Behöver hjälp med att formatera en nvme m.2 ssd

Permalänk
Medlem

Behöver hjälp med att formatera en nvme m.2 ssd

Hej, jag ska bygga ny dator men vill spara pengar på ssd och uppgradera den vid senare tillfälle. Jag har 1 500gb 970 evo plus ssd och vill formatera den helt innan jag sätter den in i ett nytt system. Problemet är att jag har min windows på den och vet inte hur man ska formatera den pä ett korrekt och säker sätt. Jag undrar om det räcker att formatera den på själva windows.

  • På min gamla dator jag har en 2TB HDD och en 500 GB SSD, ssd har windows i den

  • Jag vill ta SSD:n från gamla datorn till den nya men vill formatera den 100%

  • Vad är bästa lösningen för mig? Kanske flytta windows till HDD och sen göra en drive wipe på SSD, hur skulle jag kunna göra en hel wipe

Jag har aldrig gjort det här och vill få hjälp, tack!

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Du gör en ren ominstallation mha USB-minne och Media Creation Tool. Starta installationen och ta bort alla partitioner på den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Avix:

Hej, jag ska bygga ny dator men vill spara pengar på ssd och uppgradera den vid senare tillfälle. Jag har 1 500gb 970 evo plus ssd och vill formatera den helt innan jag sätter den in i ett nytt system. Problemet är att jag har min windows på den och vet inte hur man ska formatera den pä ett korrekt och säker sätt. Jag undrar om det räcker att formatera den på själva windows.

  • På min gamla dator jag har en 2TB HDD och en 500 GB SSD, ssd har windows i den

  • Jag vill ta SSD:n från gamla datorn till den nya men vill formatera den 100%

  • Vad är bästa lösningen för mig? Kanske flytta windows till HDD och sen göra en drive wipe på SSD, hur skulle jag kunna göra en hel wipe

Jag har aldrig gjort det här och vill få hjälp, tack!

Har du mylighet att sätta i den SSD i en annan dator. Sen kan du installera detta programmet Samsung Magician Software och sen där kan du skapa en USB sticka som man bootar från och då hittar den SSD där. Sen kan du då secure eraser SSD.
Då rensar du din SSD totalt.

Andra alternativet är att du startar upp en annan dator. Sen då när den datorn är igång . Pluggar du in din SSD. Här måste du gå in då i Diskhanteraren och då skanna diskar på nytt. Då dryker din SSD upp där . Så du kan formatera den.

Permalänk
Medlem

Varför krångla till det och formatera innan du flyttar disken från gamla datorn till den nya?

När du installerar operativsystemet väljer du helt enkelt att ta bort den/de befintliga partitionerna på disken innan du skapar ny partition och går sen vidare med installationen. Det är alltså ett av stegen innan windows installeras.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Varför krångla till det och formatera innan du flyttar disken från gamla datorn till den nya?

När du installerar operativsystemet väljer du helt enkelt att ta bort den/de befintliga partitionerna på disken innan du skapar ny partition och går sen vidare med installationen. Det är alltså ett av stegen innan windows installeras.

jag visste inte att man kan göra så 😲

Permalänk
Medlem
Skrivet av Avix:

jag visste inte att man kan göra så 😲

Så har det varit sen åtminstone windows xp 🙂

Ett annat tips är att enbart ha en disk inkopplad när du skapar partition och installerar windows. Annars finns det risk att en del av bootsektorn lägger sig på en av de andra inkopplade diskarna och då får man problem att boota om man därefter kopplar ur den andra disken eller om den av någon anledning kraschar.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34