MC - förstahoj, körkort och utrustning [Samlingstråd]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hassel fd Jompenleet:

Ja enbart pga ljudnivån - har inte testat med DBkiller men det är rätt smärtfritt att byta ut ändå, sitter bara med några bultar.
Känns som att åka moped med originalröret på, har ju mappat den med eftermarknadsrör.
Varför registrera i Norge?
Vilket håll styr du åt i minisemestern? Endast inom Sverige eller längre tur? Vad kör du för något?

Ja det är inte det största jobbet. Jag chansade med dB-killer och det gick bra, så har inte brytt mig om att bytta senaste ~6 åren.

Vi flyttade för 2 år sen, hojen stod i Sverige förra sommaren så blev inte mycket kört. Velade om jag skulle ta med den eller sälja den, men lutar åt att registrera om den. Det är en MT-09 från 2014, inget speciellt men jag gillar den.

Hade tänkt åka längre in i Norge då jag kommer utgå från Oslo - Rjukan, Hardangervidda, Flåm eller något i den stilen.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Vet att detta är ett känsligt ämne, men...

Jag tycker det är så otroligt egocentriskt att byta ut sitt avgassystem bara för att kunna väsnas så mycket som möjligt. Alltså, decibelkraven finns ju där av en anledning. 99,9% av befolkningen tycker INTE att det är tufft att föra oljud.

Blir aldrig så förbannad som när man måste hålla för öronen för att någon jubelidiot ska varva skiten ur skiten ur sin hoj mellan varje rödljus i stan.
"Ja men jag gör det bara för jag själv tycker det låter gött". Ja, fast det drabbar tredje person hur man än vänder på det.
Hur tror ni folk hade reagerat om man gick runt på stan tjutande i en vuvuzela eller ett lufthorn? Det är inte ett vettigt argument att säga att det är okej bara för att man själv gillar det.

Ja, jag kör hoj själv

Permalänk
Medlem
Skrivet av naikon:

Vet att detta är ett känsligt ämne, men...

Jag tycker det är så otroligt egocentriskt att byta ut sitt avgassystem bara för att kunna väsnas så mycket som möjligt. Alltså, decibelkraven finns ju där av en anledning. 99,9% av befolkningen tycker INTE att det är tufft att föra oljud.

Blir aldrig så förbannad som när man måste hålla för öronen för att någon jubelidiot ska varva skiten ur skiten ur sin hoj mellan varje rödljus i stan.
"Ja men jag gör det bara för jag själv tycker det låter gött". Ja, fast det drabbar tredje person hur man än vänder på det.
Hur tror ni folk hade reagerat om man gick runt på stan tjutande i en vuvuzela eller ett lufthorn? Det är inte ett vettigt argument att säga att det är okej bara för att man själv gillar det.

Ja, jag kör hoj själv

Jag håller med och då har jag bytta rör. Dock har jag fortfarande ljuddämpare, inte överdrivet högt och varvar såklart inte i tätorter..
Jag känner många som kör runt med i princip öppna pipor som hörs flera kvarter bort, hemskt störande måste det vara. Likaså att stå jämte dem när de är på är öronbedövande.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av naikon:

Vet att detta är ett känsligt ämne, men...

Jag tycker det är så otroligt egocentriskt att byta ut sitt avgassystem bara för att kunna väsnas så mycket som möjligt. Alltså, decibelkraven finns ju där av en anledning. 99,9% av befolkningen tycker INTE att det är tufft att föra oljud.

Blir aldrig så förbannad som när man måste hålla för öronen för att någon jubelidiot ska varva skiten ur skiten ur sin hoj mellan varje rödljus i stan.
"Ja men jag gör det bara för jag själv tycker det låter gött". Ja, fast det drabbar tredje person hur man än vänder på det.
Hur tror ni folk hade reagerat om man gick runt på stan tjutande i en vuvuzela eller ett lufthorn? Det är inte ett vettigt argument att säga att det är okej bara för att man själv gillar det.

Ja, jag kör hoj själv

Problemet ligger väl mer i hur de väljer att framföra sina fordon inne i stan.
Kan mycket väl vara så att de klarar 103db vid angivet varvtal hos bes.

Permalänk
Skrivet av naikon:

Vet att detta är ett känsligt ämne, men...

Jag tycker det är så otroligt egocentriskt att byta ut sitt avgassystem bara för att kunna väsnas så mycket som möjligt. Alltså, decibelkraven finns ju där av en anledning. 99,9% av befolkningen tycker INTE att det är tufft att föra oljud.

Blir aldrig så förbannad som när man måste hålla för öronen för att någon jubelidiot ska varva skiten ur skiten ur sin hoj mellan varje rödljus i stan.
"Ja men jag gör det bara för jag själv tycker det låter gött". Ja, fast det drabbar tredje person hur man än vänder på det.
Hur tror ni folk hade reagerat om man gick runt på stan tjutande i en vuvuzela eller ett lufthorn? Det är inte ett vettigt argument att säga att det är okej bara för att man själv gillar det.

Ja, jag kör hoj själv

Känsligt och känsligt Är väl från öra till öra
Nej men jag tror som kommentaren längre ner, att det har med körstil att göra.
Att ha en dånande cykel har faktiskt räddat mig två gånger. Många bilister har inte koll och hör inte tutan men när jag varvar cykeln så det skakar till i rutorna på bilen så ser dom en helt plötsligt

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Medlem
Skrivet av naikon:

Vet att detta är ett känsligt ämne, men...

Jag tycker det är så otroligt egocentriskt att byta ut sitt avgassystem bara för att kunna väsnas så mycket som möjligt. Alltså, decibelkraven finns ju där av en anledning. 99,9% av befolkningen tycker INTE att det är tufft att föra oljud.

Blir aldrig så förbannad som när man måste hålla för öronen för att någon jubelidiot ska varva skiten ur skiten ur sin hoj mellan varje rödljus i stan.
"Ja men jag gör det bara för jag själv tycker det låter gött". Ja, fast det drabbar tredje person hur man än vänder på det.
Hur tror ni folk hade reagerat om man gick runt på stan tjutande i en vuvuzela eller ett lufthorn? Det är inte ett vettigt argument att säga att det är okej bara för att man själv gillar det.

Ja, jag kör hoj själv

Ja det är ju lite av ett dilemma. För mig kommer en stor del av ”körglädjen” i att åka både hoj och sportbil från just ljudet och i mina mc-val genom åren har motortyp och ljud stått väldigt högt på priolistan. Men förstår såklart också att det inte uppskattas av alla.

Permalänk
Medlem

Är inte oenig, jag har dB-killer i hela tiden (faktiskt dubbla, en i varje ände av ljuddämparen), tycker det låter för mycket utan.
Med originalsystemet hörde jag knappt motorljudet >70 km/h, det dränks av vindbruset och påverkade negativt körglädjen.

Upplever att de flesta eftermarknadssystem inte låter så mycket så länge man gasar försiktigt och inte varvar.
Men det finns många idioter som inte kan låta bli att tokköra bland bebyggelse.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Skrivet av glemmy:

Är inte oenig, jag har dB-killer i hela tiden (faktiskt dubbla, en i varje ände av ljuddämparen), tycker det låter för mycket utan.
Med originalsystemet hörde jag knappt motorljudet >70 km/h, det dränks av vindbruset och påverkade negativt körglädjen.

Upplever att de flesta eftermarknadssystem inte låter så mycket så länge man gasar försiktigt och inte varvar.
Men det finns många idioter som inte kan låta bli att tokköra bland bebyggelse.

Instämmer!
Tokkörning får man göra på bana eller avstängd väg där man inte riskerar någon annan eller utsätter dem för onödigt buller.
Ibland får jag feeling och åker ut till skogen på någon avstängd väg och gör några munkar

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Medlem

Det enda jag tänker när jag hör någon med ett alldeles för öppet system och kanske även avgassmällar är "vilken idiot".
Du får ju helt fel blandning av luft och bränsle, motorn går för magert. Du väljer alltså en motor som går sämre för att du tycker det är coolt med ljud...
Nä jag förstår om man chippar och gör det för att hämta ut effekt men att göra det för ljudetsskull så är mina tankar enbart "jubelidiot".

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hassel fd Jompenleet:

Instämmer!
Tokkörning får man göra på bana eller avstängd väg där man inte riskerar någon annan eller utsätter dem för onödigt buller.
Ibland får jag feeling och åker ut till skogen på någon avstängd väg och gör några munkar

Tyvärr är det ju ännu värre db-krav på bana än på gata tackvare gnällande grannar 😂
Det har jag däremot svårt att förstå mig på, varför bosätter man sig nära en motorbana om man är ljudkänslig. 😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av kozmos:

Tyvärr är det ju ännu värre db-krav på bana än på gata tackvare gnällande grannar 😂
Det har jag däremot svårt att förstå mig på, varför bosätter man sig nära en motorbana om man är ljudkänslig. 😂

Samma idioter som flyttar till ett ställe nära flygplats och sedan klagar. Sånt får man väl researcha innan man köper något..

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Vad rekommenderar ni för handskar? känner att det börjar bli dags att köpa nya (även om säsongen är alldeles för långt bort)
kikat på dessa:
https://biketrollhattan.se/knox-orsa-mc-handske-svart
https://www.xlmoto.se/product/alpinestars-smx-z-drystar-mc-ha...

Vad rekommenderar ni?

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelle:

Vad rekommenderar ni för handskar? känner att det börjar bli dags att köpa nya (även om säsongen är alldeles för långt bort)
kikat på dessa:
https://biketrollhattan.se/knox-orsa-mc-handske-svart
https://www.xlmoto.se/product/alpinestars-smx-z-drystar-mc-ha...

Vad rekommenderar ni?

Knox handskarna är grymt bekväma! De kan jag rekommendera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelle:

Vad rekommenderar ni för handskar? känner att det börjar bli dags att köpa nya (även om säsongen är alldeles för långt bort)
kikat på dessa:
https://biketrollhattan.se/knox-orsa-mc-handske-svart
https://www.xlmoto.se/product/alpinestars-smx-z-drystar-mc-ha...

Vad rekommenderar ni?

Har alpine handskarna och dom är bra för regnigt lite kyligt höstväder, men dom är inte lika bekväma som sommarhandskar. Jag har svårt att hitta handskar på grund av mina enorma händer, så kanske sitter bättre på mindre händer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelle:

Vad rekommenderar ni för handskar? känner att det börjar bli dags att köpa nya (även om säsongen är alldeles för långt bort)
kikat på dessa:
https://biketrollhattan.se/knox-orsa-mc-handske-svart
https://www.xlmoto.se/product/alpinestars-smx-z-drystar-mc-ha...

Vad rekommenderar ni?

Antar att du letar efter typen av handske som du länkat, dvs kort vattentät sommarhandske? Jag köpte ett par Richa Atlantic GTX som jag är mycket nöjd med som är av samma typ. Som vanligt tycker jag att man ska åka och prova innan köp.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halogen:

Antar att du letar efter typen av handske som du länkat, dvs kort vattentät sommarhandske? Jag köpte ett par Richa Atlantic GTX som jag är mycket nöjd med som är av samma typ. Som vanligt tycker jag att man ska åka och prova innan köp.

Jag kör också med dessa när det inte är högsommarvärme alt om det börjar regna. Gillar dom skarpt.

Fina och varma dagar så kör jag med BMWs Rallye handskar, dom är riktigt sköna och svala samt ger en mkt bra känsla:
https://www.bmw-motorrad-bohling.com/bmw-rallye-motorbike-glo...

Och till riktigt kalla dagar temperaturer under 8 grader, dom är riktigt varma och sköna:
https://www.richa.eu/en-us/north-gore-20-tex-gloves-5nth

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB

Permalänk
Medlem

Jag hann aldrig lägga ut några bra bilder på min yamaha dragstar 1100 innan jag sålde. Men nu har den sålts samtidigt som min suzuki bandit 1200.
Blev en Suzuki Intruder M1800r från 2007.

Hoppas på en tidig vår haha.

Får bli några bilder i sommar.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Hej på er! Håller på att ta MC-kort och teorin är klar, uppkörning 6 juni om man inte lyckas byta till en tidigare tid.

Ska införskaffa mig en Yamaha MT 07 från 2019 för 60.000kr och 250 mil på mätaren. Vad har ni att säga om hojen och verkar det spontant som en bra affär? Säljaren kommer även att serva den hos Yamaha innan köp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrillthebill:

Hej på er! Håller på att ta MC-kort och teorin är klar, uppkörning 6 juni om man inte lyckas byta till en tidigare tid.

Ska införskaffa mig en Yamaha MT 07 från 2019 för 60.000kr och 250 mil på mätaren. Vad har ni att säga om hojen och verkar det spontant som en bra affär? Säljaren kommer även att serva den hos Yamaha innan köp.

Har inte mycket att säga om priset, inte så bra koll.
Men en MT-07 är en grymt bra hoj. Lagom med kraft, lättkörd och stabil plattform.

Justera preload på bakfjäder för din vikt och se till att justera koppling och broms till dina händer. Likaså lutningen på styret. Inte så svårt men gör en enorm skillnad att ha rätt.
Dave Moss har en hel del bra videor på hur man justerar till en själv så det passar. Tex denna om MT07. (rubriken får det att låta värre än det är).
https://www.youtube.com/watch?v=s91qcAXWKpI

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrillthebill:

Hej på er! Håller på att ta MC-kort och teorin är klar, uppkörning 6 juni om man inte lyckas byta till en tidigare tid.

Ska införskaffa mig en Yamaha MT 07 från 2019 för 60.000kr och 250 mil på mätaren. Vad har ni att säga om hojen och verkar det spontant som en bra affär? Säljaren kommer även att serva den hos Yamaha innan köp.

Finns nog ingen bättre modell för detta syftet.
Två av kompisarna jag hjälpt med övningskörning har kört MT07 (nåja, en hade XSR700 men det är i stort sett samma)

Det specifika exemplaret: Priset ser bra ut efter en snabb titt på blocket. Ovanligt att den gått så lite, ingen nackdel, men däcken kan eventuellt vara gamla utan att vara slitna. Bör inte vara någon fara om den förvarats vettigt.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrillthebill:

Hej på er! Håller på att ta MC-kort och teorin är klar, uppkörning 6 juni om man inte lyckas byta till en tidigare tid.

Ska införskaffa mig en Yamaha MT 07 från 2019 för 60.000kr och 250 mil på mätaren. Vad har ni att säga om hojen och verkar det spontant som en bra affär? Säljaren kommer även att serva den hos Yamaha innan köp.

Tänker du skaffa den innan du har kortet, dvs ej möjlighet att provköra?
Annars vill jag råda dig att provköra ex. Triumph Trident 660 också, som enligt min personliga åsikt, är en bättre hoj.

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Finns nog ingen bättre modell för detta syftet.
Två av kompisarna jag hjälpt med övningskörning har kört MT07 (nåja, en hade XSR700 men det är i stort sett samma)

Det specifika exemplaret: Priset ser bra ut efter en snabb titt på blocket. Ovanligt att den gått så lite, ingen nackdel, men däcken kan eventuellt vara gamla utan att vara slitna. Bör inte vara någon fara om den förvarats vettigt.

Tack! Jag har spanat efter MT 07 i flera månader. En 2019 för 60.000kr och 250~ mil, där service ska göras på Yamaha innan köp låter ju som en "grym" deal? Den är svart och i närmast nyskick. Behöver bara bli lite mer motiverad till köp här. xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Tänker du skaffa den innan du har kortet, dvs ej möjlighet att provköra?
Annars vill jag råda dig att provköra ex. Triumph Trident 660 också, som enligt min personliga åsikt, är en bättre hoj.

Det stämmer, kommer inte direkt ha stor möjlighet att ta den på en vidare tur. Just MT 07 faller mig bra i smaken, särskilt utseendemässigt. Triumph må vara en bättre hoj generellt, men den tilltalar inte mig särskilt mycket, just nu i alla fall!

Permalänk
Medlem

MT07 är en lättkörd men även för all del rolig hoj!
Bara att köpa. Kan alltid byta senare när du blir varmare i kläderna.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoNamesWayne:

MT07 är en lättkörd men även för all del rolig hoj!
Bara att köpa. Kan alltid byta senare när du blir varmare i kläderna.

Låter bra. Tack för motivationen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrillthebill:

Låter bra. Tack för motivationen!

Håller med, om priset nu är väldigt bra så köp på.

Jag har haft 4 stycken MC på lika många år.
Kräver att man provar för att hitta rätt!

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Bra första hoj, billig, enkel att lära sig köra på men inget jag personligen skulle ha kvar efter att ha tagit kortet.

Var också helt insnöad på att ha en MT07 men efter att ha kört den på trafikskolan konstaterade jag ganska snabbt att hojen inte alls kändes trevlig. Så fick tänka om och när jag väl hade mitt kort så provkörde jag en annan nakenhoj och vilken kvalitets å stabilitets skillnad. Men det blev ju dubbla pengarna också iprincip...

Sen är ju smaken som baken och alla tycker olika.

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB

Permalänk
Medlem

Jag gjorde samma sak och köpte en trafikskoleägd MT 07 för att övningsköra med. Tänkte sälja den när kortet var fixat och skaffa något annat, men har helt ärligt fastnat för den och haft kvar den i tre år nu.
Börjar fundera på att sälja den nu dock då den inte är särskilt smidig att få med flickvännen bakpå 😅

Visa signatur

Any machine is a smoke machine if you use it wrong enough - AvE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrillthebill:

Det stämmer, kommer inte direkt ha stor möjlighet att ta den på en vidare tur. Just MT 07 faller mig bra i smaken, särskilt utseendemässigt. Triumph må vara en bättre hoj generellt, men den tilltalar inte mig särskilt mycket, just nu i alla fall!

Utan att ha gjort nån efterforskning alls egentligen vill jag påstå att MT-07 är den mest överrepresenterade hojen på landets körskolor...
Absolut en bra hoj, lättkörd och driftsäker. Trivs du med utseendet och tycker den är bekväm så är den klockren att börja med.

Efter första sommaren kommer du dock förmodligen ha "växt ut den", det är inte lika kul o spännande längre, du vill "ha mer"...

Om/när ditt hoj intresse utvecklats på ett sånt sätt att "lättkörd och driftsäker" inte längre ligger högst på priolistan så har nästan alla de stora tillverkarna 1000cc nakenhojar i programmet som är betydligt mer "körglada" än MT-07.
Personligen rekommenderar jag att du kollar på KTM SuperDuke om du gillar nakenhoj, originalet är som bekant ofta bäst.
Jag har själv nu en 990 -05, en sån köper du för 40-50.000 och den är överraskande billig att försäkra, otroligt svårslagen körglädje per kostnad på en sån.

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kasken:

Utan att ha gjort nån efterforskning alls egentligen vill jag påstå att MT-07 är den mest överrepresenterade hojen på landets körskolor...
Absolut en bra hoj, lättkörd och driftsäker. Trivs du med utseendet och tycker den är bekväm så är den klockren att börja med.

Efter första sommaren kommer du dock förmodligen ha "växt ut den", det är inte lika kul o spännande längre, du vill "ha mer"...

Om/när ditt hoj intresse utvecklats på ett sånt sätt att "lättkörd och driftsäker" inte längre ligger högst på priolistan så har nästan alla de stora tillverkarna 1000cc nakenhojar i programmet som är betydligt mer "körglada" än MT-07.
Personligen rekommenderar jag att du kollar på KTM SuperDuke om du gillar nakenhoj, originalet är som bekant ofta bäst.
Jag har själv nu en 990 -05, en sån köper du för 40-50.000 och den är överraskande billig att försäkra, otroligt svårslagen körglädje per kostnad på en sån.

Håller med det mesta, mt-07 har lite meh effektuttag och tyckte att min gamla KTM 640 -02 kändes rappare. Tror det har med vikten att göra, 990 superduke och mt-07 väger lika mycket men 990 har dubbelt så många hästar, och 640 väger 40-50kg mindre har jag för mig.