Permalänk
Medlem

Problem med D.O.C.P

Hej!

Jag har användt 3200 Mhz minnen ett tag nu, det har fungerat bra och ändra i bios till just den hastigheten med att aktivera D.O.C.P

Dumt nog så följde jag några råd för att ställa in bios optimalt för spel, sedan dess när jag stängt datorn och startat om så vill den inte hitta bildskärmen och jag måste starta om den igen, då vill den gå in i bios och har ändrat sig själv till default. Så just nu kör minnena bara i 2200 Mhz.

Mitt moderkort är ett Asus B350Plus

Hur gör jag för att det ska fungera igen? Jag försökte med att ta load opt default inne i bios efter minna problem.

Permalänk
Medlem

Det har alltså fungerat tidigare. Har du en eller två DOCP/XMP profiler. Någon video hos de större vbloggarna (GN?) nämnde att man skulle välja #2 i första hand på ASUS om det erbjöds. När du valt DOCP så kika lite i "Advanced mode" under fliken "AI Tweaker" hur det ser ut på "AI Overclock tuner" och "XMP".

När man valt DOCP så skall ju minnesträningen stega in och så att säga "acceptera" inställningarna, det är väl här det går fel eftersom den ställer tillbaka sig till standard. Kanske bara att dra ut och stoppa in minnena igen för att förbättra det där sista lilla i kontakterna. Annars kanske en liten höjning av spänningen till 1.36V kan hjälpa till. Om du vill gå vidare så finns det ju mycket skrivet hos Sweclockers.

Mitt eget system med B350 klarar inte 3200, men jag aktiverade XMP och sänkte hastigheten ett snäpp manuellt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mc68000:

Det har alltså fungerat tidigare. Har du en eller två DOCP/XMP profiler. Någon video hos de större vbloggarna (GN?) nämnde att man skulle välja #2 i första hand på ASUS om det erbjöds. När du valt DOCP så kika lite i "Advanced mode" under fliken "AI Tweaker" hur det ser ut på "AI Overclock tuner" och "XMP".

När man valt DOCP så skall ju minnesträningen stega in och så att säga "acceptera" inställningarna, det är väl här det går fel eftersom den ställer tillbaka sig till standard. Kanske bara att dra ut och stoppa in minnena igen för att förbättra det där sista lilla i kontakterna. Annars kanske en liten höjning av spänningen till 1.36V kan hjälpa till. Om du vill gå vidare så finns det ju mycket skrivet hos Sweclockers.

Mitt eget system med B350 klarar inte 3200, men jag aktiverade XMP och sänkte hastigheten ett snäpp manuellt.

Jag har fått det att fungera i 3200 tidigare. Jag har en DOCP och en DOCP standard jag kan välja på. XMP finns inte alls.

Men vist kan ju prova att ta ut och sätta i minnena igen om det hjälper. För när jag har stängt datorn och ska starta om den näst kommande dag så står datorn bara och rusar blir ingen bild. Så får starta om den och in i bios som då ändrat sig till Auto. Konstigt att den börjat göra så nu.

Just nu fungerar den igen! Och kör i 3200 utan problem. Det är så fort jag ska stänga av datorn som problemet kommer. Suck!

Permalänk
Medlem

Asus kallar XMP profilerna för D.O.C.P i BIOS.

Kör memtest eller liknande program för att säkerställa att 3200MHz är stabilt.

Minneskontrollern sitter i processorn inte i moderkortet, men nyare BIOS kan hjälpa.
Jag har testat samma RAM-stickor med en 1300X, 2600 & 5600 och vilken frekvens som funkar varierar.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av neman82:

Men vist kan ju prova att ta ut och sätta i minnena igen om det hjälper. För när jag har stängt datorn och ska starta om den näst kommande dag så står datorn bara och rusar blir ingen bild. Så får starta om den och in i bios som då ändrat sig till Auto. Konstigt att den börjat göra så nu.

När du säger att den står och "rusar" så tolkar jag det som att fläktarna går för fullt. Då är den förmodligen i full färd med minnesträningen som kan ta en tid. Avbryter du den processen så återgår den till stabila standardvärden, precis som du ser. Prova att ge den chansen igen och ha tålamod, 2-3 minuter är inte ovanligt.

Vilken processor har du och vilken BIOS-utgåva ligger du på?

Standardtippsen annars är: 1. Kontrollera att stickorna sitter i rätt slots. 2. Uppgradera BIOS för förbättrad stabilitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av neman82:

Jag har fått det att fungera i 3200 tidigare. Jag har en DOCP och en DOCP standard jag kan välja på. XMP finns inte alls.

Men vist kan ju prova att ta ut och sätta i minnena igen om det hjälper. För när jag har stängt datorn och ska starta om den näst kommande dag så står datorn bara och rusar blir ingen bild. Så får starta om den och in i bios som då ändrat sig till Auto. Konstigt att den börjat göra så nu.

Just nu fungerar den igen! Och kör i 3200 utan problem. Det är så fort jag ska stänga av datorn som problemet kommer. Suck!

Ta ut bios batteriet i en minut,

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Har provat vad ni skriver. Men det hjälper inte. Så fort jag stänger av datorn helt. Och startar den nästa gång. Kommer problemet tillbaka.

Permalänk
Medlem

Pröva med ett nytt cmos batteri.
Ifall bios återställs efter att datorn har stängts av så borde ett nytt batteri hjälpa.

Visa signatur

i7 4770K @ 4GHz | ASUS R9 290 | ASUS VI HERO | G.SKILL 16GB | Corsair H80i | Corsair Force GT 240GB | WD Black 640GB | Corsair HX850 | Corsair Obsidian 750D |

Permalänk
Medlem
Skrivet av LightVsDawn:

Pröva med ett nytt cmos batteri.
Ifall bios återställs efter att datorn har stängts av så borde ett nytt batteri hjälpa.

Tack! Det ända jag inte testat

Permalänk
Medlem

Spara bios inställningar.
När du har fått i ordning på alla inställningar, spara dem under en egen profil. Så slipper du göra om allt tex. efter en uppdatering.

Visa signatur

i7 4770K @ 4GHz | ASUS R9 290 | ASUS VI HERO | G.SKILL 16GB | Corsair H80i | Corsair Force GT 240GB | WD Black 640GB | Corsair HX850 | Corsair Obsidian 750D |

Permalänk
Medlem
Skrivet av LightVsDawn:

Spara bios inställningar.
När du har fått i ordning på alla inställningar, spara dem under en egen profil. Så slipper du göra om allt tex. efter en uppdatering.

Profiler raderas rätt ofta, bättre ta en bild med telefonen på RAM-tajmings iaf, men det bästa är ju att göra både ock.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Profiler raderas rätt ofta, bättre ta en bild med telefonen på RAM-tajmings iaf, men det bästa är ju att göra både ock.

Kan oftast sparas på hårddisken.

Visa signatur

i7 4770K @ 4GHz | ASUS R9 290 | ASUS VI HERO | G.SKILL 16GB | Corsair H80i | Corsair Force GT 240GB | WD Black 640GB | Corsair HX850 | Corsair Obsidian 750D |

Permalänk
Medlem
Skrivet av LightVsDawn:

Pröva med ett nytt cmos batteri.
Ifall bios återställs efter att datorn har stängts av så borde ett nytt batteri hjälpa.

Det verkade fungera :-)! Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av neman82:

Det verkade fungera :-)! Tack!

Nice att det löste sig.

Visa signatur

i7 4770K @ 4GHz | ASUS R9 290 | ASUS VI HERO | G.SKILL 16GB | Corsair H80i | Corsair Force GT 240GB | WD Black 640GB | Corsair HX850 | Corsair Obsidian 750D |