SSD till high-end gaming pc

Permalänk

SSD till high-end gaming pc

Tja!

Har valt ut alla mina delar jag ska köra på i mitt nästa pc-bygge som kommer vara bland annat ett 4080 super och en 7800x3d.

Tänkte höra med er om ni har några tips på vilken ssd man ska köra på?

Har tänkt mig en m2 ssd runt 2tb men är lite kluven över vilken ssd man ska köra på.

Är det värt att köra på en gen 5 m2 eller är det bara pengar i sjön?

Datorn kommer huvudsakligen användas till gaming men har inga problem att lägga lite extra för en ssd som även är bra för generellt användande. Vill helt enkelt ha tips om en riktigt bra ssd men vet inte vad som är overkill eller inte.

Tack på förhand!

/Lucas.

Permalänk
Medlem

Är ingen märkbar skillnad i spel. Det var ett stort hopp från hdd till ssd, knappt märkbar sata ssd till m.2 ssd ännu mindre mellan pci-e generationer. Skulle säga att om du inte håller på att kopiera och läsa stora filer så kan du lika gärna spara pengar på en äldre generation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DatorNisse72:

Tja!

Har valt ut alla mina delar jag ska köra på i mitt nästa pc-bygge som kommer vara bland annat ett 4080 super och en 7800x3d.

Tänkte höra med er om ni har några tips på vilken ssd man ska köra på?

Har tänkt mig en m2 ssd runt 2tb men är lite kluven över vilken ssd man ska köra på.

Är det värt att köra på en gen 5 m2 eller är det bara pengar i sjön?

Datorn kommer huvudsakligen användas till gaming men har inga problem att lägga lite extra för en ssd som även är bra för generellt användande. Vill helt enkelt ha tips om en riktigt bra ssd men vet inte vad som är overkill eller inte.

Tack på förhand!

/Lucas.

Bytte från en sata ssd till gen5 m2 & märker ingen skillnad när spelen laddas.
Gen5 disken presterar som den ska enligt benchmark.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 Compact | AMD 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz | Palit GeForce RTX 4080 JetStream | Crucial T700 1TB | LG 27GL850 | Noctua NH-U12A | Corsair RM850e | Logitech G915 TKL | Logitech G Pro Wireless | SteelSeries Arctis Pro Wireless

Permalänk

Okej tack för svar!

Skulle ni rekommendera något viss märke för SSD när det gäller pålitlighet o.sv?

Är det någon skillnad mot att köpa exempelvis en kingston eller samsung ssd eller är det bara att välja ut den billigaste?

Borde man ändå köra på en m2 disk gen 3 exempelvis eller kan man lika gärna köra på sata?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DatorNisse72:

Skulle ni rekommendera något viss märke för SSD när det gäller pålitlighet o.sv?

Är det någon skillnad mot att köpa exempelvis en kingston eller samsung ssd eller är det bara att välja ut den billigaste?

Borde man ändå köra på en m2 disk gen 3 exempelvis eller kan man lika gärna köra på sata?

Corsair, Kingston och Samsung har alla schysta modeller av varierande pris.

Jag skulle säga att vinsten att gå till M.2 är värt det, särskilt eftersom det oftast numera är lite billigare än många SATA-SSD:er.
Den här har jag i sonens speldator och går som en klocka:
https://www.inet.se/produkt/4305468/kingston-nv2-m-2-nvme-gen...
Brukar även dyka upp på diverse reor då och då för runt tusenlappen.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

KC3000 måste vara en av de mest prisvärda 2 TB-diskarna just nu.

https://www.webhallen.com/se/product/343246-Kingston-KC3000-M...

Permalänk
Medlem

Slår ett slag för att spendera de extra kronorna för att skaffa en SSD med riktigt Cacheminne. Då minimerar man udda problem med att disken blir mycket långsam emellanåt vilket de enheterna som saknar det kan få.
Sedan brukar de även vara mer hållbara då de slits mindre på grund av att de har cacheminne.

Skrivet av Alastor Moody:

KC3000 måste vara en av de mest prisvärda 2 TB-diskarna just nu.

https://www.webhallen.com/se/product/343246-Kingston-KC3000-M...

Är ett bra val, NV2 modellen som länkades ovan denna saknar cacheminne så undvik.

Permalänk
Skrivet av loefet:

Slår ett slag för att spendera de extra kronorna för att skaffa en SSD med riktigt Cacheminne. Då minimerar man udda problem med att disken blir mycket långsam emellanåt vilket de enheterna som saknar det kan få.
Sedan brukar de även vara mer hållbara då de slits mindre på grund av att de har cacheminne.

Är ett bra val, NV2 modellen som länkades ovan denna saknar cacheminne så undvik.

Okej tack för tipset, lutar åt kc3000!
Är det någon skillnad på mängd cacheminne mellan m2:orna och är det något som är värt att tänka på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DatorNisse72:

Okej tack för tipset, lutar åt kc3000!
Är det någon skillnad på mängd cacheminne mellan m2:orna och är det något som är värt att tänka på?

De brukar vara dimensionerade till mängden data på disken så skall inte vara någon större skillnad mellan diskar i samma storlek.
Största skillnaden är ju att vissa har och andra inte.

TechPowerUp har en databas där man kan hitta information angående Cache eller inte samt hur mycket om man undrar: https://www.techpowerup.com/ssd-specs/

Permalänk
Skrivet av loefet:

De brukar vara dimensionerade till mängden data på disken så skall inte vara någon större skillnad mellan diskar i samma storlek.
Största skillnaden är ju att vissa har och andra inte.

TechPowerUp har en databas där man kan hitta information angående Cache eller inte samt hur mycket om man undrar: https://www.techpowerup.com/ssd-specs/

Okej, tack så mycket för tipsen och tack för länken får kika på det!