Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Hur har du kommit fram till att det beror på ram och tex inte grafikkortet, har du provat utan grafikkort ?

Ja alltså jag vet ju inte fortfarande vad det är som orsakar det eftersom det går att sitta spela tungdrivna spel som bland annat battlefield 2042 hur länge som helst utan några som helst problem och hade det varit ett trasigt grafikkort så bör man väl få artifakter och annat konstigt på skärmen men det har jag inte. Grafikkortet är ett Rx 6800 xt med en 12600kf processor. Inget är klockat. Jag vet inte alls vad som orsakar detta 😞 nästa steg är väl att byta ut till nytt nätagg för nätagget har jag haft många år nu ett Corsair HX 850W Platinum men tycker ju att nätaggregat borde klara sig många år eller? 🤔 Hade jag haft ett extra grafikkort så hade jag testat det för att utesluta problemet. Jag har ett grafikkort extra men det är ju ett jätte klent grafikkort går ju inte spela med det. Det är ett Nvidia gt 710 grafikkort går inte spela några spel med det men visst det går ju utesluta problemet eftersom svart skärm kommer varje gång jag avslutar stänger ner ett spel jag spelar det händer inte annars så länge jag spelar ett spel. Problemet händer bara i Windows miljö. 🤔 Eller tabbar ut från spelet till Windows.

Testa utan grafikkort? tänker du att jag ska testa det integrerade grafiken i cpun då menar du för att se om problemet kvarstår eller inte?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ZX81:

Du kan ju testa att installera ex.vis Teamviewer eller VNC på datorn och testa att ansluta till den från annan dator eller mobil när du fått svart skärm.
Har du kollat i loggboken?

Vis TeamViewer vad är det för program vad gör det? Ja loggboken visar fel varje gång det har uppstått med felkoder

Förstår ni er på dessa koder med loggboken för det gör inte jag 🤔

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mio-3513:

Testa utan grafikkort? tänker du att jag ska testa det integrerade grafiken i cpun då menar du för att se om problemet kvarstår eller inte?

Du har ingen integrerad grafik med den CPU, så då behöver du annat grafikkort..

Tänkte på moderkortet är nytt, men nyinstallera du Windows efter du bytt moderkort?

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ggustavsson:

Du har ingen integrerad grafik med den CPU, så då behöver du annat grafikkort..

Tänkte på moderkortet är nytt, men nyinstallera du Windows efter du bytt moderkort?

Ja jag har installerat om Windows två gånger. Okej det är ingen integrerad grafik på KF modeller eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mio-3513:

Vis TeamViewer vad är det för program vad gör det? Ja loggboken visar fel varje gång det har uppstått med felkoder

Förstår ni er på dessa koder med loggboken för det gör inte jag 🤔

Via VNC eller Teamviewer kan du fjärrstyra datorn från annan enhet. Om det fungerar är det troligtvis något med grafiken. Fungerar det inte har Windows slutat svara.

Vad får du för meddelande i loggboken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mio-3513:

Okej det är ingen integrerad grafik på KF modeller eller?

K = överklockningsbar, F = ingen grafik.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av perost:

K = överklockningsbar, F = ingen grafik.

aha tack då vet jag!

Permalänk
Medlem

Hej!

Jag kan meddela att jag har nästan exakt samma setup och problem. XMP avstängd efter stabilitetsproblem.

CPU Intel Core i7 14700K 3.4 GHz,33MB, Socket 1700
ASUS PRIME Z790-A WIFI
Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 1TB
Arctic Liquid Freezer II 360
Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 5600MHz CL36
Seasonic FOCUS Plus 750W Gold
Fractal Design Define C

Har ett pågående ärende hos Inet. De har rekommenderat mig följande:
Tog ut ett minne (det längst ifrån CPU:n)
Koppla in mus och tangentbord som inte är trådlöst
Stoppa elkabeln direkt i ett vägguttag till dator

Så nu har jag ett stabilt system. Nästa steg blir att stoppa tillbaka minnet. Antagandet är att om jag får en BSOD nu så är det med största sannolikhet minnet som strular och de ersätter dem då.

Visa signatur

Case[/B] Fractal Design Define C Svart [/B] PSU [/B] Seasonic FOCUS Plus 750W Gold [/B] MB[/B] ASUS PRIME Z370-A CPU Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB Cooler Noctua NH-U14S RAM Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz CL15 Vengeance LPX HDD1 Samsung 860 EVO 500GB HDD2 Samsung 860 EVO 1TB Skärm AOC 34" CU34G2X VA WQHD (1500R) 144 Hz [B]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mr Zorro:

Hej!

Jag kan meddela att jag har nästan exakt samma setup och problem. XMP avstängd efter stabilitetsproblem.

CPU Intel Core i7 14700K 3.4 GHz,33MB, Socket 1700
ASUS PRIME Z790-A WIFI
Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 1TB
Arctic Liquid Freezer II 360
Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 5600MHz CL36
Seasonic FOCUS Plus 750W Gold
Fractal Design Define C

Har ett pågående ärende hos Inet. De har rekommenderat mig följande:
Tog ut ett minne (det längst ifrån CPU:n)
Koppla in mus och tangentbord som inte är trådlöst
Stoppa elkabeln direkt i ett vägguttag till dator

Så nu har jag ett stabilt system. Nästa steg blir att stoppa tillbaka minnet. Antagandet är att om jag får en BSOD nu så är det med största sannolikhet minnet som strular och de ersätter dem då.

Har du samma moderkort Asus prime Z690 A ?

Eftersom jag köpte aldrig DDR5 minnen som fanns med i QVL listan för ramminnen skulle nog ha gjort det så jag funderar på att köpa nya ramminnen igen som istället finns med på Asus QVL lista.

Köpte du minnena och kollade så dom finns med i asus memory list då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mio-3513:

Har du samma moderkort Asus prime Z690 A ?

Eftersom jag köpte aldrig DDR5 minnen som fanns med i QVL listan för ramminnen skulle nog ha gjort det så jag funderar på att köpa nya ramminnen igen som istället finns med på Asus QVL lista.

Det är nästan samma moderkort, generationen efter Z790. Vet inte skillnaden dem emellan men det är nog ganska likt. ja kollade med Inet om minnena var ok och de var de enligr dem.

Jo, du borde köpt enligt QVL, är nog bäst att hålla sig till dem. Men likt förbannat kan du få problem som jag nu fick. Köpte ju allt enligt Inets specifikationer men så hände det massa strul ändå. Lycka till!

Visa signatur

Case[/B] Fractal Design Define C Svart [/B] PSU [/B] Seasonic FOCUS Plus 750W Gold [/B] MB[/B] ASUS PRIME Z370-A CPU Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB Cooler Noctua NH-U14S RAM Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz CL15 Vengeance LPX HDD1 Samsung 860 EVO 500GB HDD2 Samsung 860 EVO 1TB Skärm AOC 34" CU34G2X VA WQHD (1500R) 144 Hz [B]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mr Zorro:

Det är nästan samma moderkort, generationen efter Z790. Vet inte skillnaden dem emellan men det är nog ganska likt. Jo, du borde köpt enligt QVL, är nog bäst att hålla sig till dem. Men likt förbannat kan du få problem som jag nu fick. Köpte ju allt enligt Inets specifikationer men så hände det massa strul ändå. Lycka till!

Okej typiskt alltså men köpte du minnena och dom finns med i asus QVL lista för moderkortet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mio-3513:

Okej typiskt alltså men köpte du minnena och dom finns med i asus QVL lista för moderkortet?

Kollade inte själv men enligt Inet som byggde datorn matchade dem listan.

Visa signatur

Case[/B] Fractal Design Define C Svart [/B] PSU [/B] Seasonic FOCUS Plus 750W Gold [/B] MB[/B] ASUS PRIME Z370-A CPU Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB Cooler Noctua NH-U14S RAM Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz CL15 Vengeance LPX HDD1 Samsung 860 EVO 500GB HDD2 Samsung 860 EVO 1TB Skärm AOC 34" CU34G2X VA WQHD (1500R) 144 Hz [B]