Äkta socker eller sockerfri läsk - vad är bäst?

Permalänk
Medlem

Socker är ett jävla knark, så självklart är alternativen med socker nästan alltid godare. Är väl just därför som det är helt totalt omöjligt att hitta nånting utan socker i om man går in på en mack, sjuelva, pressbyrå eller liknande, eller ens i en vanlig mataffär är det lite av en utmaning att hitta nåt utan knarket i. Vi i våran västerländska kultur är _grovt_ beroende o det är svårt att se en vägs ände på det problemet på ett långt tag.

Jag är iaf glad att jag helt slutat med läsk sen många år tillbaks, inte köper något slags lösgodis eller chips, slutat med fil o flingor till frukost, sällan äter vitt bröd o försöker mig iaf på sockerfri cider när jag ska dricka alkohol. Men det där med att smyga med mig en muffin eller en redig marabou händer tyvärr alltför ofta fortfarande, o bjuds på det på lösgodis, chips, mammas kakor o bullar eller julmust så smaskar jag gärna i mig. Som gammal junkie är det skitsvårt att hålla sig ren i det här samhället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Inte sötman som är problemet för mig, det smakar i munnen som det luktar när man smälter plast över en öppen låga. Kemikaliskt och beskt, som att det råkat spillas i lite motorolja eller något i drickan

Känner ungefär detsamma.
Socker och kolsyra var bara menade som analogier till detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Ok, du är en sån. Då har jag inget mer att säga dig i den här diskussionen.

Finns ett flertal studier som pekar på att sötningsmedel påverkar tarmfloran negativt, och tarmfloran är roten till många hälsoproblem.

Permalänk

Innan jag fick diagnosen typ 2 diabetes så valde jag alltid drycker med vanligt socker, sötningsmedel smakade alltid ganska illa. Efter diagnosen kände jag mig tvingad att byta och det intressanta var att bara några dagar efter jag slutat med vanligt socker så kände jag inte någon konstig smak alls av de flesta sötningsmedel. Men blandar jag in vanligt socker av någon anledning så kommer en besk eftersmak av sötningsmedlet tillbaka.

Sen efter lite efterforskningar har jag lärt mig mycket mer om ämnesomsättningen och hur socker hanteras i kroppen. Fruktosen är verkligen ett gift, det metaboliseras på i princip samma vis som alkohol och kan lätt leda till förfettning i lever och bukspottskörtel. Vilket i sin tur nästan garanterat leder till typ 2 diabetes. Men insulin då? Problemet med insluin i kroppen är att du inte förbränner fett när det är högt, ligger du på konstant höga insliunnivåer kan du inte tappa vikt.
Vilket i sin tur har lett till att jag i princip har slutat med vanligt socker och andra snabba kolhydrater, vilket också har gjort att jag tappat 20 kg på ett år och mår mycket mycket bättre. Fruktjuice är verkligen något att unvika liksom vanligt socker då det är 50% fruktos.

Vissa sötningsmedel är bättre än andra, erytritol, allulose och stevia är att föredra då de inte höjer insulinet. Sötningsmedel som maltitol är bara marginellt bättre än socker på det viset. Nackdelen med alla sötningsmedel är att det ökar på sötsuget för de flesta och man riskerar att trilla dit på sötsaker igen.

Visa signatur

If it works, tweak it!

Permalänk
Skrivet av finally:

Finns ett flertal studier som pekar på att sötningsmedel påverkar tarmfloran negativt, och tarmfloran är roten till många hälsoproblem.

Socker är inte bättre i sig, så det faller redan där.
Tillsatser i maten, t.ex. konsistensgivare är extremt dåligt för tarmarna då det bryter ner barriären som skyddar tarmen från innehållet som man inte vill ta upp.

Visa signatur

If it works, tweak it!

Permalänk
Medlem

Jag gillar sockerfri läsk. Coca Cola Zero smakar i mitt tycke bättre än vanlig Coca Cola, andra läsksorter smakar väl kanske snäppet sämre med sötningsmedel jämfört med socker. Ju kallare läsken är, desto mindre skillnad märker jag, så det kan ju vara ett tips om det finns folk där ute som vill byta till varianter med sötningsmedel men inte gillar smaken... Rent allmänt blir ju läsken även godare ju närmare 0 grader den är.

Har även provat ketchup med sötningsmedel (stevia) men den smakade riktigt illa tyckte jag. Jag äter inga större mängder ketchup ändå, men hade ju inte varit fel att kunna byta bort lite socker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingulf:

Får nog ändå tillägga att rent objektivt på total livskvalité kan nog cancer i ålderdomen vara betydligt mer lockade än fetma stora delar av vuxenlivet.

Tro mig, du vill inte ha cancer i någon ålder. Genomgår själv behandling och får se när jag är in många ensamma äldre som sitter och väntar på sjuktransporter. Blir inte enklare med åldern. Fetma må vara en sjuk jobbig sak att hantera men verkligen inte jämförbart här.

Sen är det skillnad på cancer och cancer förstås, en del går lättare att bota, en del är man så gott som redan död när den diagnostiseras. Samt vägen tillbaks till att bli fri (operationer, strålning, cellgift) och sen vetskapen att det kan komma tillbaks igen, och man kanske inte klarar sig den gången.

Risken för fetma är betydligt högre förstås, sen har vi på senare tid fått Ozempic och liknande preparat. Hade alla dagar i veckan valt fetma före cancer.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Tro mig, du vill inte ha cancer i någon ålder. Genomgår själv behandling och får se när jag är in många ensamma äldre som sitter och väntar på sjuktransporter. Blir inte enklare med åldern. Fetma må vara en sjuk jobbig sak att hantera men verkligen inte jämförbart här.

- - -

Risken för fetma är betydligt högre förstås, sen har vi på senare tid fått Ozempic och liknande preparat. Hade alla dagar i veckan valt fetma före cancer.

Nu är ju fetma i sig en ganska stor cancerriskhöjande faktor.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kwirek:

Skulle säga att det antagligen är en vanesak i de flesta fall, man blir avtrubbad. När jag inte druckit mineralvatten på länge känns det som att tungan fräts sönder - men gör jag det regelbundet avtar detta. Liknande med sockersötad läsk som exploderar på tungan med sötma men där mer regelbunden konsumtion trubbar detta väsentligt.
Sedan skall man inte underskatta att många numera har växt upp på light-alternativ så det är så "det skall smaka". (Ingen värdering i det)

Personligen är jag i "drick kranvatten"-gruppen. Men skall jag dricka läsk blir det sockersötad då jag inte gillar bismaken. Tanken att hinka i sig läskedryck, oavsett val av sötningsmedel får mig att må lite dåligt.

(Cola zero är den som smakat bäst hittills, dvs minst bismak. Men den smakade "tomt", den var liksom smaklös)

Vichyvatten är något jag börjat dricka i samband med kortisonintag vid behandling. Känslan du beskriver påminner lite om det kan jag tycka, känns lite som tänder, tandkött och allt fräts när det dricks, eller snarare sköljer.

Aldrig druckit det tidigare men har alltid tänkt att det bara var typ mineralvatten.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av tossebear:

Nackdelen med alla sötningsmedel är att det ökar på sötsuget för de flesta och man riskerar att trilla dit på sötsaker igen.

Väldigt viktigt.

Vilket är varför jag väljer vatten eller te och i stort sett aldrig läsk.
Men de fåtal gånger (egentligen bara runt jul) jag väljer läsk så blir det sötat med socker, för skall jag vara orolig över den minimala sockermängden då kan det vara dags att sluta med alla andra sockerkällor också... Hade jag hinkat i mig läsk dagligen så hade det varit värt att gå över till sötningsmedelsläsk.

Permalänk
Skrivet av anders190:

Tro mig, du vill inte ha cancer i någon ålder. Genomgår själv behandling och får se när jag är in många ensamma äldre som sitter och väntar på sjuktransporter. Blir inte enklare med åldern. Fetma må vara en sjuk jobbig sak att hantera men verkligen inte jämförbart här.

Sen är det skillnad på cancer och cancer förstås, en del går lättare att bota, en del är man så gott som redan död när den diagnostiseras. Samt vägen tillbaks till att bli fri (operationer, strålning, cellgift) och sen vetskapen att det kan komma tillbaks igen, och man kanske inte klarar sig den gången.

Risken för fetma är betydligt högre förstås, sen har vi på senare tid fått Ozempic och liknande preparat. Hade alla dagar i veckan valt fetma före cancer.

Beklagar verkligen cancern

Det är ett problem att många bara tror att man bara blir fet av socker och att det inte är så mycket mer än extra vikt att bära på.
Om fetman kommer sig av högt sockerintag är det stor risk att man lider av metaboliskt syndrom. Insulinresistensen ökar i cellerna och bukspottkörteln försöker producera mer insulin. När den inte klarar att producera mer och sockret ökar i blodet har man sen typ2 diabetes. Insulin är också ett tillväxthormon, höga insulinnivåer ökar därmed risken för cancer.
Fruktos som jag sagt metaboliseras som alkohol, i levern och har stor risk att leda till förfettning i lever och andra inre organ. Något som i sin tur förvärrar metaboliskt syndrom.
Det finns dock en annan sak som kan metabolisera fruktos; cancer. Cancercellernas föredragna näring är just fruktos. En annan anledning till att undvika socker.
Ozempic har en stor baksida, studier visar att man tappar inte bara fett, man tappar lika mycket muskelmassa, vilket är katastrofalt om man vill komma ur metaboliskt syndrom och vad det leder till.

Socker är gott, men man överskrider det nivåer som anses säkert om man dricker ens en 33cl burk med sockrad läsk.

Som läsning och källhänvisningar kan jag rekommendera Metabolical av Dr Robert Lustig.

Visa signatur

If it works, tweak it!

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Nu är ju fetma i sig en ganska stor cancerriskhöjande faktor.

Alltså, du kontrar med det argumentet mot en människa som har en om inte den värsta sjukdomen i begreppet att först få diagnosen (bara där går många in i en vägg av psykiska besvär), genomgå behandling med allt de flesta vet vad det betyder på både patient såväl som nära och kära, sen att beroende på art av sjukdomen pendla mellan hopp/förtvivlan och utgång ICKE medräknat de tankar patienten har under hela tiden som bryter ner psyket bit för bit, är du på riktigt !?!?

Fetma GÅR att få bort, Fetma går att sjöävbehandla, fetma i sig är inte dödligt likt cancer.

Snälla, jag har de senaste 2 åren förlorat X antal nära och kära i denna fruktansvärda sjukdom, visa Anders en gnutta av RESPEKT för ditt inlägg saknar allt vad respekt innebär. Att kontra/argumentera på det viset är i min värld höjden av respektlöshet.

Till Anders, beklagar, starkt av dig att skriva, är det något jag kan hjälpa till med så skicka ett pm.

Visa signatur

Har numera en Laptop från gigabyte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperNova:

Nog om den avstickaren.
Grejen med att det blir mer och mer sockerfritt (speciellt nya smaker/versioner) beror nog mera på att företagen räknar med att det kommer en sockerskatt. Får man folk att vänja sig vid sötningsmedel innan man når den punkten så är det business as usual.

Skulle man bara köra sockerfritt i butikerna så finns det noll anledning, för mig i alla fall, att köpa något sockerfritt. Är nog fan lättare att känn smaken av sötningsmedel i coca-cola än om man hade hällt i samma mängd glykol. Finns i och för dig en tragisk historia där man blandade i glykol i vin och folk for illa.

Att det är billigare med sötningsmedel än rent socker spelar också stor roll att det blir allt vanligare.
Det är ett stort problem för min sambo som är allergisk mot diverse sötningsmedel. Hon har allt svårare att hitta t ex bröd och glass som ofta innehåller druvsocker istället för vanligt socker.

Nu är jag ingen storkonsument av läsk (i snitt ca 33 cl i veckan), men har aldrig varit förtjust i de med sötningsmedel p g a den beska eftersmaken.
Senast jag köpte Pepsi som jag antog skulle varit enbart sötad med socker så reagerade på att den inte så god som jag förväntade mig. Då jag mer noggrant läste innehållsförteckningen, så visade det sig att den numera även innehåller sötningsmedel

Visa signatur

Dator: Ghost S1 * Corsair SF600 * Intel Core i5 7600K * Cryorig C7 * ASRock Fatal1ty Z270 Gaming * Kingston HyperX Predator DDR4 32GB * PowerColor Red Dragon Radeon™ RX 5700 XT * Samsung 960 EVO 500GB * HGST Travelstar 7K1000 1TB
Skärm: HP Pavilion 27 Quantum Dot
Ljud: Pro-ject Pre Box S2 Digital

Permalänk
Medlem

Jag hade en kund på mitt jobb som ofta besökte mig på 1990-talet. På den tiden tror jag inte sockerfritt var något alternativ, åtminstone inte för honom. Han var norrman nen reste runt jättemycket till olika länder runt om i världen i sitt jobb. Grejen var att han drack mycket coca-cola och han hävdade bestämt att drycken smakar olika i olika länder och att skillnaden berodde på olika smak på vattnet i de olika länderna. Han gillade så klart den norska colan bäst för de hade världens bästa vatten. Kan säkert ligga något i hans teori för vatten kan definitivt smaka olika på olika platser.

Själv tyckte jag bara det var kul med hans inlevelse när han beskrev de olika smakerna. Lite som att läsa den här tråden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Jag hade en kund på mitt jobb som ofta besökte mig på 1990-talet. På den tiden tror jag inte sockerfritt var något alternativ, åtminstone inte för honom. Han var norrman nen reste runt jättemycket till olika länder runt om i världen i sitt jobb. Grejen var att han drack mycket coca-cola och han hävdade bestämt att drycken smakar olika i olika länder och att skillnaden berodde på olika smak på vattnet i de olika länderna. Han gillade så klart den norska colan bäst för de hade världens bästa vatten. Kan säkert ligga något i hans teori för vatten kan definitivt smaka olika på olika platser.

Själv tyckte jag bara det var kul med hans inlevelse när han beskrev de olika smakerna. Lite som att läsa den här tråden.

I USA kör de ju majs-sirap istället för socker

I vissa länder är Fanta orange, andra gul, vissa smakar den saft, andra apelsinjuice, …

Det är absolut sant det han upplevde

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Jag hade en kund på mitt jobb som ofta besökte mig på 1990-talet. På den tiden tror jag inte sockerfritt var något alternativ, åtminstone inte för honom. Han var norrman nen reste runt jättemycket till olika länder runt om i världen i sitt jobb. Grejen var att han drack mycket coca-cola och han hävdade bestämt att drycken smakar olika i olika länder och att skillnaden berodde på olika smak på vattnet i de olika länderna. Han gillade så klart den norska colan bäst för de hade världens bästa vatten. Kan säkert ligga något i hans teori för vatten kan definitivt smaka olika på olika platser.

Själv tyckte jag bara det var kul med hans inlevelse när han beskrev de olika smakerna. Lite som att läsa den här tråden.

Norsk Coca-Cola 0,5 liters var magisk på 90 talet i den hårda plastflaskan, köptes flitigt i Coca-Cola automater för 20kr

Svensk Coca-Cola smakar bäst på burk eller glasflaska, smakar konstigt i plastflaska.

Behållaren den spenderar sin tid i är det som gör smakskillnad om du frågar mig.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

I USA kör de ju majs-sirap istället för socker

I vissa länder är Fanta orange, andra gul, vissa smakar den saft, andra apelsinjuice, …

Det är absolut sant det han upplevde

Ja fast jag hade svårt att tro att det bara var vattnet som gjorde skillnaden. Han sa att det var samma smakessens överallt som de blandade ut med lokalt kolsyrat vatten. Kanske var det så för 30 år sedan just för drycken coca-cola?

Permalänk
Medlem

Har nog inte kommenterat i denna tråd utan förra stora tråden på exakt samma tema. Så någon form av kommentar om topic:

Och vad gäller socker eller sockerfri så är jag nog för så lite som möjligt av bägge. Vet folk som är inne på andra uppsättningen tänder pga extremt Coca Cola-drickande.

Allt i moderation.

Skrivet av cyklonen:

Nu är ju fetma i sig en ganska stor cancerriskhöjande faktor.

Tillskillnad från cancer menar du? Läs vad jag kommenterade så kanske det klarnar lite, tror man att man hellre tar cancer istället för fetma är man inte direkt införstådd i vad det faktiskt handlar om.

Kan för övrigt rekommendera att kolla vad en metastas är. Det vill man inte ha, tro mig.

Skrivet av tossebear:

Beklagar verkligen cancern

Det är ett problem att många bara tror att man bara blir fet av socker och att det inte är så mycket mer än extra vikt att bära på.
Om fetman kommer sig av högt sockerintag är det stor risk att man lider av metaboliskt syndrom. Insulinresistensen ökar i cellerna och bukspottkörteln försöker producera mer insulin. När den inte klarar att producera mer och sockret ökar i blodet har man sen typ2 diabetes. Insulin är också ett tillväxthormon, höga insulinnivåer ökar därmed risken för cancer.
Fruktos som jag sagt metaboliseras som alkohol, i levern och har stor risk att leda till förfettning i lever och andra inre organ. Något som i sin tur förvärrar metaboliskt syndrom.
Det finns dock en annan sak som kan metabolisera fruktos; cancer. Cancercellernas föredragna näring är just fruktos. En annan anledning till att undvika socker.
Ozempic har en stor baksida, studier visar att man tappar inte bara fett, man tappar lika mycket muskelmassa, vilket är katastrofalt om man vill komma ur metaboliskt syndrom och vad det leder till.

Socker är gott, men man överskrider det nivåer som anses säkert om man dricker ens en 33cl burk med sockrad läsk.

Som läsning och källhänvisningar kan jag rekommendera Metabolical av Dr Robert Lustig.

Tack! Intressant läsning!

Skrivet av Izenoz:

Alltså, du kontrar med det argumentet mot en människa som har en om inte den värsta sjukdomen i begreppet att först få diagnosen (bara där går många in i en vägg av psykiska besvär), genomgå behandling med allt de flesta vet vad det betyder på både patient såväl som nära och kära, sen att beroende på art av sjukdomen pendla mellan hopp/förtvivlan och utgång ICKE medräknat de tankar patienten har under hela tiden som bryter ner psyket bit för bit, är du på riktigt !?!?

Fetma GÅR att få bort, Fetma går att sjöävbehandla, fetma i sig är inte dödligt likt cancer.

Snälla, jag har de senaste 2 åren förlorat X antal nära och kära i denna fruktansvärda sjukdom, visa Anders en gnutta av RESPEKT för ditt inlägg saknar allt vad respekt innebär. Att kontra/argumentera på det viset är i min värld höjden av respektlöshet.

Till Anders, beklagar, starkt av dig att skriva, är det något jag kan hjälpa till med så skicka ett pm.

Tack! Har skrivit lite om det i arg, galen sur-tråden (eller vad den nu heter) samt något inlägg i den positiva varianten av tråden. Hade inte tänkt det från början men ganska skönt att kunna vara lite mer anonym än i det verkliga livet. Oklar prognos, cellgiftsbehandlingen biter i dagsläget både mot primär cancertumör samt metastaser. Strax innan jul kommer nästa prognos och behandling, känner mig i dagsläget överlag positivt inställd även om bieffekter av behandlingen ökar påfrestningen.

Beklagar att du förlorat så många! Som anhörig blir det ju inte lättare heller, de flesta känner ju trots allt någon som varit sjuk eller gått bort.

Har varit på det här forumet länge (orginalkontot bad jag om att få raderat då jag tröttnade på forumet 2021, varit här till och från sedan iallafall februari 2002) så rätt van vid rätt udda tankegångar hos folk här. Och från mig själv över åren. Hjärnan verkar inte riktigt fungera i forum som den förhoppningsvis gör i verkliga livet. Reagerade mest på att någon innan hellre valde just cancer istället för fetma, som om någon ens skulle välja dessa. Inget ont mot de som har problem med just fetma men det är inte ens jämförbart.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Reagerade mest på att någon innan hellre valde just cancer istället för fetma, som om någon ens skulle välja dessa. Inget ont mot de som har problem med just fetma men det är inte ens jämförbart.

Det var jag, och var mest ett spetsigt svar på någon som skrev "Hellre fet än cancer pga aspartamn". Var ett misslyckat försök att reflektera kring att livslång fetma också orsakar lidande (medicinskt, socialt, osv osv), men att jämföra var bara dumt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingulf:

Det var jag, och var mest ett spetsigt svar på någon som skrev "Hellre fet än cancer pga aspartamn". Var ett misslyckat försök att reflektera kring att livslång fetma också orsakar lidande (medicinskt, socialt, osv osv), men att jämföra var bara dumt.

Förstår.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Det är troligtvis så att du har en högre känslighet för vissa smaker, där t ex vissa sötningsmedel sannolikt är bland dem. Jag har själv det för beska, vilket gör att en massa saker smakar hemskt i min mun. Men jag lägger mig inte i om andra äter dem för det.

Och eftersom sockersötade drycker är ett av våra största hälsoproblem när det gäller vad vi stoppar i oss, så är det absolut viktigt att poängtera att det är ett bra val att dricka sockerfria alternativ. Tycker man inte om det - ja, då dricker man det inte. Men att som dig, mästra och idiotförklara folk som inte delar din smak och kanske vill konsumera lite hälsosammare alternativ, det är inte bra.

Jag ser att användaren jag svarat nu inte är samma som föregående. Men hen skriver som om det är samma. Oavsett om det är samma användare med flera konton, eller två olika, gäller svaren båda.

Sockerfri läsk är inget alternativ. Skiten de kallar "sötningsmedel" är heller inte hälsosamt. De som regelbundet dricker light/zero drycker har en ökad risk för stroke och hjärtinfarkt jämfört med de som sällan lr aldrig dricker den sortens läsk. Dessutom har flera tidigare undersökningar visat att zero dryckerna kan öka risken för både övervikt och typ 2-diabetes.

Sen så är det självklart att man äter upp de man har på sin tallrik. Det är enormt ohyfsat och bara lassa på och sen slänga resten för att man har mer "ögon än mage". För att inte tala om mat som kastas pg a det.

Visa signatur

helgonet

"All around the watchtower"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Socker är ett jävla knark, så självklart är alternativen med socker nästan alltid godare. Är väl just därför som det är helt totalt omöjligt att hitta nånting utan socker i om man går in på en mack, sjuelva, pressbyrå eller liknande, eller ens i en vanlig mataffär är det lite av en utmaning att hitta nåt utan knarket i. Vi i våran västerländska kultur är _grovt_ beroende o det är svårt att se en vägs ände på det problemet på ett långt tag.

Jag är iaf glad att jag helt slutat med läsk sen många år tillbaks, inte köper något slags lösgodis eller chips, slutat med fil o flingor till frukost, sällan äter vitt bröd o försöker mig iaf på sockerfri cider när jag ska dricka alkohol. Men det där med att smyga med mig en muffin eller en redig marabou händer tyvärr alltför ofta fortfarande, o bjuds på det på lösgodis, chips, mammas kakor o bullar eller julmust så smaskar jag gärna i mig. Som gammal junkie är det skitsvårt att hålla sig ren i det här samhället.

"Gurrra" vad äter du istället för fil och flingor till frukost? Funderar på att sluta själv för jag tror inte att det är så nyttigt i längden men vad ska man äta istället? Det finns ju socker så gott som i all mat man äter så det är svårt att värja sig. Försöker också att minska på sockerintaget men det är svårt.

Visa signatur

helgonet

"All around the watchtower"

Permalänk
Skrivet av ronnylov:

Jag hade en kund på mitt jobb som ofta besökte mig på 1990-talet. På den tiden tror jag inte sockerfritt var något alternativ, åtminstone inte för honom. Han var norrman nen reste runt jättemycket till olika länder runt om i världen i sitt jobb. Grejen var att han drack mycket coca-cola och han hävdade bestämt att drycken smakar olika i olika länder och att skillnaden berodde på olika smak på vattnet i de olika länderna. Han gillade så klart den norska colan bäst för de hade världens bästa vatten. Kan säkert ligga något i hans teori för vatten kan definitivt smaka olika på olika platser.

Själv tyckte jag bara det var kul med hans inlevelse när han beskrev de olika smakerna. Lite som att läsa den här tråden.

Det är stor skillnad i smak i olika länder precis som han sa. Räcker med att åka till Spanien så är colan sämre än här hemma.

Vad jag vet renar de vattnet så inte helt säker det är hela sanningen. Det räcker ju med att byta behållare som läsken förvaras i för att ändra smaken (burk är godast).

Permalänk
Skrivet av helgonet:

"Gurrra" vad äter du istället för fil och flingor till frukost? Funderar på att sluta själv för jag tror inte att det är så nyttigt i längden men vad ska man äta istället? Det finns ju socker så gott som i all mat man äter så det är svårt att värja sig. Försöker också att minska på sockerintaget men det är svårt.

Efter jag läst på så äter jag nästan alltid grekisk yoghurt till frukost, vanligtvis varianten med 6% fett men har också tagit andra fetare. Ibland jag har också blandat det med Kefir eller A-Fil för att få lite mix av olika bra bakteriekulturer. Sen toppar jag detta med lite rostade kokosflingor, lite olika frön och nötter så som rostade solrosfrön, chia eller linfrön. Samt lite olika bär som är relativt låga på socker, kan vara färska hallon, björnbär eller blåbär, eller torkade varianter så som tranbär eller mullbär.
Ibland tar jag också ett kokt ägg och kaviar till. Omelett är ett annat bra alternativ som kan varieras mycket.

Försök också att undvika fruktjuice, det är minst lika mycket socker som läsk och det ökade insulinbehovet kommer göra dig tröttare och hungrigare hela dagen. Det är mycket nyttigare att få sitt vitaminbehov från grönsaker än frukt. Och ska du äta frukt välj ett med mindre socker och ät hela frukten så man får med sig fiber.

Visa signatur

If it works, tweak it!

Permalänk
Medlem

Trocadero Geléhallon Zero. Prövade just denna nyhet och den smakade precis som en C-vitamin Brustablett med smak hallon.

Antagligen mycket godare med socker!

Betyg 1/5

Permalänk
Medlem

Iskall Pepsi Max i burk är godare än alla sockervarianter, oavsett smak.