Uppgradera komplett-dator med några år på nacken.

Permalänk
Medlem

Uppgradera komplett-dator med några år på nacken.

Hej! Är lite vilsen på datorkomponenter och har en fråga kring uppgradering av en komplett dator. Den är köpt för några år sen och installerade nyss ytterligare 8gb ram. Spelar för det mesta Rust och lite andra SP spel. Det jag funderar på är om jag ska uppgradera grafikkortet då jag gärna hade maxat settings. Fungerar felfritt i övrigt men börjar kännas lite föråldrad. Skickar med en speclista nedan.
Tack så mycket på förhand!

https://ibb.co/pXph8W5

Permalänk
Medlem

Gpu kommer ge bäst prestanda ökning dock kommer cpu bli en flaskhals om du går för högt i uppgradering.

Budget?

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Jag förstår. Tänker väl att jag kan lägga max 6000kr.
Vore kul att maxa den tills jag får byta ut hela burken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stenen45:

Jag förstår. Tänker väl att jag kan lägga max 6000kr.
Vore kul att maxa den tills jag får byta ut hela burken

Med i7 från 8 serien samt 550W psu så skulle jag titta på 7600 xt/4060 så jag gissar är 1080p

Kanske även 6800/xt eller 6700xt problemet med amd är deras tdp är lite i överkant för din psu men borde fungera

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

6000kr blir en "dum" nivå för att uppgradera den halv-gamla burken imo. För dyrt och det bli bortkastat pga cpu (inkl mobo+ram) inte hänger med.

Skaffa ett begagnat grafikkort för 2500-4000kr som är ca dubbelt så bra som ditt 1070, tex. 3060ti eller 3070. Eller motsvarande AMD (då kan det nog även vara nytt för ett rimligt pris)

Permalänk
Medlem

Tack för era svar. Kollar runt lite efter begagnade 3060ti/3070.
Har en liten fundering till... Jag använder externt ljudkort och lite andra prylar vilket får mig att undra hur mycket mitt nätaggregat pallar med. Ser att det finns varianter på grafikkortserien där vissa drar mer. Är det något jag bör tänka på tror ni?

Permalänk
Medlem

ska du köpa 3070 så behöver du ny PSU, du kan köpa tex 4060/3060 utan att behöva uppgradera psu..

https://www.proshop.se/Grafikkort/GIGABYTE-GeForce-RTX-4060-W...

Permalänk

Är inte rust extremt cpuflaskat pga sin spelkod?

Har för mig att grafiskt funkar det typ på en potatis mencatt det är väldigt fåtrådat över cpun.

Men visst några fps kan säkert en snabbare gpu kanske pressa ut.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av klockish:

ska du köpa 3070 så behöver du ny PSU, du kan köpa tex 4060/3060 utan att behöva uppgradera psu..

https://www.proshop.se/Grafikkort/GIGABYTE-GeForce-RTX-4060-W...

550w borde räcka lugnt för 3070. Eventuella problem löses av en lätt undervolt.
Kör själv 4080 undervoltat på Seasonic 550w, aldrig haft nåra problem.

Skrivet av Stenen45:

Tack för era svar. Kollar runt lite efter begagnade 3060ti/3070.
Har en liten fundering till... Jag använder externt ljudkort och lite andra prylar vilket får mig att undra hur mycket mitt nätaggregat pallar med. Ser att det finns varianter på grafikkortserien där vissa drar mer. Är det något jag bör tänka på tror ni?

Ljudkort drar generellt sett nästan inget. Är det ett USB kort så max 4-5w.

Permalänk
Medlem
Skrivet av n0kturnal:

550w borde räcka lugnt för 3070. Eventuella problem löses av en lätt undervolt.
Kör själv 4080 undervoltat på Seasonic 550w, aldrig haft nåra problem.

3000 serien har problem med transienter vilket 4000 serien INTE har.

Att köra på ett 3070 blir eventuellt problematiskt och kan förstöra för TS upplevelse. En undervolt hjälper inte mot transienter.

Sen har 3000 serien problem med dåliga thermal pads samt höga hot spots. Är man inte insatt hur man byter detta skulle jag rekommendera ett nytt kort istället...

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Är inte rust extremt cpuflaskat pga sin spelkod?

Har för mig att grafiskt funkar det typ på en potatis mencatt det är väldigt fåtrådat över cpun.

Men visst några fps kan säkert en snabbare gpu kanske pressa ut.

Ja, Rust verkar inte direkt optimerat. Efter en tur på Google så verkar det som att Rust vill ha mycket RAM minne.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stenen45:

Hej! Är lite vilsen på datorkomponenter och har en fråga kring uppgradering av en komplett dator. Den är köpt för några år sen och installerade nyss ytterligare 8gb ram.

Du har nyss installerat ytterliggare 8GB Ram hur många ram stickor installerade du?

Citat:

Spelar för det mesta Rust och lite andra SP spel. Det jag funderar på är om jag ska uppgradera grafikkortet då jag gärna hade maxat settings. Fungerar felfritt i övrigt men börjar kännas lite föråldrad. Skickar med en speclista nedan.
Tack så mycket på förhand!

https://ibb.co/pXph8W5

Du får kolla upp Minneshanteringen när du spelar just Rust. Det spelet vill gärna ha mycket Ram minne.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joshua2024:

Du har nyss installerat ytterliggare 8GB Ram hur många ram stickor installerade du?

Du får kolla upp Minneshanteringen när du spelar just Rust. Det spelet vill gärna ha mycket Ram minne.

Installerade 16gb ram för en timma sedan, burken har nu 32gb. Spelet flyter på mycket bättre nu!
Ser ut som att processorn ligger på 55-60% av sin kapacitet oavsett grafikinställningar, kör just nu på High, max rendering distance plus lite annat gott på grafiksidan och då ligger GPU på ca 90-96%.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stenen45:

Installerade 16gb ram för en timma sedan, burken har nu 32gb. Spelet flyter på mycket bättre nu!
Ser ut som att processorn ligger på 55-60% av sin kapacitet oavsett grafikinställningar, kör just nu på High, max rendering distance plus lite annat gott på grafiksidan och då ligger GPU på ca 90-96%.

I vilken upplösning spelar du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joshua2024:

I vilken upplösning spelar du?

Spelar på en 27 tum 1920x1080. Använder även en 24 tum vid sidan av den jag spelar på.