Söker tips till möss för något större händer

Permalänk
Medlem

Fick mig att tänka på denna xD
Deathadder dock som många nämner kanske är ett bra val?
https://youtu.be/dESLRuaii40?t=121

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Storlek 11 på handskar här. Logitech MX Master är den jag har varit mest nöjd med. Jag har Master 2s, det finns 3 och 3s numer. Skiljer mest i vilken laddport de har (2s är gammal och har mikro-USB, de nyare har USB-C) och små detaljer i prestandan.

Har storlek 11-12 på handskar och tycker MX master är liten.

Önskar den var ~30% större.

Har testat typ allt på marknaden, finns tyvärr inga stora möss för folket med palmgrip

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Att ingen rekommenderat Glorious Model D än… är ju en välkänd ersättare av Deathadder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Unrated:

Jag gillar Qpad 5k den ligger väldigt bra i handen trotts större händer.

Absolut skönaste musen jag någonsin haft.
Har rätt stora händer och finner att just QPAD 5K var otroligt behaglig.
Synd bara att den inte görs längre Kontaktade QPAD för typ 2 år sedan och frågade om dom hade några kvar i lager som man kunde köpa. Dessväre var det helt tomt och inga fler inkommande.

Har en liggandes hemma som jag funderar på att försöka återuppliva och fräsha upp då jag inte hittat någon annan mus som känns lika skön.

Visa signatur

Never throw away a VGA cable. It might not be 1999 right now, but who knows what tomorrow will bring?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lsociety:

Att ingen rekommenderat Glorious Model D än… är ju en välkänd ersättare av Deathadder.

Aldrig testat, du får skicka ett text exemplar 😉

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Jag har stora händer, men jag föredrar min Xtrify över allt annat jag provat. Förr har jag haft tre G300 som även dem var trevliga, men brytarna i musknapparna pajar lite för lätt i dem.

Kulmössen har även en varm plats i mitt sinne.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem

Corsair M65! Den är inte vacker, men skön i handen och bra tracking. Min förra höll 6 år, köpte ny likadan.

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk

Zowie har olika höjder och storlekar på sina möss och är raka och neutrala utan programvara, klarar inte av Razer alls då mössen är ergonomiskt böjda

Permalänk
Medlem

Möss för stora händer, och extra fingrar också, om man ska tro den AI-genererade framsidebilden tråden fick 😐

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kyraal:

Möss för stora händer, och extra fingrar också, om man ska tro den AI-genererade framsidebilden tråden fick 😐

<Uppladdad bildlänk>

Bara packa väskan, snart kommer AI och tar över världen med deep fake videos

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Bara packa väskan, snart kommer AI och tar över världen med deep fake videos

Mjo, är införstådd med det. Tycker bara det luktar lite brist på respekt för sina läsare när man inte ens orkar kvalitetskolla sin AI-genererade sörja innan man publicerar den

Visa signatur

Smurf

Permalänk

Gillade Pulsar X2H mycket när jag testade den (”Higher hump, narrower waist”), men tyckte klick-ljudet på knapparna var alldeles för tydligt, annars är den nog en favorit hittills, formmässigt.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kyraal:

Möss för stora händer, och extra fingrar också, om man ska tro den AI-genererade framsidebilden tråden fick 😐

<Uppladdad bildlänk>

Tredje som påpekar det

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av SKaKIG:

Pulsar Xlite v3 large (trådlös)
En Zowie EC1-kopia, med normalt scrollhjul, lägre vikt, bättre coating(imo).
Har kört denna sen den släpptes för några veckor sedan och är supernöjd.

Pulsar ser väldigt intressant ut!
Otroligt synd bara att Maxgaming varken har fri frakt eller fri retur, för verkar ju inte finnas någon annanstans så man kan testa??

Visa signatur

|CPU: I5 9600K | MB: ASUS Z97 PRO GAMER |RAM: Corsair 16GB Vengeance LP |GPU: GTX 1070 | PSU: EVGA Supernova G2 750W | Kylare: NZXT Kraken X61 |Burk: NZXT H440 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyzlite:

Pulsar ser väldigt intressant ut!
Otroligt synd bara att Maxgaming varken har fri frakt eller fri retur, för verkar ju inte finnas någon annanstans så man kan testa??

Dom har 60 dagars öppet köp, har använt det ett par gånger och det är inga konstigheter.
Kommer inte ihåg om dom stått för returfrakten, man får en fraktetikett iaf.
Att få testa en produkt man är osäker på för en hundralapp om man inte är nöjd tycker jag är helt rimligt annars.

Se till att den är i nyskick och förstör inte kartongen så dom kan sälja den som demo-produkt bara.

Visa signatur

|CPU: Intel i9-13900k |GPU: Gigabyte RTX 4080 OC |MB: Gigabyte Aorus Pro |RAM: 32GB |Chassi: Fractal Design Torrent |PSU: Seasonic PU Titanium 1000W|
Skärm: ASUS PG42UQ, Asus PG279Q

Permalänk
Medlem

Stora "klumpiga" möss schyssta, särskilt om man kan låta lillfingret vila och tummen.

Dessa har jag varit mest nöjd med
Qpad 5K
MX Master
MX Ergo
mad catz rat 7

Några som jag inte lyckats vänja mig vid trots flera år: G502 Logitech, steelseries sensei

Visa signatur

i7 5775C, GTX 1080 Ti, 16GB RAM, 1TB Samsung SSD

Permalänk
Medlem

Förr ville jag ha en mus som fyllde upp hela handen, trodde att det var bättre när musen "passar" handen. Men ju fler möss jag testar desto mer känner jag att en mus nästan inte kan vara för liten, endast lagom eller för stor. antar att det beror mycket på hur man greppar musen, och vad man använder för DPI / sens?
Med en liten mus kan du göra stora rörelser med armen, medelstora rörelser med vristen, och små rörelser med fingrarna. om musen fyller upp handen försvinner helt möjligheten att att utföra rörelser med fingrarna.
dessutom fick jag tidigare lätt ont i handleden trots att jag hade möss som var sköna att greppa. känns som att det är mer ergonomiskt att ha en lite mindre mus så att handen kan ligga närmare bordet (speciellt lillfinger-sidan av handen vill jag ha nära bordet)

Permalänk

Jag har rätt stora händer med långa fingrar och tycker att Glorious PC Model O funkar bra, den hade gärna kunnat vara snäppet längre, men den är hög nog för palm grip.

Visa signatur

| AMD Ryzen 9 7950X3D @ 5.6ghz | Asus STRIX RTX 3080 | Asus B650E-I | Toshiba 512GB NVME | Samsung 970 Pro 1TB NVME | Kingston 1TB Hybrid | PNY 2TB SSD | 32 GB G.Skill Trident 6400 CL32 DDR5 | EK Nucleus CR240 Lux AIO | ASUS Loki 1000W SFX-L | SSUPD Meshroom S |

Permalänk
Medlem

Har också lite större händer och har haft svårt att hitta något bra. Har fått liv i en gammal Logitech Performance MX som sitter som en smäck, tyvärr har den utgått.
Kände på en RAZER BASILISK V3 på Power idag och skulle jag behöva en ny mus nu så är den en stark kandidat. 899kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tauc:

Förr ville jag ha en mus som fyllde upp hela handen, trodde att det var bättre när musen "passar" handen. Men ju fler möss jag testar desto mer känner jag att en mus nästan inte kan vara för liten, endast lagom eller för stor. antar att det beror mycket på hur man greppar musen, och vad man använder för DPI / sens?
Med en liten mus kan du göra stora rörelser med armen, medelstora rörelser med vristen, och små rörelser med fingrarna. om musen fyller upp handen försvinner helt möjligheten att att utföra rörelser med fingrarna.
dessutom fick jag tidigare lätt ont i handleden trots att jag hade möss som var sköna att greppa. känns som att det är mer ergonomiskt att ha en lite mindre mus så att handen kan ligga närmare bordet (speciellt lillfinger-sidan av handen vill jag ha nära bordet)

Det finns två tre sätt att greppa musen. Det du beskriver är "toy car", där man har en liten mus med vertikala sidor som man kör som en leksaksbil. Det andra sättet är "palm grip", när man lägger hela handen på musen och för runt den. Det är en smaksak vilket man föredrar.

EDIT: Det finns ett tredje sätt, vilket påpekas nedan. Det är "claw grip", med en kort med hög mus. Då håller man musen på sidorna, som "toy car", men har handen ovanför musen och trycker med fingrarna rakt ner på knapparna.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Det finns två sätt att greppa musen. Det du beskriver är "toy car", där man har en liten mus med vertikala sidor som man kör som en leksaksbil. Det andra sättet är "palm grip", när man lägger hela handen på musen och för runt den. Det är en smaksak vilket man föredrar.

Termen du tänker på är nog Claw grip...

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Termen du tänker på är nog Claw grip...

Claw grip är när man har en hög men kort mus, greppar den runt sidorna och trycker rakt ner med de andra fingrarna på musknapparna. Det kan vara snabbt och effektivt, men är oergonomiskt. Det som beskrivs i inlägget jag svarade på är snarare "toy car" eller "fingertip grip", med en väldigt liten mus och handen liggande bakom. Jag kör så med min MX Anywhere, vilket är musen jag har när jag reser.

Sen kunde jag ju sagt att det finns tre sätt och tagit med "claw grip" i mitt första inlägg, det var slarvigt av mig.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Claw grip är när man har en hög men kort mus, greppar den runt sidorna och trycker rakt ner med de andra fingrarna på musknapparna. Det kan vara snabbt och effektivt, men är oergonomiskt. Det som beskrivs i inlägget jag svarade på är snarare "toy car" eller "fingertip grip", med en väldigt liten mus och handen liggande bakom. Jag kör så med min MX Anywhere, vilket är musen jag har när jag reser.

Sen kunde jag ju sagt att det finns tre sätt och tagit med "claw grip" i mitt första inlägg, det var slarvigt av mig.

Tack, jag var inte säker på termerna, men hade aldrig hört "toy car" uttrycket. Men Fingertip låter väldigt bekant

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Tack, jag var inte säker på termerna, men hade aldrig hört "toy car" uttrycket. Men Fingertip låter väldigt bekant

Det kanske är en gammal term numer? Vet att man sa det på 80-talet, i referens till olika Apple-möss. Den ena var den här:

vilken ser ut lite som en leksaksbil från sidan. Sen gjorde de om den till den här, "ägget":

och det blev en diskussion om vilken som var bäst. Det var i grund och botten en diskussion om hur man höll musen - "fingertip" funkade inte riktigt på den nya eftersom sidorna inte var stora nog att greppa om, så de som körde så tyckte att den var kass. De som däremot lade hela handen på, det som numer kallas palmgrip, tyckte att den var helt överlägsen.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Har också stora händer och det är riktigt jobbigt att hitta en mus som ligger skönt i handen, kör med Mad Catz R.A.T Pro X3.
Krävs lite justering men efter det så ligger den bra i handen.

Permalänk
Medlem

Tipsar också om Mionix naos 3200. Önskar bara den fanns wireless