Här är streamingtjänsterna i Sverige – och vad de kostar

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

sen har vi inte amerikansk dollar i Sverige.

Vilken eminent och hjälpsam observation! Totala och världsomvälvande nyheter för min del. Det är som att jag levt mitt liv i en lögn!

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

Förstår ej varför Netflix och Disney+ både har för hela familjen. Men om nu ena ungen i familjen flyttar hemifrån, samtidigt som farsan eller morsan jobbar mycket borta och därmed kan ej titta hemma, ska då dessa bli drabbade för att deras fking IP-adress inte stämmer överens med hemma? Och hur funkar det om hela familjen är på husvagnssemester. Ska Netflix och Disney+ blocka en för varje gång ens mobil/ laptop/ desktop/ smart-tv använder familjens konto någonstans utanför hemmet?

Jag kan förstå om dom inte vill att man ska dela mellan olika familjer eller vänner etc. Men om jag betalar för Disney+ medans morsan betalar för Netflix, och vi är inom samma familj, ska dom då spåra våra IP-adresser så vi "uppför oss" på samma ställe eller hur funkar denna blockering av icke familje snyltare?

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thor:

I min mening är ägande av vikt när det har ett faktiskt värde mot en marknad. Exempelvis mark, det är en sak som det finns en poäng i att bry sig om huruvida man äger eller ej. Nog för att vissa filmer osv kan bli värda ruskigt mycket dinares, men det är svårt att säkerställa en sådan sak om man inte gör karriär i det eller vad man ska säga. Mark har alltid ett visst värde, det är en konstant, med viss mindre variation givetvis.

Oavsett om du köper en tjänst eller ett ägandeskap när det rör sig om media så hamnar pengarna ändå i samma påse. Den som kallas för överkonsumption. Men den åsikten är jag nog minoritetsägare över misstänker jag.

Sen kan jag köpa att man vill äga vissa verk av sentimentala skäl. Men att försöka yrka på ägandeskap av media är viktigt håller inte riktigt med om.

Vad jag menar med ägande är valmöjligheten att kunna ta fram filmen på skiva när man vill se om den. Jag är inte någon storsamlare av filmer, men tycker det är kul och praktiskt att ha favoritfilmerna hemma i bokhyllan. Köpte exempelvis harry-potter-boxen på rea under en BF för 200 kr.

Och filmer tas bort också:
https://www.moviezine.se/nyheter/disney-plus-plockar-bort-100...
https://www.moviezine.se/nyheter/sista-chansen-45-filmer-fors...
https://www.moviezine.se/nyheter/50-filmer-forsvinner-fran-ne...

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Vilken eminent och hjälpsam observation! Totala och världsomvälvande nyheter för min del. Det är som att jag levt mitt liv i en lögn!

Verkar så, ja. Eller varför skulle du annars tro att ingen annan i Sverige betalar 179kr/mån eftersom det enligt dig kostar 22 USD per månad?

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

En del svenska bibliotek erbjuder strömning av film.

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mörksuggan:

Förstår ej varför Netflix och Disney+ både har för hela familjen. Men om nu ena ungen i familjen flyttar hemifrån, samtidigt som farsan eller morsan jobbar mycket borta och därmed kan ej titta hemma, ska då dessa bli drabbade för att deras fking IP-adress inte stämmer överens med hemma? Och hur funkar det om hela familjen är på husvagnssemester. Ska Netflix och Disney+ blocka en för varje gång ens mobil/ laptop/ desktop/ smart-tv använder familjens konto någonstans utanför hemmet?

Jag kan förstå om dom inte vill att man ska dela mellan olika familjer eller vänner etc. Men om jag betalar för Disney+ medans morsan betalar för Netflix, och vi är inom samma familj, ska dom då spåra våra IP-adresser så vi "uppför oss" på samma ställe eller hur funkar denna blockering av icke familje snyltare?

Det är väl hushåll de menar och inte familj?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mörksuggan:

Förstår ej varför Netflix och Disney+ både har för hela familjen. Men om nu ena ungen i familjen flyttar hemifrån, samtidigt som farsan eller morsan jobbar mycket borta och därmed kan ej titta hemma, ska då dessa bli drabbade för att deras fking IP-adress inte stämmer överens med hemma? Och hur funkar det om hela familjen är på husvagnssemester. Ska Netflix och Disney+ blocka en för varje gång ens mobil/ laptop/ desktop/ smart-tv använder familjens konto någonstans utanför hemmet?

Jag kan förstå om dom inte vill att man ska dela mellan olika familjer eller vänner etc. Men om jag betalar för Disney+ medans morsan betalar för Netflix, och vi är inom samma familj, ska dom då spåra våra IP-adresser så vi "uppför oss" på samma ställe eller hur funkar denna blockering av icke familje snyltare?

Det här är resultatet av att det sålts och cirkulerat massa hackade konton på Ebay / Alibaba och massa darknet sidor i åratal, det skiter man kanske i om man är Netflix tills det blir så mycket kundtjänst-arbete och återbetalningar att det blir en fråga om moral osv.-.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Goedendag:

En del svenska bibliotek erbjuder strömning av film.

Precis, glöm inte https://www.cineasterna.com!
Funkar på mobila enheter och tillåter (beroende på Bibliotek) ett visst antal "lån" i månaden.

Permalänk
Medlem

Vi har Netflix, Disney+ och HBO hemma. Hade tidigare Viaplay, men det blev för dyrt. Får se hur länge till de andra stannar kvar. Börjar bli lite dyrt att ha flera tjänster.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klockish:

Det här är resultatet av att det sålts och cirkulerat massa hackade konton på Ebay / Alibaba och massa darknet sidor i åratal, det skiter man kanske i om man är Netflix tills det blir så mycket kundtjänst-arbete och återbetalningar att det blir en fråga om moral osv.-.

Haha, nej verkligen inte. Anledningen är att Netflix och Disney vill ha ALLA pengar och nöjer sig inte med mycket pengar. Det har ingenting med hackade konton eller VPN-användare att göra. Det handlar helt och hållet om att Netflix och Disney nu vill att alla användare ska betala istället eftersom dom får (eller åtminstone tror att dom får) mer pengar då.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk

Sen har vi skiten Skyshowtime.

Gick på deras erbjudande som gick ut på att ”få 12 månader och betala för 8”.
Sen insåg jag att varken Xbox, Playstation, eller min äldre tv LG stödjer appen.
Har en Xbox One X kopplad till min LG Oled och 5.1 ljud via en Denon förstärkare och kör HBO, Prime och Disney, men Skyshowtime finns inte.

Update: fick tips på att använda Apple tv appen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Verkar så, ja. Eller varför skulle du annars tro att ingen annan i Sverige betalar 179kr/mån eftersom det enligt dig kostar 22 USD per månad?

Nej det tror jag inte, men när jag sökte hos Netflix så fick jag fram detta: https://help.netflix.com/en/node/41049

Under Investigate unexpected charges

Citat:

Fees - In some countries, card companies may charge an extra fee for cross-border transactions. Some countries may change the currency to USD even though we charge in local currency.

Jag har tidigare inte reflekterat över detta då jag känner till diverse prishöjningar och har inte besvärat mig med att kontrollera exakt aktuell kostnad.

Enligt Netflix support så har jag tydligen registrerat mig som US. Jag har inget minne av detta och jag har under dryga 10 år som kund hos Netflix aldrig använt VPN för att komma åt innehåll. Men om jag nu betalar för amerikanskt innehåll så är det kanske bäst att börja kolla på det också.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av scienta:

Vilken eminent och hjälpsam observation! Totala och världsomvälvande nyheter för min del. Det är som att jag levt mitt liv i en lögn!

Haha
Va bra! Då förstår jag inte varför du använder/skriver USD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Haha
Va bra! Då förstår jag inte varför du använder/skriver USD.

Det är inte jag, det är Netflix som gör. Men varför de gör det - det är helt klart ett mysterium. Såhär långt går det naturligtvis inte att utesluta ett vanligt fall av SBS, men jag tycker ändå det är märkligt att de inte sagt något efter 10 år. Som sagt så har jag så långt jag kan minnas endast använt Netflix utan VPN.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

59:- för tillgången, dessutom med påtvingad reklam... wth

Nu tillhör jag faktiskt den lilla skara som köper konceptet att erbjuda abonnemang som är helt eller delvist reklamfinansierade, jag gillar att de erbjuder olika alternativ.

Det jag ogillar är skiftet från att äga en produkt till att prenumerera på en tjänst, detta gäller oavsett det gäller nån låt jag gillar eller operativsystemet i min dator.
Gubben tycker inte om.

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av scienta:

Det är inte jag, det är Netflix som gör. Men varför de gör det - det är helt klart ett mysterium. Såhär långt går det naturligtvis inte att utesluta ett vanligt fall av SBS, men jag tycker ändå det är märkligt att de inte sagt något efter 10 år. Som sagt så har jag så långt jag kan minnas endast använt Netflix utan VPN.

Netflix.se visar svensk valuta så nåt uppenbart konstigt är det, som du skriver SBS. Du använder inte en konstig DNS eller liknande? Ibland får jobbdatorn för sig att vi är i Finland av nån anledning..

Permalänk
Medlem
Skrivet av omxz24:

Blir fantastiskt att bara slänga på bluray spelaren på telefonen i baksätet i bilen och kolla på någon schysst film. Men först måste jag ju givetvis åka till... Datorn.. för att beställa någon film, alternativt ta och se om sagan om ringen 1 för 21a gången.

Man kommer oftast inte ifrån det, man behöver ha någon streamingtjänst helt enkelt.

Plex finns ju som app på de flesta plattformar, även vissa 'smarta'-TV.

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av Falcon:

Viaplay är ju trasigt.
Full HD 1080p för serier och film, 720p för live-tv och sport för 399:-
720p för live-sport

Det är såklart skit, men faktum är att ganska lite livesport idag ens sänds i högre än 1080p alls.
Inte ens Premier League som är den fotbollsliga som omsätter mest pengar i världen sänder all sina matcher i 4k.
Att sätta upp infrastruktur för att sända 4k från alla arenor i en liga varje vecka är tydligen ett så pass dyrt och stort åtagande att alla ännu inte gör detta.

Här är en ganska intressant video gällande specifikt amerikansk fotboll där Super Bowl är det värsta exemplet med över 100 kameror på plats för att filma matchen. Tar du fotbolls-VM i Ryssland 2018 var det typ 30-40 kameror på varje match. Helt enkelt mycket utrustning som måste uppgraderas och enorma omkostnader. Hoppas givetvis att det snart kommer att kunna visas Stockholmsderbyn i 4k HDR men det är nog en bit bort innan Discovery kånkar med den utrustningen till Strandvallen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

Det är såklart skit, men faktum är att ganska lite livesport idag ens sänds i högre än 1080p alls.
Inte ens Premier League som är den fotbollsliga som omsätter mest pengar i världen sänder all sina matcher i 4k.
Att sätta upp infrastruktur för att sända 4k från alla arenor i en liga varje vecka är tydligen ett så pass dyrt och stort åtagande att alla ännu inte gör detta.

Jag förstår att 4k är knivigt, men 720p är ju bara för dåligt för 399:-

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av Falcon:

Jag förstår att 4k är knivigt, men 720p är ju bara för dåligt för 399:-

Ah! Ja det är ruskigt snålt.
Ibland kör de ut PL i 4k-sändingar och då blir det snabbt uppenbart hur risigt det kan se ut fortfarande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Netflix.se visar svensk valuta så nåt uppenbart konstigt är det, som du skriver SBS. Du använder inte en konstig DNS eller liknande? Ibland får jobbdatorn för sig att vi är i Finland av nån anledning..

Vad jag använder för DNS idag påverkar ju inte hur det såg ut när jag reggade mig - vilket Netflix hävdar är orsaken. Det är ju inte omöjligt att jag reggade mig med VPN aktiverat, jag har ju kände onekligen till meningen med att se Netflix via VPN. Men jag minns inte ens att jag använt VPN för att se på Netflix, det är det märkliga. Det hade ju kunnat få vara lite tydligare där.

Aja, är väl inte mer än att jag står mitt kast och kan då må lite mindre dåligt över möjligheten att jag råkat se innehåll därifrån på annat håll.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rymdkryddan:

Betalade För Netflix Premium för att titta på "Ultra HD 4K"
2 av 3 filmer/serier/avsnitt jag kikade på hoppa upplösningen ner till 720P. Har 1000/1000 lina så det är inte internet det är fel på då det funkar utan problem på andra streamingtjänster.
Har ej kvar detta längre då de bara strular. Detta strul pågick i över 2 år fast jag var i kontakt med Netflix utan resultat.
Har nu sagt upp mitt abonnemang sedan 3 månader tillbaka.

Anledningen är att endast vissa webläsare stödjer 1080 i netflix. Du behöver appen eller Edge browser om jag minns rätt, för att få högre upplösning

Resolution:

Google Chrome

Up to 720p on Windows, Mac, and Linux

Up to 1080p on Chrome OS

Microsoft Edge up to 4K*

Mozilla Firefox up to 720p

Opera up to 720p

Safari up to 1080p on macOS 10.11 to 10.15

Safari up to 4K on macOS 11.0 or later

Permalänk
Medlem

Nu är den ju inte gratis egentligen men ändå ganska nöjd med utbudet på SVT Play. Sällan jag vill se det senaste då det på senare år sällan ändå tilltalar. Tjänsten är långt ifrån perfekt även om den sakta blir bättre.

Enda serien i år jag vet att jag kommer försöka se är Fallout-serien såvida den inte blir för kalkonig. Gillar heller inte prishöjningen på Prime, speciellt då Svensk Prime är sämre än för andra regioner innehållsmässigt. Ingen Audible blandannat, såvida jag inte missat något.

Så mycket smidigare när Netflix hade mer eller mindre allt men tyvärr inget som hade hållit i all evighet, uppenbarligen, eller något vi lär få se igen.

Tacksamt nog verkar iallafall musikstreamingen fungera som tänkt fortfarande, inget "de här artisterna på denna tjänst" motsvarighet där vad jag sett.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem

Prime är prisvärt då man även får amazon prime med gratis leveranser och prime gaming.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Goedendag:

En del svenska bibliotek erbjuder strömning av film.

Juste. Jag använder faktiskt Cineasterna appen flitigt. Tror man får låna två filmer i veckan. Bra utbud också 💪🏽 Man måste vara registrerad på ett bibliotek som dem har samarbete med

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Finns det någon streamingtjänst som erbjuder enbart Sport utan alla 'basic' kanaler och annan skräp?

Hade gärna börjat se lite NHL igen, men för 400-600:-/mån, så känns det lite väl dyrt...

Permalänk
Medlem

Hade något år Apple TV som ingick med telefonköpet för ett par år sedan, tyckte allt sevärt var låst bakom ytterligare betalväggar inne i appen. Skulle aldrig betala för den tjänsten.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av LessHack:

Bra lista lägger till en.

Crunchyroll
Standard
SEK 85.00/mo
Standard +
SEK 99.00/mo

Det förvånade mig också att Crunchyroll missats/glömts på denna lista på just sweclockers. Hade andra ställen missat det vore det mindre förvånande.

Synd bara att de har ännu värre regionala upphovsrättsproblem än de flesta andra tjänsterna med väldigt mycket innehåll vi inte får hit (utan VPN).

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaZman:

Hade något år Apple TV som ingick med telefonköpet för ett par år sedan, tyckte allt sevärt var låst bakom ytterligare betalväggar inne i appen. Skulle aldrig betala för den tjänsten.

Du har missförstått vad Apple TV+ är och har blandat ihop den med appen Apple TV (utan +).

Appen Apple TV samlar innehåll från i princip alla streamingtjänster förutom Netflix och ger dig även möjlighet att hyra/köpa filmer och serier. Tanken är att det ska vara den enda appen du behöver för att hålla reda på vilka serier du har sett, och ge snabb överblick när nya avsnitt/säsonger släpps, oavsett streamingtjänst (förutom Netflix).

Du har använt Apple TV-appen och har trott att du måste köpa nästan allt innehåll.

Tjänsten Apple TV+ är inget annat än en streamingtjänst med hög kvalitet på innehåll och bland den högsta bitraten bland alla streamingtjänster. Denna tjänst är inbyggd i Apple TV-appen och har en helt egen flik där enbart innehållet från Apple TV+ finns med - dvs. det innehåll som ingår i prenumerationen.

Det är otroligt kasst av Apple att låta appen heta Apple TV medan streamingtjänsten heter Apple TV+ samtidigt som man använder Apple TV-appen för att hitta innehåll från Apple TV+. Du är inte ensam om att inte förstå skillnaden.

Men återigen, streamingtjänsten Apple TV+ har inget innehåll som kräver ytterligare betalning.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av omxz24:

Blir fantastiskt att bara slänga på bluray spelaren på telefonen i baksätet i bilen och kolla på någon schysst film. Men först måste jag ju givetvis åka till... Datorn.. för att beställa någon film, alternativt ta och se om sagan om ringen 1 för 21a gången.

Man kommer oftast inte ifrån det, man behöver ha någon streamingtjänst helt enkelt.

Villhöver menar du?