När riskokare blev nationell (nörd)angelägenhet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Jag håller med cyklonen riskokare är onödigt, ungefär som popcornmaskin, glassmaskin eller brödknådare.
Det blir en jäkla massa disk och många maskiner som tar upp onödig plats, men visst bor man i ett slott så vill man kanske fylla ut alla kvadratmeter med någonting.

Nyare spisar har inbyggt timer, så man behöver inte vara orolig över att det bränns.

Popcornmaskiner av hög kvalitet kan göra bättre popcorn än man annars gör hemma och att använda en hushållsassistent för att fixa deg sparar både en massa jobb (en del degar ska knådas bra länge) samt brukar innebära mindre disk och städning i köket än tvärtom. Äger inget av dessa själv men har definitivt sett fördelarna med dem.

Graden av onödighet är i linje med allt som Swec traditionellt fokuserar på. Man behöver inte en speciellt bra dator för att faktiskt kunna göra saker på den, det är bara trevligare. Dock brukar trådarna normalt sett inte vara fulla av folk som ska säga att det är onödigt. Livet i ett rikt land innebär alltid tonvis av prylar och beteenden som inte är direkt nödvändiga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Jag håller med cyklonen riskokare är onödigt, ungefär som popcornmaskin, glassmaskin eller brödknådare.
Det blir en jäkla massa disk och många maskiner som tar upp onödig plats, men visst bor man i ett slott så vill man kanske fylla ut alla kvadratmeter med någonting.

Nyare spisar har inbyggt timer, så man behöver inte vara orolig över att det bränns.

Blir ingen direkt extra disk med en riskokare. En skål, ett (inner-) lock.

Permalänk
Medlem

Någon som har tips på en liten riskokare? som inte tar så mycket plats. Inte för dyr heller. Om det finns

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Crockpot express så kan man göra annat i den också.

Permalänk
Medlem

Nu blir jag sugen på en Yumasia Panda igen när denna tråden dök upp, men får det verkligen plats 3,5 cup (~8dl) ris i den lilla? Känns inte så stor när man kollar på bilder.

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 10 Pro

Permalänk

Har nyligen gått över till en riskokare i silikon från Lékué och kan rekommendera den starkt, likaså deras andra produkter i silikon för mikrovågsugnar. Blir perfekt resultat varje gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CusmaR:

Nu blir jag sugen på en Yumasia Panda igen när denna tråden dök upp, men får det verkligen plats 3,5 cup (~8dl) ris i den lilla? Känns inte så stor när man kollar på bilder.

Den är en plutt, men om du bara ska koka ris så kan du lika gärna köpa en Kumo, Yesasia. Den rymmer 5-6 koppar (dryga litern ris). Det är lika stor som min Panasonic som jag haft i 20 år.

Permalänk
Moderator
Forumledare

*tråd lätt rensad*

Blev lite väl mycket hårklyveri och cirkelargumentation.
Det är helt okej att tycka att riskokare är överflödigt och man är såklart fri att tycka olika men vi kan väl släppa diskussionen där då den inte leder någonstans

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Skrivet av ronz:

Någon som har tips på en liten riskokare? som inte tar så mycket plats. Inte för dyr heller. Om det finns

Denna köpte jag.

https://www.amazon.se/gp/product/B084863LKW/ref=ppx_yo_dt_b_a...

Finns även i större storlek om du vill ha en större. Gör sitt jobb galant. Enda som var lite lurigt med den var hur man mätte upp. Fast när man fattar hur det funkar är den kanon.

Permalänk

Riskokare är en raljant beteckning på valfri fossilbil från Japan.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

https://yum-asia.com/eu/product/sakura-advanced-fuzzy-logic-c...

Jag har den här riskokaren och jag är riktigt nöjd över den. Jag tycker att det är ett måste ha i varje hem. Det gör riskokningen till en plug and play funktion och du får ut samma resultat varje gång utan att man behöva oroa sig över att det bränner fast i botten eller dylikt.

Den har andra funktioner också som att ångkoka grönsaker, självklart så blir det ett perfekt resultat och är hur bra som helst ifall man vill köra ångkokta grönsaker och dippa i sås till någon film eller så.
Övriga funktioner som att koka gröt eller göra yoghurt i den har jag dock inte testat än.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blixt3n:

https://yum-asia.com/eu/product/sakura-advanced-fuzzy-logic-c...

Jag har den här riskokaren och jag är riktigt nöjd över den. Jag tycker att det är ett måste ha i varje hem. Det gör riskokningen till en plug and play funktion och du får ut samma resultat varje gång utan att man behöva oroa sig över att det bränner fast i botten eller dylikt.

Den har andra funktioner också som att ångkoka grönsaker, självklart så blir det ett perfekt resultat och är hur bra som helst ifall man vill köra ångkokta grönsaker och dippa i sås till någon film eller så.
Övriga funktioner som att koka gröt eller göra yoghurt i den har jag dock inte testat än.

Fantastisk maskin! Jättebra inköp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Fantastisk maskin! Jättebra inköp.

Jag håller med!
Tilläggas kan väl att jag köpte min för snart 4 år sedan och jag är fortfarande nöjd. Det är rätt sällsynt att jag är nöjd över dagens produkter då det enligt min heliga åsikt produceras så mycket skit. Men detta gör livet enklare och den har inte strulat en endaste gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Så som du tänker så behöver man bara en gryta inget annat när man laggar mat.

Ja nog kommer man långt med en gryta sålänge man har en värmekälla.

Vet inte varför du poängterar mitt tankesätt gällande matlagning. Finns det några andra sätt att tänka på matlagning rörande relevansen av köksartiklar när man ser till versatilitet?

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thor:

Ja nog kommer man långt med en gryta sålänge man har en värmekälla.

Vet inte varför du poängterar mitt tankesätt gällande matlagning. Finns det några andra sätt att tänka på matlagning rörande relevansen av köksartiklar när man ser till versatilitet?

För med en bra riskokare kan man göra mer än bara ris om man vill, nu gör nog bara dom flesta ris i riskokaren och ånga grönsaker, men det går även att baka i den.
Vet folk som har riskokare och riset är kvar på värmen även till nästa dag utan ett det blir dåligt inte lika lätt med en kastrull.

Tycker att en airfryer som alla skaffar är en mer onödig produkt då det bara är en komprimerad ugn mad varmluft.
Men allt är en smak sak vad man själv tycker passar en själv bäst.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

För med en bra riskokare kan man göra mer än bara ris om man vill, nu gör nog bara dom flesta ris i riskokaren och ånga grönsaker, men det går även att baka i den.
Vet folk som har riskokare och riset är kvar på värmen även till nästa dag utan ett det blir dåligt inte lika lätt med en kastrull.

Tycker att en airfryer som alla skaffar är en mer onödig produkt då det bara är en komprimerad ugn mad varmluft.
Men allt är en smak sak vad man själv tycker passar en själv bäst.

Du behöver inte hålla koll på en airfryer. Köpte en till sambon och hon älskar den. Hon kan duscha och sånt utan att behöva hålla koll på ugnen. Likaså med riskokaren. Det gör inget om man är lite sen med att ta bort riset. Du kan göra massa annat under tiden.

Visa signatur

Fractal North | AMD 7 7800XD | Asus 1080 TI Turbo | Noctua D15 | MSI B650 Tomahawk | Corsair Dominator Platinum 32GB | MSI A1000G | WB Black NVMe 500 GB | WB Blue NVMe 1 TB | Samsung 840 250GB | Seagate 7200RPM 500GB

Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

För med en bra riskokare kan man göra mer än bara ris om man vill, nu gör nog bara dom flesta ris i riskokaren och ånga grönsaker, men det går även att baka i den.
Vet folk som har riskokare och riset är kvar på värmen även till nästa dag utan ett det blir dåligt inte lika lätt med en kastrull.

Tycker att en airfryer som alla skaffar är en mer onödig produkt då det bara är en komprimerad ugn mad varmluft.
Men allt är en smak sak vad man själv tycker passar en själv bäst.

Har du provat att använda en airfryer? Som småbarnsförälder är den fantastisk. I med lite köttbullar och pommes och dra på. Mat inom 10 minuter. Efter halva tiden öppnar du och skakar korgen lite.

Jag var skeptiskt som fan, men frugan ville verkligen ha en. Vi använder den jämt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dashio:

Om du tycker att riskokare från Kina är bra så ska du testa från Japan
/ Japanesen

Tycker de se likadana ut.

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

...
Tycker att en airfryer som alla skaffar är en mer onödig produkt då det bara är en komprimerad ugn mad varmluft.
Men allt är en smak sak vad man själv tycker passar en själv bäst.

Inte alls onödig. Mer energieffektiv än en ugn, snabbare, kan fritera utan frityrfett (eller bara ytterst lite), kan värma grönsaker, kan jäsa deg, kan grädda bröd. Den kan allt en varmluftsugn kan (och är som sagt mer energieffektiv).

Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

Inte alls onödig. Mer energieffektiv än en ugn, snabbare, kan fritera utan frityrfett (eller bara ytterst lite), kan värma grönsaker, kan jäsa deg, kan grädda bröd. Den kan allt en varmluftsugn kan (och är som sagt mer energieffektiv).

Beror ju på hur mycket man ska göra.
Har du kollat vad en airfryer drar i effekt?
En airfryer ligger runt 2200 Watt beroende på storlek en Varmluftsugn på ca 1800 Watt och den håller värmen längre.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Jag håller med cyklonen riskokare är onödigt, ungefär som popcornmaskin, glassmaskin eller brödknådare.
Det blir en jäkla massa disk och många maskiner som tar upp onödig plats, men visst bor man i ett slott så vill man kanske fylla ut alla kvadratmeter med någonting.

Nyare spisar har inbyggt timer, så man behöver inte vara orolig över att det bränns.

Glassmaskin är ju direkt nödvändigt för att göra glass. Du ska frysa och röra kontinuerligt för att inte få för stora iskristaller. Hur gör du det utan en glassmaskin (röra en gång var 10e minut och sätta tillbaka i frysen ger kasst resultat t.ex.)
Uppenbart att du inte gör egen glass

Glassmaskin är betydligt mer nödvändigt för att göra glass än riskokare är för att koka ris.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Beror ju på hur mycket man ska göra.
Har du kollat vad en airfryer drar i effekt?
En airfryer ligger runt 2200 Watt beroende på storlek en Varmluftsugn på ca 1800 Watt och den håller värmen längre.

Om jag jämför min airfryer (2200 W) med min varmluftsugn (1800 W) så tar det 65 min i ugnen att steka en hel kyckling medan det tar 30 min i airfryern. Det drar alltså 1800w i 1 timme och 5 min = 1,95 kWh med varmluftsugnen och 2,2 kW i 30 min = 1,1 kWh i fritösen. Att sedan ugnen håller värmen längre är av underordnad betydelse eftersom maten är färdig och eftervärmen bara går till spillo. Men varmluftsugnen går inte på full effekt hela tiden och det gör inte fryern heller så skillnaden blir inte riktigt så stor men den är väsentlig. Den stora skillnaden i tid beror på att varmluften cirkulerar mycket snabbare i fritösen.

Men jag avslutar den här diskussionen nu eftersom det känns som om vi kidnappar tråden för något helt annat än den är avsedd för. Den ska ju handla om riskokare.

Permalänk
Medlem

Mest prisvärda priskokaren?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Hur är det med detta som Livsmedelsverket yrar om att det är arsenik i riset och att man inte ska äta det varje dag? Halva världen äter ju ris varje dag? Är det nått fel på ris som säljs i Sverige?

Det har att göra med marken och vattnet som ris odlas på som innehåller stora mängder arsenik som sedan tas upp i växten.
Källa:
https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/oonska...

Men precis som du säger så går det oftast bra trots höga halter av arsenik. Precis som att en person som röker hela sitt liv kan ibland bli över 100 år gammal.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fantgrenen:

Personligen kör jag numera en "mikroriskokare". Extremt smidigt måste jag säga, särskilt om man bor ensam och litet med begränsat utrymme.

Körde mikroriskokare under många år och håller med dig om att de är suveräna. Klart bättre än kastrullris men snäppet under riskokare.
Men med det sagt så skulle jag säga att såna duger för de flesta.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yogart:

Mest prisvärda priskokaren?

En tusenlapp.

https://yum-asia.com/eu/product/kumo-yumcarb-advanced-fuzzy-l...

Kanske inte lika söt som panda/sakura. Men ska du bara koka ris så duger den utmärkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yogart:

Mest prisvärda priskokaren?

Jag kör denna.
Funkar klockrent även efter 3 år.

https://www.netonnet.se/art/hem-fritid/koksmaskiner/riskokare...

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

En tusenlapp.

https://yum-asia.com/eu/product/kumo-yumcarb-advanced-fuzzy-l...

Kanske inte lika söt som panda/sakura. Men ska du bara koka ris så duger den utmärkt.

Har haft en Kumo i nästan 4 år nu. Vi brukar använda den ett par gånger i veckan, oftast 1-2 portioner. Kanske hälften med bara ris, och hälften med ris och tillbehör.

Ett par reflektioner:

  • Den är lagom stor för oss (2 vuxna, 2 mindre barn), tror aldrig vi maxat den.

  • Timer-funktion är väldigt praktiskt, den kör vi nästan alltid. Tex sätta den på kvällen för att vara klar på morgonen.

  • Använder aldrig något annat än vitt ris-läget (däremot lägger vi ganska ofta annat i riset, tex morot eller majs)

  • "Koppen" som ska samla vatten är ganska värdelös, det mesta lägger sig i gummilisten runt locket.

  • Locket är inte så lätt att göra rent

  • Plastfilmen som täcker knapparna visar tecken på slitage, typ som luftbubbla under vissa. Inget som påverkat funktionen dock (ännu)

  • Innerkastrullen har hållit bra. Alltid handdisk. Dock har det blivit ett litet hack i den (troligtvis när vi haft den i torkstället med annat efter disk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yogart:

Mest prisvärda priskokaren?

*risvärda

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ureet:

*risvärda

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X