Krönika: Välkommen till en värld av valfrihet, Iphone-användare!

Permalänk
Melding Plague

Krönika: Välkommen till en värld av valfrihet, Iphone-användare!

Det är äntligen dags för IOS-användare att äntra samtiden med mer valfrihet. André undrar dock om någon kommer bry sig.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ja, äntligen kommer Iphones bli lite mindre tråkiga och nedlåsta. Men för lite för sent känner jag.

Permalänk
Medlem

Attans vad jag har längtat efter en app store full med malware.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phod:

Attans vad jag har längtat efter en app store full med malware.

Ja,, som konkurrerande webbläsare till exempel. Väldigt skadliga.
Det är så otroligt fascinerande hur ni kan försvara Apples otroligt vidriga betende.
Om du är så rädd för malware så finns det en lösning för dig: Installer bara från App Store.
Alla andra behöver inte lida för att du inte vågar släppa sargen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phod:

Attans vad jag har längtat efter en app store full med malware.

Det går bra att välja att inte använda någon annan app store.

Men det är kanske konceptet att välja själv och inte få det valt åt en som är det jobbiga?

Visa signatur

3700X | 32GB DDR4 3600 | 3070

Permalänk
Medlem
Skrivet av woostie:

Det går bra att välja att inte använda någon annan app store.

Återstår att se när någon av de stora… netflix, google o.s.v. väljer att enbart ha sina app:ar i en alternativ butik då ”tvingas” man använda flera.

Jag förstår syftet, men ibland är det rätt skönt att saker bara fungerar, men jag är nog gammal… ps store på ps5, app store på iphone o.s.v., allt på ett ställe. Man kan ju bli tokig på PC:n att inte allt man vill ha finns på t.ex. steam utan man måste installera en myriad launchers där en del är bugg-fest-deluxe…

Nej, energin EU la ner hade varit vettigare att lägga på att säkerställa att Apple inte tar oskäliga marginaler på app-köp. Nu har dessutom Apple förklarat krig (nej, det gillar jag givetvis inte heller) genom att han massor av ifs-and-but(t)s som EU nu tvingas kriga om där vinnaren blir den som har råd med mest jurister Apple eller EU… just nu har EU bara vunnit en pyrrhusseger.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Det är som att bara kunna handla på komplett, PUNKT!
-NEJ ... KOMPLETT inget annat! Vad är det du inte fattar!!! nej nu je--- <--apple
Programbutik heter det förresten.

Permalänk
Medlem

Ska bli intressant att se vad den nya butikerna har att erbjuda (såklart!), men också sett i kvalitet och verifikation, säkerhet, validering, …

Kanske helt andra saker som inte ens borde gå eller tillåtas enligt apple och deras guidelines

Blir i alla fall spännande tid närmaste halvåret framåt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phod:

Attans vad jag har längtat efter en app store full med malware.

Varför ska du leta upp malware? Självskadebeteende?

Permalänk
Skrivet av Dunde:

Varför ska du leta upp malware? Självskadebeteende?

Jag har längre funderat på hur personer med detta argument klarar av att hantera en Macbook på internet, då det finns så mycket skit att ladda hem..

För övrigt är det lite kaos på mobilsidan nu. Folk år 2040 kommer säga att personer år 2024 som hade med sig bankid etc överallt var idioter, precis samma som vi idag pratar om de som år 2003 laddade hem skumma filer från skumma ställen, där de inte hade en aning om vem som hade laddat upp filen.

Så en iPhone eller Android är skit. Man bör ha 4st mobiler med sig. En seriös jobbmobil, en vanlig jobbmobil, en seriös privat mobil, en allmän mobil. Det kommer gå superbra när man går ut tåg och bussar och annat med en massa mobiler som hänger halvägs ute i varje ficka.

Permalänk
Medlem

Vad är det för appar som IOS användare missar som inte finns i App Store?

Visa signatur

i9-12900K | Z690 HERO | RTX 3080 | PG279QM 240Hz | 32GB DDR5 | H150i ELITE | PSU 1200W | SN850 2TB | SSD 1TB | HDD 1TB | WIN 11 | Meshify 2 Black | Kringutrustning: Logitech MX Keys | Razer Naga Pro | Razer Nari Ultimate
TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset, Series X & Xbox Wireless Headset & Elite Series 2

Permalänk
Medlem

Känns inte som någon större valfrihet tycker jag, Apple är ju inblandat till fullo ändå. Hoppas EU inte är nöjda med implementeringen.

Permalänk
Medlem

Någon som hittat bra alternativa Appstores att rekommendera?

Permalänk
Medlem

Nog för att det är bra med konkurrens... men i många fall leder det bara till onödigt massa krångel och beslutsångest. xD

Standardisering är bra... men inte för konkurrensen tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag har längre funderat på hur personer med detta argument klarar av att hantera en Macbook på internet, då det finns så mycket skit att ladda hem..

De gör de inte… kör man macos eller windows bör man ha antivirus, vara aktsam och löper ändå risk att få sitt data krypterat av ransomware. ios har klarat sig hittills p.g.a. mindre marknadsandel/attackyta och en fascistiskt hanterad kontroll av app:ar som publiceras för nerladdning i den enda butiken.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

De gör de inte… kör man macos eller windows bör man ha antivirus, vara aktsam och löper ändå risk att få sitt data krypterat av ransomware. ios har klarat sig hittills p.g.a. mindre marknadsandel/attackyta och en fascistiskt hanterad kontroll av app:ar som publiceras för nerladdning i den enda butiken.

Jag har klarat mig hitintills på macOS utan antivirus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Jag har klarat mig hitintills på macOS utan antivirus.

Jag me, men du fattar vad jag menar, vi har alla sett de där som klickar och laddar ner allt möjligt… nu blir det en tidsfråga tills vi ser snyft-artiklar i aftonbladet om folk som blivit av med sina foton.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Jag me, men du fattar vad jag menar, vi har alla sett de där som klickar och laddar ner allt möjligt… nu blir det en tidsfråga tills vi ser snyft-artiklar i aftonbladet om folk som blivit av med sina foton.

Ja!
Antivirus-makarna får kanske en ny marknad nu…

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Återstår att se när någon av de stora… netflix, google o.s.v. väljer att enbart ha sina app:ar i en alternativ butik då ”tvingas” man använda flera.

Jag förstår syftet, men ibland är det rätt skönt att saker bara fungerar, men jag är nog gammal… ps store på ps5, app store på iphone o.s.v., allt på ett ställe. Man kan ju bli tokig på PC:n att inte allt man vill ha finns på t.ex. steam utan man måste installera en myriad launchers där en del är bugg-fest-deluxe…

Nej, energin EU la ner hade varit vettigare att lägga på att säkerställa att Apple inte tar oskäliga marginaler på app-köp. Nu har dessutom Apple förklarat krig (nej, det gillar jag givetvis inte heller) genom att han massor av ifs-and-but(t)s som EU nu tvingas kriga om där vinnaren blir den som har råd med mest jurister Apple eller EU… just nu har EU bara vunnit en pyrrhusseger.

Är det inget problem på Android som haft möjligheten för flera app stores eller sideloada appar i all evighet så kommer det säkert inte bli ett problem på IOS heller så det behöver du inte vara orolig över.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Jag förstår syftet, men ibland är det rätt skönt att saker bara fungerar, men jag är nog gammal… ps store på ps5, app store på iphone o.s.v., allt på ett ställe. Man kan ju bli tokig på PC:n att inte allt man vill ha finns på t.ex. steam utan man måste installera en myriad launchers där en del är bugg-fest-deluxe…

Jag tycker tvärt om. Det är för mycket som är låst till Steam.

Ja, nu är det för spritt. Men det beror ju på att spelutveckarna inte orkar släppa i flera butiker. Supraland utvecklaren drog tillbaka Supraland 2 från GOG, vilket jag verkligen såg fram emot.
Det skulle behövas en smidig lösning för att enkelt släppa och uppdatera i flera butiker sammtidigt.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag har längre funderat på hur personer med detta argument klarar av att hantera en Macbook på internet, då det finns så mycket skit att ladda hem..

För övrigt är det lite kaos på mobilsidan nu. Folk år 2040 kommer säga att personer år 2024 som hade med sig bankid etc överallt var idioter, precis samma som vi idag pratar om de som år 2003 laddade hem skumma filer från skumma ställen, där de inte hade en aning om vem som hade laddat upp filen.

Så en iPhone eller Android är skit. Man bör ha 4st mobiler med sig. En seriös jobbmobil, en vanlig jobbmobil, en seriös privat mobil, en allmän mobil. Det kommer gå superbra när man går ut tåg och bussar och annat med en massa mobiler som hänger halvägs ute i varje ficka.

Var det mening att vi skulle sluta tanka skumma filer från skumma ställen? Fick aldrig den memon 😊

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klockan:

Ja,, som konkurrerande webbläsare till exempel. Väldigt skadliga.
Det är så otroligt fascinerande hur ni kan försvara Apples otroligt vidriga betende.
Om du är så rädd för malware så finns det en lösning för dig: Installer bara från App Store.
Alla andra behöver inte lida för att du inte vågar släppa sargen.

Skrivet av woostie:

Det går bra att välja att inte använda någon annan app store.

Men det är kanske konceptet att välja själv och inte få det valt åt en som är det jobbiga?

Kul se Android fan boys blir triggade av tanken på en värld där allt bara fungerar utan att man behöver roota telefonen, ladda ner en custom launcher och ta bort allt bloat!

Jag kanske är färgad av tiden då de kom en artikel minst en gång i månaden om hur Google hade plockat bort drösvis med info stealers och liknande från Google Play, Android-telefonerna fick säkerhetsuppdateringar i endast två, tre år och Android säkerhetsmässigt låg år efter. Jag är dock medveten om att Google styrt upp det här nu för tiden.

Allvarligt talat så är jag av den åsikten att mobiltelefonen ska vara så ändamålsenlig som möjligt, och inte någon leksak. Dessutom inser jag att det här handlar ju inte om någon slags valfrihet, utan att utvecklare vill slippa betala 30% till Apple. Det känns dock tveksamt om det kommer att dyka upp något alternativ till App Store som är väsentligt billigare samtidigt som det inte innebär en återgång till den skit som Google Play var ett tag.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klockan:

Ja,, som konkurrerande webbläsare till exempel. Väldigt skadliga.
Det är så otroligt fascinerande hur ni kan försvara Apples otroligt vidriga betende.
Om du är så rädd för malware så finns det en lösning för dig: Installer bara från App Store.
Alla andra behöver inte lida för att du inte vågar släppa sargen.

Vad menar du? Har använt chrome i flera år och har inget intresse av safari.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Vad menar du? Har använt chrome i flera år och har inget intresse av safari.

Alla webbläsare på iOS har bara varit rebrandade Safaris men någon annan funktion här och där eller annorlunda ui. Men alla bygger på samma webbläsarmotor som Safari använder (WebKit).
Iom iOS 17.4 så kommer nu webbläsare i EU faktiskt kunna köra sin egna motor, så snart får du en riktig Chrome

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem

Finns det olika launchers till IOS? Googlade lite och hittade bara Android-launchers som replikerar IOS-utseende verkar det som. (Kan ju vara kul om någon vill prova billigare hårdvara.)

Orsaken till min fundering är att jag undrade om IOS nu tillåter att placera appar och widgets som man själv tycker, eller om det fortfarande är låst i någon sorts bokstavsordning. (Som jag minns det när jag hjälpte en Apple-användare för fem år sedan. (Eller ska vi säga "fick en kurs av användaren". ))

Kanhända minns jag lite fel här, det gick kanske att placera dem i valfri ordning men de lade sig efter varandra. Inga mellanrum tilläts.

Permalänk
Avstängd

Nej tack, vi klarar oss galant med Apple’s ekosystem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

Alla webbläsare på iOS har bara varit rebrandade Safaris men någon annan funktion här och där eller annorlunda ui. Men alla bygger på samma webbläsarmotor som Safari använder (WebKit).
Iom iOS 17.4 så kommer nu webbläsare i EU faktiskt kunna köra sin egna motor, så snart får du en riktig Chrome

Kommer troligvis se 0 skillnad - varit nöjd användare i snart 10 år

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem
Skrivet av mc68000:

Finns det olika launchers till IOS? Googlade lite och hittade bara Android-launchers som replikerar IOS-utseende verkar det som. (Kan ju vara kul om någon vill prova billigare hårdvara.)

Orsaken till min fundering är att jag undrade om IOS nu tillåter att placera appar och widgets som man själv tycker, eller om det fortfarande är låst i någon sorts bokstavsordning. (Som jag minns det när jag hjälpte en Apple-användare för fem år sedan. (Eller ska vi säga "fick en kurs av användaren". ))

Kanhända minns jag lite fel här, det gick kanske att placera dem i valfri ordning men de lade sig efter varandra. Inga mellanrum tilläts.

Nej, det finns inte och nej det är fortfarande låst till bokstavsordning

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Nej, det finns inte och nej det är fortfarande låst till bokstavsordning

Var menar du att appar måste ligga i bokstavsordning?

Permalänk
Sötast

Jag har kört android sedan iPhone4 och har varit nöjd sedan dess.

Jag köpte dock en macbook mest på test för snart 2 år sedan och har aldrig varit så nöjd med en dator i hela mitt liv.
Var dags att plocka ut en ny telefon via jobb och tänkte... fan, jag testar väl iPhone igen efter alla dessa år.

Värt att nämna att jag för c:a 3år sedan började bli google-fientlig med tanke på att de äger nästan all data som går att samla om en privatperson på nätet.

Flytten till iPhone har varit minst sagt.... taggig... jag gillar android tusen gånger bättre, eller åtminstone idén om den tills man inser hur mycket data som samlas om dig, varje sekund av varje dygn.

Numera när jag kör någonstans så är det ett aktivt val om jag vill ge min positionsdata till google maps eller ej med tanke på att jag gillar deras kartor bättre.

Nu behöver jag inte längre tänka "ähh, de har redan min position ändå" utan nu är det mer av ett val.

Integritetsmässigt så är det att bära en androidmobil i fickan lika med att du aldrig behöver oroa dig om din integritet online. Den är redan borta sedan länge.

Förutom just att iOS är ett rejält handikappat system ur användarperspektiv av mig som är en måååångårig android användare så känner jag mig åtminstone trygg med att jag inte blir dataminad 24/7