Biltema kräver kvitto vid köp av reservdelar, är det ok/lagligt?

Permalänk

Biltema kräver kvitto vid köp av reservdelar, är det ok/lagligt?

(backstory, bara en längre version av rubriken) Har precis köpt en biltema elcykel på blocket, allt var bra med den. inga tecken på att den var stulen osv men har dock vetskap om att då det är en billigare produkt så kan batteriet kanske skita sig så jag gick till biltema för att se om de hade reservbatteri till salu. de visar inte på hemsidan om de har det men deras interna system har tydligen det för 2.5k. efter den trevliga arbetaren i kundservice hade sagt vad det kostade sa han också att jag behövde kvitto då det är en dyrare cykel.. va?? jag vill ju bara ha batteriet, varför behöver jag kvitto? har aldrig varit med om att man behöver bevis på köp för att köpa reservdel. detta låter absolut som om att de vill att de elcyklar de säljer ska gå sönder så snabbt så möjligt och att man slänger, känns ju super fel.

Permalänk
Medlem

Skulle säga att det låter som att de vill att kvitto ska uppvisas eftersom många låter elcykel stå låst utan batteri i, så eventuellt stulen cykel ofta skulle behöva köpa till batteri.

Visa signatur

i7 12700, 3080 ti, 16gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Ja det är fullt lagligt. En butik får neka en kund så länge det inte görs på en grund som klassas som diskriminerande, det vill säga "kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder".

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk

Finns flera butiker som kräver kvitto när du endast vill köpa ett batteri. Inte konstigt med tanke på hur många elcyklar och även vanliga cyklar som stjäls.

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Medlem

Kontakta säljaren och säg att du behöver original-kvittot.

Permalänk
Medlem

Hoppas alla tillverkare och försäljare använder samma policy och att det blir allmänt känt så kanske stölderna på elcyklar går ner.

Permalänk
Medlem

Jag har jobbat på Biltema och precis som flera användare säger här så har man som rutin att be om kvitto vid köp av elcykelbatterier och laddare pga att det stjäls så mycket elcyklar. Och en privat butik kan välja själv om den vill sälja något till någon eller inte. Det är fullt lagligt.

Du kan dock köpa batterier här och sno hur många elcyklar du vill: https://batteridoktorn.se/

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

Går det inte att vifta med det befintliga batteriet för att styrka ickefuffens?

Permalänk
Medlem
Skrivet av katsuaki93:

Går det inte att vifta med det befintliga batteriet för att styrka ickefuffens?

För stjäl man någons cykel så är det god sed att lämna kvar batteriet?

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk

Jag tror inte att saken är så alldeles klar.
Huvudregeln är att en affär väljer sina kunder på samma sätt som kunden väljer sin affär. Min lokala Hemköp i storstaden kan rent lagligt välja att inte sälja mjölk till mig för att jag är under 15 år eller har gröna strumpor eller whatever. Bara det inte är diskriminering.

Men i en fjällby finns det kanske bara en mataffär inom 5 mil. Och en enda bensinstation. Eftersom kunden inte har något alternativ är det inte alls säkert att affären kan neka mig, men detta är såklart en fråga för blivande lagvrängare och inte för verkliga livet.

Men anta att Biltemas batteri är unikt. Du kan inte köpa ett motsvarande på Jula eller Mekonomen. Då utnyttjar dom sin monopolställning, ungefär som mjölkaffären i fjällen, och då tycker jag det är tveksamt. Biltema är visserligeninte skyldiga att alls ha reservdelar till sina cyklar, men har dom det är det väldigt tveksamt att neka dig. Du kan ju börja med att begära ett beslut från Biltemas ledning. Det faktum att du kan visa upp det använda batteriet borde styrka din sak.

Det jag skrivit här är bara principiellt. För hur säker är du på att cykeln inte är stulen? Har du namn på säljaren? Har du frågat efter kvitto? Har du kollat med polisen att cykeln inte är stulen (har du ramnumret kan du ringa och fråga)? För har du inte gjort dessa grundläggande kontroller tycker jag faktiskt att Biltema gör rätt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sarato:

För stjäl man någons cykel så är det god sed att lämna kvar batteriet?

Ofta tar man med sig batteriet när man parkerar, så att man kan ladda batteriet hemma. Det är inte som en elbil där man laddar där man parkerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

För stjäl man någons cykel så är det god sed att lämna kvar batteriet?

TS verkar ha både batteri och cykel men verkar vara ute efter ett extra batteri.

Permalänk
Medlem
Skrivet av derin5550:

(backstory, bara en längre version av rubriken) Har precis köpt en biltema elcykel på blocket, allt var bra med den. inga tecken på att den var stulen osv men har dock vetskap om att då det är en billigare produkt så kan batteriet kanske skita sig så jag gick till biltema för att se om de hade reservbatteri till salu. de visar inte på hemsidan om de har det men deras interna system har tydligen det för 2.5k. efter den trevliga arbetaren i kundservice hade sagt vad det kostade sa han också att jag behövde kvitto då det är en dyrare cykel.. va?? jag vill ju bara ha batteriet, varför behöver jag kvitto? har aldrig varit med om att man behöver bevis på köp för att köpa reservdel. detta låter absolut som om att de vill att de elcyklar de säljer ska gå sönder så snabbt så möjligt och att man slänger, känns ju super fel.

Biltemas batterier har planerat åldrande som gör att de slutar fungera alldeles för snabbt.
Det går att återställa och köra vidare.

https://www.youtube.com/watch?v=yxzDBi_-K98

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Biltemas batterier har planerat åldrande som gör att de slutar fungera alldeles för snabbt.
Det går att återställa och köra vidare.

https://www.youtube.com/watch?v=yxzDBi_-K98

Nej, de har de inte. Eller åtminstone finns det inga bevis för detta. Jag förslår att vi inte tar denna diskussionen här för jag har haft den många gånger tidigare. Läs gärna det jag har skrivit om det här: https://www.flashback.org/t3522656

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

Med tanke på att det är Biltema så borde batteriet gå att hitta på Alibaba, kanske även på AliExpress/eBay/Amazon.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Är inte emot att man behöver visa kvitto, dock måste informationen finnas om att kvitto behövs.
Har jag åkt hela vägen till Biltema och blir nekad (om jag köpt cykeln) så skulle jag bli förbannad. Dels måste jag hem och hitta kvittot (om jag har det kvar) sen måste jag åka en gång till, vilket både kostar pengar, tid och dåligt för miljön.
(Hade kanske kunnat tagit cykeln, om den inte var trasig)

Läser man på hemsidan:
"Vad behöver jag tänka på när jag köper en elcykel på Biltema?
När du köper din elcykel på Biltema är den färdigmonterad och klar när du hämtar upp den."
https://www.biltema.se/yosemite/cyklar/hall-dig-uppdaterad/at...
Där bör det stå att man behöver spara kvitto för att få köpa reservdelar.

Annan sida:
"Cykeltillbehör, reservdelar och service"
https://www.biltema.se/cykel-elcykel/
Står inget mer om reservdelar eller kvitto.

Jag skulle överväga anmäla till Konsumentverket.
Det kommer inte lösa problem just nu, men möjligen framöver.
Det visar även att man som kund är missnöjd.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av SUMITOMO:

Biltemas batterier har planerat åldrande som gör att de slutar fungera alldeles för snabbt.
Det går att återställa och köra vidare.

https://www.youtube.com/watch?v=yxzDBi_-K98

Skrivet av killawife:

Nej, de har de inte. Eller åtminstone finns det inga bevis för detta. Jag förslår att vi inte tar denna diskussionen här för jag har haft den många gånger tidigare. Läs gärna det jag har skrivit om det här: https://www.flashback.org/t3522656

Allt jag sett stärker att de har batterier med tekniskt åldrande, sedan om det är planerat, okunskap, utbrett eller enskilda serier kan jag inte sia om. Men det finns uppenbarligen ett gäng batterier med exakt samma felmod som inte är relaterat till cellerna utan BMS:en.

Att behöva även byta ut BMS:en ska inte behövas om man ersätter cellerna, däremot en ny kalibrering.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av derin5550:

(backstory, bara en längre version av rubriken) Har precis köpt en biltema elcykel på blocket, allt var bra med den. inga tecken på att den var stulen osv men har dock vetskap om att då det är en billigare produkt så kan batteriet kanske skita sig så jag gick till biltema för att se om de hade reservbatteri till salu. de visar inte på hemsidan om de har det men deras interna system har tydligen det för 2.5k. efter den trevliga arbetaren i kundservice hade sagt vad det kostade sa han också att jag behövde kvitto då det är en dyrare cykel.. va?? jag vill ju bara ha batteriet, varför behöver jag kvitto? har aldrig varit med om att man behöver bevis på köp för att köpa reservdel. detta låter absolut som om att de vill att de elcyklar de säljer ska gå sönder så snabbt så möjligt och att man slänger, känns ju super fel.

jag vill tillägga till alla som skrivit om hur säker jag är på att cykeln inte är stulen och jag vill säga 100%. hur ofta har man en stulen cykel med nyckel till batteriet?. kanske var en detalj jag skulle lagt till i backstoryn!

Permalänk
Skrivet av eketorpet:

Jag tror inte att saken är så alldeles klar.
Huvudregeln är att en affär väljer sina kunder på samma sätt som kunden väljer sin affär. Min lokala Hemköp i storstaden kan rent lagligt välja att inte sälja mjölk till mig för att jag är under 15 år eller har gröna strumpor eller whatever. Bara det inte är diskriminering.

Men i en fjällby finns det kanske bara en mataffär inom 5 mil. Och en enda bensinstation. Eftersom kunden inte har något alternativ är det inte alls säkert att affären kan neka mig, men detta är såklart en fråga för blivande lagvrängare och inte för verkliga livet.

Men anta att Biltemas batteri är unikt. Du kan inte köpa ett motsvarande på Jula eller Mekonomen. Då utnyttjar dom sin monopolställning, ungefär som mjölkaffären i fjällen, och då tycker jag det är tveksamt. Biltema är visserligeninte skyldiga att alls ha reservdelar till sina cyklar, men har dom det är det väldigt tveksamt att neka dig. Du kan ju börja med att begära ett beslut från Biltemas ledning. Det faktum att du kan visa upp det använda batteriet borde styrka din sak.

Det jag skrivit här är bara principiellt. För hur säker är du på att cykeln inte är stulen? Har du namn på säljaren? Har du frågat efter kvitto? Har du kollat med polisen att cykeln inte är stulen (har du ramnumret kan du ringa och fråga)? För har du inte gjort dessa grundläggande kontroller tycker jag faktiskt att Biltema gör rätt.

jag har namn på säljaren, kvitto fanns inte då den själv var köpt av en kompis, ja, den låter lite skumt men är det verkligen helt skumt? jag fick nycklar till batteri och även original laddare. tycker att bara de 2 grejerna påvisar att det är ett legitimt köp av en icke stulen cykel

Permalänk
Medlem

Just i det här fallet skulle ju TS kanske kunna få visa upp sin cykel - och att han faktiskt har ett batteri och vill köpa ett till. Borde kunna ses som en förmildrande omständighet så att säga. Men ser inget fel i Biltemas drag här direkt. Säkerligen informeras de som köper cyklen ny om kvitto-regeln.

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk

För att reda ut några eventuella missförstånd i tråden är det självklart så att Biltema, såväl som landets övriga butiker, har rätt att neka att sälja en viss vara till konsument. Avtalsfrihet är huvudregeln och den behöver alltså brytas för att det inte ska vara tillåtet. Ett sådant skäl kan vara om det bryter mot en diskrimineringsgrund men så är det ju av allt att döma inte i det här fallet.

Permalänk
Medlem

Gammal tråd, men att det finns nycklar är inte tillräckligt för att en cykel inte ska vara stulen. Låsen till batterifacket går att köpa på aliexpress för ett par tior. Lätta att byta ut. Vanligt att sätta på nytt fint billigt blocklås också. Ger ett seriöst intryck men skenet kan bedra.

Permalänk
Medlem

Även cykeltjyvar kan känna sig diskriminerade! Biltema lurar kunden med dåliga batterier. I sin tur lurar cykeltjyven Biltema och balans har återupprättats i universum.
Kvar står kunden med varken cykel och ett dåligt batteri!

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk

Fråga om att få köpa batteriet till ett hemmabygge istället dvs finns ingen cyckel till batteriet.

Visst de kan ju neka det men kravet på kvitto går ju bort för väldigt tvek att det finns kvitto på ett hemmabygge.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows