Vad händer med Steam på Windows 7 efter utgångsdatum?

Permalänk

Vad händer med Steam på Windows 7 efter utgångsdatum?

Hej undrar bara vad soim händer med Steam på Windows 7 efter utgångsdatumet? Kommer det vara omöjligt att komma åt spelbiblioteket då? Omöjligt att spela online? Anledningen att jag undrar är för att vissa äldre spel funkar inte bra i varken Windows 10 eller Windows 11 och det är inte alltid de funkar optimalt i Windows 7 heller men de krånglar mindre där än i i de nyare operativsystemen.

Permalänk
Medlem

Enligt följande sida: https://help.steampowered.com/en/faqs/view/4784-4F2B-1321-800...

Så kommer steam klient helt sluta att fungera på windows 7 efter 1 Januari 2024.

Visa signatur

App-v, msi packaging, Application deployment, AZ-900
Main: Core i5-4670 K, 12 GB RAM, GTX780, OS Win 10 Pro
Server: Core i5-4590, 32 GB RAM, Lagring: SSD Diskar, OS ESXI 6, 2xNIC
Jobbdator: HP Zbook 15 G2

Permalänk
Medlem

Värt att notera är att många spel på Steam inte kräver Steam, d.v.s. när du väl laddat ner dem så kan du köra dem genom att bara gå till deras mapp och köra dem därifrån. I vissa fall kan man behöva skapa en steam_appid.txt-fil i spelets mapp för att det ska fungera. Se t.ex. denna lista.

Det lär dock vara rätt kört med online-spel som använder Steam, men jag skulle inte rekommendera att spela online med Windows 7 oavsett eftersom Windows 7 inte fått några säkerhetsuppdateringar på nästan ett år nu.

Permalänk
Skrivet av perost:

Värt att notera är att många spel på Steam inte kräver Steam, d.v.s. när du väl laddat ner dem så kan du köra dem genom att bara gå till deras mapp och köra dem därifrån. I vissa fall kan man behöva skapa en steam_appid.txt-fil i spelets mapp för att det ska fungera. Se t.ex. denna lista.

Det lär dock vara rätt kört med online-spel som använder Steam, men jag skulle inte rekommendera att spela online med Windows 7 oavsett eftersom Windows 7 inte fått några säkerhetsuppdateringar på nästan ett år nu.

Är det så verkligen är inte Steam en typ av DRM?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvenskGaming:

Är det så verkligen är inte Steam en typ av DRM?

Nej, Steam är inte DRM. Steam har DRM som utvecklare kan använda om de vill, men det är helt valfritt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvenskGaming:

Är det så verkligen är inte Steam en typ av DRM?

Som nämnt så är inte Steam DRM. Många spel är helt DRM-fria på Steam. Steamworks är något utvecklare kan välja att implementera i sina spel och Steamworks KAN agera DRM om utvecklarna vill.

Steamworks är dock väldigt mycket mer än så. Det möjliggör bland annat online co-op av local co-op-spel, achievements, cloud saves och mycket, mycket mer. DRM är bara en liten del och är helt valfritt.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk

Kan du ge nått exempel på spel som funkar sämre under win 10/11?

Jag har kört steam spel som är så pass gamla att de inte äns har officiellt win 7 stöd och aldrig stött på några bekymmer och de har fungerat minst lika bra som på vista/win7/xp eller bättre iaf vad jag minns såhär långt efteråt.

Sålänge de inte kräver typ windows live dvs som ersatts med xbox app och därför inte längre fungerar som de ska men de funkar inte under nån version av windows utan fulhack iom att win live servrarna inte längre existerar.

Men ja du troligen kommer du inte längre få uppdateringar till steamklienten och den kommer förr eller senare inte äns låta dig logga in på steam från den gamla versionen och kräva att steam uppdateras.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Kan du ge nått exempel på spel som funkar sämre under win 10/11?

Jag har kört steam spel som är så pass gamla att de inte äns har officiellt win 7 stöd och aldrig stött på några bekymmer och de har fungerat minst lika bra som på vista/win7/xp eller bättre iaf vad jag minns såhär långt efteråt.

Sålänge de inte kräver typ windows live dvs som ersatts med xbox app och därför inte längre fungerar som de ska men de funkar inte under nån version av windows utan fulhack iom att win live servrarna inte längre existerar.

Men ja du troligen kommer du inte längre få uppdateringar till steamklienten och den kommer förr eller senare inte äns låta dig logga in på steam från den gamla versionen och kräva att steam uppdateras.

Warfront - Turning point är ett av spelen man inte får igång i windows 10 eller nyare.
windows 10 och 11 kan ej hellre installera spel från DVD eller CD om de har nån form av copy protection, så bra spel som Call of Duty 1 och 2 (orginalen) är ospelbara, men steamversionen funkar såklart. Sen har man ju upplösningsproblemen i Red alert 3 med widescreen. Det finns gott om spel som inte funkar.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Skrivet av danedi:

Warfront - Turning point är ett av spelen man inte får igång i windows 10 eller nyare.
windows 10 och 11 kan ej hellre installera spel från DVD eller CD om de har nån form av copy protection, så bra spel som Call of Duty 1 och 2 (orginalen) är ospelbara, men steamversionen funkar såklart. Sen har man ju upplösningsproblemen i Red alert 3 med widescreen. Det finns gott om spel som inte funkar.

Inte kört warfront så kan inte uttala mig där.

Vill dock minnas att jag installerat både cod 1o 2 från skivor men kan mycket väl varit innan jag körde in win 10

Har iaf kvar det installerat och funkar fortfarande. Misstänker dock att jag crackat det för att slippa ha skivan i spelaren nån gång i tiden.

Å de måste blivit installerat från mina skivor för kan inte minnas att jag äger det någon annan stans.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows