Missa inte! Fyndchans i Månadens Drop
Permalänk

Hjälp med kretsschema

Jag har gjort ett huvudkretsschema för frambackomkopplare med två kontaktorer och en styrkrets med två startknappar en för upp och en för ner utan hållkrets samt gemensam stoppknapp.

hur kan jag få till en förregling så att inte båda kontaktorerna kan dra samtidigt och även få in en överströmsbrytare. Vad saknas för att så att alla kopplingar fungerar.Dvs spolar kopplas till brytare och överlastskydd bryter upp styrkretsen.https://drive.google.com/file/d/1veqx-LEayns-MlY2gXa1yJOdUrbJ_-Ez/view?usp=drive_link

Permalänk
Medlem

Jag gissar att din fil är "låst" och därför inte visas.
Du får börja med att se till att din fil kan visas om du förväntar dig att någon ska kunna hjälpa dig.

Har du problem att låsa upp den så är ett alternativ att ladda upp den direkt här på forumet via knappen knappen "Ladda upp bild" när man skriver ett inlägg (du kan klicka på förhandsgranska så dyker den med flera alternativ upp) eller lägga upp den på tex imgur och sedan länka till den.

Permalänk
Medlem

Jag är ingen expert på ämnet, men på min billyft är det kontaktorer med fyra "brytare". Den fjärde är kopplad till draglindningen, så att när ena kontaktorn drar, så blir det avbrott i kretsen till den andra kontaktons draglindning. Det krävs ju såklart kontaktorer med tre slutande och en brytande kontakt.

Edit: När jag tänker på saken lite till kan man väl även använda knappar men två brytare, en NC och en NO, och göra på samma vis som mitt första exempel. Det vill säga att när man trycker på en knapp, bryter man kretsen till den andra.

Visa signatur

12900K | Z690 | RTX3090

Permalänk
Medlem

Du kan lösa att det bara går att dra en kontaktor i taget med XOR grind.

Överström kan väl inte vara svårt att bara köra någon säkring eller liknande?

Permalänk
Rekordmedlem

Är det en skoluppgift ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.