Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Skrivet av danwi:

Jobbar med laddboxar (utveckling) och kan bara säga: gör det inte!!! Brandrisken är stor. Drar du 10A timme efter timme över ett schukouttag/propp kommer du bygga upp värme i uttaget. Om det sedan med tiden bildas oxid etc så har du förr eller senare en brand. Mig veterligen drar inga hushållsapparater sådan ström kontinuerligt under så lång tid.

Som jämförelse, laddstandarden i USA, där man har större strömmar över 1-fas, kräver temperaturövervakning i kontakt mm.

Varför inte fråga BRF om att sätta upp ett 3-fas uttag på rätt plats utomhus. Kostar inte skjortan och du kan säkra/jordfelsskydda korrekt?

Jag har tänkt tanken, det finns 3-fas, gammal 'röd handske', i soprummet på gården, nästan lika närma parkeringen. Men den tillhör BRF's allmänna förbrukning, värmepumpen plus gårdsljus och motorvärmare. Jag vill, förstås, betala för förbrukningen. 3-fasuttaget sitter ju ihop med klustret av elmätare, så om man kan lägga till mig som brukare, så visst. Grannen är industrielektriker, faktiskt, men i all ärlighet verkar jag mer 'förståndig', han ville inte ens sköta installationen när jag frågade. Han hänvisade till ROT-avdrag och firmor som tar åt sig dylika jobb. Anledningen till att jag tänkte schuko och hushållsel var enkelheten. Och slutmålet är förstås en laddbox. Men det här är tankeexempel, hur man skulle kunna göra som en tillfällig, men fungerande lösning.

Jag köper ditt resonemang om hushållsel, men är du säker på att det inte är en myt, som mobiler på flygplan?
Jag känner det som att vi i Sverige inte skulle installera 2,3kW per uttag i ett land där "random muffelbonde" har både bilfirma eller smidesugn och svets i garaget.
Jag kan ha fel, men håller man sig under säkringen, så tror jag att det ska till en del otur.
Har någon verkligen provat att belasta ett uttag med 10A under 8 timmar per dygn, på en modern installation?
(Att någon 'bitcoin-gruva' har startat någon brand med för stor belastning o.s.v. men där det tydligt framgår att belastningen inte övergått 2300w?)

Visa signatur

Ryzen 7 3700x stock.

Permalänk
Medlem

Var och provkörde en tesla model 3 long range häromdagen.
Lite tankar:
Att ha blinkers på ratten fungerar, inte på något sätt bättre än en spak. Men det fungerar.
Samma sak för val av växel.

Känns väldigt luftigt utan instrumentbräda, att ha hastigheten på mittskärmen kändes inte som något större bekymmer.

Autoinställningen för vindrutetorkaren var riktigt usel, gick för långsamt för att ge bra sikt.

Den uppgraderade autopiloten kändes väldigt opålitlig.
Den klarade inte av att hålla sig i körfältet och kunde inte hålla jämn hastighet, vid ett flertal tillfällen bromsade den ned i 30kmh utan anledning (70km väg).
Kan ha berott på smutsiga sensorer eller något annat, oavsett inget jag litade på.

Allt som allt en trevlig bil, även om jag inte är helt övertygad att det blir en tesla när nuvarande leasing tar slut.

Hur ser ni andra på model 3?
Fungerar bitarna jag var missnöjd med bättre på äldre årsmodeller?

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dylanator:

Regler i BRF har vi gott om, jag är nog mer intresserad av den tekniska möjligheten.
Ja, mitt hypotetiska exempel handlar om att dra RÄTT kabel, men från ett inomhusuttag!

Okej, om ni har gott om regler borde det la framgå vad du får och inte får göra antar jag?
Gör inte de, uttaget ska vara uppsäkrat för att klara av den belastning och det är inte ett vanligt inomhusuttag gjort för att klara, det är gjort för köksmaskiner o.s.v.

Skaffa en laddbox/3-fas uttag som klarar av den belastningen.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X - ASRock B650i Lightning - G.Skill 32GB 6000MHz Trident Z5 - ASUS TUF Gaming RX 7900 GRE OC - Corsair SF750 - Thermalright Peerless Assassin 120 Mini - Cooler Master NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaxieTheHatter:

Var och provkörde en tesla model 3 long range häromdagen.
Lite tankar:
Att ha blinkers på ratten fungerar, inte på något sätt bättre än en spak. Men det fungerar.
Samma sak för val av växel.

Känns väldigt luftigt utan instrumentbräda, att ha hastigheten på mittskärmen kändes inte som något större bekymmer.

Autoinställningen för vindrutetorkaren var riktigt usel, gick för långsamt för att ge bra sikt.

Den uppgraderade autopiloten kändes väldigt opålitlig.
Den klarade inte av att hålla sig i körfältet och kunde inte hålla jämn hastighet, vid ett flertal tillfällen bromsade den ned i 30kmh utan anledning (70km väg).
Kan ha berott på smutsiga sensorer eller något annat, oavsett inget jag litade på.

Allt som allt en trevlig bil, även om jag inte är helt övertygad att det blir en tesla när nuvarande leasing tar slut.

Hur ser ni andra på model 3?
Fungerar bitarna jag var missnöjd med bättre på äldre årsmodeller?

Jag har beställt en Tesla Highland LR som förmånsbil och tyckte den var riktigt trevlig att köra.

Upplevde inga problem med avsaknaden av blinkersspak, men jag passerade iofs inte så många rondeller när jag provkörde.

Tråkigt att höra om problemen med autopiloten, vilket jag även läst om på svenska teslaforumet. Det verkar dock vara något som även drabbar Model Y och Model X och kan förhoppningsvis fixas med mjukvaruppdatering. https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?p=778426#p778426

Jag tror dock överlag att det mesta i nya model 3 är förbättringar. (Bättre komfort, bättre isolering, bättre ljudanläggning etc.)

Nu när Highland har kommit till USA, så har det börjat dyka upp recensioner därifrån. Denna tycker jag är riktigt bra och saklig där förbättringarna mot tidigare versioner tas upp.

Permalänk
Medlem

Det här med avsaknaden av blinkersarm... Jag är en sån där jobbig jäkel som blinkar ut ur varje rondell. Hur ska man nånsin, på ett trafiksäkert vis, göra det samtidigt som man sitter och letar efter knapparna på ratten?!?

Lämnar öppet för att jag kan ha missförstått något eller bara inte ser skogen för alla träd. Men snälla, upplys mig. Det ter sig som otroligt korkat.

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av TotalF:

Det här med avsaknaden av blinkersarm... Jag är en sån där jobbig jäkel som blinkar ut ur varje rondell. Hur ska man nånsin, på ett trafiksäkert vis, göra det samtidigt som man sitter och letar efter knapparna på ratten?!?

Lämnar öppet för att jag kan ha missförstått något eller bara inte ser skogen för alla träd. Men snälla, upplys mig. Det ter sig som otroligt korkat.

Jag tänker att det är någonting man kommer lära sig och det blir en vana, inte som att man idag kollar om man trycker på vänster eller högerklick på musen

Visa signatur

|CPU: I5 9600K | MB: ASUS Z97 PRO GAMER |RAM: Corsair 16GB Vengeance LP |GPU: GTX 1070 | PSU: EVGA Supernova G2 750W | Kylare: NZXT Kraken X61 |Burk: NZXT H440 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyzlite:

Jag tänker att det är någonting man kommer lära sig och det blir en vana, inte som att man idag kollar om man trycker på vänster eller högerklick på musen

Typ som när jag gick från VW till MB som har växelspaken bakom ratten. Var lite lurigt innan man lärt sig vilket håll man skulle föra spaken för att köra framåt eller backa. Efter ett par veckor så sitter det dock i ryggmärgen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyzlite:

Jag tänker att det är någonting man kommer lära sig och det blir en vana, inte som att man idag kollar om man trycker på vänster eller högerklick på musen

Har såklart tänkt tanken men ser bara framför mig att när du sitter och snurrar på ratten så har du väldigt liten koll på var knapparna befinner sig. Räknar med att du knappast sitter och snurrar på musen?

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av TotalF:

Har såklart tänkt tanken men ser bara framför mig att när du sitter och snurrar på ratten så har du väldigt liten koll på var knapparna befinner sig. Räknar med att du knappast sitter och snurrar på musen?

Jag är också anti att inte ha en spak för det, men jo jag tror man lär sig rätt snabbt vart knappens placering hamnar, det är ju ungefär samma lika position varje rondell, och det är ju alltid samma knapp. Om jag skulle skaffa en Highland eller kommande Juniper så skulle jag dock köpa en blinkersspak av Enhauto när dom kommer ut.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dylanator:

Jag har tänkt tanken, det finns 3-fas, gammal 'röd handske', i soprummet på gården, nästan lika närma parkeringen. Men den tillhör BRF's allmänna förbrukning, värmepumpen plus gårdsljus och motorvärmare. Jag vill, förstås, betala för förbrukningen. 3-fasuttaget sitter ju ihop med klustret av elmätare, så om man kan lägga till mig som brukare, så visst. Grannen är industrielektriker, faktiskt, men i all ärlighet verkar jag mer 'förståndig', han ville inte ens sköta installationen när jag frågade. Han hänvisade till ROT-avdrag och firmor som tar åt sig dylika jobb. Anledningen till att jag tänkte schuko och hushållsel var enkelheten. Och slutmålet är förstås en laddbox. Men det här är tankeexempel, hur man skulle kunna göra som en tillfällig, men fungerande lösning.

Jag köper ditt resonemang om hushållsel, men är du säker på att det inte är en myt, som mobiler på flygplan?
Jag känner det som att vi i Sverige inte skulle installera 2,3kW per uttag i ett land där "random muffelbonde" har både bilfirma eller smidesugn och svets i garaget.
Jag kan ha fel, men håller man sig under säkringen, så tror jag att det ska till en del otur.
Har någon verkligen provat att belasta ett uttag med 10A under 8 timmar per dygn, på en modern installation?
(Att någon 'bitcoin-gruva' har startat någon brand med för stor belastning o.s.v. men där det tydligt framgår att belastningen inte övergått 2300w?)

Jag är en av de som testat belasta ett 10A avsäkrat schukouttag så långt det bara går utan att dra säkringen med konstant last under ett par veckor. Inkopplingen liknar det du pratar om, skarvsladd 10-15m och i mitt fall ett gäng grenuttag då jag hade flera förbrukare. När jag kopplade ur all utrustning såg jag att schukouttaget i väggen hade smällt och var brunt runt hålen för stiften och jag lärde mig en läxa att jag aldrig kommer göra om det där. Detta var väl runt 2017 och fastigheten var byggd 2008, så relativt modern anläggning.

Dont do it, är min rekommendation. Det kommer bli ett jädra liv från din styrelse också, sitter själv i styrelsen och vi hade en medlem som gjorde likadant och dessutom hade dragit skarvsladden tvärs över kommunens cykelbana....

Permalänk
Medlem
Skrivet av TotalF:

Det här med avsaknaden av blinkersarm... Jag är en sån där jobbig jäkel som blinkar ut ur varje rondell. Hur ska man nånsin, på ett trafiksäkert vis, göra det samtidigt som man sitter och letar efter knapparna på ratten?!?

Lämnar öppet för att jag kan ha missförstått något eller bara inte ser skogen för alla träd. Men snälla, upplys mig. Det ter sig som otroligt korkat.

Du är inte jobbig, du gör rätt man ska blinka ut när man lämnar rondellen tyvärr är det väldigt många som inte blinkar. Om folk använder blinkersen som man ska så skulle många rondeller flyta ännu bättre än vad som gör för då kan folk som ska köra in i rondellen läsa av trafiken bättre.

Sedan ska man egentligen blinka på parkeringar med för det är högerregeln som gäller där inne och det gör nog 90% av all fel på även jag.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Det finns faktiskt de som kört Tesla Model 3 lite längre en eftermiddag och inte har några större problem att använda bilens funktioner.

Han har mycket erfarenhet av elbilar och Tesla. Har tydliga åsikter om byggkvalitet, blinkersspak och annat som inte är den vanliga när det förmedlas information kring Tesla.

Visa signatur

Det är inte lätt när det är svårt

Permalänk
Skrivet av Dylanator:

Jag köper ditt resonemang om hushållsel, men är du säker på att det inte är en myt, som mobiler på flygplan?
Jag känner det som att vi i Sverige inte skulle installera 2,3kW per uttag i ett land där "random muffelbonde" har både bilfirma eller smidesugn och svets i garaget.
Jag kan ha fel, men håller man sig under säkringen, så tror jag att det ska till en del otur.
Har någon verkligen provat att belasta ett uttag med 10A under 8 timmar per dygn, på en modern installation?
(Att någon 'bitcoin-gruva' har startat någon brand med för stor belastning o.s.v. men där det tydligt framgår att belastningen inte övergått 2300w?)

Ingen av mina maskiner belastar på samma sätt som laddning av en bil. Och då har jag ändå flera svetsar, fräs, svarv och kompressor i mitt villagarage. Fick öka till 25A huvudsäkring för att maskinerna i garaget skulle sluta skjuta säkringar. Allt funkade fint tills jag fick hem elbilen för tre år sen. Jag har en "laddbox", alltså ett relä som startar laddaren i bilen efter att allt är ihopkopplat.

Det gick fint i två veckor men sent en kväll tappade jag en fas i huset. En ledning hade brunnit av i mätarskåpet. Det var cirka 10 år gammalt och hade varit fel sen installationen gjordes. Det visade sig dock först nu när laddning med hög strömstyrka under lång tid blev en verklighet.

Inget hände och allt löstes för totalt en tusenlapp till elektrikern.

Men... Ha respekt för laddströmmarna och ta inga genvägar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dylanator:

Jag har tänkt tanken, det finns 3-fas, gammal 'röd handske', i soprummet på gården, nästan lika närma parkeringen. Men den tillhör BRF's allmänna förbrukning, värmepumpen plus gårdsljus och motorvärmare. Jag vill, förstås, betala för förbrukningen. 3-fasuttaget sitter ju ihop med klustret av elmätare, så om man kan lägga till mig som brukare, så visst. Grannen är industrielektriker, faktiskt, men i all ärlighet verkar jag mer 'förståndig', han ville inte ens sköta installationen när jag frågade. Han hänvisade till ROT-avdrag och firmor som tar åt sig dylika jobb. Anledningen till att jag tänkte schuko och hushållsel var enkelheten. Och slutmålet är förstås en laddbox. Men det här är tankeexempel, hur man skulle kunna göra som en tillfällig, men fungerande lösning.

Jag köper ditt resonemang om hushållsel, men är du säker på att det inte är en myt, som mobiler på flygplan?
Jag känner det som att vi i Sverige inte skulle installera 2,3kW per uttag i ett land där "random muffelbonde" har både bilfirma eller smidesugn och svets i garaget.
Jag kan ha fel, men håller man sig under säkringen, så tror jag att det ska till en del otur.
Har någon verkligen provat att belasta ett uttag med 10A under 8 timmar per dygn, på en modern installation?
(Att någon 'bitcoin-gruva' har startat någon brand med för stor belastning o.s.v. men där det tydligt framgår att belastningen inte övergått 2300w?)

Nu hann redan ett par svara nedan med exempel ur verkliga livet på när det bara gick lite illa. Men ja, jag är säker. Det är från ett värmeperspektiv stor skillnad mellan apparater som ibland toppar på maxeffekt till att kontinuerligt ligga på maxeffekt. Man kan säga att temperaturen sakta ”byggs upp” med smält/bränd plast som slutresultat i värsta fall. Andra apparater ger kontakten ”en chans” att svalna när de drar lägre med ström. Tänk på att värmeutvecklingen är en kvadratisk funktion av strömmen (egentligen lite mer men då kommer vi in på teknisk mumbo-jumbo), dvs 10A utvecklar 4 ggr så mycket värmeenergi (effekt egentligen) jämfört med 5A. Jag tänker att det finns CEE 1-fas av en anledning, den är en kontakt som funkar för kontinuerligt höga strömmar.

Som jag, och andra tipsat om, få dit en elektriker som åtminstone ordnar ett ordentligt uttag. Inte pga ev regler i BRF (den diskussionen ger jag mig inte in i) utan för att undvika brand.

Permalänk
Skrivet av Dylanator:

Jag har tänkt tanken, det finns 3-fas, gammal 'röd handske', i soprummet på gården, nästan lika närma parkeringen. Men den tillhör BRF's allmänna förbrukning, värmepumpen plus gårdsljus och motorvärmare. Jag vill, förstås, betala för förbrukningen. 3-fasuttaget sitter ju ihop med klustret av elmätare, så om man kan lägga till mig som brukare, så visst. Grannen är industrielektriker, faktiskt, men i all ärlighet verkar jag mer 'förståndig', han ville inte ens sköta installationen när jag frågade. Han hänvisade till ROT-avdrag och firmor som tar åt sig dylika jobb. Anledningen till att jag tänkte schuko och hushållsel var enkelheten. Och slutmålet är förstås en laddbox. Men det här är tankeexempel, hur man skulle kunna göra som en tillfällig, men fungerande lösning.

Jag köper ditt resonemang om hushållsel, men är du säker på att det inte är en myt, som mobiler på flygplan?
Jag känner det som att vi i Sverige inte skulle installera 2,3kW per uttag i ett land där "random muffelbonde" har både bilfirma eller smidesugn och svets i garaget.
Jag kan ha fel, men håller man sig under säkringen, så tror jag att det ska till en del otur.
Har någon verkligen provat att belasta ett uttag med 10A under 8 timmar per dygn, på en modern installation?
(Att någon 'bitcoin-gruva' har startat någon brand med för stor belastning o.s.v. men där det tydligt framgår att belastningen inte övergått 2300w?)

Jag prövade hos några andra nördvänner, och körde med en FLIR kamera när en Nissan LEAF laddades, schukoladdaren ifrån Nissan drar 10A på 240v AC, och det syntes verkligen hur varmt de blev inuti i ledarna i kabeln till uttaget men även i isolerande lager. Jämförde med annan kabel där man bara kort körde 10A belastning.

Schuko är ju dessutom inte alls lika bra som t.ex blå enfaskontakten, vad jag förstått av vänner som jobbar med elsäkerhet. Och så har man långa installationskablar, kanske flera kopplingar till ett schukouttag, med ärgeringar osv, och så belastar man det med 10A under lång tid, obra.

Hade då redwn hört om incidenten i Sunne så där jag laddade hemma med schukuttag, kollade jag uttag, installationskabel till uttag c.a 1,5 meter från elskåp, o ordentlig diameter på ledare, men jag kollade även efter flera timmar att kontakter osv inte blev för varma. (Varma blir de, alla som kört motorvärmare har väl märkt det)

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/varmland/elsakerhetsverket-...

(Och då har jag inte nämnt 13A som en del kör på Schukokontakten i nyare installationer.....)

Stavfelsnisse
Permalänk
Medlem

Mycket diskussioner om blinkersspak. Har vi ingen i tråden som har utsikt över en cirkulationsplats på dagarna och som i vetenskapens tjänst skulle vilja räkna andelen teslor som blinkar korrekt under en lunchrast eller så? Kanske räkna några spakbilar som referens också...

Visa signatur

- Om du är osäker, skriv dom! :)

Permalänk
Medlem

Hur är det med tjänster som ABetterRoutePlanner, brukar de räkna rätt vad gäller förbrukning eller går det att köra snålare?

Sitter och kikar på begagnad elbil och lekar runt med ABetterRoutePlanner för de längre resor jag brukar göra men blir lite skrämd av den förbrukning/laddtid som den räknar med.

Nu är det visserligen en Kia Niro jag funderar på och jag vet att den inte är så snabb att ladda men tycker ni att 2kWh/mil är en rimlig förbrukning så här på vintern eller går det att köra snålare än så?

Sträckan är omkring 65 mil där endast några mil är 100-väg och resten 80-väg.

Tror ni det går att köra snålare än så med tanke på att jag kör lagligt och lugnt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reckie:

Nu är det visserligen en Kia Niro jag funderar på och jag vet att den inte är så snabb att ladda men tycker ni att 2kWh/mil är en rimlig förbrukning så här på vintern eller går det att köra snålare än så?

Tror ni det går att köra snålare än så med tanke på att jag kör lagligt och lugnt?

Nu känner jag inte din bil direkt, men jag har själv en Mazda MX-30 (Sveriges mest hatade Elbil följe youtube 1st day reviews).

Om sommarn drog den 1.1kWh per mil, och 1.4kWh när jag körde som en idiot.
Nu om vintern ligger den på 1.65kWh per mil, och då kör jag typ 85-100 Kmh, 100 på en fin dag utan snö eller frost, 60-85 vid snö.
Står i garage hemma om natten, 9 timmar ute i +5c till -18c, typ -2c till 0c på jobbets öppna parkering varje dag.

Jag använder mig flitigt av regenerativa bromsar, har alltid tänd för max reg. Tror det faktisk ger lite extra låg förbrukning.

Så näh, jag tycker inte 2kWh är så jättemycket i den kalla vintern. Har hört om mkt. värre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TotalF:

Det här med avsaknaden av blinkersarm... Jag är en sån där jobbig jäkel som blinkar ut ur varje rondell. Hur ska man nånsin, på ett trafiksäkert vis, göra det samtidigt som man sitter och letar efter knapparna på ratten?!?

Lämnar öppet för att jag kan ha missförstått något eller bara inte ser skogen för alla träd. Men snälla, upplys mig. Det ter sig som otroligt korkat.

Nu har inte jag testat nya modellen utan blinkersspak, men vad jag fattat, så är det ganska hög utväxling på styrningen. Du behöver alltså inte veva runt ratten som en galning i svängarna, vilket gör det lättare att hitta knapparna.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reckie:

Hur är det med tjänster som ABetterRoutePlanner, brukar de räkna rätt vad gäller förbrukning eller går det att köra snålare?

Sitter och kikar på begagnad elbil och lekar runt med ABetterRoutePlanner för de längre resor jag brukar göra men blir lite skrämd av den förbrukning/laddtid som den räknar med.

Nu är det visserligen en Kia Niro jag funderar på och jag vet att den inte är så snabb att ladda men tycker ni att 2kWh/mil är en rimlig förbrukning så här på vintern eller går det att köra snålare än så?

Sträckan är omkring 65 mil där endast några mil är 100-väg och resten 80-väg.

Tror ni det går att köra snålare än så med tanke på att jag kör lagligt och lugnt?

Jag ligger på ett snitt på 22,99kWh/100 i förbrukning på min EV6 GT line nu under senaste månaden. Kör som jag skulle gjort med en fossilbil utan att ”Peugeot-köra” som många elbilsägare gör . Åker 5000 mil om året med de flesta sträckorna mellan stad/landsväg och motorväg varje dag ca 28 mil.

Snackade med en på gymmet för någon vecka sedan som kör Niro och var irriterad över att hans drog mycket högre nu under vintern. Är osäker på om Niro har luftvärmepump eller elvärme… Vår andrabil som år av Nissan Leaf 40kWh -19 drar över 2 nu på vintern men runt 1,6-1,7 under sommaren.

Visa signatur

Quadro användare inom CAD/CAM med fokus CAM.
Personligt OC rekord: 5.41GHz @ i7 2600K --- http://valid.canardpc.com/2kkg6k

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Nu har inte jag testat nya modellen utan blinkersspak, men vad jag fattat, så är det ganska hög utväxling på styrningen. Du behöver alltså inte veva runt ratten som en galning i svängarna, vilket gör det lättare att hitta knapparna.

That makes sense

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reckie:

Hur är det med tjänster som ABetterRoutePlanner, brukar de räkna rätt vad gäller förbrukning eller går det att köra snålare?

Sitter och kikar på begagnad elbil och lekar runt med ABetterRoutePlanner för de längre resor jag brukar göra men blir lite skrämd av den förbrukning/laddtid som den räknar med.

Nu är det visserligen en Kia Niro jag funderar på och jag vet att den inte är så snabb att ladda men tycker ni att 2kWh/mil är en rimlig förbrukning så här på vintern eller går det att köra snålare än så?

Sträckan är omkring 65 mil där endast några mil är 100-väg och resten 80-väg.

Tror ni det går att köra snålare än så med tanke på att jag kör lagligt och lugnt?

Personligen hade jag ju tittat på en bil som laddar snabbare om det är en resa du gör ofta... MG4?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Varför dog ditt intresse då? Bilen är ifrån Kina. Det visste du väl?

Jo, precis som en Volvo på sätt och vis är. Dock möts man inte av kinesiska tecken i den om man öppnar motorhuven.
Jag förväntar mig engelska som språk om det inte är på lokalt språk på marknaden där bilen säljs.

Det blir lite för tydligt att det är en kinabil på så sätt och jag vill inte se det varje gång jag öppnar huven.

Permalänk
Medlem

Du menar att för att jag sade att jag inte uppskattar kinesiska tecken när jag lyfter på huven i en bil i Europa så söker jag konflikt ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dylanator:

Jag köper ditt resonemang om hushållsel, men är du säker på att det inte är en myt, som mobiler på flygplan?
Jag känner det som att vi i Sverige inte skulle installera 2,3kW per uttag i ett land där "random muffelbonde" har både bilfirma eller smidesugn och svets i garaget.
Jag kan ha fel, men håller man sig under säkringen, så tror jag att det ska till en del otur.
Har någon verkligen provat att belasta ett uttag med 10A under 8 timmar per dygn, på en modern installation?
(Att någon 'bitcoin-gruva' har startat någon brand med för stor belastning o.s.v. men där det tydligt framgår att belastningen inte övergått 2300w?)

Mina shuko börjar bli varma vid ca 2000 watt och man gamla så lär det kunna bli mer fel än rätt. Det går rätt snabbt också. Ska man ladda skulle jag byta till en ny shuko kontakt och se till att installationen gjorts rätt. Tex att ledarna inte är "naggade" eller elektrikern glömt skruvat fast ledarna ordentligt vilket hänt mig.

Jag har svets men de flesta saker sitter inte och drar 2300 watt konstant i timtal. Ofta fladdrar effekten rätt kraftig. Start effekten kan även var väldigt hög på främst olika motorer så där för har man tröga säkringar som klarar "spikar" på flera gånger sin effekt under korta perioder.

Angående din granne så tyckte han nog du bara var jobbig.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

Du menar att för att jag sade att jag inte uppskattar kinesiska tecken när jag lyfter på huven i en bil i Europa så söker jag konflikt ?

Jag uppfattade det också lite så, skulle du haft samma reaktion om du hittade något ord på franska om du inspekterade en Renault?
Sen tänker jag att bilarna som gått att provköra är de första som kommit in i landet och jag gissar att all relevant information till ägare/förare kommer vara på svenska eller engelska när leveranserna kommer igång. Men det är ju killgissning från min sida förstås.

Permalänk
Medlem

Tjenare !

Har TCO på 11 500 på jobbet, vilken bil hade föredragit som förmånsbil ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lakabaka:

Tjenare !

Har TCO på 11 500 på jobbet, vilken bil hade föredragit som förmånsbil ?

Bäst är nog att investera lite tid på att åka runt att prova lite bilar först och ta offert på de som verkar passa.

Ofta ligger det flera bilfirmor samlade på samma ställe och då kan man spara mycket tid genom att testa flera märken under samma tillfälle.

Vi kör CarPay på mitt företag och där kan man enkelt se i deras verktyg om bilen ligger över eller under gränsen för vad som är tillåtet enligt policyn.

Som referens har vi 12 500/månad i TCO på mitt företag och jag fick precis in en Tesla Model 3 Long Range med vinterdäck.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lakabaka:

Tjenare !

Har TCO på 11 500 på jobbet, vilken bil hade föredragit som förmånsbil ?

Hur beräknas TCO? Med/utan sociala kostnader? Hyra ex/ink halv moms? Fordonsskatt? Lite svårt att säga annars om man inte vet vad som inkluderas på totalen.

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem

Nej det var inte så jag menade. Jag kan alltså absolut tänka mig en bil byggd i Kina och designad i Kina men jag uppskattar inte deras tecken i bilen, då blir det too much - för mig.

Jag gillar heller inte om det står på Franska men har större förståelse för det då vi är inom EU. Nåväl sak samma det vara bara min egen vy. Zeekr 001 är fortfarande en rätt okay bil men kanske inte värd 800 000 eller vad nu toppmodellen kostade. 600 000 kanske.