Hur bra kylpastaapplicering? (Svensk prebuild)

Permalänk

Hur bra kylpastaapplicering? (Svensk prebuild)

Hej,

Köpte i9-12900kf, msi z690, rtx 3080 vattenkyld prebuild för två år sen. Bytte kylare idag pga endast 2 år tillverkargaranti (cooler master ml240l) och halvbra temps (halvdan cinebench score).

Vad tycker ni om kylpastaappliceringen? Kan tycka att den borde täckt hela cpun, men kanske inte gör så mycket skillnad?

Permalänk

Antingen dåligt tryck så det inte spridit sig ordenligt eller för lite pasta skulle jag säga.

Permalänk
Medlem

Skulle mer påstå att kylaren inte suttit nog hårt/jämt tryck

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Skrivet av SuperDuperKillen:

Antingen dåligt tryck så det inte spridit sig ordenligt eller för lite pasta skulle jag säga.

Skrivet av Pelle:

Skulle mer påstå att kylaren inte suttit nog hårt/jämt tryck

Skruvarna till pumpblocket var väldigt enkla att skruva loss, så låter troligt. Kan det varit frakten som orsakat, eller halvdant gjort vid installation? Allting såg fint ut vid leverans med massa bubbelplast i, inga skador.

Permalänk
Medlem

Riktigt dålig montering skulle jag säga, vart du köpte du ifrån?

Permalänk
Skrivet av Dem8n:

Riktigt dålig montering skulle jag säga, vart du köpte du ifrån?

gtsa heter butiken, beställde online, leverans postnord. Jag har dock inte felanmält detta till butiken pga ok gaming-prestanda. När jag började programmera mer så började jag störa mig på ljudnivå och kollade upp kylaren (verkar vara lågbudget) samt cinebench, så tänkte lika bra att fixa det själv.

Har fortfarande garanti på hela datorn 1 år till, men blir ju jobbigt att frakta så smidigare att fixa själv.

Permalänk
Skrivet av global_elite:

gtsa heter butiken, beställde online, leverans postnord. Jag har dock inte felanmält detta till butiken pga ok gaming-prestanda. När jag började programmera mer så började jag störa mig på ljudnivå och kollade upp kylaren (verkar vara lågbudget) samt cinebench, så tänkte lika bra att fixa det själv.

Har fortfarande garanti på hela datorn 1 år till, men blir ju jobbigt att frakta så smidigare att fixa själv.

budget och budget det är en äldre arctic cooling kylare typ första Liquid Freezer? kanske en ännu äldre modell tror inte de använt de ribbade slangarna på ett ganska bra tag de är generellt inte mer budget än något annat märke direkt.

de gör stuff som funkar dock vill jag minnas att arctic är en av tillverkarna som haft problem med att det bildas avlagringar i systemet som till sist gör att att det är täppt men kan lika gärna vara jag som minns fel så ta det med typ en lastbil salt.

Edit: såg nu att du skrivit vilken kylare det var men skulle defenetivt inte kalla 900:- för en budgetkylare...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av global_elite:

gtsa heter butiken, beställde online, leverans postnord. Jag har dock inte felanmält detta till butiken pga ok gaming-prestanda. När jag började programmera mer så började jag störa mig på ljudnivå och kollade upp kylaren (verkar vara lågbudget) samt cinebench, så tänkte lika bra att fixa det själv.

Har fortfarande garanti på hela datorn 1 år till, men blir ju jobbigt att frakta så smidigare att fixa själv.

Okej jag fattar, men du borde ändå påpekat det så de får in det i sin statistik, de hade säkert kunnat skicka ny kylpasta om inte annat.

Permalänk

finns väll anledning till att intel contact frame existerar på marknaden men ja ser ut som att et varit lite ojämnt tryck på pastan.
arctic hadde en kampanj där man fick ut ett kitt för att byta de delar som var igensatta på kylarna vet ej om det gäller fortfarande, men dom är bra kylare se GNs test till exempel.

Visa signatur

"Ta det lungt jag är dyslektiker"

Permalänk
Medlem

Testa applicera ny pasta och skruva åt den själv.
Ställ in fläktkurva så den inte varvar upp/ned för minsta spik

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Skrivet av Dem8n:

Okej jag fattar, men du borde ändå påpekat det så de får in det i sin statistik, de hade säkert kunnat skicka ny kylpasta om inte annat.

Skrivet av Swedishchef_90:

Testa applicera ny pasta och skruva åt den själv.
Ställ in fläktkurva så den inte varvar upp/ned för minsta spik

Tack för tips!

Radiatorn var monterad med insug där fram och slangarna uppåt, vilket är ok men inte optimalt. Gurglade ordentligt nu mot slutet, även när den varit igång länge.

Redan bytt till i7-14700k (Proshop rea, impulsköp) och DeepCool Ak620, det får duga i 5-10 år till. Sover bättre med luftkylning.

Körde i7-3770 och gtx660 som jag byggt själv (komplett pc i delar 2013), fram till 2022, känns tillräckligt bra och stabilt nu för att köra samma taktik. Ville unna mig en prebuild sen och visste inte ens vad Cinebench var då.

Cinebench 2024 10 min multicore
Fick 1370 pts (241W limit) med prebuild-montering och bytt till Phanteks radiatorfläktar på 90% och pump 100%.

Får 1857 pts (253W) nu med i7-14700k och Ak620 (luft) med lägre ljudnivå.

Det är ju inga bra / jämförbara tester av mig men är nöjd med slutresultatet. Kanske inte bästa investeringen och inköpen men Östeuropafond var fortfarande mitt sämsta köp.