Installera om Win 11 OEM?

Permalänk

Installera om Win 11 OEM?

Något att tänka på, tips?

vill ominstallera mitt win 11 home OEM , köpte en dator från netonnet med win 11 oem installerat, måste jag ladda ner win 11 på en sticka igen, eller ska man köra RefreshWindowsTool.exe om de nu finns på win11?

hoppas man inte behöver aktivera de sen med nyckel. för hur hittar man den i en oem dator?

Det är en Medion dator från netonnet med ett Gigabyte Auros moderkort,,,

Visa signatur

| Coolermaster 800w+ Gold | Z-690 | Hyper-X 32GB @3200 RGB | I9-12900K | RTX 3090 24GB | WD Black M.2 NWMe SSD GEN 4 - 2TB |

Permalänk

Har för mig att spammar du F8 eller vad det nu är vid boot så brukar man komma till återställningsmeny där man under troubleshoot kan välja att göra en systemåterställning som återställer det till hur den kom till dig från fabriken.

Går åven göra och behålla privata filer om jag inte mins fel men lämnar ingen garanti på det.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

så är de nog, för jag har ju en återställningspartion (D:), de är nog de bästa då...
Se om jag hittar menyn för återställning till Medions datorer, bruksanvisningen hittar jag inte

Visa signatur

| Coolermaster 800w+ Gold | Z-690 | Hyper-X 32GB @3200 RGB | I9-12900K | RTX 3090 24GB | WD Black M.2 NWMe SSD GEN 4 - 2TB |

Permalänk
Medlem

Windows-licensens nyckel ligger låst i moderkortet så vid ominstallation så väljer du bara "har ingen licensnyckel" vid förfrågan så aktiverar den sig automatiskt så snart du kommit in i systemet (så länge datorn har internetåtkomst d.v.s.).

Så det kvittar om du gör en ren ominstallation eller om du kör Windows egen återställning. Själv så brukar jag göra en ren ominstallation med sticka så man slipper allt bloat.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Har för mig att spammar du F8 eller vad det nu är vid boot så brukar man komma till återställningsmeny där man under troubleshoot kan välja att göra en systemåterställning som återställer det till hur den kom till dig från fabriken.

Går åven göra och behålla privata filer om jag inte mins fel men lämnar ingen garanti på det.

Funkar även att hålla in Shift-knappen medan man startar om datorn. Då kan man välja återställning även där.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk

bra. kollar allt detta sen.. tackar

Visa signatur

| Coolermaster 800w+ Gold | Z-690 | Hyper-X 32GB @3200 RGB | I9-12900K | RTX 3090 24GB | WD Black M.2 NWMe SSD GEN 4 - 2TB |

Permalänk
Skrivet av Sarato:

Funkar även att hålla in Shift-knappen medan man startar om datorn. Då kan man välja återställning även där.

Tack för infon.

Hade ingen aning om det. Utan bara kört F knappen som varit standard sen typ win xp de ytterst få gånger jag använt den vilket nog är iaf 6 år sen nu så förträngt vilken det är.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Som sagts tidigare - licensnyckeln "sparas på moderkortet", typ.
Ladda ner installationsmediat och kör det, och välj att rensa ur datorn helt. USB behövs inte.

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem

Numera behöver man ju inte ens tänka på att skapa upp USB-installationsmedia i och med att Microsoft lade till "Cloud Restore" funktionen direkt it Windows. Det enda du behöver göra är att gå in under Inställningar\System\Återställning och klicka på "Återställ den här datorn". Om du inte litar på installationsfilerna på hårddisken så väljer du alternativet "Molnnedladdning" som då kommer ladda ner installationsmedia från Microsoft och använder därefter detta för att ominstallera din dator.

Detta förutsätter förstås att nuvarande Windows-installation åtminstone bootar upp och att det finns diskutrymme ledigt för att temporärt spara ned installationsmedia.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se

Permalänk

men vart sparar man då molnnedladdningen? för den kan ju inte sparas på C:, den raderas ju, kan man spara den på en usb sticka?

Visa signatur

| Coolermaster 800w+ Gold | Z-690 | Hyper-X 32GB @3200 RGB | I9-12900K | RTX 3090 24GB | WD Black M.2 NWMe SSD GEN 4 - 2TB |

Permalänk
Skrivet av musse pigg:

men vart sparar man då molnnedladdningen? för den kan ju inte sparas på C:, den raderas ju, kan man spara den på en usb sticka?

Nu vet jag inte säkert men kan ju vara så att det sparas på C: och sen laddas in helt i ram minnet och körs därifrån efter omstarten dvs den körs inte från någon lagringsenhet alls efter att installationen startats.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

jo så kan de vara, den säger väl ifrån annars om de inte går, får prova

Visa signatur

| Coolermaster 800w+ Gold | Z-690 | Hyper-X 32GB @3200 RGB | I9-12900K | RTX 3090 24GB | WD Black M.2 NWMe SSD GEN 4 - 2TB |

Permalänk
Medlem

Du kan även få fram nyckeln ur registret på Windows

https://softwarekeep.com/blog/find-windows-11-product-key

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Du kan även få fram nyckeln ur registret på Windows

https://softwarekeep.com/blog/find-windows-11-product-key

Beroende på hur aktiveringen är i datorn så kanske du inte får ut den nyckeln, om Windows är aktiverat med en digital licens.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Beroende på hur aktiveringen är i datorn så kanske du inte får ut den nyckeln, om Windows är aktiverat med en digital licens.

Jag gjorde precis detta på min mammas laptop från acer iaf, man hittar den i registry.

Min stationära gick första sättet bra

Mvh

Edit
1. Press Windows + R keys to bring up the Run dialog box. To open the Registry Editor with admin access, type 'regedit' and press Ctrl + Shift + Enter.

2. Use the navigation pane on the left side of the window to reach the following Registry key, or use the address bar and copy-paste the location:

HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows NT\CurrentVersion\SoftwareProtectionPlatform

3. Look for the BackupProductKeyDefault key in the right-side pane. It should display your product key in the Data column.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk

som ovan säger kan nog variera om nyckeln går att lösa från registret eller inte.

men om det går slängde jag ihop en snabb cmd lina du kan köra som kollar upp det och spottar ur sig nyckeln om den existerar där så behöver man inte äns leta upp adressen i registereditorn.

for /F "tokens=3" %A in ('reg query "HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows NT\CurrentVersion\SoftwareProtectionPlatform" /v "BackupProductKeyDefault"') DO (Echo %A)

finns nyckeln så spottar den ur sig licensnyckeln

existerar den inte där så kommer den säga att regnyckeln inte existerar.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Jag gjorde precis detta på min mammas laptop från acer iaf, man hittar den i registry.

Min stationära gick första sättet bra

Mvh

Edit
1. Press Windows + R keys to bring up the Run dialog box. To open the Registry Editor with admin access, type 'regedit' and press Ctrl + Shift + Enter.

2. Use the navigation pane on the left side of the window to reach the following Registry key, or use the address bar and copy-paste the location:

HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows NT\CurrentVersion\SoftwareProtectionPlatform

3. Look for the BackupProductKeyDefault key in the right-side pane. It should display your product key in the Data column.

Är den produktnyckeln du hittade följande: VK7JG-NPHTM-C97JM-9MPGT-3V66T? För det är den du kommer se i regedit om din dator är aktiverad med en digital licens

Skrivet av Rouge of Darkness:

som ovan säger kan nog variera om nyckeln går att lösa från registret eller inte.

men om det går slängde jag ihop en snabb cmd lina du kan köra som kollar upp det och spottar ur sig nyckeln om den existerar där så behöver man inte äns leta upp adressen i registereditorn.

for /F "tokens=3" %A in ('reg query "HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows NT\CurrentVersion\SoftwareProtectionPlatform" /v "BackupProductKeyDefault"') DO (Echo %A)

finns nyckeln så spottar den ur sig licensnyckeln

existerar den inte där så kommer den säga att regnyckeln inte existerar.

Man får en nyckeln även om den är aktiverad automatiskt med det kommandot du skrev, man får "VK7JG-NPHTM-C97JM-9MPGT-3V66T" om sin dator är aktiverad med en digital licens.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Skrivet av jnsson:

Är den produktnyckeln du hittade följande: VK7JG-NPHTM-C97JM-9MPGT-3V66T? För det är den du kommer se i regedit om din dator är aktiverad med en digital licens
Man får en nyckeln även om den är aktiverad automatiskt med det kommandot du skrev, man får "VK7JG-NPHTM-C97JM-9MPGT-3V66T" om sin dator är aktiverad med en digital licens.

Låter isf som att det bara är någon generic licens som står där då och inte faktiska licensen har ingen aning om vad jag faktiskt hade för nyckel inte använt den sen 2015 eller nått...

Jag har nån gammal tech prewiev nyckel för win 10 som jag kört med sen dess och jag får samma licensnyckel ur registret.

Edit: Efter lite googlande verkar det som sagt vara en generic win 10 pro nyckel den spottar ur sig ur registret för felsökning som går att installera med men som inte går att aktivera.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Låter isf som att det bara är någon generic licens som står där då och inte faktiska licensen har ingen aning om vad jag faktiskt hade för nyckel inte använt den sen 2015 eller nått...

Jag har nån gammal tech prewiev nyckel för win 10 som jag kört med sen dess och jag får samma licensnyckel ur registret.

Edit: Efter lite googlande verkar det som sagt vara en generic win 10 pro nyckel den spottar ur sig ur registret för felsökning som går att installera med men som inte går att aktivera.

Det där är den licensnyckeln jag får på mina datorer. Mina datorer är dock aktiverade via digital licens

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Skrivet av jnsson:

Det där är den licensnyckeln jag får på mina datorer. Mina datorer är dock aktiverade via digital licens

som jag skrev ovan det verkar vara en generic win 10 (ev 11 också) pro licens inte den licens som datorn är är aktiverad med.

verkar som att alla win 10 (ev 11) pro kommer ha samma generic nyckel i registret oavsett aktiverad nyckel och är endast en nyckel för felsökning och går ej aktivera med utan då behöver du jaga redan på nyckeln som användes vid installationen vilket tydligen inte är samma så leta i registret verkar inte vara ett alternativ iaf.

möjligen att de andra 2 metoderna med cmd eller powershell från länken spottar ur sig den faktiskt aktiverade nyckeln.

för mig hände inte ett dugg när jag körde dem iaf men tippar att även de troligen hämtar generic nyckeln ur registret och de egentligen bara demonstrerar samma sak 3 gånger fast på tre olika sätt.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows