Disney storsatsar på Epic Games – investerar 15,7 miljarder kronor

Permalänk
Medlem

Ser fram emot att tacka busschauffören för att sedan singla ner med ett Starwarsskepp som fallskärm och sedan kraschlanda in i snögubben Olof från Frost. Eller inte, men barnen kommer säkert tycka det är kul, några dagar

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Det var det jag mindes så blev lite förvånad att det nämndes att det var en majoritetsägare.

Permalänk
Musikälskare

Håller mig till steam

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Disney har tyvärr tappat fotfästet för länge sedan och bara förstör nu för tiden, de försöker köpa sig lycka och desperat etsa sig fast i allt som är successivt för att sedan rasera det. Beklagligt..

Visa signatur

Case: Silverstone Alta F1 PSU: Corsair HX1200 Cablemod MB: Asus ROG Z790 Maximus Hero CPU: i9 13900K Cooler: Arctic Liquid Freezer II 360 Memory: Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade GFX: Palit RTX 4090 Gamerock OC HDD: Samsung 990 Pro 2 TB / 2 x Samsung 860 Pro 4 TB Monitors: Alienware AW3423DW QD-OLED + XB271HU T-Board: Logitech G915 Mouse: Logitech G502 Lightspeed Headset: Steelseries Pro Wireless Speakers: Harman Kardon GLA-55 Consoles: Playstation 5 / XBSX /Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moseby:

Ah. Tack. Hade ingen aning att det var Epic Games.

Gör Epic nått annat än Unreal Engine alltså?

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Mer än 50% av aktierna?

Nä inte nu längre men en av de största ägarna om jag minns rätt
Det har varit massa turer kring ägandet i Tencent och ett tag var ett Holländskt bolag ägare av mer än 50%. Men det var länge sedan

Permalänk
Medlem

Själv använder jag inte Epic games store/spelar Fortnite så det spelar mig ingen roll vad de gör, men Disney har inte gjort mycket vettigt på senare år.

Förtydligande
Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Ja då kommer det väl en massa Disney-teman till Fortnite inom kort då.

Har väl svårt att se att Kalle och Långben dyker upp i Fortnite men blir inte särskilt förvånad om Marvel och Star Wars karaktärer dyker upp

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

Personligen betalar jag hellre mer på steam för jag tycker den plattformen är hästlängder bättre än någon annan.
Valve behöver knappast vara oroliga för nån annan plattform.
Dessutom är dom privatägda så inga tjatiga aktiägare.

Så i mitt scenari där du har en betaltjänst i form av disney och där vi leker med tanken att hela epics bibliotek ingår, så betalar du hellre extra för spelen på ytterligare en tjänst fastän du har tillgång till dom helt gratis pga ditt streaming-abonnemang? Läste du mitt inlägg, eller gillar du steam såpass mycket att du kan tänka dig att betala för spelen även om de ingår i en tjänst du redan betalar för?

Nu menar jag inte att just du har ett abonnemang hos disney, men vi är många barnfamiljer här som redan betalar för streamingtjänsten. Om då barnen kommer å tjatar om att de vill köpa diverse spel och hela epics sortimentet redan ingår via disney så undrar jag hur många som är sugna på å betala extra för samma spel som de redan får tillgång till via tjänsten. Lägg därtill lågkonjunkturen och inflationen som råder där många sparar in på det som går. Detta är som sagt bara ett scenario, men jag har svårt å tro att inte redan denna tanke har slagit disney och epic när disney gick in med pengarna.

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikodemous:

Så i mitt scenari där du har en betaltjänst i form av disney och där vi leker med tanken att hela epics bibliotek ingår, så betalar du hellre extra för spelen på ytterligare en tjänst fastän du har tillgång till dom helt gratis pga ditt streaming-abonnemang? Läste du mitt inlägg, eller gillar du steam såpass mycket att du kan tänka dig att betala för spelen även om de ingår i en tjänst du redan betalar för?

Nu menar jag inte att just du har ett abonnemang hos disney, men vi är många barnfamiljer här som redan betalar för streamingtjänsten. Om då barnen kommer å tjatar om att de vill köpa diverse spel och hela epics sortimentet redan ingår via disney så undrar jag hur många som är sugna på å betala extra för samma spel som de redan får tillgång till via tjänsten. Lägg därtill lågkonjunkturen och inflationen som råder där många sparar in på det som går. Detta är som sagt bara ett scenario, men jag har svårt å tro att inte redan denna tanke har slagit disney och epic när disney gick in med pengarna.

Hellre äga än att hyra, svårt att se att spelabbonemang någonsin kommer vara något för mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

Personligen betalar jag hellre mer på steam för jag tycker den plattformen är hästlängder bättre än någon annan.
Valve behöver knappast vara oroliga för nån annan plattform.
Dessutom är dom privatägda så inga tjatiga aktiägare.

Nu blev det lite tokigt va? Epic Games är precis som Valve, privatägt.

Permalänk
Skrivet av Joppis:

Ser fram emot att tacka busschauffören för att sedan singla ner med ett Starwarsskepp som fallskärm och sedan kraschlanda in i snögubben Olof från Frost. Eller inte, men barnen kommer säkert tycka det är kul, några dagar

Finns redan. Darth Wader-kostymen är bra om man vill gömma sig lite i mörkret / mörka sidan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Hellre äga än att hyra, svårt att se att spelabbonemang någonsin kommer vara något för mig

Ställer samma fråga till dej: läste du min text? Alltså om du i mitt scenario, har disney+ för att du eller familjen använder det för filmer och serier, å så plötsligt ingår hela epics spelbibliotek automatiskt eftersom du har disney+. Skulle du då fortfarande köpa spelet på steam trots att du kommer åt spelet via disney+ helt utan extra kostnad? Jag kommer alltså inte stänga av disney+ oavsett lösning. I min värld så skulle denna lösning bespara mig många spelköp i framtiden, och det skulle vara ett incitament för framtida kunder att skaffa sig ett disney+-konto framför tex HBO MAX, även om de olika streamingsiterna har olika utbud. Med denna kombo så skulle både disney och epic kunna erbjuda något de andra streaming/spelplattformarna inte kan, dvs båda 2 för en billigare peng.

Notera det att jag har 99.9% av mina spel på steam och tycker om plattformen. Med det sagt så är det inte svårt att tänka att detta kan bli en giftig kombo för konkurrenterna.

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikodemous:

Ställer samma fråga till dej: läste du min text? Alltså om du i mitt scenario, har disney+ för att du eller familjen använder det för filmer och serier, å så plötsligt ingår hela epics spelbibliotek automatiskt eftersom du har disney+. Skulle du då fortfarande köpa spelet på steam trots att du kommer åt spelet via disney+ helt utan extra kostnad? Jag kommer alltså inte stänga av disney+ oavsett lösning. I min värld så skulle denna lösning bespara mig många spelköp i framtiden, och det skulle vara ett incitament för framtida kunder att skaffa sig ett disney+-konto framför tex HBO MAX, även om de olika streamingsiterna har olika utbud. Med denna kombo så skulle både disney och epic kunna erbjuda något de andra streaming/spelplattformarna inte kan, dvs båda 2 för en billigare peng.

Notera det att jag har 99.9% av mina spel på steam och tycker om plattformen. Med det sagt så är det inte svårt att tänka att detta kan bli en giftig kombo för konkurrenterna.

Beror på, jag har inte streamingtjänster rullandes mer än några månader i taget. Skulle nog högst bli några enstaka spel jag startade per år

Personligen för mig har jag dessutom över 100 spel som alla säger är fantastiska redan i min backlog, saker man samlat på sig från reor, bundles och gratisspel från både GOG och Epic

Jag kan se din poäng, för vissa möjligen, men dels tror jag aldrig det blir en verklighet att hela biblioteket öppnas så, och framförallt blir man ju då dubbelt låst att fortsätta med disney varje månad (antagligen till ännu högre pris än nu)

Tror inte jag själv vill att det ska gå ditåt, har hellre kontroll över de enstaka spel jag spelar (mestadels helt offline). Jag är då såklart inget genomsnitt alls, så kanske är mer lockande för andra

Jag skulle nog se den sammanslagningen som prime video, finns ingen koppling alls och jag fattar inte varför de är kopplade. Prime gaming är lite bättre, då får man ju fortsätta äga oavsett i alla fall

Förresten Netflix gör väl redan just detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Hellre äga än att hyra, svårt att se att spelabbonemang någonsin kommer vara något för mig

Man äger inte spel på steam. Man köper inte, man prenumerar på dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Man äger inte spel på steam. Man köper inte, man prenumerar på dem.

Du varken köper eller prenumererar på spel i Steam. Du köper en licens som ger dig rätt att använda spelen under vissa villkor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Man äger inte spel på steam. Man köper inte, man prenumerar på dem.

Inte månad till månad

Ingen löpande kostnad för fortsatt tillgång

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Sjukt bra. Epic kämpar för bra saker och viktigt att det finns alternativ till Steam som i princip nästan är ett monopol redan.

Så du anser att ha tidsexklusiva titlar är rätt väg att gå?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Durkadur:

Du varken köper eller prenumererar på spel i Steam. Du köper en licens som ger dig rätt att använda spelen under vissa villkor.

Man prenumererar. Läs användaravtalet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Man prenumererar. Läs användaravtalet.

Du en licens för spelen men för att kunna använda dessa licenser måste du ha ett ett registrerat Steam-konto. Du kan alltså inte flytta dessa licenser eller använda dem utanför Steam. Avslutar du ditt Steam-konto avslutar du också alla dina licenser. Detta är i praktiken vad alla digitala butiker gör även om de inte kallar det för en "prenumeration".

Permalänk
Skrivet av ipac:

Gör Epic nått annat än Unreal Engine alltså?

EAC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Durkadur:

Du en licens för spelen men för att kunna använda dessa licenser måste du ha ett ett registrerat Steam-konto. Du kan alltså inte flytta dessa licenser eller använda dem utanför Steam. Avslutar du ditt Steam-konto avslutar du också alla dina licenser. Detta är i praktiken vad alla digitala butiker gör även om de inte kallar det för en "prenumeration".

Det gäller i stort sett alla, GOG låter dig ju ladda hem installationsfilerna, så så länge du gjort det innan du avslutar konto, så har du spelen kvar.

Att anser att det är en prenumeration handlar också om andra saker, Valve ger sig tex rätten att ta bort prenumerationer. Lite svårare om det är något man köpt.

Citat:

C. Termination by Valve

Valve may restrict or cancel your Account or any particular Subscription(s) at any time in the event that (a) Valve ceases providing such Subscriptions to similarly situated Subscribers generally, or (b) you breach any terms of this Agreement (including any Subscription Terms or Rules of Use). In the event that your Account or a particular Subscription is restricted or terminated or cancelled by Valve for a violation of this Agreement or improper or illegal activity, no refund, including of any Subscription fees or of any unused funds in your Steam Wallet, will be granted.

Utan något löfte att man får pengar tillbaka.