Permalänk

Samla filer

Hej! Jag har flera hundratals fotomappar (datumnamnade) med bara några få filer i varje mapp. Finns något smart sätt att ta bort dessa mappar för att samla filerna i den överordnande mappen? Att flytta filerna på vanligt sätt känns lite jobbigt.

Permalänk
Medlem

På gamla win 98 tiden kunde man söka på specifik fil typ, alltså tex sök i rot mappen efter *.jpg och då bör du få upp alla filer och där med kunna flytta dem smidigt till önskad mapp och sen ta bort övriga mappar.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

precis som @bärplockaren säger, ställ dig i den överordnade mappen; sök på filändelsen; markera alla; kopiera/flytta till separat mapp. Vill man vara fancy kan man göra det via CMD också, men det känns onödigt komplicerat.

Visa signatur

---

Permalänk
Hedersmedlem

Med en vettig filhanterare är det bra enkelt. I Double Commander är det bara att gå till mappen, trycka Ctrl+B för att visa alla filer i alla undermappar, markera dem (numpad +, enter) och flytta dem till målmappen (F6).

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk

Tack för goda tips!

Permalänk
Medlem

Testa först, se upp med om du har filer med samma namn i två olika kataloger. Synd om en eller flera blir överskrivna.

Permalänk

Tyvärr blev det så. Tänkte mig inte för. Men ingen större skada.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cargor-45:

Tyvärr blev det så. Tänkte mig inte för. Men ingen större skada.

Det är bara att läsa tillbaka från backupen.