Dagens fynd — Diskussionstråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av lincoln:

7900 XT är tydligen nere under $700 i USA nu.
https://videocardz.com/newz/amd-radeon-rx-7900-xt-now-availab...

Nån som har koll på hur snabbt priset rör sig över pölen, och vilka ÅF som brukar vara först?

Jag köpte det kortet på BF.

Räkna med 25% moms på grafikkort från USA

Först vid ~620 USD så blir det billigare än Amazon-kortet.

700 USD med moms blir ca 9700, då kan du lika gärna köpa från svenska ÅF.

Visa signatur

Ryzen 5 7600X / 7900 XT / 32GB DDR5 @6000MHz
G PRO X Superlight / Ducky One 3 [Gateron Milky Yellow Pro] / Arctis Nova Pro Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Väldigt förvirrande prissättning på den produkten. Enligt Pricerunner så har den typ alltid legat på runt 250 spänn på Scandinavian Photo medan alla andra verkar ha tagit mellan 500-1500 för högtalarna.
Antingen är de konstigt prissatta av andra butiker, de är av dålig kvalitet eller så gjorde vi nyss världens fynd.
Jag beställde två par till mina två datorer och återkommer med intryck när jag testat dem.

Nu är de ju inte lika billiga längre men är likväl lite nyfiken. Om du hunnit testa, var de nåt att ha?

Visa signatur

It's good to be bad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zabusa:

Nu är de ju inte lika billiga längre men är likväl lite nyfiken. Om du hunnit testa, var de nåt att ha?

Ska hämta ut dem idag efter jobbet så får återkomma med intryck om några dagar.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk

Någon som har länk till drops på dagens Dubbelklick från Inet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BurningSnowman89:

Någon som har länk till drops på dagens Dubbelklick från Inet?

https://www.inet.se/kampanj/9034/dk-drops

Visa signatur

AMD Ryzen 5800x3D | MSI X570 Tomahawk | Crucial Ballistix DDR4 2x16GB@3600MHz CL16 | MSI 6800XT Reference| Sabrent Rocket PCIe4 2TB | BeQuiet Dark Rock 4 Pro | Corsair RM850x v2 | BeQuiet Pure Base 500 | Asus ROG Swift PG279Q 27" | Cherry | Logitech G305 | HyperX Cloud II Wireless

Permalänk
Medlem

[Edifier G1000]

Skrivet av Sarato:

Väldigt förvirrande prissättning på den produkten. Enligt Pricerunner så har den typ alltid legat på runt 250 spänn på Scandinavian Photo medan alla andra verkar ha tagit mellan 500-1500 för högtalarna.
Antingen är de konstigt prissatta av andra butiker, de är av dålig kvalitet eller så gjorde vi nyss världens fynd.
Jag beställde två par till mina två datorer och återkommer med intryck när jag testat dem.

Köpte ett par, de känns rätt ok och skämmer inte ut sig på skrivbordet. Köpte dem för att ha till min retro-Amiga-dator, då högtalaren har Line input (och BT+USB) och de gamla små Plexgear-datorhögtalarna jag hade var rätt daterade. Skulle absolut inte säga att de är värda 500. Men för 168kr är de ett ok köp. Tycks ligga på $50 i USA, så 99kr+porto är riktigt lågt prissatt.

Skrivet av immutable:

Jag kan förstå att vissa har behov av flera hdmi-portar på en tv, men de flesta på ett teknik-forum som detta har väl en a/v-receiver med x antal hdmi-portar? Kanske är helt ute o cyklar nu men det är vad jag tror iaf

Jag personligen har inte använt mer än 1 hdmi-port på tv'n de sista 20 åren åtminstone, utan allt går genom receivern.

Tjae, ja, vi har nog alla olika behov. Jag har ingen a/v-receiver (bara en "dum" 2+1-högtalare inkopplad), känner knappt någon som har, men jag har flera spelkonsoller, chromecast, bluray-spelare, dator etc inkopplat. Ena TVn behöver 6 ingångar, men har bara 4; nästa TV behöver bara 4 ingångar, men har 3. Jag har köpt ett par HDMI-switchar som, mer eller mindre automagiskt, byter mellan 3 enheter inkopplade till 1 ingång.

Oerhört dåligt med ingångar på moderna TV-apparater. Min gamla Panasonic har 3 HDMI, RGB/scart, video, s-video, komponent, och då är jag ju ändå missnöjd med bara 3 HDMI, men använder s-video och RGB-scart då och då. Och komponent tidigare, men den Nintendon (wii) fick flytta till en annan TV (också med komponent)

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk

Tack 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Produkt: XFX AMD Radeon RX 580 GTS XXX RX-580P8DFD6 Graphics Card, Black, Red, 8 GB
Länk: https://www.amazon.se/-/en/Radeon-RX-580P8DFD6-Graphics-Card-...
Kategori: Surfplatta
Pris: 1691kr

Även om RX 580 för 1691 fortfarande är ”ok” sett till ren prestanda/krona, så skulle jag aldrig rekommendera ett kort som tekniskt i princip är från 2016.

Rx 6600 kostar nytt 1000kr mer (70% mer) men också mycket bättre prestanda (~70% mer). För att inte tala om mycket bättre mjukvarusupport. Jag vet inte om RX 580 ens får nya drivrutiner?

Jag skulle hellre köpa RX 6500 xt i dagens läge om jag var tvungen att köpa ett budgetkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fredrik831:

Även om RX 580 för 1691 fortfarande är ”ok” sett till ren prestanda/krona, så skulle jag aldrig rekommendera ett kort som tekniskt i princip är från 2016.

Rx 6600 kostar nytt 1000kr mer (70% mer) men också mycket bättre prestanda (~70% mer). För att inte tala om mycket bättre mjukvarusupport. Jag vet inte om RX 580 ens får nya drivrutiner?

Jag skulle hellre köpa RX 6500 xt i dagens läge om jag var tvungen att köpa ett budgetkort.

Ja, det är ett gammalt kort, men det presterar lika bra som dyrare 6500XT 4GB /3050 6GB och kommer med 8GB minne.
Med PCIE 3.0 x16 är det väsentligt bättre på äldre system än PCIE 4.0x4 eller 4.0x8.

RX6600 är bara 68% bättre än RX580 enligt techpowerup, men visst det är marginellt mer prisvärt, men 6650XT är etter mer prisvärt:

Främsta konkurrenten är nog A580 som iaf har PCIE 4.0 x16, men alla har inte 1000Kr extra att spendera och vill/kan inte köpa begagnat.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Ja, det är ett gammalt kort, men det presterar lika bra som dyrare 6500XT 4GB /3050 6GB och kommer med 8GB minne.
Med PCIE 3.0 x16 är det väsentligt bättre på äldre system än PCIE 4.0x4 eller 4.0x8.

RX6600 är bara 68% bättre än RX580 enligt techpowerup, men visst det är marginellt mer prisvärt, men 6650XT är etter mer prisvärt:
<Uppladdad bildlänk>

Främsta konkurrenten är nog A580 som iaf har PCIE 4.0 x16, men alla har inte 1000Kr extra att spendera och vill/kan inte köpa begagnat.

I den prisklassen är det okej pris i förhållande till prestanda om man har en budget på max 2000kr. Men kortet är utdaterat och det får inte längre nya drivrutiner i samma utsträckning som nya kort (Länk). De kommer förmodligen sluta få nya uppdateringar helt och hållet inom kort. Om man vill spela nya spel kan detta vara en dealbreaker.

Begagnade RX 6600 kan ibland gå för 1600kr - jag vet då jag själv sålt en sån för det priset. Kollar man upp kvitto och inköpsställe kan de också ha garanti kvar. Jag skulle säga det är ett mycket bättre köp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Nya prisjakt är verkligen värdelös, kan inte ens sortera på pris:
<Uppladdad bildlänk>

Varför ligger denna (dagens tips på power) först på plats 4 i listan när den har lägst pris?

Sopor!

Jag har felanmält det, priserna uppdateras direkt, men sorteringen först dagen efter, supporten vet inte varför, verkar vara något i backend som är tokigt. Tror det kom med nya filtret.

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Ett av det bästa 7800XT-korten.
Powercolor Hellhound OC nere på lägsta pris, 6290 kr, enligt statistiken på prisjakt

OBS! Max fem per kund.

Tycker alltid det är lite roligt när dom lägger till ett sånt "max antal per kund" när vi pratar den här typen av hårdvara som dessutom inte är så mycket billigare att det är stöld att inte köpa. Hade priset varit 2000 kr, ja då hade jag fattat. Men nu är det "bara 13%" billigare. Visst, det är en bra slant ifall man tittar på just detta kort. Men inte så att man kan gå bananas och köpa upp deras lager.
Är det en rest från mining-boomen kanske? Kan inte minnas att jag sett en gräns för hur många kort man får köpa innan den tiden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Tycker alltid det är lite roligt när dom lägger till ett sånt "max antal per kund" när vi pratar den här typen av hårdvara som dessutom inte är så mycket billigare att det är stöld att inte köpa. Hade priset varit 2000 kr, ja då hade jag fattat. Men nu är det "bara 13%" billigare. Visst, det är en bra slant ifall man tittar på just detta kort. Men inte så att man kan gå bananas och köpa upp deras lager.
Är det en rest från mining-boomen kanske? Kan inte minnas att jag sett en gräns för hur många kort man får köpa innan den tiden?

Håller med. Antagligen för att skapa en känsla av exklusivitet och stimulera impulsköp.

Hursom, är det ett grymt pris/prestanda förhållande och ett av de bästa 7800 XT korten. Svarar enl de flesta tester bra på OC.

Synd att det vita inte går för samma pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av miizoo:

Håller med. Antagligen för att skapa en känsla av exklusivitet och stimulera impulsköp.

Hursom, är det ett grymt pris/prestanda förhållande och ett av de bästa 7800 XT korten. Svarar enl de flesta tester bra på OC.

Synd att det vita inte går för samma pris.

Tycker också det vita sjukt snyggt. Det hade man velat ha, men det för med sig att man även vill ha resten av komponenterna i vitt. Men finns det ens vita moderkort i ITX storlek till AM4?

Får hoppas på samma priser vid påsk när skatteåterbäringen kommer, och att den blir några tusenlappar utav den.
Fast då kanske man lika gärna kan vänta på 8000-serien som ryktas ta ett kliv upp i prestanda per prisklass.

Permalänk
Skrivet av payc:

Produkt: Deltaco Compressed Air Spray 400ml
Länk: https://www.av-cables.se/elektronik-ren/deltaco-komprimerad-g...
Kategori: Övrigt
Prisjakt: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=7309389
Pris: 38 kr

Köpte, grymt billigt!

Tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rebe1:

Intressant, nån som har koll på CSM modellerna vad det innebär i praktiken?

Såg på Asus hemsida:

Citat:

CSM (Corporate Stable Model)
The ASUS Corporate Stable Model (CSM) program is designed to provide stable motherboards to any scale of businesses with up to 36-month supply, EOL notice & ECN control, and IT management software – ASUS Control Center Express.

Men undrar om det spelar någon roll alls för en vanlig hemmaköpare? (bra eller dåligt)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.3:

Jag har felanmält det, priserna uppdateras direkt, men sorteringen först dagen efter, supporten vet inte varför, verkar vara något i backend som är tokigt. Tror det kom med nya filtret.

Skrivet av napahlm:

Tycker alltid det är lite roligt när dom lägger till ett sånt "max antal per kund" när vi pratar den här typen av hårdvara som dessutom inte är så mycket billigare att det är stöld att inte köpa. Hade priset varit 2000 kr, ja då hade jag fattat. Men nu är det "bara 13%" billigare. Visst, det är en bra slant ifall man tittar på just detta kort. Men inte så att man kan gå bananas och köpa upp deras lager.
Är det en rest från mining-boomen kanske? Kan inte minnas att jag sett en gräns för hur många kort man får köpa innan den tiden?

Skrivet av miizoo:

Håller med. Antagligen för att skapa en känsla av exklusivitet och stimulera impulsköp.

Hursom, är det ett grymt pris/prestanda förhållande och ett av de bästa 7800 XT korten. Svarar enl de flesta tester bra på OC.

Synd att det vita inte går för samma pris.

Nu verkar det inte som jag var först, men såg det innan idag och det kom upp som dagens tips, men nu verkar både inlägget och varan borttagna, har SweClockers någon dust med Proshop, eller vad handlar det om, det är ett bra fynd, verkar till och med finnas en demovara för 6184Kr.
Prisjakt går ju inte att använda sedan de tog bort den gamla versionen, får SweClockers betalt för att framhäva dom?

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

[...] men nu verkar både inlägget och varan borttagna, har SweClockers någon dust med Proshop, eller vad handlar det om [...]

Tipset om det kortet hos Proshop finns kvar i tipstråden: #20371111

Permalänk
Medlem
Skrivet av kf:

Tipset om det kortet hos Proshop finns kvar i tipstråden: #20371111

Ja, men det är borta från portalen och mitt inlägg om det är borttaget, jag förstår att @napahlm tipsade om det långt före mig, men eftersom det inte fanns i portalen så trodde jag att jag hittat något, vill absolut inte stjäla hittelönen, tycker bara att bra fynd borde kunna få synas och vara prioriterade före brutna länkar eller utgågna produkter som RAM(utgått), Spray(bruten länk), 6800(rabatt slut) & 6800XT.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Ja, men det är borta från portalen och mitt inlägg om det är borttaget, jag förstår att @napahlm tipsade om det långt före mig, men eftersom det inte fanns i portalen så trodde jag att jag hittat något, vill absolut inte stjäla hittelönen, tycker bara att bra fynd borde kunna få synas och vara prioriterade före brutna länkar eller utgågna produkter som RAM(utgått), Spray(bruten länk), 6800(rabatt slut) & 6800XT.

Förstår nog vad du menar. Jag ändrade till formatet så det ska komma med i portalen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Förstår nog vad du menar. Jag ändrade till formatet så det ska komma med i portalen.

Nu är kortet tillbaka till till normalpriset och lyckades motstå även denna gång (klappar mig själv på axeln), även om muspekaren hovrade över köpknappen många ggr =D

Visa signatur

MSI MAG B550M Mortar, Ryzen 7 3800X, Cooler Master MasterLiquid ML240L, Corsair LPX 32GB (4x8GB) 3200MHz cl16, Sapphire rx580 4gb, Samsung 990 Pro 1TB + Seagate FireCuda 520 SSD 2TB, Corsair RM750x v2, Fractal Design Define C, LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Medlem

Är Dagens Fynd-tråden låst?

Anyway, om någon är intresserad av Inets Asus drops så verkar det finnas en del kvar.
Hoppas att det är OK att posta (För Inet då), annars ta bort givetvis!

Som vanligt lär det endast gälla till 00:00 inatt samt inloggad medlem på Inet krävs för att se priserna!
https://www.inet.se/kampanj/8664/asus-drops-2

4060 Ti för 4 499 kr samt 4070 (Ej Super) för 6 499 kr kanske lockar någon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Är Dagens Fynd-tråden låst?

Anyway, om någon är intresserad av Inets Asus drops så verkar det finnas en del kvar.
Hoppas att det är OK att posta (För Inet då), annars ta bort givetvis!

Som vanligt lär det endast gälla till 00:00 inatt samt inloggad medlem på Inet krävs för att se priserna!
https://www.inet.se/kampanj/8664/asus-drops-2

4060 Ti för 4 499 kr samt 4070 (Ej Super) för 6 499 kr kanske lockar någon.

Jag snabbtestade och funkade fint

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag snabbtestade och funkade fint

Toppen, nu funkade det! Fick något konstigt meddelande om e-post verifikation men bara i den tråden.

Permalänk
Medlem

Den sålde slut fort men knep själv en Asus B650E-F för 1999kr under streamen. Bra fyndat och nu är dels denna samt en 7800X3D samt lite RAM på väg.

https://www.inet.se/produkt/1903880/asus-rog-strix-b650e-f-ga...

Deras BF2023 pris på det moderkortet var strax under 2500kr så bra sänkning igen. Riktigt fint B650-moderkort, speciellt för det priset.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Toppen, nu funkade det! Fick något konstigt meddelande om e-post verifikation men bara i den tråden.

Jag får också det problemet ibland.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skebohof:

Nu får alla MyPOWER-medlemmar hela 20% rabatt på allt!* I något av POWERs 29 varuhus

Alla MyPOWER-kunder får 20% på hela sitt köp i något av våra 29 varuhus*.
För att ta del av rabatten behöver du vara medlem i MyPOWERs kundklubb, givetvis kan du bli medlem nu online eller på plats i något av POWERs varuhus för att ta del av kampanjen.

Hur du tar del av rabatten?
Du måste vara medlem i MyPOWER.

När dras rabatten av?
Rabatten dras av i kassan.

*Kampanjen gäller från fredag 16/2 t.o.m. söndag 18/2

*Kampanjen gäller när du handlar för minst 1000kr i något av våra 29 varuhus för befintliga och nya MyPOWER-medlemmar, för varor som är disponibla i varuhuset och endast på köp genomförda 16-18/2-2024. Erbjudandet gäller ej Philips HUE, Apple-produkter, spelkonsoller, hemleverans- och installation, abonnemang samt abonnemang med telefon, presentkort,

Gäller detta också även redan nedsatta varor? Jag uppfattar det som Ja

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Gäller detta också även redan nedsatta varor? Jag uppfattar det som Ja

Jag tolkar det så också, de har inga förbehåll för nedsatta varor. Men kan inte garantera något.

Permalänk
Medlem

Undrar hur den där Power-kampanjen funkar egentligen. För mig som letar TV i 75´klassen funderade jag gällande LG 77" OLED EVO C3 4K TV OLED77C35LA som kostar 35 990:- . Kan man då köpa den för -20% dvs 28 792:- och sen även vara berättigad till den Cashbacken på 9000:- . Då skulle det bli 19 792:- . Känns nästan lite för bra. Den verkar dock inte finnas i lager i min närmaste butik... Jag kanske har gjort nån tankevurpa i min kalkylering...

Visa signatur

Asus Rog Strix X299 -E - Intel i7 7740x - Noctua NH-D15 - Kingston HyperX Fury 16GB DDR4 3200MHz - Asus RTX 2070 Rog Strix OC - Corsair RM850I - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Fractal Design Define R5 - MSI Optix G273QFK - Hyper X Cloud II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bläjd:

Undrar hur den där Power-kampanjen funkar egentligen. För mig som letar TV i 75´klassen funderade jag gällande LG 77" OLED EVO C3 4K TV OLED77C35LA som kostar 35 990:- . Kan man då köpa den för -20% dvs 28 792:- och sen även vara berättigad till den Cashbacken på 9000:- . Då skulle det bli 19 792:- . Känns nästan lite för bra. Den verkar dock inte finnas i lager i min närmaste butik... Jag kanske har gjort nån tankevurpa i min kalkylering...

"Merk at tilbudet ikke kan kombineres med andre tilbud"

https://www.power.se/kampanj/lg-cashback-2024/

Även punkt 7 här
https://lg-oled-cashback.sales-promotions.com/no/terms-and-co...

Däremot, om 65 tum duger, så kanske det går att kombinera det på Power redan nedsatta priset på 65G3 (24 990) och få 20% rabatt på det. Då hade en OLED65G3 kostat 20 000.
https://www.power.se/tv-och-ljud/tv/lg-65-oled-evo-g3-4k-tv-o...

Edit: 65an verkar inte finnas i lager men rabatten gäller även nedsatta produkter. Testade lägga till en 83G3 i varukorgen som är nedsatt till 48 000 och priset gick ner ytterligare till 38 400 när man valde alternativet hämta i butik.