Elon Musk upprörd över Windows krav på Microsoft-konto

Permalänk
Datavetare
Skrivet av jnsson:

Går också att ta bort kopplingen mot MS konto efter första uppstarten utan problem. Finns syncning mellan datorerna med Windows också. Jag använder det och det är väldigt smidigt.

Det är sant att det finns vettiga funktioner i Windows om man är inloggad. Men om man försöker jämföra den typ av integration som finns mellan Apple-enheter med den som finns i Windows, så har man antingen inte använt Windows eller MacOS speciellt mycket.

Som @Petterk nämner är själva kontot på MacOS “ett vanligt UNIX-konto som i sig helt skiter i ditt Apple ID”. Rent tekniskt är användandet av Apple ID helt valfritt, men många tjänster och funktioner som de flesta Apple-användare idag tar för givet bygger på integration mellan flera enheter som används av samma Apple ID.

Att det är möjligt att ta bort kopplingen mot ett MS-konto är delvis sant. Som “vanlig” användare kan du inte göra det; det är bara en administratör av systemet som kan göra en sådan förändring (en “vanlig” användare kan dock ta bort sin Apple ID-koppling).

För normalanvändaren blir i praktiken ditt Microsoft ID (din e-postadress) ditt inloggningsanvändarnamn i Windows (rent tekniskt finns ändå ett lokalt konto, men det är väldigt implicit i Windows). I MacOS är det en tydlig separation mellan “UNIX-kontot” och “Apple ID”, oavsett om man väljer att använda det senare eller ej.

För normalanvändaren är det ändå en relativt liten skillnad mellan dessa i praktiken när det gäller “tvingas jag att logga in mot respektive företags molnkonton”. I Windows fall är det nog mer för att Microsoft gör det väldigt svårt att undvika. I Apples fall är det primärt för att funktionerna man går miste om är så pass användbara för de flesta användare att det i stor utsträckning definierar den upplevelse de flesta sökte när de valde den miljön.

I båda fallen är det också naivt att tro att den information man lämnar ut inte används av respektive företag på alla tänkbara sätt…

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahlj:

Elon går från klarhet till klarhet tycker jag. Han står upp för den "vanliga" människan, även om det inte alltid verkar så.

Klart han gör, man skriver inte på kollektivavtal om man värnar för den vanliga människan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Det är sant att det finns vettiga funktioner i Windows om man är inloggad. Men om man försöker jämföra den typ av integration som finns mellan Apple-enheter med den som finns i Windows, så har man antingen inte använt Windows eller MacOS speciellt mycket.

Som @Petterk nämner är själva kontot på MacOS “ett vanligt UNIX-konto som i sig helt skiter i ditt Apple ID”. Rent tekniskt är användandet av Apple ID helt valfritt, men många tjänster och funktioner som de flesta Apple-användare idag tar för givet bygger på integration mellan flera enheter som används av samma Apple ID.

Att det är möjligt att ta bort kopplingen mot ett MS-konto är delvis sant. Som “vanlig” användare kan du inte göra det; det är bara en administratör av systemet som kan göra en sådan förändring (en “vanlig” användare kan dock ta bort sin Apple ID-koppling).

För normalanvändaren blir i praktiken ditt Microsoft ID (din e-postadress) ditt inloggningsanvändarnamn i Windows (rent tekniskt finns ändå ett lokalt konto, men det är väldigt implicit i Windows). I MacOS är det en tydlig separation mellan “UNIX-kontot” och “Apple ID”, oavsett om man väljer att använda det senare eller ej.

För normalanvändaren är det ändå en relativt liten skillnad mellan dessa i praktiken när det gäller “tvingas jag att logga in mot respektive företags molnkonton”. I Windows fall är det nog mer för att Microsoft gör det väldigt svårt att undvika. I Apples fall är det primärt för att funktionerna man går miste om är så pass användbara för de flesta användare att det i stor utsträckning definierar den upplevelse de flesta sökte när de valde den miljön.

I båda fallen är det också naivt att tro att den information man lämnar ut inte används av respektive företag på alla tänkbara sätt…

Vad menar du med att som vanlig användare inte kan ta bort kontot? Direkt efter 1:a uppstart av Windows kan du ta bort MS konto i Windows det ser ut så här under Inställningar -> Konton -> Din information (antar jag att den heter, heter Your info på engelska) och då finns det detta val

När jag trycker på "Sign in with a local account instead" får jag upp detta

Förstår faktiskt inte alls vad du menar med att vanliga användare inte kan byta? Det MS konto du loggar in med blir automatiskt ju ett admin konto så vad menar du? Det går alldeles utmärkt att lägga till andra konton i Windows utan att ange ett MS konto efter första startup guiden som bara skapar 1 konto.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Vad menar du med att som vanlig användare inte kan ta bort kontot? Direkt efter 1:a uppstart av Windows kan du ta bort MS konto i Windows det ser ut så här under Inställningar -> Konton -> Din information (antar jag att den heter, heter Your info på engelska) och då finns det detta val
<Uppladdad bildlänk>
När jag trycker på "Sign in with a local account instead" får jag upp detta
<Uppladdad bildlänk>

Förstår faktiskt inte alls vad du menar med att vanliga användare inte kan byta? Det MS konto du loggar in med blir automatiskt ju ett admin konto så vad menar du? Det går alldeles utmärkt att lägga till andra konton i Windows utan att ange ett MS konto efter första startup guiden som bara skapar 1 konto.
<Uppladdad bildlänk>

Tror det där du konstaterar på slutet är hela grejen, det där första kontot som skapas blir inte en vanlig användare utan en administratörsanvändare.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Tror det där du konstaterar på slutet är hela grejen, det där första kontot som skapas blir inte en vanlig användare utan en administratörsanvändare.

Fast det blir ju kontot även om man "hackar" och inte loggar in med ett MS konto. Det är ju samma där? Oavsett om man loggar in med MS konto eller inte så blir kontot man skapar admin konto

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Fast det blir ju kontot även om man "hackar" och inte loggar in med ett MS konto. Det är ju samma där? Oavsett om man loggar in med MS konto eller inte så blir kontot man skapar admin konto

Ja, jag bara påpekar att jag tror ni tjafsar om fel sak; det är snarare tveksam relevans på vad en vanlig användare kan göra, eftersom det inte skapas en vanlig användare under installationen.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av litenovis123:

Med ett Mirosoftkonto och logga in på det, så har du godkänt att Microsoft får ta del av allt som du gör med din dator och kan spara det för användning i Microsofts verksamhet.

"Jag har inget att dölja."

Tycker det är smått ofattbart att inte fler reagerar över vad Microsoft håller på med. Nu även med CoPilot som tar del av allt du gör

Även utan Microsoft-konto, så skickas en hel del telemetri ifrån Windows 10/11 idag.

Själv har jag stoppat en handfull services samt ändrat i group policies för att motverka detta, men brandväggen får fortfarande jobba hårt för att blockera utgående trafik till Microsoft.

Permalänk

11 PRO går det utmärkt att fixa utan MS-konto. Välj ej "privat" utan arbete, välj "domänanslut istället" och gå vidare därifrån.

Visa signatur
Permalänk

Google tjänar mycket pengar på att visa annonser i sin webläsare Chrome. Google vill att du loggar in, så Google kan följa dig, samla information och rikta reklam mot dig. Men om du byter webläsare så tjänar inte google lika mycket pengar.

MS vill göra samma sak, fast tjäna pengar på att visa annonser i själva operativsystemet. Därför behöver du logga in i Win11, för att MS ska samla information om dig och kunna rikta annonserna bättre. Riktade annonser betingar högre priser än generella annonser. MS har redan börjat visa annonser i Windows. Det kommer bli jättemycket annonser i Win senare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mammabrada:

Google tjänar mycket pengar på att visa annonser i sin webläsare Chrome. Google vill att du loggar in, så Google kan följa dig, samla information och rikta reklam mot dig. Men om du byter webläsare så tjänar inte google lika mycket pengar.

Det har troligtvis mer att göra med att de slipper betala Mozilla och Apple för rätten att vara standardsökmotor i Firefox respektive Safari. De behöver inte browsern för att följa dig, det bra utan också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

En klar minoritet har strejkat.

14 av 157 har strejkat.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Haha, stämmer bra det... idioten klagar på något han själv infört.

Fast lite skillnad är det väl ändå, X/Twitter är en onlinetjänst medan Windows är en produkt som du köper och installerar på din dator.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djhg2000:

Fast lite skillnad är det väl ändå, X/Twitter är en onlinetjänst medan Windows är en produkt som du köper och installerar på din dator.

Alla fattar att företag är vinstmaximerande.
Men det finns ingen logik i hans klagomål eftersom inget av det han klagar på gäller när det kommer till hans företag.
Varför behöver jag ett konto för att läsa Twitter?

Permalänk
Medlem

Musken får ta och slänga ihop ett eget AntiWoke OS för att visa var arkivskåpet ska stå. Kan kalla det för X.

X OS .. OS X .. hmm... : /

Skrivet av Bozzeta:

Alla fattar att företag är vinstmaximerande.
Men det finns ingen logik i hans klagomål eftersom inget av det han klagar på gäller när det kommer till hans företag.
Varför behöver jag ett konto för att läsa Twitter?

Det är för att om du inte har ett konto är du en sämre användare. Det går såklart att få ut data om dig som passiv läsare med, men de riktade insatserna blir mindre värda. Du är alltså en dålig "kund".

Och det är såklart även en stor del i varför Microsoft gör det. Är du redan insyltad så blir det dessutom enklare för dig att börja använda andra tjänster från samma företag, eller andra som de samarbetar med, vilket gör att de använder inloggning, vilket är bra för att den ska bli standarde för onlinenärvaro, vilket.. etc.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av KTZN:

Jag ser fram emot dagen när den här clownen är ute ur vårt kollektiva medvetande och slutar synas i nyhetsflödena

Är det Microsofts VD eller Elon som du postar löjliga personangrepp mot?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyriak:

Musk är sjukt obehaglig, extremt narcissistisk och manipulativ. Hela grejen att han ska vara någon slags godhetens och sanningens riddare är ju ett hån. Oavsett vem det handlar om, så är personlighetskulter något som man bör vara försiktig med, tror man inte att det Musk gör är för att främja honom själv så är det bra nativt.

Sen finns det alltid dom som säger att han står upp mot dom stora företagen, mot andra politiska rörelser etc, när han själv är en av frontfigurererna för populism, vilket oavsett var man står politiskt är skit.

Det var ett mycket märkligt personangrepp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Jag tänker inte vara upprörd den dagen han berättar att han tecknar kollektivavtal åt sina anställda.

De anställda vill inte ha ett kollektivavtal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Det är frivilligt att ge lön i Sverige också med men tror de flesta skulle vilja få betalt för sitt arbete.

Ifall du inte får lön och ändå dyker upp på jobbet så får du skylla dig själv helt enkelt. Är du anställd däremot så är det inte frivilligt för arbetsgivaren att betala ut den lön ni har kommit överens om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bunk:

De tycker det är så oviktigt att de har strejkat för att få kollektivavtal i ett halvår...

Pinsamt att swec skriver nyheter om Musk, ni borde veta bättre. Ni ser även resultatet av det i den goda stämningen i kommentarerna. Och sen en AI genererad bild på det.

Det enda pinsamma här är din kritik mot Sweclockers, samt det faktum att du missade att den stora majoriteten av de anställda valde att ignorera fackförbundets uppmaningar till strejk.

Permalänk
Medlem

Ett av få fall där han faktiskt råkar ha en vettig åsikt - Microsoft ska ha pisk för att de extremt aktivt försöker strypa ihjäl lokala konton i Windows, det är ett satans ofog.

Men som sagt så svamlar han om teknikaliteterna, vilket är föga förvånande, han är inget tekniskt geni (om någon nu fortfarande trodde det) och klarar uppenbarligen inte ens av att söka fram information.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk

När man inte kan förlöjliga honom är det radiotystnad som nu när han stämmer open ai.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kasaduras:

När man inte kan förlöjliga honom är det radiotystnad som nu när han stämmer open ai.

"Radiotystnad"? Har du missat de föregående fyra sidorna med inlägg?

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kras:

De anställda vill inte ha ett kollektivavtal.

Du har frågat dem allihop eller du utgår ifrån vad Tesla har påstått? Och vari finns problemet för de anställda om Tesla hade skrivit under ett kollektivavtal som garanterar miniminivåerna?

I sakfrågan om konto i Windows så har Elon helt rätt.

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 2400MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 23.10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

"Radiotystnad"? Har du missat de föregående fyra sidorna med inlägg?

När han väl köpt Sweclockers så.. Men man behöver ju inte demonisera hans inflytande utöver vad det är idag. Som att radera åsikter han inte gillar på X. Precis som det är fritt fram för regimen på Sweclockers att göra.

Men skillnaden är då att man inte brukar se redaktionens frekventa och vokala uttryck om att man ska få säga precis vad som helst.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

När han väl köpt Sweclockers så.. Men man behöver ju inte demonisera hans inflytande utöver vad det är idag. Som att radera åsikter han inte gillar på X. Precis som det är fritt fram för regimen på Sweclockers att göra.

Men skillnaden är då att man inte brukar se redaktionens frekventa och vokala uttryck om att man ska få säga precis vad som helst.

Du vet mycket väl att han redan bannat granskande journalister som försökt undersöka hans företag så det är skitsnack.

Och gillar du inte vad Swecs regelverk så behöver du inte skriva här.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Alla fattar att företag är vinstmaximerande.
Men det finns ingen logik i hans klagomål eftersom inget av det han klagar på gäller när det kommer till hans företag.
Varför behöver jag ett konto för att läsa Twitter?

Jag tror att du har missat min poäng. Windows är ett operativsystem som du kan installera och köra helt offline om du vill, X/Twitter är en kommunikationsplattform där värdet kommer från användarna och är helt värdelös utan en uppkoppling.

Sedan kan man diskutera om det är vettigt att kunna läsa innehåll på X/Twitter utan ett konto, men då kan vi dra in alla andra kommunikationsplattformar med samma problem som Slack, Discord, Signal, etc. Det finns också gott om konkurrenter till X/Twitter som inte kräver konto så det är bara att går till dem istället om du vill sätta press på X/Twitter om att ändra sig.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djhg2000:

Jag tror att du har missat min poäng. Windows är ett operativsystem som du kan installera och köra helt offline om du vill, X/Twitter är en kommunikationsplattform där värdet kommer från användarna och är helt värdelös utan en uppkoppling.

Du missar poängen.
Kommentaren handlar inte om produkter utan Musks ständiga dubbelmoral.
Microsoft får göra precis vad de vill, om du nu tycker att det var rätt av Musk att införa kontokrav för att läsa Twitter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djhg2000:

Jag tror att du har missat min poäng. Windows är ett operativsystem som du kan installera och köra helt offline om du vill, X/Twitter är en kommunikationsplattform där värdet kommer från användarna och är helt värdelös utan en uppkoppling.

Sedan kan man diskutera om det är vettigt att kunna läsa innehåll på X/Twitter utan ett konto, men då kan vi dra in alla andra kommunikationsplattformar med samma problem som Slack, Discord, Signal, etc. Det finns också gott om konkurrenter till X/Twitter som inte kräver konto så det är bara att går till dem istället om du vill sätta press på X/Twitter om att ändra sig.

Det är bara för dig att välja ett annat operativsystem om ogillar vad Microsoft gör.

Vilket är vad jag gjorde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Du vet mycket väl att han redan bannat granskande journalister som försökt undersöka hans företag så det är skitsnack.

Och gillar du inte vad Swecs regelverk så behöver du inte skriva här.

Uhm..? Ja, det var ju ungfär vad jag sa.

Jag tror bestämt du hoppade över hajen och seglade rakt in i kakelugnen.

Det är lätt hänt att bli upprörd och börja läsa in saker som faktiskt inte sägs när man är upprörd över ett fenomen man ogillar. Som nyliberalen ovan tex. Hylla vilka fascistoida tilltag och som helst, bara de är emot upplevt kommunistiska manifestationer.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

Uhm..? Ja, det var ju ungfär vad jag sa.

Jag tror bestämt du hoppade över hajen och seglade rakt in i kakelugnen.

Det är lätt hänt att bli upprörd och börja läsa in saker som faktiskt inte sägs när man är upprörd över ett fenomen man ogillar. Som nyliberalen ovan tex. Hylla vilka fascistoida tilltag och som helst, bara de är emot upplevt kommunistiska manifestationer.

Då ber jag om ursäkt. Jag läste definitivt för fort.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.