Flera vattenkylare använder billigare material än utlovat

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Kanske lugna oss lite med alarmism:
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/M%C3%A4ssing

Mässing är en metall-legering (blandning) som består av mer än 50% koppar, vissa varianter långt högre

Så det är inte alls total lögn, det är verkligen en glidning av sanningen

Men om det skapar problem och korrosion så är det såklart fel ändå

Skriver dom koppar och det inte är ren koppar, då har marknadsavdelningen fört utt en direkt lögn = Falsk marknadsföring.

Sen så är egentligen inte koppar idealisk med vatten då det blir oxidation, något man lätt kan konstatera på (äkta) koppartak där taket beroende på läge antingen blir grönt eller nära på svart. Är inte så kul om det gröna börjar att bildas i ett system då det är poröst och lätt sätter igen trånga passager.

Både mässing och även brons är bättre metallegeringar i kontakt med vatten, något vi människor känt till sen före antiken.

Skrivet av JasBC:

Om du betalat skjortan för en rashund (ren koppar) och sen får du veta hunden du köpt inte bara är blandras (mässing) men dessutom att den är mer eller mindre allmänfarlig tack vare [insert Chinese happening here] (olagliga halter av skadliga ämnen), skulle du då säga säljaren "inte alls ljugit" utan att hen bara låtit "sanningen glida" lite?

Nu är inte rasrenhet ett särskilt bra exempel, men förstår ditt resonemang.

Skriver dom utförligheten koppar så skall det vara koppar då kunden förväntar sig koppar.

Men samtidigt så kanske koppar inte är att föredra. Se ovan,

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Galvanisk korrosion/strömmar är ganska otrevligt, och inte helt ovanligt problem när det fuskas med metallerna.

Tummen upp Igor's Labs!

Permalänk
Medlem

Det är inte bra att det de uppger inte stämmer. Men om inte legeringen är specificerad skulle det kunna röra sig om brons och inte mässing.

Brons kan till och med ha högre värmeledningsförmåga än koppar.

· Thermal Conductivity
Bronze has the highest thermal conductivity of the three metals. Its thermal conductivity is between 229 and 1440 BTU/hr-ft²-°F. Copper follows with 223 BTU/hr-ft²-°F. Brass is the least thermal conducive among the three metals, with thermal conductivity of 64 BTU/hr-ft²-°F.

Källa: https://www.rapiddirect.com/blog/brass-vs-bronze-vs-copper/

Edit: Hade inte läst testen innan jag skrev. Har nu gjort det och låter min kommentar vara kvar ändå även om den inte är relevant ( för allmänt åtlöje och lärdom om att läsa artikeln innan man kastar ur is kommentarer ) då de gjort betydligt mer och bättre kontroller än vad jag först trodde.

Visa signatur

Chassi: Silverstone Fortress FT05B PSU: Corsair RM650i MoBo: ROG Strix X570-F CPU: AMD Ryzen 3600X Mem: 32GB G.Skill Trident Z Neo GPU: EVGA GTX970 SSC Cooling: Corsair H115i SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD & MX100 512GB

Permalänk
Medlem

Det som svider mest i den här upptäckten är att EKWB är med på listan. För mig har de varit vattenkylningens svar på Noctua. Förmodligen har man gjort den här fulingen pga den kopparbrist som råder.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Gender Bender:

Det som svider mest i den här upptäckten är att EKWB är med på listan. För mig har de varit vattenkylningens svar på Noctua. Förmodligen har man gjort den här fulingen pga den kopparbrist som råder.

Det har jag jättesvårt att tro, då rören är 90% koppar, flänsarna är koppar, och man deklarerar korrekt att det är mässing H62 i andra delar.

Jag tror man medvetet valt en legering som är bättre än ren koppar, men förstår att "brass tubing" kommer skrämma bort kunder som inte förstår och drar en fuling med copper H90.

Att man skulle banta 10% koppar i rören för att spara pengar har jag svårt att se. Men visst är det fortfarande att vilseleda kunderna, även om jag inte tror avsikten är speciellt dålig i det fallet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mental:

Tycker du det är korrekt att sälja "Brass" marknadsfört som Copper? Bara för att det är en ingående komponent?

För mig är det lite som att marknadsföra Läät&Lagom som Smör, för att det innehåller 6% mjölk och även smörolja.

https://cdn-kund.arla.se/remote/api.opv.se/WS/Arla/HierarchyService/v123/thumbnails/px500/dw7ldhbil5w2p2cj7suuuprls4000000.Png

Jag har inte sagt eller menat att det är okej att sälja mässing som ren koppar, men ibland kan en blandning vara bättre än ren metall, men då ska det såklart marknadsföras så (förbättrad koppar eller något)

Till exempel flygplan som byggs av aluminium är ju aldrig ren aluminium, ren aluminium är en kass metall, man legerar den alltid för att få rätt egenskaper

När är det ren koppar? 100%? 99%? 95%? För mig är det lite oklart i detaljerna

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

... När är det ren koppar? 100%? 99%? 95%? För mig är det lite oklart i detaljerna

När det är tillräckligt stor skillnad i egenskaperna så det påverkar användningen? Tänk järn, stål och rostfritt stål (fast koppar, mässing och brons). Använd rätt namn så blir det tydligt!

Sidospår: kolla hur mycket som inte är järn i 316Ti legeringar! (nästan 50%)

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Rent bedrägeri.
Nästa gång någon köper en kylare som utlovat är gjord i koppar, skrapa bort lite av färgen så sen ni ju om det är koppar, är det inte koppar så skicka tillbaka skiten.

Det kommer ju inte gå om man skapat bort färg 😂

Visa signatur

MSI GT73VR Titan

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag har inte sagt eller menat att det är okej att sälja mässing som ren koppar, men ibland kan en blandning vara bättre än ren metall, men då ska det såklart marknadsföras så (förbättrad koppar eller något)

Till exempel flygplan som byggs av aluminium är ju aldrig ren aluminium, ren aluminium är en kass metall, man legerar den alltid för att få rätt egenskaper

När är det ren koppar? 100%? 99%? 95%? För mig är det lite oklart i detaljerna

Inte för att lägga ord i munnen på någon, men jag skulle gissa att där skon klämmer för de flesta är när det avsiktligt avviker från rent.

Sedan är det precis som @Bengt-Arne skrev med korrosion av ren koppar. Egentligen vill man sannolikt inte ha ren koppar hela vägen genom utan kanske snarare plätterad koppar. Har för mig EKWB har haft nickelplätterad koppar som val på vattenblock med en liten exponerad yta ovanför kislet, där kylpastan förmodligen är tillräckligt för att bromsa korrosionen till en så pass lång tidsskala att det är irrelevant.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem

Ingen nyhet att företag lurar sina kunder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

När är det ren koppar? 100%? 99%? 95%? För mig är det lite oklart i detaljerna

Grade A Copper hos London Metal Exchange får ha max 65 ppm föroreningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cdx873v:

Det kommer ju inte gå om man skapat bort färg 😂

Jo om materialet inte motsvarar det som sagts, en kylare som enligt spec ska vara av kopparplåt men är tillverkad i stålplåt kommer ju att kunna reklameras även om du skrapat bort lite av färgen i ett hörn. 😅