Välj rätt lösenordshanterare för dina behov

Permalänk
Medlem

Microsoft Wallet funkar finfint.

Permalänk
Quizmaster Göteborg 2023

Att välja ett lösenord som man inte kommer ihåg är som att köpa en bil och glömma bort var man har parkerat den.

Permalänk

Bara jag som använder samt är nöjd med Dashlane här :)?

Visa signatur

CPU: FX 8350 4,0 Ghz GPU: Sapphire Radeon HD 7950 3GB GDDR5 RAM Corsair vengeance 16GB 1600Mhz DDR3 Moderkort: ASUS M5A97 R2.0 SSD: Kingston SSDNow V300 120GB HDD: WD green caviar 2TB PSU: Corsair TX 750W Chassi Cooler Master HAF 912 Adv.

Permalänk
Medlem

Det säkraste är ändå paper och penna. För då måste hackarna bryta sig in fysiskt först

Men tror fortfarande det är social engineering som är det vanligaste sättet komma över lösenord, förutom ta sig in på hemsidors databaser.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

Har använt KeePass i evigheter. Är oslagbart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Det säkraste är ändå paper och penna. För då måste hackarna bryta sig in fysiskt först

Men tror fortfarande det är social engineering som är det vanligaste sättet komma över lösenord, förutom ta sig in på hemsidors databaser.

https://firewalltimes.com/social-engineering-statistics/

Permalänk

Om jag bortser från den lite oklara "säkerhet" raden till en viss del, och sedan utgår från era ord så ställer jag mig frågande till ert vi al av "bästa" lösenordshanterare..

1Password har ingen gratisvariant, alltså kan vi sätta “(betalfunktion)” bakom alla jämförda egenskaper. Om vi gör det så ser vi att Bitwarden har allt och lite till, som 1Password har, men till ca en femtedel av priset. Hur utnämner ni 1Password till vinnare, när Bitwarden ger er mer för mindre?

Permalänk
Skrivet av HappySatan:

Använder BitWarden, men är inte helt nöjd. Autoifyllning i webbläsaren tar ett extra klick, jämfört med att använda webbläsarens egen, vilket fortfarande stör mig efter flera års användning. (Eller så jag har konfigurerat fel. Men jag föredrar att vara missnöjd framför att Googla en lösning.)

Ctrl+Shift+L?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Det säkraste är ändå paper och penna. För då måste hackarna bryta sig in fysiskt först

Men tror fortfarande det är social engineering som är det vanligaste sättet komma över lösenord, förutom ta sig in på hemsidors databaser.

Ja, olika former av phishing är väl ett av huvudproblemen.
I sådana sammanhang hjälper ju dock en lösenordshanterare verkligen användaren, just iom att den inte kommer föreslå att fylla i informationen när du är på fel sajt.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Skrivet av evil penguin:

Ja, olika former av phishing är väl ett av huvudproblemen.
I sådana sammanhang hjälper ju dock en lösenordshanterare verkligen användaren, just iom att den inte kommer föreslå att fylla i informationen när du är på fel sajt.

Om man nu inte råkar ha använt just 1Password (med fler) på Android.

https://www.forbes.com/sites/daveywinder/2023/12/11/android-w...

Permalänk
Inaktiv

Bör väl tilläggas i artikeln att Proton har en Windows och MacOS app på igång för Protopass. Inom 6 månader tror jag, jag fick email om innan julen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Speiderful:

Bara jag som använder samt är nöjd med Dashlane här :)?

Använder du den begränsade gratisversionen eller betalversionen? Vet inte om det har ändrats sedan jag provade appen eller om funktionen kräver att man betalar, men när jag testade gratisversionen så kunde lösenordsgeneratorn endast skapa lösenord på 40 tecken, och lösenordsfraser kunde inte skapas alls. Avinstallerade därför appen och raderade mitt konto då jag vill kunna använda åtminstone 64 tecken i mina lösenord samt även möjlighet till att använda lösenordsfraser.

Permalänk
Medlem

Tråkigt att ni inte tog med Last Pass.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Orici:

Tråkigt att ni inte tog med Last Pass.

Det gjorde de ju på sätt och vis:

Citat:

Det kryllar av lösenordshanterare på marknaden, men många är bleka kopior av de bästa och mest populära programmen. De två stora nyheterna på senare tid är Proton Pass från utvecklarna av krypterade e-posttjänsten Proton Mail och att Lastpass har gått från den populäraste lösenordshanteraren till ett skräckexempel på hur lösenordshanterare inte ska designas och drivas.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Tråkigt att ni inte tog med Last Pass.

Är ingen ide och ta med Lastpass då de har visat att de inte går och lita på alls.

Kort sagt allt som behöver sägas är håll dig borta från Lastpass

Permalänk
Medlem

Kör själv med Bitwarden + Yubikey.

Hade under en lång tid Lastpass och hade länge funderat på att byta redan innan hacket, men bytte omedelbart bort den efter att de blev hackade och hur de skötte det.

Var ett j*lva jobb att manuellt byta all viktig information och alla lösenord efter flytten, men är värt det då jag vet att jag fortfarande är säker även om någon framtiden lyckas knäcka krypteringen på mitt gamla läkta Lastpass valv.

Permalänk
Skrivet av Fade:

Keepass, tycker det fungerar bättre än just KeepassXC, speciellt om man söker och använder autofill (antalet tabbar för att komma till ditt sökresultat).

Woot? Vad menar du med autofill och antalet tabbar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Woot? Vad menar du med autofill och antalet tabbar?

Hur många gånger du måste trycka tab efter du sökt fram lösenordet i keepass innan du kan kopiera det eller autofilla till där du står i applikationen du vill pasta in det.

när det är i webläsare så kommer man ju runt det med extensions, men andra applikationer så är det smått irriterande.

edit: petig?? -- ja vet

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Skrivet av Fade:

Hur många gånger du måste trycka tab efter du sökt fram lösenordet i keepass innan du kan kopiera det eller autofilla till där du står i applikationen du vill pasta in det.

när det är i webläsare så kommer man ju runt det med extensions, men andra applikationer så är det smått irriterande.

edit: petig?? -- ja vet

Jag förstår inte riktigt vad du menar? Tab i Keepass har ingen direkt funktion att bläddra bland lösenord använder du tab så byter man fokus mellan kontonamn och katalogerna man skapat i keepass. Så förstår inte riktigt vad du menar ändå.

Och varför söker du efter lösenord och inte namnet på domänen där du har kontot istället?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Jag förstår inte riktigt vad du menar? Tab i Keepass har ingen direkt funktion att bläddra bland lösenord använder du tab så byter man fokus mellan kontonamn och katalogerna man skapat i keepass. Så förstår inte riktigt vad du menar ändå.

Och varför söker du efter lösenord och inte namnet på domänen där du har kontot istället?

I keepassXC så måste du tabba efter du sökt, för att komma till ditt konto, i vanliga keepass så hamnar du direkt på kontot efter du sökt så du kan direkt använda snabbkommandon som ctrl-c/v/b .. etc.

Sen så använder jag inte keepass enbart till webbaserade saker så att söka på domänen... nja...

Edit, jag förstår inte om du försöker vara en besserwisser eller faktiskt tror att jag söker på ett lösenord för att få fram ett lösenord? Jag söker ju fram kontot (titlen för att vara EXTRA tydlig) som innehåller lösenordet...

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Skrivet av Swedishg33k95:

Personligen föredrar just att använda så många olika tjänster som möjligt, dvs molnet till krypterad data, eget moln hemma som är synkad. Fristående lösnordshanterare, telefonen delvis synkad till en annan tjänst. Sen ytterligare backup lokalt+molnet. Ovanpå detta flera backups

Vilket moln som tjänst, privat och vilken delvis synkad tjänst använder du? Flera backups offline eller till molnet?