaste modellerna jämfört med modellerna från 2021 eller tidigare. Är det en bra deal eller är det bättre att satsa på en senare modell?

För tillfället har jag en Samsung Q6FN från 2018 och jag är ändå hyfsat nöjd med den men är ändå nyfiken på att testa OLED. TV:n kommer främst användas till gaming på PS5 och filmtittande i ett hyfsat ljust rum men det går ju alltid att införskaffa mörkläggningsgardiner.

Utvecklingen inom OLED har gjort rätt stora steg sen 2021 så för min del så hade jag idag inte köpt en så gammal modell.

LG C3 55" kostade 13990 kr fram tills nyligen och kommer med all sannolikhet hamna där igen vid nästa reaperiod, skulle säga att det är ett mycket bättre alternativ om du orkar vänta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cybrus:

Fick se att en av Sonys modeller från 2021, A90J 55" säljs för 12990:- vilket på pappret är en rejäl rabattering från lanseringspris. Men efter att ha läst guiden har jag förstått det som att det är stor skillnad på de senaste modellerna jämfört med modellerna från 2021 eller tidigare. Är det en bra deal eller är det bättre att satsa på en senare modell?

För tillfället har jag en Samsung Q6FN från 2018 och jag är ändå hyfsat nöjd med den men är ändå nyfiken på att testa OLED. TV:n kommer främst användas till gaming på PS5 och filmtittande i ett hyfsat ljust rum men det går ju alltid att införskaffa mörkläggningsgardiner.

Jag har också en Q6FN och min C3a inte speciellt mycket ljussvagare i SDR. I HDR är upplevelsen mycket kraftfullare och bättre hos C3 däremot.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av PsyCor:

Utvecklingen inom OLED har gjort rätt stora steg sen 2021 så för min del så hade jag idag inte köpt en så gammal modell.

LG C3 55" kostade 13990 kr fram tills nyligen och kommer med all sannolikhet hamna där igen vid nästa reaperiod, skulle säga att det är ett mycket bättre alternativ om du orkar vänta.

Då blir det att vänta ett tag. Min QLED tjänar troget än så länge så det går ju absolut ingen nöd!

Skrivet av Clasito:

Jag har också en Q6FN och min C3a inte speciellt mycket ljussvagare i SDR. I HDR är upplevelsen mycket kraftfullare och bättre hos C3 däremot.

Har OLED-panelerna blivit så pass mycket ljusare att de nu kan konkurrera med QLED:s ljusstyrka? Det var ju ett huvudargument för varför jag köpte just QLED vid min senaste köp för att slippa irriterande reflektioner i skärmen samt mer levande färger till följd av högre ljusstyrka.