Permalänk

Val av skrivbordsskiva

Hej!

Införskaffade nyligen ett skärmstativ med klämma för mina två skärmar, som givetvis har börjat böja mitt svaga LINNMON bord från Ikea. Så nu blir de dags för en ny skiva.

Jag har inte jätte mycket plats, och tänker därför något i 140 längden, måste inte heller vara super djupt då jag har stativet. MEN det måste vara rejält och inte knäckas igen... Kommer gärna billigt undan då jag är student.

De alternativ jag ser just nu är följande:

Ikeas bekant:
https://www.ikea.com/se/sv/p/bekant-bordsskiva-vitlaserad-ekf...
Kommer den hålla? Den är dessutom på håret till för smal.

Ett annat bra alternativ jag har hittat är denna från bauhaus:
https://www.bauhaus.se/arbetsskiva-ek-ask-1500x750x27mm-raka-...
Den behöver dock oljas in, så tips där mottages. Jag kommer i sådant fall be om att få den kapad till 140x70 cm. Det jag funderar på här är 1, är skivan bra för ändamålet? 2, kan jag dra på 4 vanliga Ikea ben på den? den blir ju trots allt inte jättestor... (Tror benen jag har nu är Adils från Ikea, så i de vekaste laget men svårt o se dem knäckas?)

Andra tips mottages också!

Tack.

Permalänk
Rekordmedlem

Eller så sätter du en regel i bakkant på skivan som styvar upp den.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Tror jag kör med en sån Bauhaus skiva(tror samma tjocklek) …har en lång arm med en 27” skärm sittandes på den, där monitorn ofta är fullt utdragen (dvs själva displayen sitter ofta på motsatta sidan av skrivbordet mot armfästet).
Hade jag suttit nära skrivbordet hade jag alltså haft skärmen upptryckt i ansiktet. Med det vill jag ha sagt att skivan i sig är väldigt stark då den klarar den belastningen.

Jag hade en Ikea skiva innan, men jag såg redan efter någon vecka att den inte skulle hålla i längden, den började liksom svikta.

Jag själv har skitit i att behandla bordskivan öht. Tänkte först olja alternativt betsa, men bestämde mig för att den får slitas och bli skadad, gärna ringar från glas osv, tänkte att det bara är snyggt när den får missfärgningar och dylikt. Smaken är som baken.

Edit: benen jag har är från jula tror jag, men hade höj/sänk-bara från Ikea. Störde mig på att ena Ikea benet inte stannade i samma höjdläge, så bordet blev vingligt, därav byte till jula-ben. I övrigt bör inte belastningen på benen vara ett problem gissar jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CarlArthur:

Hej!

Införskaffade nyligen ett skärmstativ med klämma för mina två skärmar, som givetvis har börjat böja mitt svaga LINNMON bord från Ikea. Så nu blir de dags för en ny skiva.

Jag har inte jätte mycket plats, och tänker därför något i 140 längden, måste inte heller vara super djupt då jag har stativet. MEN det måste vara rejält och inte knäckas igen... Kommer gärna billigt undan då jag är student.

De alternativ jag ser just nu är följande:

Ikeas bekant:
https://www.ikea.com/se/sv/p/bekant-bordsskiva-vitlaserad-ekf...
Kommer den hålla? Den är dessutom på håret till för smal.

Ett annat bra alternativ jag har hittat är denna från bauhaus:
https://www.bauhaus.se/arbetsskiva-ek-ask-1500x750x27mm-raka-...
Den behöver dock oljas in, så tips där mottages. Jag kommer i sådant fall be om att få den kapad till 140x70 cm. Det jag funderar på här är 1, är skivan bra för ändamålet? 2, kan jag dra på 4 vanliga Ikea ben på den? den blir ju trots allt inte jättestor... (Tror benen jag har nu är Adils från Ikea, så i de vekaste laget men svårt o se dem knäckas?)

Andra tips mottages också!

Tack.

Jag har den där skivan från bauhaus med 2st armstativ och har inte sett någon påfrestning än så länge. Den är dock rätt ny så hur det ser ut om ett par år är svårt att säga. Känns tveksamt att den skulle ske något då den är 27mm tjock.

Jag köpte en olja som härdar och den verkar fungera bra. Minns inte namnet nu men den fanns också på bauhaus. träet blev lite varmare i tonen så man får ha det i åtanke.

Permalänk
Medlem

Ska du olja själv kolla på osmo hårdvaxolja (top oil). Har det på både köksbord och vardagsrumsbord (ek) och blir riktigt snygg matt och hård yta som är lätt att underhålla. Känns inte lika kallt som lack och mer resistent än vanligt olja.

Annars köp valfri billig skriva + regel som mrqaffe säger. Skruva (och limma) fast regeln så kommer det bli riktigt stabilt.

Permalänk
Skrivet av QRikard:

Ska du olja själv kolla på osmo hårdvaxolja (top oil). Har det på både köksbord och vardagsrumsbord (ek) och blir riktigt snygg matt och hård yta som är lätt att underhålla. Känns inte lika kallt som lack och mer resistent än vanligt olja.

Annars köp valfri billig skriva + regel som mrqaffe säger. Skruva (och limma) fast regeln så kommer det bli riktigt stabilt.

Okej tack för tips! Om jag nu kapar djupet från 75 till 68 eller 70 kanske jag kan dra den biten på 5-7 cm som regel under? Jag antar att man kör samma längd som bordet och sätter längst bak vid klämman.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CarlArthur:

Okej tack för tips! Om jag nu kapar djupet från 75 till 68 eller 70 kanske jag kan dra den biten på 5-7 cm som regel under? Jag antar att man kör samma längd som bordet och sätter längst bak vid klämman.

Det funkar fint, kan dock vara snyggt att ta regeln lite kortare än skivan så att regeln inte syns från sidan

Permalänk
Medlem
Skrivet av CarlArthur:

Okej tack för tips! Om jag nu kapar djupet från 75 till 68 eller 70 kanske jag kan dra den biten på 5-7 cm som regel under? Jag antar att man kör samma längd som bordet och sätter längst bak vid klämman.

Skrivet av Extol:

Det funkar fint, kan dock vara snyggt att ta regeln lite kortare än skivan så att regeln inte syns från sidan

Som Extol säger, kapa regeln lite kortare och eventuellt även fasa den lite så du får en fin och mjukare övergång än 90-graders hörn. Absolut bäst att ha regeln längst bak vid klämman och dessutom minst risk att du störs av den, hopplöst med skrivbord som har en regel långt fram som man slår knäna i...

Dubbelkolla att klämman klarar dubbla skivtjocklekar innan du skruvar och limmar

Permalänk
Medlem
Skrivet av CarlArthur:

Hej!

Införskaffade nyligen ett skärmstativ med klämma för mina två skärmar, som givetvis har börjat böja mitt svaga LINNMON bord från Ikea. Så nu blir de dags för en ny skiva.

Jag har inte jätte mycket plats, och tänker därför något i 140 längden, måste inte heller vara super djupt då jag har stativet. MEN det måste vara rejält och inte knäckas igen... Kommer gärna billigt undan då jag är student.

De alternativ jag ser just nu är följande:

Ikeas bekant:
https://www.ikea.com/se/sv/p/bekant-bordsskiva-vitlaserad-ekf...
Kommer den hålla? Den är dessutom på håret till för smal.

Ett annat bra alternativ jag har hittat är denna från bauhaus:
https://www.bauhaus.se/arbetsskiva-ek-ask-1500x750x27mm-raka-...
Den behöver dock oljas in, så tips där mottages. Jag kommer i sådant fall be om att få den kapad till 140x70 cm. Det jag funderar på här är 1, är skivan bra för ändamålet? 2, kan jag dra på 4 vanliga Ikea ben på den? den blir ju trots allt inte jättestor... (Tror benen jag har nu är Adils från Ikea, så i de vekaste laget men svårt o se dem knäckas?)

Andra tips mottages också!

Tack.

Hur ser klämman ut som du har köpt?

t.ex. skruva in en sånhär, så finns det inte en chans att det böjs.
https://www.bauhaus.se/hornskydd-norgips-29-hsk-561449

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem

Hej, ett tips är att kolla på en bordsskiva i något annat material än trä också.

Jag fattar att trä är snyggast och bäst, men för info har jag lite otur med min skiva. Den har blivit ojämn precis där jag håller musen, så rör jag musen fram och tillbaka är det liksom buckligt och ojämnt under musmattan. Trät har slagit sig, torkat ojämnt eller vad det nu är. Så nästa bord jag bygger blir med antingen något laminatlager överst, eller en plåt på ovansidan eller motsvarande.

Permalänk
Skrivet av superpwnguin:

Hej, ett tips är att kolla på en bordsskiva i något annat material än trä också.

Jag fattar att trä är snyggast och bäst, men för info har jag lite otur med min skiva. Den har blivit ojämn precis där jag håller musen, så rör jag musen fram och tillbaka är det liksom buckligt och ojämnt under musmattan. Trät har slagit sig, torkat ojämnt eller vad det nu är. Så nästa bord jag bygger blir med antingen något laminatlager överst, eller en plåt på ovansidan eller motsvarande.

Jag är tämligen övertygad om att det finns musmattor med typ aluminium-bas(säkerligan allsköns andra hård material) vilket skulle kunna råda bot på ”problemet”. 😀

Permalänk
Medlem

Jag har liknande träskiva från byggvaruhus. Står med lätthet pall för de tre skärmar jag hängt på.
Tveklöst det mest stabila skrivbord jag haft.

Permalänk
Skrivet av Wyver:

Hur ser klämman ut som du har köpt?

t.ex. skruva in en sånhär, så finns det inte en chans att det böjs.
https://www.bauhaus.se/hornskydd-norgips-29-hsk-561449

Bra alternativ! De är denna jag har köpt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wyver:

Hur ser klämman ut som du har köpt?

t.ex. skruva in en sånhär, så finns det inte en chans att det böjs.
https://www.bauhaus.se/hornskydd-norgips-29-hsk-561449

Den där är inte direkt start på det viset. Det är supertun plåt med mycket perforering för att fästa bra i spackel.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av superpwnguin:

Hej, ett tips är att kolla på en bordsskiva i något annat material än trä också.

Jag fattar att trä är snyggast och bäst, men för info har jag lite otur med min skiva. Den har blivit ojämn precis där jag håller musen, så rör jag musen fram och tillbaka är det liksom buckligt och ojämnt under musmattan. Trät har slagit sig, torkat ojämnt eller vad det nu är. Så nästa bord jag bygger blir med antingen något laminatlager överst, eller en plåt på ovansidan eller motsvarande.

Det låter mer som nån faner eller så är det nått mjuk träslag med olämplig ytbehandling eller en dåligt underhållen äldre träskiva, det är i vart fall inte så en välskött träskiva brukar uppträda.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eric Keys:

Jag är tämligen övertygad om att det finns musmattor med typ aluminium-bas(säkerligan allsköns andra hård material) vilket skulle kunna råda bot på ”problemet”. 😀

Japp, det är något sådant jag skulle behöva. Jag hade inte problemet med min förra, men den blev så trist i ytan (svett, hudavlagringar och annat äckelpäckel...) Men så köpte jag en sån där svinlång som ska ligga under tangentbord och mus. Gött, men den var helt mjuk på undersidan och därmed märker jag varenda nivåskillnad i bordet.. jaja, det får bli en "hardback" nästa gång.

Skrivet av mrqaffe:

Det låter mer som nån faner eller så är det nått mjuk träslag med olämplig ytbehandling eller en dåligt underhållen äldre träskiva, det är i vart fall inte så en välskött träskiva brukar uppträda.

Pööhh, faner! Skulle väl aldrig får för mig något dylikt... det är en 50mm tjock ekskiva (med sådana där stavar, och det är där den slagit sig...).
Däremot stämmer att den är dåligt underhållen, och har tex. aldrig varit oljad eller motsvarande. Och så ligger underarmarna mot bordsskivan innan tangentbordet och musmattan, och där är den missfärgad av olja från huden. Blä, jag skulle behandlat den från början, eller ännu enklare valt en skiva med en hård, tät yta som går att torka av, med typ köksspray.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av superpwnguin:

Japp, det är något sådant jag skulle behöva. Jag hade inte problemet med min förra, men den blev så trist i ytan (svett, hudavlagringar och annat äckelpäckel...) Men så köpte jag en sån där svinlång som ska ligga under tangentbord och mus. Gött, men den var helt mjuk på undersidan och därmed märker jag varenda nivåskillnad i bordet.. jaja, det får bli en "hardback" nästa gång.

Pööhh, faner! Skulle väl aldrig får för mig något dylikt... det är en 50mm tjock ekskiva (med sådana där stavar, och det är där den slagit sig...).
Däremot stämmer att den är dåligt underhållen, och har tex. aldrig varit oljad eller motsvarande. Och så ligger underarmarna mot bordsskivan innan tangentbordet och musmattan, och där är den missfärgad av olja från huden. Blä, jag skulle behandlat den från början, eller ännu enklare valt en skiva med en hård, tät yta som går att torka av, med typ köksspray.

Är det en limträ skiva går det att slipa ytan och sedan behandla den så får du ett frächt och hållbart bord.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Är det en limträ skiva går det att slipa ytan och sedan behandla den så får du ett frächt och hållbart bord.

Japp. Du har rätt.
Men jag orkar inte
Du får hålla ögonen öppna i marknaden om nån månad, för då åker det här bordet/skivan all världens väg.

Jag såg nåt höj- och sänkbart skrivbord med stålskiva för noll och ingenting online häromdagen. Det blir det i framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Jag har liknande träskiva från byggvaruhus. Står med lätthet pall för de tre skärmar jag hängt på.
Tveklöst det mest stabila skrivbord jag haft.

<Uppladdad bildlänk>

Är det "ARBETSSKIVA EK/ASK" från bauhaus som du har köpt? hur fick du till färgen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av giga0:

Är det "ARBETSSKIVA EK/ASK" från bauhaus som du har köpt? hur fick du till färgen?

Jag har för mig att det är det. 80cm djup och 220cm lång eller något sådant original.

Den är slipad och sedan oljebetsad svart, avslutad med hårdvaxolja.

Permalänk
Skrivet av Eric Keys:

Tror jag kör med en sån Bauhaus skiva(tror samma tjocklek) …har en lång arm med en 27” skärm sittandes på den, där monitorn ofta är fullt utdragen (dvs själva displayen sitter ofta på motsatta sidan av skrivbordet mot armfästet).
Hade jag suttit nära skrivbordet hade jag alltså haft skärmen upptryckt i ansiktet. Med det vill jag ha sagt att skivan i sig är väldigt stark då den klarar den belastningen.

Jag hade en Ikea skiva innan, men jag såg redan efter någon vecka att den inte skulle hålla i längden, den började liksom svikta.

Jag själv har skitit i att behandla bordskivan öht. Tänkte först olja alternativt betsa, men bestämde mig för att den får slitas och bli skadad, gärna ringar från glas osv, tänkte att det bara är snyggt när den får missfärgningar och dylikt. Smaken är som baken.

Edit: benen jag har är från jula tror jag, men hade höj/sänk-bara från Ikea. Störde mig på att ena Ikea benet inte stannade i samma höjdläge, så bordet blev vingligt, därav byte till jula-ben. I övrigt bör inte belastningen på benen vara ett problem gissar jag.

Hur många ben kör du och vilken storlek på skrivbordet?

Permalänk
Skrivet av tonii:

Jag har den där skivan från bauhaus med 2st armstativ och har inte sett någon påfrestning än så länge. Den är dock rätt ny så hur det ser ut om ett par år är svårt att säga. Känns tveksamt att den skulle ske något då den är 27mm tjock.

Jag köpte en olja som härdar och den verkar fungera bra. Minns inte namnet nu men den fanns också på bauhaus. träet blev lite varmare i tonen så man får ha det i åtanke.

Fint! Kör du 4 simpla ben på det eller hur ser det ut?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CarlArthur:

Fint! Kör du 4 simpla ben på det eller hur ser det ut?

jag köpte ett höj och sänkbart underrede/stomme till mitt. det blev väldigt stabilt så om du har 4 ben lär det inte bli sämre i alla fall

Permalänk

Bord med maguttag allt annat är bara dumheter! Det är ergonomiskt bäst också!

Permalänk
Medlem
Skrivet av CarlArthur:

Hej!

Införskaffade nyligen ett skärmstativ med klämma för mina två skärmar, som givetvis har börjat böja mitt svaga LINNMON bord från Ikea. Så nu blir de dags för en ny skiva.

Jag har inte jätte mycket plats, och tänker därför något i 140 längden, måste inte heller vara super djupt då jag har stativet. MEN det måste vara rejält och inte knäckas igen... Kommer gärna billigt undan då jag är student.

De alternativ jag ser just nu är följande:

Ikeas bekant:
https://www.ikea.com/se/sv/p/bekant-bordsskiva-vitlaserad-ekf...
Kommer den hålla? Den är dessutom på håret till för smal.

Ett annat bra alternativ jag har hittat är denna från bauhaus:
https://www.bauhaus.se/arbetsskiva-ek-ask-1500x750x27mm-raka-...
Den behöver dock oljas in, så tips där mottages. Jag kommer i sådant fall be om att få den kapad till 140x70 cm. Det jag funderar på här är 1, är skivan bra för ändamålet? 2, kan jag dra på 4 vanliga Ikea ben på den? den blir ju trots allt inte jättestor... (Tror benen jag har nu är Adils från Ikea, så i de vekaste laget men svårt o se dem knäckas?)

Andra tips mottages också!

Tack.

Mitt 12-13 år gamla skrivbord är ur serien Galant, som är en föregångare till Bekant. Det är fortfarande som nytt. Väldigt rejäla och högkvalitativa grejer. Har svårt att tro något annat än att samma sak gäller Bekant-serien.

Köper du träskivan från Bauhaus är matt hårdvaxolja ett bra alternativ till linolja eller lack. Skulle vilja påstå att det ger fördelarna från båda de senarenämnda ytbehandlingsmetoderna, men egentligen inga nackdelar om du applicerar den rätt (läs: tunnare än du tror).

Du får en tät yta som inte drar till sig kaffe etc, men behöver inte oroa dig för att fördärva lacken. Träet ser i stort sett obehandlat ut. Det håller i evigheter, men skulle det ändå behövas fräschas upp efter tio år är det lätt gjort, det krävs inga orgier i slipning osv.

Personligen gillar jag Osmos hårdvaxolja, men finns säkert andra fabrikat som är likvärdiga. Föreslår att du läser på lite om hårdvaxolja i stort om detta verkar intressant.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Bord med magskiva allt annat är bara dumheter! Det är ergonomiskt bäst också!

Vad är en magskiva?

Permalänk
Skrivet av rytterstedt:

Vad är en magskiva?

Jag sov tydligen inte bra inatt har ändrat nu.

Permalänk
Medlem

Perstorpsskiva, slitstarkt

Skiva av alm är fint, även ek vore tjusigt.
Min farsa behövde virke till sin gamla båt och fick tag i ek, mahogny, jakaranda och oregon pine.

Mahogny, inget är väl vackrare!
Men Teak kanske inte vore fel?

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk

Blev skivan från bauhaus med de 4 ikea benen på. Skivan känns stabil nog men benen är kanske lite rangliga o känns något veka, duger dock och kommer hålla. Har inte oljat in än, måste dock göras snart då bordet typ kliar på underarmarna utan olja...

Permalänk
Medlem

Hade en köksbänkskiva från Ikea tidigare, på höj och sänkbara ben.
På armen var det 2 st 27" skärmar, inga problem!
Skivan var 186 lång och 60 djup, tror 3 cm tjock eller nåt. Var väldigt nöjd med utrymmet 👍