Permalänk

Datorn krashar i spel på steam och epic

Hej,
Sonens dator har börjat krascha ofta, först märkte vi det bara i fortnite, och sökte efter lösningar för det men det verkar finnas oändligt många som har problem med det. men på senare tid har det blivit oftare.
För att utesluta att det berodde på någon konflikt med något annat som installerats så installerade jag om datorn i helgen.
Det gav ingen förbättring, fortfarande mycket krascher även under nedladdning och installation så kraschar det (epic games launchern.)

Nu idag verkar det vara någon fortnite uppdatering som installeras om och om igen, jag antar att den blir fel och startar om.

An Unreal process has crashed UE4-Fortnite Game kommer oftast upp men ibland inget felmeddelande alls.
Tror meddelandet är typ detta https://forums.unrealengine.com/t/critical-uefn-crashing-when... liknande felmeddelande

men jag kommer inte ens i i fortnite nu så kan inte dubbelkolla.

Så idag tänkte vi spela lite Forza horizon 5 istället, där kraschar spelet istället vid laddskärmen efter menyerna varje gång.

Jag har nu testat uppdatera grafikkortets drivrutiner men det hjälpte inte.

Nu testade jag ett annat grafikkort som kom med posten idag (lillebror behöver också en dator) men det gjorde ingen skillnad

Har kollat lite temperaturer direkt efter på cpu och gpu efter krascherna och det verkar inte vara särskilt varmt, oftast runt 60 grader och som mest tror jag jag sett någon hotspot på 80.

Intel Core i5 10400F 2.9 GHz 12MB
Aero One Duo Chassi
MSI B460M A PRO
Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance
Kingston A2000 1TB M.2 NVMe 1
Corsair CX550M 550W 1 1 632.00 0 632.00
ASUS GeForce GTX 1660 Super 6GB DUAL EVO OC

Och vi testade nu med ett Asus 4060TI

Jag känner mig helt uppgiven nu...

Jag har säkert glömt bort nåt viktigt men fråga på så ska jag försöka svara så gott jag kan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pang i backen:

Hej,
Sonens dator har börjat krascha ofta, först märkte vi det bara i fortnite, och sökte efter lösningar för det men det verkar finnas oändligt många som har problem med det. men på senare tid har det blivit oftare.
För att utesluta att det berodde på någon konflikt med något annat som installerats så installerade jag om datorn i helgen.
Det gav ingen förbättring, fortfarande mycket krascher även under nedladdning och installation så kraschar det (epic games launchern.)

Nu idag verkar det vara någon fortnite uppdatering som installeras om och om igen, jag antar att den blir fel och startar om.

An Unreal process has crashed UE4-Fortnite Game kommer oftast upp men ibland inget felmeddelande alls.
Tror meddelandet är typ detta https://forums.unrealengine.com/t/critical-uefn-crashing-when... liknande felmeddelande

men jag kommer inte ens i i fortnite nu så kan inte dubbelkolla.

Så idag tänkte vi spela lite Forza horizon 5 istället, där kraschar spelet istället vid laddskärmen efter menyerna varje gång.

Jag har nu testat uppdatera grafikkortets drivrutiner men det hjälpte inte.

Nu testade jag ett annat grafikkort som kom med posten idag (lillebror behöver också en dator) men det gjorde ingen skillnad

Har kollat lite temperaturer direkt efter på cpu och gpu efter krascherna och det verkar inte vara särskilt varmt, oftast runt 60 grader och som mest tror jag jag sett någon hotspot på 80.

Intel Core i5 10400F 2.9 GHz 12MB
Aero One Duo Chassi
MSI B460M A PRO
Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance
Kingston A2000 1TB M.2 NVMe 1
Corsair CX550M 550W 1 1 632.00 0 632.00
ASUS GeForce GTX 1660 Super 6GB DUAL EVO OC

Och vi testade nu med ett Asus 4060TI

Jag känner mig helt uppgiven nu...

Jag har säkert glömt bort nåt viktigt men fråga på så ska jag försöka svara så gott jag kan.

När du installerade om datorn gjorde du en clean install? Bort med allt och inte bara en ny windows.

Det låter ju annars som ni hsr problem med någon driver

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Skrivet av Swedishchef_90:

När du installerade om datorn gjorde du en clean install? Bort med allt och inte bara en ny windows.

Det låter ju annars som ni hsr problem med någon driver

Jag installerade på nytt från en usb, jag antar att allt blir nytt då?

Det var också problem med att skapa installations USB, minns inte exakt och vet inte om det har någon relevans men det kraschade när den skulle verifiera filerna på den många gånger.

Permalänk
Medlem

Minnes eller diskfel?

Testa minnena med memtest86 och disken med crystaldiskinfo.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk

Är det lätta att hitta och självförklarande? har inte pillat så mycket med datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pang i backen:

Är det lätta att hitta och självförklarande? har inte pillat så mycket med datorer.

https://www.memtest86.com/ du kör det via usb som du bootar från.

https://crystalmark.info/en/software/crystaldiskinfo/ körs direkt i windows.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk

Tackar, ibland frågar man fast man borde googla först
Återkommer imorgon med resultatet. Fick blåskärm och omstart av datorn nu också så det verkar som något blir värre.

Permalänk

Testade Memtest86 först och får en massa fel på CPU 2. tog en dålig bild men hittar inte var jag kan lägga till den i svaret

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pang i backen:

Testade Memtest86 först och får en massa fel på CPU 2. tog en dålig bild men hittar inte var jag kan lägga till den i svaret

Du trycker på förhandsgranska meddelandet, sen har du uppladningsknappar uppe till höger.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Skrivet av shugge:

Du trycker på förhandsgranska meddelandet, sen har du uppladningsknappar uppe till höger.

Många fel verkar det vara .....

Permalänk
Medlem

Dom felmeddelandena från "unreal Engine" säger oftast ingenting om felet, tycker jag. Har själv pillat på CPU o GPU-inställningar så datorn blivit instabil, men UE's felmeddelanden ger inte alls någon hint om det.

Har du testat att "nollställa" BIOS?
Det kan vara att grabben har varit där och pillat på inställningar som gjort CPU'n (eller RAM) instabil (behöver inte betyda att den blir het). Kan även vara att ni ändrat ("klockat") där för länge sedan, men med tiden kan det innebära problem även om det gick bra förut.

Prova det... brukar kallas "load optimized defaults", googla +ditt moderkort.

Om ovan hjälper och datorn blir stabil, skräm upp minnena till 3200MHz i BIOS (normalt sett går dom lägre). Kolla efter XMP lr EXPO i BIOS och enebla det. Kan även vara bra att uppdatera BIOS.

Permalänk
Skrivet av Bagarbosse:

Dom felmeddelandena från "unreal Engine" säger oftast ingenting om felet, tycker jag. Har själv pillat på CPU o GPU-inställningar så datorn blivit instabil, men UE's felmeddelanden ger inte alls någon hint om det.

Har du testat att "nollställa" BIOS?
Det kan vara att grabben har varit där och pillat på inställningar som gjort CPU'n (eller RAM) instabil (behöver inte betyda att den blir het). Kan även vara att ni ändrat ("klockat") där för länge sedan, men med tiden kan det innebära problem även om det gick bra förut.

Prova det... brukar kallas "load optimized defaults", googla +ditt moderkort.

Om ovan hjälper och datorn blir stabil, skräm upp minnena till 3200MHz i BIOS (normalt sett går dom lägre). Kolla efter XMP lr EXPO i BIOS och enebla det. Kan även vara bra att uppdatera BIOS.

Är ganska säker på att han inte vet vad bios är ens så där har han inte varit och pillat, så inget bör vara ändrat i bios. Är det ändå ändå ide att uppdatera bios?

Kan original bios verkligen orsaka felen i memtest?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pang i backen:

Är ganska säker på att han inte vet vad bios är ens så där har han inte varit och pillat, så inget bör vara ändrat i bios. Är det ändå ändå ide att uppdatera bios?

Ser inte att du har något att förlora så varför inte.

Skrivet av Pang i backen:

Kan original bios verkligen orsaka felen i memtest?

Normalt sett känns det inte som det, om det är minnen som ska vara godkända för moderkortet (vilket jag inte orkar kolla upp om dom är). Kan även vara att minnena inte var godkända vid lansering av moderkortet men har blivit det vid senare BIOS-updates. Cpu/minne hänger ofta ihop, en del uppdateringar har - Improved memory compatibility.

Kan vara ett långskott med BIOS, men du har ju tre "stora fel" att gå på:
Windows +mjukvara-drivrutiner i Windowsmiljön, spelinstallationer, gpu-drivisar osv.
Hårdvarufel
BIOS-mjukvara/drivrutiner

Bios är ju det absolut enklaste att åtgärda. Om problemet blir löst där (med reset och/eller update) har man sparat sig många timmar (och kanske kronor) i felsökning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pang i backen:

<Uppladdad bildlänk>

Många fel verkar det vara .....

Här kan man läsa mer om de olika testerna (som test 10 i ditt fall): https://www.memtest86.com/tech_individual-test-descr.html

Säger dock inte så mycket mer än att allt minne testas.

Du kan testa att plocka ut en av minnesstickorna och se om memtest rapportera samma fel och i samma test med enbart en minnessticka inkopplad. Byt sen så att du testar enbart sticka 2. Om någon av stickorna fungerar felfritt kan du testa att sätta den i en annan slot på moderkortet och se om det fortsatt är fefritt. När du testat båda stickorna individuellt i alla fyra slotar bör du kunna utesluta om en eller båda minnestickorna är sönder och/eller om det är någon av minnesslotarna på moderkortet som gått sönder.

Felet kan dock även bero på cpu:n, men det är lite mer ovanligt att de går sönder om man inte har överklockat dem.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Minnena finns inte på lista över kompatibla minnen för moderkortet, dock så finns det en del som kör dem med det moderkortet utan problem.

Permalänk

Jag har inte hunnit testa så mycket idag men med ett minne i gick testet felfritt med det ena minnet men inte med det andra i samma slot, så det tolkar jag som att det troligen är ett minne som gett upp.
Sonen som är sjuk har kunnat spela fortnite 6+ timmar med ett minne i medans jag jobbat m.m.
Forza krashar fortfarande när vi försöker starta upp det men det kanske kan vara att min kraven är 8 i ram vilket är precis vad vi har nu.

Jag tänker att jag borde prova så att jag får samma resultat i den andra slot:en, är det rätt tänkt? vad mer borde jag testa?
Eller kan jag vara ganska säker på att det är ett minne som är paj nu?
Minnena verkar ha garanti från tillverkaren, är det smidigt att få dem utbytta? Inet ville inte vara hjälpsamma som mellanhand

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pang i backen:

?
Minnena verkar ha garanti från tillverkaren, är det smidigt att få dem utbytta? Inet ville inte vara hjälpsamma som mellanhand

Har du garanti kvar på minnena så ska självklart butiken hjälpa dig. Har det däremot gått mer än ett år så får man däremot gå via tillverkaren. Se bara till att ta med båda minnena för ett garantiutbyte då de inte enbart kan byta ett om man köpt ett pack med två.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.