Så håller du datorn ren – SweClockers medlemmar ger sina bästa tips

Permalänk
Medlem

Vet inte om det är för jag använder datorn så lite eller för att jag håller det något rent runt i kring men varje gång jag öppnar burken är det så lite damm i den att rengöring mest känns överflödigt, något som faktiskt överraskar då man har äldre lägenhet som verkar ge av sig dam av sig själv och hund som hårar värre än en hjässa hos frisörn. Jag städar ju dock ändå och då är det en swiffer som föses runt på utsidan av datorn och ovansidan av chassists nedre kammare, medan grafikkortets backplate kan få ett drag med den torra glasputsservetten.

Permalänk
Medlem

Kan nån förklara fenomenet tryckluft på burk för mig?
Vet vad det är alltså, men känner ingen som använder det tror jag, och ser inte riktigt nyttan mot att torka av med en trasa?
Har sett det i tillverkningsindustri för vissa arbetsmoment där tryckluft på slang inte fanns tillgängligt. Men aldrig annars.
Är det vanligt? Folk i tråden nämner att de förbrukat många burkar

Permalänk
Medlem
Skrivet av ISbit:

Kan nån förklara fenomenet tryckluft på burk för mig?
Vet vad det är alltså, men känner ingen som använder det tror jag, och ser inte riktigt nyttan mot att torka av med en trasa?
Har sett det i tillverkningsindustri för vissa arbetsmoment där tryckluft på slang inte fanns tillgängligt. Men aldrig annars.
Är det vanligt? Folk i tråden nämner att de förbrukat många burkar

Torkar du med en trasa innanför fläktarna i grafikkortet eller kylflänsen på processorn?
Jag använder en kompressor, men jag kan förstå att folk som t.ex bor i en lägenhet inte har den lyxen ibland.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ISbit:

Kan nån förklara fenomenet tryckluft på burk för mig?
Vet vad det är alltså, men känner ingen som använder det tror jag, och ser inte riktigt nyttan mot att torka av med en trasa?
Har sett det i tillverkningsindustri för vissa arbetsmoment där tryckluft på slang inte fanns tillgängligt. Men aldrig annars.
Är det vanligt? Folk i tråden nämner att de förbrukat många burkar

Det är inte riktigt till för att användas utanpå datorn ;). Utsidan går utmärkt att torka av med en trasa. Ja själva schassits insida kan man delvis torka av med en trasa med för den delen.

Tryckluft används för att komma åt där det inte fungerar med en trasa.
Kylflänsar, in i nätagget, över moderkortet (även baksida moderkort när det är monterat), rengöring i kylsystemet på en surface pro som inte går att ta isär och liknande - där behövs tryckluft. Eller då en enklare lösning med luft på burk.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Jag blir förvånad då jag läser dessa tips. Hur dammigt har folk det egentligen? Jag kan blåsa rent i datorn kanske en gång vart 2a-5e år och det är inga mängder då heller. Kanske är det för jag inte har några pälsdjur och heltäckande mattor?

Permalänk
Medlem

Tror hur ofta man dammsuger inte spelar den största rollen. Det är ju inte dammråttorna som ligger stilla i hörnen som hamnar i datorn. Det är pyttesmå dammpartiklar som flyger runt i luften som kommer in i datorn.

Handlar nog mer om ventilationen och hur bra filtreringen fungerar och hur duktig hyresvärden/du är på att underhålla systemet (samt var datorn står i relation till in/utblås), var man bor (vägar o.s.v., speciellt denna årstid när det grusas och folk kör med dubbdäck), om man brukar vädra genom att öppna fönster, låg luftfuktighet så dammpartiklar lättare kan flyga runt, samt var i huset man har datorn. Har man den i sovrummet kommer den garanterat bli dammigare p.g.a. alla textilier (sängkläder, kläder i garderoben, gardiner o.s.v.).
Att dammsuga ofta hjälper nog som sagt en del, men olika hem blir olika dammiga beroende på olika faktorer. Har man stora problem kan en luftrenare vara en bra investering både för ens eget och datorns välmående.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk

Har en liknande från Lidl och använder om det inte är mycket, för då åker dom till kompressorn. Tryckluft på burk är både dyrt och mindre nyttigt..

Skrivet av SCORPIUS:
Visa signatur

pictorhayes

Permalänk
Medlem

Finns ju såna här med för den uthållige med knaper ekonomi https://www.biltema.se/fritid/friluftsliv-och-camping/luftmad...

Permalänk
Medlem

Filter på fläktarna som tillför luft och övertryck så kommer minimalt med damm in. Då är det bara att dammsuga filterna efter behov.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vondata:

Filter på fläktarna som tillför luft och övertryck så kommer minimalt med damm in. Då är det bara att dammsuga filterna efter behov.

Där satt den, helt korrekt. X-tra finmaskigt dammfilter limmas fast på alla luftintag.

Damm kommer oftast från slitage av textilier, dammsug och damma av ditt boende oftare så
minimerar du risken att det hamnar i datorn.

Somliga använder dagar, veckor eller månader när de dammar av datorn. Men det säger ju
ingenting eftersom det är ju driftsTIMMAR som räknas.