Några frågor om Synology Hyper Backup

Permalänk
Medlem

Några frågor om Synology Hyper Backup

Lurar på att köpa en Synology DS223J att stoppa mina två 3TB diskar i. En kompis har en Synology DS720+ med en 8TB disk, kommer dock troligtvis utökas med en till 8TB disk snart.

Vi tänkte att vi skulle kunna köra Synologys Hyper Backup mellan enheterna, så att han får 3TB backup hos mig och jag får 3TB backup hos honom. Detta borde ju bli ungefär som en RAID 1 setup dock med nackdelen att om en disk går sönder så får vi downtime medan vi införskaffar en ny disk och återställer backupen. Det är vi dock OK med. Frågan är då bara om detta går att göra trots att vi har så olika storlekar på diskarna? Och vad händer då med hans överblivna utrymme på sina diskar? Kan han använda det som lokal lagring då?

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Frågan är då bara om detta går att göra trots att vi har så olika storlekar på diskarna? Och vad händer då med hans överblivna utrymme på sina diskar? Kan han använda det som lokal lagring då?

Om han har 8 TB från början och dina backuper tar 3 TB, så blir det 8-3 = 5 TB fritt att använda som han vill.

Permalänk
Medlem

Hyper Backup är ju inte som RAID att det är styrt av diskarnas storlek på något sätt. Backupen tar den plats den tar, antingen har man plats eller så har man inte det.

Har han 5 TB data kan han ju inte räkna med att kunna backa allt till dina 3 TB diskar utan får välja ut det som är viktigast. Tänk också på att man gärna vill ha Versioning så man har äldre backuper att gå tillbaks till om man t.ex. råkar ta bort en fil eller drabbas av ransonware och det hinner spridas till backupen. Det gör att backupen tar mer plats.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Hyper Backup är ju inte som RAID att det är styrt av diskarnas storlek på något sätt. Backupen tar den plats den tar, antingen har man plats eller så har man inte det.

Har han 5 TB data kan han ju inte räkna med att kunna backa allt till dina 3 TB diskar utan får välja ut det som är viktigast. Tänk också på att man gärna vill ha Versioning så man har äldre backuper att gå tillbaks till om man t.ex. råkar ta bort en fil eller drabbas av ransonware och det hinner spridas till backupen. Det gör att backupen tar mer plats.

Vi har funderat lite senaste dagarna och det kommer nog bli såhär. Han köper en till 8TB disk och ger en av dom till mig och så får han en av mina 3TB-diskar att stoppa i sin NAS. Då har vi varsin disk hos varandra helt enkelt.

Sedan så håller jag utkik efter en begagnad DS920+. Tror att jag skulle vilja köra Home Assistans på NASen och då blir nog en DS223J för klen.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Det ni tänker göra är en bra och enkel backup plan. Några saker att tänka på

1) Använd btrfs och med det snapshots för att ha ett första skydd mot ransomware
2) Använd separata användare som inte har admin åtkomst till hyperbackup
3) Använd mfa på ett separat admin konto
4) Sätt specifika brandväggsregler för att tillåta bara era adresser, bättre att behöver ändra dem än att nån annan kommer in
5) Hyperbackup (inkl snapshots) kommer ta mer utrymme än vad datan tar över tid.

Mina snabba tips, lycka till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av varget:

Det ni tänker göra är en bra och enkel backup plan. Några saker att tänka på

1) Använd btrfs och med det snapshots för att ha ett första skydd mot ransomware
2) Använd separata användare som inte har admin åtkomst till hyperbackup
3) Använd mfa på ett separat admin konto
4) Sätt specifika brandväggsregler för att tillåta bara era adresser, bättre att behöver ändra dem än att nån annan kommer in
5) Hyperbackup (inkl snapshots) kommer ta mer utrymme än vad datan tar över tid.

Mina snabba tips, lycka till.

Tack för tipsen!

Polaren kör BTRFS redan, och jag kommer formatera om mina diskar till det också innan dom åker in i en NAS. Har NTFS på dom nu tydligen. Har ca 1.3TB som måste mellanlagras under denna "operation" men det har jag ordnat lösning på.

Du menar alltså att adminkontot som styr hyperbackup är ett eget konto som vi bara använder för hyperbackupen och ingenting annat? Det vardagliga användandet sköter vi via "vanliga användarkonton"? Hur går det om man samtidigt vill köra t.ex Docker eller VM? Har för mig att polaren kör VM på sin och jag tänkte nog köra Docker för Home Assistant.

Jag kommer ca 2.7TB tillgängligt, och jag använder ungefär hälften nu. Det är ganska sällan jag lägger till något dit, det är i princip bara efter någon resa vilket händer kanske en gång per år. Sedan filmas det något youtubeklipp till kanalen ibland men det är egentligen inget som behöver backas upp supersäkert. Det är främst resebilderna som jag är rädd om. Mina diskar har ~15k timmar och ~22k timmar. Vet inte hur länge dom kan tänkas hålla men dom kommer ju snurra mer i NASen än vad dom gjort i min dator hittills. Gissar att jag inte kommer maxa mina ~2.7TB inom dom närmsta fem åren i alla fall, även om man tänker på att snapshots kommer ta mycket plats också. Den dagen ytrymmet tar slut så frågar jag polaren ifall han har plats att hyra ut, annars köper jag nya diskar bara.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Jag menar att du bör skapa minst tre konton på din nas

Ett admin konto som du bara använder för att logga in på webbgränssnittet
Ett vanligt konto för att ansluta dina datorer etc
Ett konto till din kompis som bara har access till hyperbackup vault och den specifika katalogen som användas.

Detta för att minimera risken att en användarsession ska kunna komma åt snapshots eller ta sig vidare till den andra nasen. Så om man råkar ut för ransomware har man ett par lager av skydd. Det är så klart aldrig 100% säkert.

Permalänk
Medlem
Skrivet av varget:

Jag menar att du bör skapa minst tre konton på din nas

Ett admin konto som du bara använder för att logga in på webbgränssnittet
Ett vanligt konto för att ansluta dina datorer etc
Ett konto till din kompis som bara har access till hyperbackup vault och den specifika katalogen som användas.

Detta för att minimera risken att en användarsession ska kunna komma åt snapshots eller ta sig vidare till den andra nasen. Så om man råkar ut för ransomware har man ett par lager av skydd. Det är så klart aldrig 100% säkert.

Ahh, okej! Låter som ett klokt upplägg!

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare