Permalänk
Skrivet av MrRunaway:

Noterade det någonstans mellan inlägget och editeringen.

Den utdaterade: https://hub.docker.com/r/linuxserver/unifi Nedladdad 59 045 gånger förra veckan med toppnotering på 95 000 nedladdningar för en månad sen. Alltså mer än en månad efter att den blivit övergiven.

Den "nya", släppt för ett halvår sen, som ersätter: https://hub.docker.com/r/linuxserver/unifi-network-applicatio... Nedladdad 5602 gånger förra veckan.

Återigen är det MongoDB som orsakar problem och det är Ubiquiti som valt att hålla fast vid en uråldrig utgåva.

Vad är dessa för typer av program och vad skiljer sig de mot Ubiquitis vanliga unifi controller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Vad är dessa för typer av program och vad skiljer sig de mot Ubiquitis vanliga unifi controller?

Det är samma men i Docker (ett mellanting mellan fysisk och virtuell maskin). Den ena innehåller en databas (MongoDB) medan den andra inte gör det utan måste paras ihop med en separat databas. Den med databas supportas inte längre utan det rekommenderas att man byter till den utan och sätter upp sin egen databas.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk

I UniFi Controller: Export site? Plus Download backup (no limit) eller göra det på Cloudkeyn? Problemet är att jag kan inte göra backup nu. Jag är inte redo att migrera på ett par dagar som minst.

Skrivet av THB:

Jag körde detta script UniFi Installation Scripts när jag installerade UC i ett VM på min Proxmox-burk, fungerar perfekt.

Det är första alternativet till Docker men jag vill i det längsta undvika behovet av administration via grafiskt gränssnitt eftersom den datorn inte är vid mitt skrivbord. Dock kan beroendet av en gammal MongoDB ställa till problem långsiktigt.

Skrivet av Dinkefing:

Vad är dessa för typer av program och vad skiljer sig de mot Ubiquitis vanliga unifi controller?

Problemet är att CloudKey Gen 1 är 32-bitars medan övriga är 64-bitar. Ubiquiti valde för ett år sen att bara släppa uppdateringar till 64-bitars. Priset för en CloudKey gen 2 är mer än det dubbla och har en massa funktioner jag inte behöver.

Skrivet av zarkov:

Det är samma men i Docker (ett mellanting mellan fysisk och virtuell maskin). Den ena innehåller en databas (MongoDB) medan den andra inte gör det utan måste paras ihop med en separat databas. Den med databas supportas inte längre utan det rekommenderas att man byter till den utan och sätter upp sin egen databas.

Ska köra på den nya men måste först måste jag lära mig Docker och då tänker jag börja med Pi-hole samt få den att synkronisera datan med Pi-hole på RPi2. Behöver ha en reserv för när Pi-hole havererade sist såg min frus son ut att tappa all lust att leva. Och det är en stressfaktor jag vill slippa.

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrRunaway:

I UniFi Controller: Export site? Plus Download backup (no limit) eller göra det på Cloudkeyn? Problemet är att jag kan inte göra backup nu. Jag är inte redo att migrera på ett par dagar som minst.

Export site tar med dig alla enheter och inställningar, För att importera i en redan installerad kontroller. I ditt fall ska du migrera hela och då kan du göra download backup. Då får du med dig även användaren och historiken. Väljer du no limit så tar den all historik. Om du gör det på cloudkeyn behöver du nog återställa till en cloudkey.

Permalänk
Skrivet av jocke92:

Export site tar med dig alla enheter och inställningar, För att importera i en redan installerad kontroller. I ditt fall ska du migrera hela och då kan du göra download backup. Då får du med dig även användaren och historiken. Väljer du no limit så tar den all historik. Om du gör det på cloudkeyn behöver du nog återställa till en cloudkey.

När det finns mer än ett val, då gör jag backup på båda innan någon återställning görs.

Som jag förstått det gör jag backup på befintlig controller (CloudKey), importerar det i nya controllern i Docker. Sen går jag till CK och väljer forget på de två enheterna och gör adopt på dem på den nya controllern i Docker. Efter det ska allt fungera som vanligt igen. Åtminstone i teorin.

Kommer dock inte göra göra forget och adopt förrän jag är säker på att allt fungerar i Docker.

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrRunaway:

När det finns mer än ett val, då gör jag backup på båda innan någon återställning görs.

Som jag förstått det gör jag backup på befintlig controller (CloudKey), importerar det i nya controllern i Docker. Sen går jag till CK och väljer forget på de två enheterna och gör adopt på dem på den nya controllern i Docker. Efter det ska allt fungera som vanligt igen. Åtminstone i teorin.

Kommer dock inte göra göra forget och adopt förrän jag är säker på att allt fungerar i Docker.

Nej, du gör ingen forget eller något. Ta ut backupen och stäng ner cloudkey och läs sedan in den i den nya och kör igång. Sedan startar du inte cloudkeyn något mer.

Permalänk

Vad bra det känns att alla versioner för linux/amd64 har sårbarheter. https://hub.docker.com/_/mongo/tags?page=1

Skrivet av jocke92:

Nej, du gör ingen forget eller något. Ta ut backupen och stäng ner cloudkey och läs sedan in den i den nya och kör igång. Sedan startar du inte cloudkeyn något mer.

Noterat. Första steget nu är att lösa databasproblemet.

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.

Permalänk
Medlem

Flyttar in i en nyproduktion snart och undrar om det finns någon risk med PoE i de kablar och uttag som de installerat? Är det något jag behöver kolla upp eller är det bara att köra på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ubq8reJBwn2B:

Flyttar in i en nyproduktion snart och undrar om det finns någon risk med PoE i de kablar och uttag som de installerat? Är det något jag behöver kolla upp eller är det bara att köra på?

Generellt inte skulle jag säga, så länge de har gjort en korrekt installation och inte supersnålat på kablarna. De risker som finns är om kabeldragningarna är väldigt långa eller om kablarna är av väldigt dålig kvalitet. Ingen av dem lär vara ett problem i realiteten då få om några dragningar är längre än 20m (beror såklart på hur stort huset är osv).

Permalänk

UniFi controller är igång på båda mina installationer. Ska satsa på Arch-datorn. Den har bättre hårdvara.

Finns det någon meningen med att flytta över allt Docker-relaterat till krypterad partion?

Jag har gjort backup på settings only i UniFi controllern. Vad är det som följer med på "no limit"? Den kontrollern är så klart på en datorn med annat IP än Cloud Keyn. Kan det bli problem?

För att repetera. Backup på UniFi Controller, logga in på Cloud key, stäng av den och koppla ur de. Läs in backup på kontrollern på Docker. Och så ska allt fungera?

Ubiquitis support har svarat att det inte ska bli något problem att hoppa från min version till senaste.

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrRunaway:

UniFi controller är igång på båda mina installationer. Ska satsa på Arch-datorn. Den har bättre hårdvara.

Finns det någon meningen med att flytta över allt Docker-relaterat till krypterad partion?

Jag har gjort backup på settings only i UniFi controllern. Vad är det som följer med på "no limit"? Den kontrollern är så klart på en datorn med annat IP än Cloud Keyn. Kan det bli problem?

För att repetera. Backup på UniFi Controller, logga in på Cloud key, stäng av den och koppla ur de. Läs in backup på kontrollern på Docker. Och så ska allt fungera?

Ubiquitis support har svarat att det inte ska bli något problem att hoppa från min version till senaste.

Vet inte vad som händer om du har två igång som har båda enheterna samtidigt. För dels har dina enheter ett lösenord som de använder för att ansluta mot kontrollern och sedan antar jag att kontrollern har någon form av unikt ID. För i samma subnät hittar de till kontrollern automatiskt. Annars förlitar den sig på inform-adressen.

Backupen med "settings only" är bara inställningarna. Väljer du "no limit" så tar den all historik och statistik också. Men det kanske är onödigt.

När du tagit backupen stänger du av cloudkey. Sedan surfar du in till din nya kontroller och väljer att installera den med backupen.

Permalänk
Skrivet av jocke92:

Vet inte vad som händer om du har två igång som har båda enheterna samtidigt. För dels har dina enheter ett lösenord som de använder för att ansluta mot kontrollern och sedan antar jag att kontrollern har någon form av unikt ID. För i samma subnät hittar de till kontrollern automatiskt. Annars förlitar den sig på inform-adressen.

Backupen med "settings only" är bara inställningarna. Väljer du "no limit" så tar den all historik och statistik också. Men det kanske är onödigt.

När du tagit backupen stänger du av cloudkey. Sedan surfar du in till din nya kontroller och väljer att installera den med backupen.

Tack. Jag är rätt spänd inför steget.

Spontant tänker jag att jag läser in rubbet. Blir det inte bra så kan jag alltid återställa och läsa in enbart inställningarna.

Migrationen genomför jag imorgon när jag är utvilad, pigg i huvudet och har tid att lösa problem som kan tänkas uppstå.

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.

Permalänk

Hej! Håller på att installera en Unifi Express. Lättare sagt än gjort. Följer instruktioner men appen hävdar att enheten saknar kontakt med internet. Vad kan vara fel? Har testat att återställa enheten ett antal gånger utan någon förändring. Stockholms stadsnät och inga andra enheter inkopplade.

Visa signatur

MSI B85M-P33 mATX, Intel Core i5 4440 3.1 GHz, 8GB CL9 1600MHz , ASUS GeForce GTX 760 DC2 OC 2048MB

Permalänk
Medlem
Skrivet av RandomUser:

Hej! Håller på att installera en Unifi Express. Lättare sagt än gjort. Följer instruktioner men appen hävdar att enheten saknar kontakt med internet. Vad kan vara fel? Har testat att återställa enheten ett antal gånger utan någon förändring. Stockholms stadsnät och inga andra enheter inkopplade.

Ett alternativ kan vara att du har bundit upp tillgängliga IP-adresser hos din internetleverantör och får vänta tills leasetiden löper ut.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Vet inte vad som händer om du har två igång som har båda enheterna samtidigt. För dels har dina enheter ett lösenord som de använder för att ansluta mot kontrollern och sedan antar jag att kontrollern har någon form av unikt ID. För i samma subnät hittar de till kontrollern automatiskt. Annars förlitar den sig på inform-adressen.

Backupen med "settings only" är bara inställningarna. Väljer du "no limit" så tar den all historik och statistik också. Men det kanske är onödigt.

När du tagit backupen stänger du av cloudkey. Sedan surfar du in till din nya kontroller och väljer att installera den med backupen.

Det är inga problem att ha både gamla och nya UniFi-kontrollern igång samtidigt, snarare tvärt emot. Det normala flödet vid migration mellan två UniFi-kontrollers går till som följande.

1. I nuvarande kontroller, ta en "settings only" backup.
2. Återställ ovan backup i den nya kontrollern
3. Åter i den gamla kontrollern, gå in på System/General och klicka på "Export site". Du kan ignorera export-filen då denna är avsedd för om man exempelvis flyttar en kunds site mellan olika multi-site kontrollers. Klicka på "Continue" två gånger. Du kommer nu till en skärm med alla dina enheter och en ruta där du fyller i IP-adress eller DNS-adress till den nya kontrollern. Markera alla enheter och skriv in IP eller DNS-adress till den nya kontrollern och avsluta genom att klicka på "Migrate Devices". Detta ändrar då set-inform på alla enheter till nya kontrollerns uppgifter per automatik.

4. När alla enheter har tänds upp i den nya kontrollern, så kan du ta bort den gamla då allt är klart.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se

Permalänk
Medlem

Har Unifi gjort någon ändring med inloggsnamnet?

Har en Cloudkey Gen 2 som strulade. Uppdaterade, men Network startade aldrig. Tog backup på allt. Blåste den och ville lägga upp gamla backupen. Hade tidigare ett inlogg med ubnt.hejhej

Dock fick jag inte lägga upp ett konto med punkt..enbart bindestreck när den var nollställd.

Fick bara upp "The owner of the backup file must be the same as the owner of this console".

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Skrivet av EyeNEye:

Har Unifi gjort någon ändring med inloggsnamnet?

Har en Cloudkey Gen 2 som strulade. Uppdaterade, men Network startade aldrig. Tog backup på allt. Blåste den och ville lägga upp gamla backupen. Hade tidigare ett inlogg med ubnt.hejhej

Dock fick jag inte lägga upp ett konto med punkt..enbart bindestreck när den var nollställd.

Fick bara upp "The owner of the backup file must be the same as the owner of this console".

Jag frågade supporten om det blir problem att hoppa från 7.2.97 till 8.0.28. De svarade nej och bifogade två länkar. Månne kan andra länken vara till någon nytta.

https://help.ui.com/hc/en-us/articles/4416276882327-UniFi-Set...
https://help.ui.com/hc/en-us/articles/360008976393-UniFi-Back...

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.

Permalänk
Skrivet av Pitr-:

Det är inga problem att ha både gamla och nya UniFi-kontrollern igång samtidigt, snarare tvärt emot. Det normala flödet vid migration mellan två UniFi-kontrollers går till som följande.

1. I nuvarande kontroller, ta en "settings only" backup.
2. Återställ ovan backup i den nya kontrollern
3. Åter i den gamla kontrollern, gå in på System/General och klicka på "Export site". Du kan ignorera export-filen då denna är avsedd för om man exempelvis flyttar en kunds site mellan olika multi-site kontrollers. Klicka på "Continue" två gånger. Du kommer nu till en skärm med alla dina enheter och en ruta där du fyller i IP-adress eller DNS-adress till den nya kontrollern. Markera alla enheter och skriv in IP eller DNS-adress till den nya kontrollern och avsluta genom att klicka på "Migrate Devices". Detta ändrar då set-inform på alla enheter till nya kontrollerns uppgifter per automatik.
https://picsur.rhz.se/i/590c6761-25d5-434a-a8b3-49f37cb45663.jpg?width=480
4. När alla enheter har tänds upp i den nya kontrollern, så kan du ta bort den gamla då allt är klart.

Tusen tack! Migrationen är genomförd. Även loggat in på Cloud Keyn och stängt av den. Inaktiverade PoE på porten den var inkopplad på innan jag kopplade ur den.

Kan äntligen lägga det här till handlingar. En stor lättnad.

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrRunaway:

Jag frågade supporten om det blir problem att hoppa från 7.2.97 till 8.0.28. De svarade nej och bifogade två länkar. Månne kan andra länken vara till någon nytta.

https://help.ui.com/hc/en-us/articles/4416276882327-UniFi-Set...
https://help.ui.com/hc/en-us/articles/360008976393-UniFi-Back...

Jättemärkligt. Fick bara ha ubnt-hejhej då Unifi inte tillät att man hade ubnt.hejhej

Köpte ny CKG2plus och ska prova igen ikväll för att se om det går att återställa... eller om man får sätta upp hela nätverket igen

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Skrivet av EyeNEye:

Jättemärkligt. Fick bara ha ubnt-hejhej då Unifi inte tillät att man hade ubnt.hejhej

Köpte ny CKG2plus och ska prova igen ikväll för att se om det går att återställa... eller om man får sätta upp hela nätverket igen

Följ instruktionen som jag fick: #20404762

Har du backup sparat sedan tidigare?

När jag la in den den så var controllern helt ny. Utan att skapa något inlogg, klickade jag längst ner på restore. Allt lästes in utan problem. Saknar historiken lite men ser att det finns fördelar med att starta om.

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrRunaway:

Följ instruktionen som jag fick: #20404762

Har du backup sparat sedan tidigare?

När jag la in den den så var controllern helt ny. Utan att skapa något inlogg, klickade jag längst ner på restore. Allt lästes in utan problem. Saknar historiken lite men ser att det finns fördelar med att starta om.

Gjorde som du sa ( tack ). Fick upp alternativet att restore:a. Allt gick bra tills "OS Settings updating" dök upp. Fastnade och bara stod där. Fick köra ny CKG2 och ominstallera från grunden, tyvärr.

Det var två switchar som inte förstod att dom skulle tagga vissa Vlan... och en CKG2 med korrupt backup som skapade kaoset. Blev ett härligt nattpass

När vi ändå är inne på ämnet. Rullar ett par AC Pro-enheter idag som inte ger riktigt full kräm. Ger "ok" hastighet. Är det bara att slänga in U7 Pro och hålla tummarna?

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

Rullar ett par AC Pro-enheter idag som inte ger riktigt full kräm. Ger "ok" hastighet. Är det bara att slänga in U7 Pro och hålla tummarna?

Kan du vara lite mer specifik? Vilka hastigheter får du? Hur har du testat och med vilka enheter?

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Lyckades beställa en Cloud Gateway Ultra..! Tack för länken till discord-servern!

Hojta till i DM i fall någon vill köpa min UniFi Express

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Kan du vara lite mer specifik? Vilka hastigheter får du? Hur har du testat och med vilka enheter?

Varierar mellan 50-150 Mbit/s ibland 200 via fast.com

Stod under en nyss och den gav 180 Mbit/s då. Den är då satt på full styrka, innan var det värre. Testat med mobilen och laptop.

Mäter jag via bredbandskollen så står det bara och tuggar i mobilen och resultatet blir:
0.0 i nedladdning och 100 uppladdning, med 30 ms.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem

Konfigurerade om nätet i fritidshuset här i veckan, gick långt ifrån så smidigt som jag hade tänkt mig men fick till allt som jag ville ha till slut.
Med UXG Lite, Switch Ultra, CKG2+, FlexHD (AP).

Trilskades med att få UXG:n att bli adopotad rätt till CKG2:n.
Jag ville dessutom sen även byta subnät på allt, vilket stökade till det ännu mer.
Om något varit adoptat på ett tidigare subnät, så måste man tydligen reset:a först och adopta igen på nya.
Dessutom vägrar den spara nya subnätskonfigurationen om man har någon enhet med fast IP konfigurerad.

Några tips:
-En gateway, oavsett vilken det är, bör vara ansluten till internet/WAN direkt och inte till någon annan router ens för konfiguration. Sannolikt för att annan router hindrar trafiken in och ut som den behöver ha.
-Konfigurationen bör ske från flera olika fronter: Mobilappen, unifi.ui.com och direkt till enheten lokalt.
-Konfiguration och uppdateringar kan ta lång tid att göra/hämta.
-Kan behöva reset:a enheterna och försöka igen, ibland flera gånger innan man får till det.
-Bör tänka till hur man ansluter, så att det inte är någon enhet mellan som hindrar, även så att man inte har fast IP i fel läge.
-Ska man driva något via PoE måste man se till att ha rätt sorts PoE i rätt läge.
-Om något verkar fungera skakigt kan man prova byta någon av kablarna/delarna, för felsökning oftast bra att ha flera olika delar att testa med.
-Bygg upp det gradvis och steg för steg, där kablad funktion först ska säkerställas innan trådlös.
-Trafik- och enhetsidentifiering verkar ha en viss betydelse för prestandan vid sidvisning och att hoppa i videoklipp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

Varierar mellan 50-150 Mbit/s ibland 200 via fast.com

Stod under en nyss och den gav 180 Mbit/s då. Den är då satt på full styrka, innan var det värre. Testat med mobilen och laptop.

Mäter jag via bredbandskollen så står det bara och tuggar i mobilen och resultatet blir:
0.0 i nedladdning och 100 uppladdning, med 30 ms.

Det låter väldigt långsamt. Du borde kunna få åtminstone det dubbla eller mer vid bra förhållanden. Vilken kanalbredd är de inställda på? Finns det många andra WiFi-nät på samma kanal?

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Det låter väldigt långsamt. Du borde kunna få åtminstone det dubbla eller mer vid bra förhållanden. Vilken kanalbredd är de inställda på? Finns det många andra WiFi-nät på samma kanal?

2.4-delen ligger på 20 MHz och 5-delen ligger på 40 MHz

Ja det finns ju ett par andra firmor i närheten. Säkert ett dussin med massa nätverk.

Kanske värt att kolla på U7 Pro? eller?

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem

En fråga till all er som jag undra över som använder deras produkter.
Sonen ska flytta hem ifrån och jag tänkte skaffa en Ubiquiti UX UniFi Express men det är bara en lanport på den kan man sätta en vanlig switch efter då han inte har behov av alla poe funktioner som är på deras switchar

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

En fråga till all er som jag undra över som använder deras produkter.
Sonen ska flytta hem ifrån och jag tänkte skaffa en Ubiquiti UX UniFi Express men det är bara en lanport på den kan man sätta en vanlig switch efter då han inte har behov av alla poe funktioner som är på deras switchar

Ja det går fint att placera en switch efter och det behöver inte vara Unifi även om det kan vara intressant att få rätt statistik etc

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

2.4-delen ligger på 20 MHz och 5-delen ligger på 40 MHz

Ja det finns ju ett par andra firmor i närheten. Säkert ett dussin med massa nätverk.

Kanske värt att kolla på U7 Pro? eller?

Låt 2.4 GHz ligga kvar på 20 MHz på en lämplig kanal. På 5 GHz bör du testa att öka till 80 MHz om du vill ha upp hastigheten, samt säkerställa att du väljer en kanal som är så oanvänd som möjligt.

Om du vill kan du testa någon av DFS-kanalerna och hoppas att de frekvenserna är fria från radar och liknande som tvingar din AP att byta kanal.

Skrivet av vinylens:

En fråga till all er som jag undra över som använder deras produkter.
Sonen ska flytta hem ifrån och jag tänkte skaffa en Ubiquiti UX UniFi Express men det är bara en lanport på den kan man sätta en vanlig switch efter då han inte har behov av alla poe funktioner som är på deras switchar

Ja, det går fint. Du tappar dock givetvis möjligheten att konfigurera switchen via samma gränssnitt. Vill man inte konfigurera något mer avancerat tillför ju inte deras switchar så mycket dock.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q