Går det att ta reda på om en viss IP är publik eller NAT-ad?

Permalänk

Går det att ta reda på om en viss IP är publik eller NAT-ad?

Jag har en kompis som köpt ett hus i Blekinge men inte flyttat in ännu.
Tänkte hjälpa honom med en Linux VPN-server eftersom han har fiber (från Telia) i huset och han då skulle kunna koppla upp sig mot sina apparater utifrån också. Han har en Telia router till WiFi och LAN.

Men då krävs det ju att routerns externa adress är nåbar utifrån (har en publik IP-adress)...

Fråga:
Om man vet den externa adressen hur kan man då avgöra ifall det är en NAT-ad (på Telias sida) adress som INTE kan nås utifrån?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bosse_470:

Jag har en kompis som köpt ett hus i Blekinge men inte flyttat in ännu.
Tänkte hjälpa honom med en Linux VPN-server eftersom han har fiber (från Telia) i huset och han då skulle kunna koppla upp sig mot sina apparater utifrån också. Han har en Telia router till WiFi och LAN.

Men då krävs det ju att routerns externa adress är nåbar utifrån (har en publik IP-adress)...

Fråga:
Om man vet den externa adressen hur kan man då avgöra ifall det är en NAT-ad (på Telias sida) adress som INTE kan nås utifrån?

Ja det kan du, är det CGNAT så är det en adress inom spannet 100.64.0.0 - 100.127.255.255

Permalänk
Medlem

Avänd tailscale så är det irrelevant.

Telia kör inte CGNAT såvitt jag vet, de har även IPv6 på runt 20% av sina accesser, säkert mer idag, var ett tag sen jag kollade.

Om ip är mellan 100.64.0.0 och 100.127.255.255 så är det CGNAT.

Permalänk

När han var där senast i november 2023 så var det först 81.234.221.xxx i 10 dagar och sen bytte det till 78.70.96.xxx i 10 dagar tills han åkte därifrån.
Vet inte om det ändrats igen nu, men han kommer dit snart.

Permalänk
Medlem

Såvitt jag vet så kör inte Telia med CGNAT.

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk

Nu har han kommit dit igen och nu är adressen fortfarande 78.70.96.xxx.
Så den adress han hade från start i november kanske ändrades när han fixade det slutliga avtalet med Telia.
Jag trodde att den kanske ändrades med visst intervall men det verkar som om den är stabil nu.
Bara till att programmera hans router då.

Tack för info om Telia avseende CGNAT

Permalänk
Medlem

IP adressen är inte statisk så det kan han få en ny när som. Gör Telia ett nattjobb t.ex. så brukar man plocka en helt ny IP adress när det kommer upp igen.

Permalänk

Jag kör ddclient på de VPN-enheter jag bygger så att kopplingen mellan domännamn och IP-adress uppdateras ifall adressen ändras.
Enda krav är att det är en publik adress.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bosse_470:

Jag har en kompis som köpt ett hus i Blekinge men inte flyttat in ännu.
Tänkte hjälpa honom med en Linux VPN-server eftersom han har fiber (från Telia) i huset och han då skulle kunna koppla upp sig mot sina apparater utifrån också. Han har en Telia router till WiFi och LAN.

Men då krävs det ju att routerns externa adress är nåbar utifrån (har en publik IP-adress)...

Fråga:
Om man vet den externa adressen hur kan man då avgöra ifall det är en NAT-ad (på Telias sida) adress som INTE kan nås utifrån?

Som andra skrivit, kika på tailscale, zerotier eller nebula (i den ordningen) för åtkomsten.

Visa signatur

There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors.

@oscar:prutt.party / monotux@freenode

Permalänk
Skrivet av monotux:

Som andra skrivit, kika på tailscale, zerotier eller nebula (i den ordningen) för åtkomsten.

Varför i allsin dar skulle jag göra det?
Jag har ett fungerande system som sitter på ett drygt halvdussin platser runt världen och går som tåget (ej det svenska dock).
Det enda jag ville veta här eftersom jag inte kan testa själv är ifall den tilldelade adressen till fiberroutern är publik eller ej.
Det verkar vara en allmän åsikt att så är fallet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bosse_470:

Varför i allsin dar skulle jag göra det?

Därför att systemen i fråga klarar cgnat och nat i flera lager. Det är väldigt praktiskt för saker där du kanske inte fysiskt alltid har åtkomst, men ändå vill ha en rimligt stabil åtkomst över nätet. Plus att du kan bygga mesh mellan noderna i nätverket, istället för en stjärntopologi.

Ja, keepalives går att använda i WireGuard och initiera från andra sidan. Ja, det går att bygga mesh manuellt också.

Men för en del saker är det gött att köra på andras infrastruktur.

Visa signatur

There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors.

@oscar:prutt.party / monotux@freenode