Disney storsatsar på Epic Games – investerar 15,7 miljarder kronor

Permalänk
Melding Plague

Disney storsatsar på Epic Games – investerar 15,7 miljarder kronor

De två bolagen ska skapa ett "nytt kontinuerligt universum" med sina varumärken inom Fortnite.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Usch då...

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x 3.4 GHz(5 GHz boost) med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero | G.Skill Trident Z neo, 2x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti 24GB | 1x Seagate FireCuda 520 1TB, 1x Samsung 850 EVO 250GB, 1x Samsung 970 EVO 1TB, 2x 1TB HDD, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | Corsair AX860i | ASUS PG279Q & ASUS XG27AQM|

Permalänk
Officiell jultomte

Vilken marknadsledande teknik har Epic Games?

Visa signatur

PC1: i5-13600kf, 32gb DDR5@6000MHz, GTX 1080, Prime Z690-A, Windows 11
PC2: Ryzen 5 5600X, 16GB DDR4, GTX 1070Ti, ROG STRIX B550-F, Windows 10
SRV1: i5 10500T, 16GB DDR4, Debian
Home Assistant-tråden | Stryktipset

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moseby:

Vilken marknadsledande teknik har Epic Games?

Unreal Engine 5?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Keeper of the Bamse

Epic games hade marknadsvärdering på 32 miljarder USD 2022. Aktien har gått ner ordentligt så det är nog inte alls samma market cap längre. Så det är ju inte jättelite pengar, men absolut inte avgörande. Tencent äger ju fortfarande nästan hälften, så man ska nog oroa sig mer över kineserna än musse pigg-människorna.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moseby:

Vilken marknadsledande teknik har Epic Games?

Kan de återpublicera sina Unreal Tournament-spel?

Permalänk
Medlem

Sjukt bra. Epic kämpar för bra saker och viktigt att det finns alternativ till Steam som i princip nästan är ett monopol redan.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Unreal Engine 5?

Detta. Eftersom Unity håller på att självdestruera så finns det egentligen ingen konkurrent om man inte vill göra sin egen motor. Vilket suger stenhårt för oss som gillar att spela spel från företag som inte är EA, ActiBlizz eller Ubisoft (de som kan göra egna motorer), men man kan ju förstå varför Disney är intresserade.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Officiell jultomte
Skrivet av evil penguin:

Unreal Engine 5?

Ah. Tack. Hade ingen aning att det var Epic Games.

Visa signatur

PC1: i5-13600kf, 32gb DDR5@6000MHz, GTX 1080, Prime Z690-A, Windows 11
PC2: Ryzen 5 5600X, 16GB DDR4, GTX 1070Ti, ROG STRIX B550-F, Windows 10
SRV1: i5 10500T, 16GB DDR4, Debian
Home Assistant-tråden | Stryktipset

Permalänk

Är glad för Epics skull, de gör mycket bra.

Permalänk
Medlem

Två fula individer blir ett par.

Visa signatur

CPU: Intel i9 13900K 5.6Ghz, GPU: MSI 4090 SUPRIM X, MB: Gigabyte z790 Aorus Elite, Minne: 32Gb Corsair Vengance 6000mhz, Chassi: Fractal Design 7 Compact, Disk: Kingston kc3000 2tb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Usch då...

Usch för vad, varför bry sig om att något så dåligt blir möjligtvist sämre

Permalänk
Medlem

Bra, kan man dissa Epic också

Visa signatur

Bildskärmar - Asus ROG PG278Q | Asus ROG PG279Q
Stationär - NVIDIA 3080 | 9900K @ 5,2 GHz | 32 GB DDR4
HTPC- GTX 1070 | i5 6400 | 8GB DDR4
Glorious GMMK Pro / Logitech G Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Sjukt bra. Epic kämpar för bra saker och viktigt att det finns alternativ till Steam som i princip nästan är ett monopol redan.

De kämpar som jag ser det inte för "bra saker" i sig, utan vad gäller EGS specifikt för att slå sig in som en stark spelbutik och att konkurrera mot då främst Steam...
Sådan konkurrens i sig är ju bra, men metoderna de tagit till är i mitt tycke högst tveksamma (direkt konsumentfientliga). Så är tveksam till påståendet att de kämpar för "bra saker".

Och på andra affärsområden, spelmotorer t.ex., är de ju istället själva i närmast monopolställning.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Sjukt bra. Epic kämpar för bra saker och viktigt att det finns alternativ till Steam som i princip nästan är ett monopol redan.

...Deras metoder är dock väldigt tveksamma och barnsliga. Och glöm inte allt Disney är minst 10x värre än valfri annan aktör på alla fronter vad gäller de punkter som du påpekar att Epic kämpar för.

Steam är f.ö. långt ifrån ett monopol. Det är en väldigt populär plattform som de flesta stödjer (av god anledning), men man behöver inte leta långt efter alternativ. Finns ju massvis med DRM-fria spel på GoG, till exempel.

...Och glöm inte heller att Epic Games Store är sjukt mycket mer inlåst än vad Steam är. Tvekar inte för fem öre att om de kunde så skulle Epic väldigt gärna bilda sitt eget "monopol" med EGS som är minst lika illa som du tycker Steam är. Om du verkligen vill stödja det som Epic utsäger sig att kämpa för så är Epic helt ärligt en av de förebilderna med alla sina exklusiviteter och lock-taktiker som de bara använder för att försöka låsa folk till EGS i stället för Steam.

Permalänk
Medlem

Ännu en anledning till att hålla sig från Epic Games.

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem

Var det här ett finare sätt att skriva att Disney köpt majoritet i Epic Games?
Var kommer vi kunna se Epic i Disney sfär?
https://www.titlemax.com/wp-content/uploads/every-company-dis...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Sjukt bra. Epic kämpar för bra saker och viktigt att det finns alternativ till Steam som i princip nästan är ett monopol redan.

Jag kör steam i regel som standard även om jag har ett konto på epic. Med det sagt så har jag även disney+ för familjens streamingsbehov. Ponera att epic och disney inför att du får tillgång till epics bibliotek sålänge du har abonnemanget igång hos disney. Varför skulle jag då köpa ett enda spel hos steam längre? Jag skulle vara väldigt orolig på steams sida efter denna affären iaf.

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Var det här ett finare sätt att skriva att Disney köpt majoritet i Epic Games?
Var kommer vi kunna se Epic i Disney sfär?
https://www.titlemax.com/wp-content/uploads/every-company-dis...

"As of April 2022, the company has a US$32 billion equity valuation."
1.5 miljarder dollar är nog knappast en majoritet i Epic

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Tänk nu kommer dom snart kunna köpa Disney skin till sina gubbar. Tänk vad folk kommer ha kul med Disney figurer som skjuter på varandra.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Undrar hur mycket pengar Fortnite dragit in pengar totalt, måste vara ofantliga mängder såsom pengarna bara fortsätter rulla in och de haft råd att ge bort gratisspel i sån takt. Trodde nog inte det skulle ha blivit såpass stor succé, tyvärr på bekostnaden av nya Unreal Tournament som mer eller mindre stannade upp i utvecklingen när Fortnite lanserades.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

Jag hade gärna sett ett riktigt tokseriöst och välgenomarbetat Star Wars spel som använder all funktionalitet Unreal Engine erbjuder och kanske äntligen ger oss nästa KOTOR eller SWTOR. Blanda in lite Fortnite magi där spelet verkligen kan leva över längre tid med mer innehåll, speciellt om det skulle bli ett MMO, så kan det nog bli riktigt bra.

Merparten av Star Wars titlar blir sällan speciellt bra ärligt talat, de som faktiskt är genuint bra försvinner i mängden av Star Wars shovelware. Sjukt nog hoppas jag ganska mycket på att Ubisofts Star Wars Outlaws blir en ny milstolpe sett till bra Star Wars-spel men magkänslan är inte riktigt där.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av RPGWiZaRD:

Undrar hur mycket pengar Fortnite dragit in pengar totalt, måste vara ofantliga mängder såsom pengarna bara fortsätter rulla in och de haft råd att ge bort gratisspel i sån takt. Trodde nog inte det skulle ha blivit såpass stor succé, tyvärr på bekostnaden av nya Unreal Tournament som mer eller mindre stannade upp i utvecklingen när Fortnite lanserades.

De tjänar också massa pengar på Unreal engine licenser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Epic games hade marknadsvärdering på 32 miljarder USD 2022. Aktien har gått ner ordentligt så det är nog inte alls samma market cap längre. Så det är ju inte jättelite pengar, men absolut inte avgörande. Tencent äger ju fortfarande nästan hälften, så man ska nog oroa sig mer över kineserna än musse pigg-människorna.

Nu har jag inte läst hela tråden men Tencent majoritetsägs av nån i Holland typ

Edit: Sydafrika typ

Permalänk
Avstängd

Folk verkar gilla Epic Games här.

Visa signatur

Ny här

Permalänk
Medlem

Snart äger Disney halva spelbranschen också, det blir nog bra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sunix:

Nu har jag inte läst hela tråden men Tencent majoritetsägs av nån i Holland typ

Edit: Sydafrika typ

Mer än 50% av aktierna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikodemous:

Jag kör steam i regel som standard även om jag har ett konto på epic. Med det sagt så har jag även disney+ för familjens streamingsbehov. Ponera att epic och disney inför att du får tillgång till epics bibliotek sålänge du har abonnemanget igång hos disney. Varför skulle jag då köpa ett enda spel hos steam längre? Jag skulle vara väldigt orolig på steams sida efter denna affären iaf.

Personligen betalar jag hellre mer på steam för jag tycker den plattformen är hästlängder bättre än någon annan.
Valve behöver knappast vara oroliga för nån annan plattform.
Dessutom är dom privatägda så inga tjatiga aktiägare.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Ja då kommer det väl en massa Disney-teman till Fortnite inom kort då.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Mer än 50% av aktierna?

Nej, ca 30%.

https://en.wikipedia.org/wiki/Tencent#Corporate_governance