Permalänk
Medlem

coil whining

jag byggde min dator idag och aa allt gick bra (förutom cpu fläkten som vi inte hade nån aning hur man skulle installera och efter ett par videos visste vi men tog tyvärr fel skrev aja allt vart rätt i slut endan och allt fungerar fel fritt.)

det enda är coil whining. tror tyvärr att det är ifrån gpu men hoppas att det är ifrån psu (ska då byta till ett 750x eller 850x.)

specs:
mb asus tuf gaming b550 plus wifi ii
cpu amd ryzen 7 5700x
gpu powercolor rx6700xt (oc)
ram fury king 16x2gb 3200mhz
psu corsair rm750e

jag tog en hushållspappers rulle (stavning?) och lyssnade efter ljudet. och lokaliserade ljudet mellan psu och grafikkortet.
vad är nästa steg?

kan det vara en fläkt som gör ljudet eller är det svårare än så?

Permalänk
Medlem

"Coil" är en snurra av koppartråd, vanligen med en ferritkärna i mitten. På samma sätt en elektromagnet funkar kommer frekvenser som leds genom kopparsnurran påverka ferritkärnan och om inte tråden eller ferritkärnan sitter helt 100 fast i varandra (limmade/dämpade) så rör den sig litegranna fram och tillbaka i takt med frekvensen, med magnetfältet som bildas. Det blir alltså en mekanisk rörelse, som vingarna på en syrsa, och det gnisslar.

Gammalt tillbaka gick det där att fixa med en kludda kontaktlim över ferritkärnan, som f.ö ofta var tvådelad och de gnisslade än värre, men numera är de väl allihopa så små och så kapslade att man inte kommer åt.

Jag hittade en sida som förklarar det enkelt - https://www.ekwb.com/blog/everything-you-need-to-know-about-c...
och några knep för att kanske lyckas identifiera variffrån det kommer.

Fläktar brukar inte tjuta av elektrisk orsak, däremot pga lagret som håller fläktaxeln på plats har nötts ner eller skadats. Bromsa fläkten litegranna med fingret så hörs om ljudet försvinner eller ändras. Sker inte det är det inte fläkten som tjuter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heliopause:

"Coil" är en snurra av koppartråd, vanligen med en ferritkärna i mitten. På samma sätt en elektromagnet funkar kommer frekvenser som leds genom kopparsnurran påverka ferritkärnan och om inte tråden eller ferritkärnan sitter helt 100 fast i varandra (limmade/dämpade) så rör den sig litegranna fram och tillbaka i takt med frekvensen, med magnetfältet som bildas. Det blir alltså en mekanisk rörelse, som vingarna på en syrsa, och det gnisslar.

Gammalt tillbaka gick det där att fixa med en kludda kontaktlim över ferritkärnan, som f.ö ofta var tvådelad och de gnisslade än värre, men numera är de väl allihopa så små och så kapslade att man inte kommer åt.

Jag hittade en sida som förklarar det enkelt - https://www.ekwb.com/blog/everything-you-need-to-know-about-c...
och några knep för att kanske lyckas identifiera variffrån det kommer.

Fläktar brukar inte tjuta av elektrisk orsak, däremot pga lagret som håller fläktaxeln på plats har nötts ner eller skadats. Bromsa fläkten litegranna med fingret så hörs om ljudet försvinner eller ändras. Sker inte det är det inte fläkten som tjuter.

tack så mkt. ska kolla på både länken o testa dedära med fläkten.