SweClockers mobilexperter delar tips för bättre batterihälsa

Permalänk
Melding Plague

SweClockers mobilexperter delar tips för bättre batterihälsa

SweClockers medlemmar ger sina bästa tips på hur du kan förlänga livet på batteriet i din telefon.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Beror helt på hur länge du ska ha telefonen också. jag följer inga av dessa råd och mina mobil batterier klarar sig runt 4-5 år trots det.
Har även en surfplatta som oftast är inkopplad till laddaren 24/7 och den verkar må väldigt bra då jag använde den på en resa för ett tag sedan och batteriet höll långt över vad jag förväntade mig. då har den ändå ett par år på nacken.

Mina äldsta elverktygs batterier är alltid laddade till 100% och de börjar bli lite trötta nu men det beror på att de strax fyller 10 år.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk

SweCarExtremeN2O tipsar om körning för att spara på bilens däck. Man ska vara lätt på gasen, aldrig varva motorn mer än 2000rpm osv.

Lite så känner jag med batteritips på mobiler. Batteribesparning innebär ofta att man på olika sätt gör mobilen sämre, som att inte ha 100% batteri med sig ut, behöva vänta länge på laddning.

Permalänk
Medlem

Jag laddade min iPhone 13pro med trådlösa Apple MagSafe laddaren som är på 15w varje natt och efter två år landade den på 89% batterikapacitet. Nu har jag en iPhone 15pro Max som jag istället laddar med kabel och en 3,5watts strömadapter och hoppas på bättre resultat denna gång trots sämre kvalite på batterier som det tydligen ska vara i nya iPhones. Alltid laddat till 100% under natten.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 - AMD 5600X - Noctua NH-D15S Chromax Black - MSI Suprim X 3090 - Samsung 970 EVO Plus 1TB NVME - Samsung 860 EVO 1TB SSD - ASUS ROG B550-F Gaming Wi-fi - 2x16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz CL16 - EVGA SuperNOVA G2 850W - LG OLED55CX - Steelseries Rival 710 - Steelseries Apex 150 Keyboard - Steelseries
Arctis Nova Pro Wireless

Permalänk
Medlem

Har länge kört med Samsungs alternativ som sätter maxladdning till 85 procent verkar fungera bra.
Kör fortfarande med en Galaxy S10+ och har inte behövt byta batteriet än.

Permalänk
Medlem

Har en Samsung S20 Note Ultra som jag egentligen var sjukt nöjd med men den fick något strul med att fysiskt ta emot laddkabeln som gjorde att jag bara gick o köpte mig en ny mobil.

Undrar just om det här är något man kunde fått lagat? För telefonen i sig höll sig väldigt bra annars...

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk

iPhone 14 Pro sedan sep 2022. Batteriets maximala kapacitet ligger idag på 86%. Känner att det är dags för ett batteribyte snart. Är helnöjd med prestandan, så känner ingen vits att byta till 15 eller 16 senare i år. Får bli ett batteribyte helt enkelt.

Permalänk
Medlem

Så för att inte slita på batteriet ska man inte använda batteriet så mycket

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Vissa appar drar mycket batteri. Dejtingappar verkar vara stora bovar, utöver de uppenbara typ Youtube och Netflix.

Köpte Nokia 7 för 3500kr för cirka 6 år sedan. Har bytt batteri och laddport för cirka 2 år sedan, men nu verkar den tyvärr sjunga på sista versen. Har tappat den dussintals gånger, och krossat skyddslinsen till kameran. Laddporten har börjat glappa igen så känns som att den gjort sitt även om batteriet fortfarande håller i knappt ett dygn vid normal användning.

Visa signatur

Spel: ASUS Z370 Prime-A | 16GB 3000Mhz | i5-8600K | Noctua NH-D14 | ASUS GTX 1080 | Sound BlasterX AE-5 | Supernova G2 650W | EVO 840

Media/Emulator: MSI Z270-A Pro | 8GB 2666MHz | i3 7350K 4,8GHz | Pure Rock Slim | MSI GTX 970 | EVGA Supernova G2 650W | EVO 840 250GB

Permalänk
Medlem

Har satt min iPhone 15 Pro till att stoppa laddningen vid 80%.

Sen har Shortcuts gjort det möjligt att lätt sätta upp regler kring hur telefonen ska bete sig i olika situationer.

Dvs "Low Power Mode" på nätterna, stänga av mobildata, WiFi, Bluetooth etc.

Sen aktiveras funktioner automagiskt vid behov beroende på vilka appar som körs, tidpunkt på dagen samt var mobilen befinner sig.

Permalänk
Medlem

Njut av telefonen istället för att nojja över batterihälsan. Nästan ingen av tipsen fungerar med iPhones. Man kan gå runt och ha 99-100% batterihälsa i över ett år och sen BAM ligger det på 91%.
Att byta batteri är dock ett gott tips. iPhones som kom efter iPhone X är så pass snabba att dom håller många år. I alla fall ända tills Apple slutar släppa säkerhetsuppdateringar och bankapparna slutar fungera.

Permalänk
Medlem

Kostar inte så mycket att byta batteri istället

Visa signatur

Stationär: RTX 4090 OC ASUS | Ryzen 9 5950X | G.Skill Trident Z NEO 3600mhz 32GB | Arctic Liquid Freezer III 360 | Corsair HX1000i | Asus Rog Strix X570-F Gaming | Samsung 990 PRO 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Medlem

Har en iPhone X, köpt releaseveckan så sen november 2017. Ligger idag på 82% batterihälsa, har optimerad batteriladdning på och laddar med en 5W långsam laddare. Batteriet håller fortfarande hela dagen, känner inget behov av att byta det. Laddar den vid 10%, brukar inte gå under det. Kopplar ur den när den nått 90%.

Helnöjd med livstiden på batteriet, hade en Android innan där batteriet blev kasst efter 2 år.

Visa signatur

R9 7950X 5.8GHz I CH X670E Hero I TridentZ5 6200CL30 I RTX3090Ti K|NGP|N I 990 Pro 1TB x2 I AX1500i
i5 12500 5.2GHz I Strix B660G I TridentZ5 6000CL30 I RTX2080Ti K|NGP|N I RTX2070 Strix I 990 Pro 1TB I AX1500i

Permalänk
Medlem

Som många andra har jag inte haft någon speciell laddningsstrategi men min OnePlus 6 klarade sig mer än 5 år nu innan det var dags att byta batteri. Det var pilligt och tog tid att få loss glaspanelen på baksidan (ofc med hjälp av värmepistol) men gick till slut. Men 25 euro + frakt för nytt batteri från iFixit gjorde det till en billig fix; inklusive frakt och extra verktyg så gick det på 48 euro. Får vi se hur många fler år jag kan få ut av den.

Permalänk
Medlem

*Skrattar i Fairphone*
Bara att byta batteriet om det skulle bli dåligt. Det är skönt att inte behöva oroa sig för batterihälsa längre då det bara är att byta ut batteriet.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

*Skrattar i Fairphone*
Bara att byta batteriet om det skulle bli dåligt. Det är skönt att inte behöva oroa sig för batterihälsa längre då det bara är att byta ut batteriet.

Verkar vara något seglivat internetrykte att det inte skulle gå att byta ut på bokstavligt talat vilken annan mobil som helst ändå. Hoppas du har fairphone av någon annan anledning cause that ain't it

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 16GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Verkar vara något seglivat internetrykte att det inte skulle gå att byta ut på bokstavligt talat vilken annan mobil som helst ändå. Hoppas du har fairphone av någon annan anledning causr that ain't it

Jepp, det går att byta i iPhone nu också.

Visa signatur

Lead 3D Artist, Sweden
Xeon Gold 6246R, 2x Nvidia RTX A5000 24 GB + NVLink, 384 GB ECC RAM

Permalänk
Medlem

Jag har allitd laddat min mobil till 100% i alla år. Jag har aldrig haft några problem med dåligt batteri.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CGI:

Jepp, det går att byta i iPhone nu också.

"Nu"? Har alltid gått!

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 16GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Verkar vara något seglivat internetrykte att det inte skulle gå att byta ut på bokstavligt talat vilken annan mobil som helst ändå. Hoppas du har fairphone av någon annan anledning cause that ain't it

Mest att det är bökigt och dumt designat på andra telefoner.
Men nä, det var inte enbart p.g.a. det men bland annat.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Teddis:

Verkar vara något seglivat internetrykte att det inte skulle gå att byta ut på bokstavligt talat vilken annan mobil som helst ändå. Hoppas du har fairphone av någon annan anledning cause that ain't it

Ja jo men det är rätt krångligt i många fall. Ihoplimmade mobiler innebär att de ska värmas upp, bändas isär utan att knäcka skärm eller baksida och att koppla loss flera grejer. Och att sedan behöva skaffa speciallim för att försegla grejerna igen. Dessutom är batterierna inte sällan fastlimmade.
Det är inte det att det är för svårt. Jag har bytt skärmar, kameramoduler och liknande på ett gäng smartphones jag med.

Men det fairphone erbjuder är ju att kunna göra det här enkelt och utan specialverktyg. Det är en gansks stor skillnad

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Ja jo men det är rätt krångligt i många fall. Ihoplimmade mobiler innebär att de ska värmas upp, bändas isär utan att knäcka skärm eller baksida och att koppla loss flera grejer. Och att sedan behöva skaffa speciallim för att försegla grejerna igen. Dessutom är batterierna inte sällan fastlimmade.
Det är inte det att det är för svårt. Jag har bytt skärmar, kameramoduler och liknande på ett gäng smartphones jag med.

Men det fairphone erbjuder är ju att kunna göra det här enkelt och utan specialverktyg. Det är en gansks stor skillnad

Fast jag skulle vilja påstå att frekvensen som det behöver göras spelar roll här. Hade det varit en vardaglig syssla, visst. Men nu behöver det kanske göras vart tredje år och det finns många ställen som kan erbjuda service om man är obekväm med att göra det själv.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 16GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980

Permalänk
Medlem

Jag försöker alltid ladda min telefon när den närmar sig 20% och slutar ladda den om den nått över 80%, tyvärr kan jag inte ställa varning för lågt batteri högre än 15% och då känns det som att det redan är sent ute.

Edit: ibland behöver batteriet dock sträcka på sig 2-4 gånger om året bör man dränera det helt och sedan ladda till 100% utan avbrott.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Använder OnePlus 10 pro. Brukar ha samma mobil i flera år.

Laddar dagligen med en klenare laddare hemma (har en Anker snabbladdare med 5st USB-uttag)
OnePlus 80W-laddare har jag när jag reser.

Laddar alltid mobilen "övervakad", aldrig när jag sover.
Försöker undvika att ladda 100% vid varje laddning.
...
Tycker att batterihälsan har varit bra genom åren.

Permalänk
Medlem

Man kan ladda optimalt, med upp till 80%, då håller batteriet bättre.

Det många missar är att: Stäng av WIFI/Bluetooth, spara en massa batteri.

Ställ ner på 3G om du kan, då kan du spara kolosalt mer på batteriet.

Bonus är att du får mindre strålning, du sover då bättre och slipper huvudvärk pga mobilen.

Permalänk
Medlem

Min iPhone XR är snart 6 år gammal. Forfarande orginalbatteriet.
Jag har alltid laddat till max 80%(har en shortcut som bryter strömmen till laddaren då).
Hade 98% hälsa efter 3 år, sen har det stadigt tickat nedåt(har rest och snabbladdat en hel del senaste åren..)

Förutom laddnivå är att undvika värme EXTREMT viktigt. Lägg ALDRIG mobilen i solen! Batteriet blir bokstavligen kokt efter bara några minuter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

"Nu"? Har alltid gått!

Jo, till viss del. Men apple gör det krångligt och stänger av funktionalitet om man gör jobbet själv.

Dold text

Källa

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rapidact:

Bonus är att du får mindre strålning, du sover då bättre och slipper huvudvärk pga mobilen.

Är denna din? Jag tror du tappade den!

Visa signatur

Gaming: 5800x, 32Gb Dual Rank B-Die 3800MHz 16-16-16-32, RTX4080S
Desktop: 4750G, 32Gb 3200MHz, A300 DeskMini Hotrod
På huvudet: ZMF Auteur & Verité closed, Feliks Echo 2, Topping E30

Permalänk
Medlem

Har en Iphone 11 pro inköpt 2020 april. Har 96% batterihälsa (gick ner från 97% förra månaden). Laddar trådlöst sedan ny och har laddningsoptimering aktiverat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jockos:

Är denna din? Jag tror du tappade den!

<Uppladdad bildlänk>

En snygg mössa eller keps med silvernät i tyget skyddar bättre. Jag har en av varje. Rekommenderar Signalproof Lightweight Beanies.

https://shieldapparels.com/