Permalänk
Medlem

Router ASUS RT-N12E Port Forwarding

Hej,
Jag har problem med att nå min router på fjärr. Jag får till så jag kan surfa in på WAN ip adressen samt port 80 när jag är inne på nätverket men inte utanför.
Någon som har erfarenhet av detta? Något mer som måste göras?

Service Name:Router Source Target:Tom Port Range:80 Local IP:192.168.1.1 Local Port:80 Protocol TCP

//Tomas

Permalänk
Medlem

Du ska inte exponera routerns port 80 mot internet. 192.168.x.1 avser normalt en router inne i ditt privata nät (edge eller längre in).

Över huvud taget är det ingen höjdare att använda okrypterad HTTP, vilket är vad normalt går på port 80/TCP. Webbläsare har en tendens att vara ytterst kinkiga med att göra sådana uppkopplingar numera. Anledningen är att folk som inte har koll sätter upp tjänster som låter användare skicka lösenord och annan känslig data i klartext över internet. Oavsett om du gör det eller inte är webbläsarnas åsikter ett problem.

Din fråga är för oprecis för att gissa vad du egentligen försöker uppnå, så jag avstår från att gissa. Standardproblemet numera med att nå tjänster från internet på ett privat abonnemang är CG-NAT. Ditt problem kan mycket väl vara något annat.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

I ditt nätverk ska du använda ditt internet IP (192.x168.x.x aka default gateway när du kör ipconfig i CMD) inte ditt WANIP.
Varför behöver du komma åt admingränssnittet utanför ditt hem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

I ditt nätverk ska du använda ditt internet IP (192.x168.x.x aka default gateway när du kör ipconfig i CMD) inte ditt WANIP.
Varför behöver du komma åt admingränssnittet utanför ditt hem?

Hittade en lösning fanns en Asus app.. Har problem ibland med en router som sitter i ett sommarhus den tappar vissa enheter kan vara problem med routern. Men tänkte att jag kan ha möjlighet att göra en omstart på distans när detta sker.

Tack!

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Du kan säkert köra VPN i endera din hemmarouter eller sommarhusets router, mycket bättre och säkrare. Vad vill du kunna starta om?

Permalänk
Medlem

Om problemet löser sig av en reboot och allt hoppar alltid tillbaka, schemalägg reboot Ganska frekvent I Asus gui

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Du kan säkert köra VPN i endera din hemmarouter eller sommarhusets router, mycket bättre och säkrare. Vad vill du kunna starta om?

Går aktivera fjärråtkomst men känns ju inte lika säkert som VPN. Hur sätter man enklast upp en sådan?
Det är routern jag vill kunna starta om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tjomp1:

Går aktivera fjärråtkomst men känns ju inte lika säkert som VPN. Hur sätter man enklast upp en sådan?
Det är routern jag vill kunna starta om.

Ett sätt är att sätta på en timer som startar om routern varje dag.
T.ex: https://www.kjell.com/se/produkter/el-verktyg/el-produkter/st...

Om routern hänger sig så fungerar ju inte VPN heller.
ASUS RT-N12E är ju router i bottensegmentet så att köra VPN på den skulle jag inte ge mig på.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av tjomp1:

Går aktivera fjärråtkomst men känns ju inte lika säkert som VPN. Hur sätter man enklast upp en sådan?
Det är routern jag vill kunna starta om.

Skrivet av Prelatur:

Ett sätt är att sätta på en timer som startar om routern varje dag.
T.ex: https://www.kjell.com/se/produkter/el-verktyg/el-produkter/st...

Om routern hänger sig så fungerar ju inte VPN heller.
ASUS RT-N12E är ju router i bottensegmentet så att köra VPN på den skulle jag inte ge mig på.

Kom upp till huset idag och då funkade några enheter. Tryckte på WPS knappen och allt hoppade igång.
Har ni någon idé?