Permalänk
Medlem

Palworld

Någon annan som är orimligt taggad inför imorgon ?! Känns som ett Valheim med pokemoninfluenser vilket känns oerhört lovande!
Spenderade x antal timmar i Valheim och är säker på att det kommer bli liknande här. Största utmaningen jag känner nu är att ingen pgoress följer med servrar emellan - man börjar alltid om från början om man inte har en dedikerad server tillgänglig. Min kära 6 års gamla NUC lär inte palla det dessvärre, även om några specs fortf inte finns tillgängliga.

Men jag såg ingen tråd om spelet på forumet än trots att det exploderat på youtube osv senaste veckan! Trots EA verkar det flyta på oerhört bra osv av allt man läst/hört/sett.

Permalänk
Medlem

Så det här är alltså inte pokemon?

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Så det här är alltså inte pokemon?

Nej, här kan man fånga människor också.

Permalänk
Medlem

Är det något att lyfta på ögonbrynen för? känns som att det bara är twitch streamers som lirar det.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Oliver91:

Är det något att lyfta på ögonbrynen för? känns som att det bara är twitch streamers som lirar det.

"Bara twitch streamers"?

De har sålt fem miljoner på tre dagar

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Installerade game Pass utgåvan tidigare idag, lite för intressant för att inte testa.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Är det något att lyfta på ögonbrynen för? känns som att det bara är twitch streamers som lirar det.

Detta är väl egentligen inget konstigt, populäraste sättet för spelföretag att hypea spel idag (Dvs att de betalar streamers för att spela något nytt spel men även enkelt för streamers att träffa en ny målgrupp utan sponsorskap). Givetvis kommer det vara mycket usla spel men även bra spel exakt som traditionell marknadsföring av datorspel.

Detta spel har ju redan slagit några rekord och kommer givetvis växa, när väl hypen har lagt sig är jag ändå övertygad om att de kommer ha en stor fanbase då det ändå känns som att de träffat något unikt

Men sen kan jag ändå förstå referensen till om det är värt att lyfta på ögonbrynen nu när det släpps så extremt mycket spel. Själv lirar jag fortfarande endast samma spel som jag lirade i grundskolan och gymnasiet (CS, WoW och LoL) men förmodligen kommer den nya generationen kanske titta tillbaka och endast lira Fortnite, Palworld och Valorant? Men om något så känns det spretigt, måste ju ändå ha varit lite roligare förr när man hade en hel klass/skola som spelade samma spel och hade turneringar etc inom det

Permalänk
Medlem
Skrivet av plajton:

Detta är väl egentligen inget konstigt, populäraste sättet för spelföretag att hypea spel idag (Dvs att de betalar streamers för att spela något nytt spel men även enkelt för streamers att träffa en ny målgrupp utan sponsorskap). Givetvis kommer det vara mycket usla spel men även bra spel exakt som traditionell marknadsföring av datorspel.

Detta spel har ju redan slagit några rekord och kommer givetvis växa, när väl hypen har lagt sig är jag ändå övertygad om att de kommer ha en stor fanbase då det ändå känns som att de träffat något unikt

Men sen kan jag ändå förstå referensen till om det är värt att lyfta på ögonbrynen nu när det släpps så extremt mycket spel. Själv lirar jag fortfarande endast samma spel som jag lirade i grundskolan och gymnasiet (CS, WoW och LoL) men förmodligen kommer den nya generationen kanske titta tillbaka och endast lira Fortnite, Palworld och Valorant? Men om något så känns det spretigt, måste ju ändå ha varit lite roligare förr när man hade en hel klass/skola som spelade samma spel och hade turneringar etc inom det

Känns lite som Valheim möter Pokémon i lite version men får väl fördjupa mig i detta spel till helgen.

Jag sitter fast i samma träsk som dig, har snart 20 års jubileum som WoW spelare.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

"Bara twitch streamers"?

De har sålt fem miljoner på tre dagar

Fem Miljoner men ingen verkar spela spelet där bara 6% har fångat fler än 20 pals och bara 0.1% fler än 50. Spelet hade ju ingen marketing alls innan släppet heller utan en massa streamers som började spela det, samtidigt. Spelet påminner löjligt mycket om Ark dessutom. Frågan är hur mycket innehåll de rakt av kopierat/stulit när det kommer till alla pals och hur länge det här spelet kommer vara populärt. Ger det en månad. Väldigt lite originellt innehåll i spelet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leiri:

Fem Miljoner men ingen verkar spela spelet där bara 6% har fångat fler än 20 pals och bara 0.1% fler än 50. Spelet hade ju ingen marketing alls innan släppet heller utan en massa streamers som började spela det, samtidigt. Spelet påminner löjligt mycket om Ark dessutom. Frågan är hur mycket innehåll de rakt av kopierat/stulit när det kommer till alla pals och hur länge det här spelet kommer vara populärt. Ger det en månad. Väldigt lite originellt innehåll i spelet.

Att utgå från achievements har väl inte funkat på år när det gäller Steam och nysläpp. Jag har 20 timmar speltid och är runt lvl 25 eller nå sånt ingame, utforskat mer eller mindre hela världen och kämpar med att bli högre lvl för att låsa upp mer till basen.. det är kanske 10-20 pals per lvl just nu(grovt räknat), beroende på hur många av sorten jag redan har. Enligt Steam har jag inte fångat min första Pal ännu.

Spelet har 1.1miljoner aktiva spelare just NU. Med en peak på strax under 1.6 miljoner för 15 timmar sedan. Jag skulle tro att det är många som spelar spelet.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Känns lite som Valheim möter Pokémon i lite version men får väl fördjupa mig i detta spel till helgen.

Jag sitter fast i samma träsk som dig, har snart 20 års jubileum som WoW spelare.

Exakt så är det. Lirade Valheim många timmar när det släpptes, och Palworld gör ALLT bättre (förutom dungeons som är oerhört underwhelming just nu). Bara en sån sak som att kunna crafta saker via material som ligger i vilken kista som helst är MAGISKT vs. som i Valheim behöva plocka på sig materialen osv.
Att även ha pals som slavar för automation är så satans trevligt och minskar avsevärt det absolut tråkigaste delarna.

Skrivet av Leiri:

Fem Miljoner men ingen verkar spela spelet där bara 6% har fångat fler än 20 pals och bara 0.1% fler än 50. Spelet hade ju ingen marketing alls innan släppet heller utan en massa streamers som började spela det, samtidigt. Spelet påminner löjligt mycket om Ark dessutom. Frågan är hur mycket innehåll de rakt av kopierat/stulit när det kommer till alla pals och hur länge det här spelet kommer vara populärt. Ger det en månad. Väldigt lite originellt innehåll i spelet.

Jag skulle säga att marknadsföringen de faktiskt körde funkade brutalt bra. Ingen trodde de skulle leverera för att i slutänden överleverera på en nivå som sällan skådats. Det är klart de lånat mycket av Ark och Valheim mfl - men så funkar väl ALLA spel idag? Sen att du ser det som att de inte har något originellt håller ju få med om. Man har rätt till sin egna åsikt givetvis, men jag är helt säker på att detta är här för att stanna en lång tid framöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Att utgå från achievements har väl inte funkat på år när det gäller Steam och nysläpp. Jag har 20 timmar speltid och är runt lvl 25 eller nå sånt ingame, utforskat mer eller mindre hela världen och kämpar med att bli högre lvl för att låsa upp mer till basen.. det är kanske 10-20 pals per lvl just nu(grovt räknat), beroende på hur många av sorten jag redan har. Enligt Steam har jag inte fångat min första Pal ännu.

<Uppladdad bildlänk>

Spelet har 1.1miljoner aktiva spelare just NU. Med en peak på strax under 1.6 miljoner för 15 timmar sedan. Jag skulle tro att det är många som spelar spelet.

Antal spelare säger ju inte så mycket första veckan eller de första två egentligen. Spelet ATLAS skulle ju ta över efter Ark påstod ju folk med sin 357000 Peak vid släppet men det dog inom två veckor.

Skrivet av Kimball:

Jag skulle säga att marknadsföringen de faktiskt körde funkade brutalt bra. Ingen trodde de skulle leverera för att i slutänden överleverera på en nivå som sällan skådats. Det är klart de lånat mycket av Ark och Valheim mfl - men så funkar väl ALLA spel idag? Sen att du ser det som att de inte har något originellt håller ju få med om. Man har rätt till sin egna åsikt givetvis, men jag är helt säker på att detta är här för att stanna en lång tid framöver.

Du får gärna poängtera vad du personligen tycker är originellt. Pokebollar finns i Ark.
Mycket av spelet är rakt från Breath of the Wild mycket av ljudet och Elden Ring bland annat deras boss arenor, kyrkor, gaels mm och Ark. Bara spelmotorn och hela gameplay och GUI ser ut att vara rakt från Ark, likt en mod.

Permalänk
Keeper of Traditions

Sex miljoner på 4 dagar och 93% positiva omdömen på Steam, helt galet

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Aldrig med min kofot.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Leiri:

Antal spelare säger ju inte så mycket första veckan eller de första två egentligen. Spelet ATLAS skulle ju ta över efter Ark påstod ju folk med sin 357000 Peak vid släppet men det dog inom två veckor.

Du får gärna poängtera vad du personligen tycker är originellt. Pokebollar finns i Ark.
Mycket av spelet är rakt från Breath of the Wild mycket av ljudet och Elden Ring bland annat deras boss arenor, kyrkor, gaels mm och Ark. Bara spelmotorn och hela gameplay och GUI ser ut att vara rakt från Ark, likt en mod.

Taget från ark men många gånger bättre. Ja ska man ta över efter Ark som var en flopp så får man väl floppa lika hårt antar jag, har aldrig ens hört talas om ATLAS.

Det hela hänger ju på återkommande spelare men ser att det finns mycket att gå vidare på när det finns en så här bra grund för ett spel. Större fixes och förbättringar och en bra workshop integrering så har man ett superspel sen.

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Avstängd

Uhm, Hallå?! PC plattformen är väl döende?! Eller vad sa nu alla konsolfanatiker?

Permalänk
Medlem

Låt oss säga att Nintendo stämmer byxorna av utvecklarna och vinner. Vad händer då? Får man pengarna tillbaka eller har man kastat pengarna i sjön?

Permalänk
Medlem

Verkar intressant! Utan att ha sett något undrar jag lite om man kan köra typ co-op eller liknande. Tänker att jag får dela prestandan från dotterns burk till en NUC för att kunna köra tillsammans. Gissar att det ej finns support att köra ps5/pc i framtiden (troooor jag läste om att det kommer till oss, men kan också vara att det inte kommer släppas dit 🤦🏼‍♂️ minne minne..)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kronofogdens:

Uhm, Hallå?! PC plattformen är väl döende?! Eller vad sa nu alla konsolfanatiker?

Det finns på konsol!

Visa signatur

|CPU: I5 9600K | MB: ASUS Z97 PRO GAMER |RAM: Corsair 16GB Vengeance LP |GPU: GTX 1070 | PSU: EVGA Supernova G2 750W | Kylare: NZXT Kraken X61 |Burk: NZXT H440 |

Permalänk
Medlem

testade på game pass.
Jag vet inte, det känns väldigt enformigt och nötigt på ett dåligt sätt tycker jag.
Spelet är kanske inte tråkigt men det är inte "wow detta är sjukt roligt hype!!!1!"
Det kanske blir roligare när man kommit längre in i spelet så ska väl ge det lite till.

Visa signatur

|| AMD 5900x || ASUS ROG Formula VIII || 2x ASUS GTX 980 SLI || 32GB G-Skill || Vattenkylt || HDD : SSD’er || Skärm : LG42" SL8500 / Acer G24 ||

Permalänk
Skrivet av wargreymon:

Låt oss säga att Nintendo stämmer byxorna av utvecklarna och vinner. Vad händer då? Får man pengarna tillbaka eller har man kastat pengarna i sjön?

Det tror jag inte kommer ske...

sure du kan fånga "pals" och utforska och ha sig, men senast jag spelade pokemon så kunde man inte förslava människor, hjärntvätta dom och skjuta ner dom

Där är för lite underlag för att en sådan lawsuite ska gå någon vart.

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk

Tittade först snabbt på bilden till artikeln och såg Lapras, Lucario, Piplup, Wooloo, Spirigatito, Dragonair och Electabuzz...

Visa signatur

NES.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

Det tror jag inte kommer ske...

sure du kan fånga "pals" och utforska och ha sig, men senast jag spelade pokemon så kunde man inte förslava människor, hjärntvätta dom och skjuta ner dom

Där är för lite underlag för att en sådan lawsuite ska gå någon vart.

Nu är det väl inte spelmekanik som kritiseras utan utseende, som inbiten Pokémon-fan ser man väldigt många "inspirationer", Nintendo kommer nog garanterat inte ta detta med en axelryckning. Men nu är jag inte ute efter om de kommer bli nertagna eller inte, utan OM de blir nedtagna, vilket skydd har vi som konsument?

Permalänk
Medlem

Karaktärsmässigt ser det ju ut som en Pokemon rip off med en massa Pikachus, en grabb med röd kepps, en välbekant sjöorm etc men det är säkert ett jätte kul spel med en massa fräscha idéer.. frågan är bara hur dom kommer undan med ett sådant tydligt plagiat då det väl är Nintendo som äger Pokemon franchisen eller är jag ute och cyklsr

Permalänk
Skrivet av dr. Dunkel:

Tittade först snabbt på bilden till artikeln och såg Lapras, Lucario, Piplup, Wooloo, Spirigatito, Dragonair och Electabuzz...

Electabuzz? Jag tänkte mer Pikachu på steroider efter att Ash äntligen lagt sin keps på hyllan efter dessa 25 år?

Mvh,
WKL.

Visa signatur

<WKL:"En kodrad i taget!";/>

Permalänk
Medlem

ARK: Survival Ascended är bättre.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Tauri85:

Karaktärsmässigt ser det ju ut som en Pokemon rip off med en massa Pikachus, en grabb med röd kepps, en välbekant sjöorm etc men det är säkert ett jätte kul spel med en massa fräscha idéer.. frågan är bara hur dom kommer undan med ett sådant tydligt plagiat då det väl är Nintendo som äger Pokemon franchisen eller är jag ute och cyklsr

Det är Game Freak som äger den, men Nintendo är nog inte så glada de heller

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

sexmods when /s

lirade lite, rätt kul önskar där var lite mer vägledning för att lära sig systemen

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem

Älskar Valheim.
Avskyr Pokemon, fullständigt.

Detta är varken eller och jag var inte positiv alls till att testa det.
Men en vän övertalade mig att testa med honom så jag tänkte att om det inte passar inom 2 timmar kan jag göra en refund och gav det en chans.

Kan däremot säga att det är kul, än så länge. Ca 6 timmar in. Men jag börjar redan se begränsingar i det.
Och för den som är känslig, det är många buggar kvar och spelet kan krascha titt som tätt.

Att jämföra med Valheim tycker jag är vilseledande. För själva byggandet är långt ifrån samma sak. Du lägger inte timmar på att bygga hus och få till snygga mysiga detaljer, det är helt enkelt inte samma sak. Det är simpelt och tråkigt i Palworld. Enligt mig, än så länge. Att utforska och slåss är heller inte ens i närhet av att likna Valheim, enligt mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Sex miljoner på 4 dagar och 93% positiva omdömen på Steam, helt galet

Ändå massa i tråden som verkar tycka det är misslyckat...

Inget spel för mig men min sambo älskar det. Hon bryr sig inte om quests/missions utan springer runt och fångar lite saker... bygger lite... kollar på 'gulliga' pals, etc.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA