Permalänk
Medlem

Vilket överspänningsskydd/grenuttag?

Lång version.

Min ellära är bristfällig. Ber om förståelse och hjälp.
Har endast ett eluttag i rummet där huvudsakligen alla mina elektroniska prylar finns. Har ett överspänningsskydd som ger mig totalt 5 uttag i dagsläget.
Jag behöver fler uttag, minst 8 stycken som det ser ut just nu. Har därför kollat runt på nätet i jakt på en ny. Är inne på ett överspänningsskydd med minst 8 uttag. Vilka rekommenderar ni? Budget 0-1500 KR.

Har läst mig till att överspänningsskydd hjälper mot strömspikar som huvuduppgift. Hur vanligt det är har jag ingen vetskap om. Inbillar mig att det är bättre med ett överspänningsskydd än ett vanligt ickeskyddat grenuttag. Bor i ett hus byggt 1970 med jordade uttag om det spelar någon roll. Tänkte samtidigt fråga när belastningen på ett uttag blir "för mycket"? Ungefär när går proppen?

Produkter som ska dela på grenuttaget:
Datorn i signaturen.
24 tums skärm.
Externt ljudkort.
100 watts elgittarsförstärkare. (En topp + en 2x12 låda)
Ett par studiomonitorer med individuell peak på 20w förbrukning.

Xbox 360.
Smartphoneladdare.

Dold text

Kort version.
Mycket möjligt att de understrukna ovanstående produkterna kommer att vara igång samtidigt om möjligt.
Men för att ha dem i gång samtidigt så behöver jag ett nytt stort överspänningsskydd/grenuttag.
Så vilka rekommenderar ni?
Är det någon risk att proppen går tror ni?

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Medlem

Visst ett överspänningsskydd kan rädda dig från mindre pikar i nätet som t.ex. orsakats av indirekta åsknedslag (d.v.s. fall där själva nedslaget sker långt bort ifrån dig). Nåt från APC är ett ganska säkert kort, t.ex. denna. Alternativt kan du skaffa en UPS, som innehåller samma skyddsfunktioner utöver några minuter batteridrift vid strömavbrott. Fast då har du förstås en apparat extra på golvet och måste ha en vanlig grendosa i den istället, så endast överspänningsskydd kanske är smidigast i ditt tycke.

Säkringen ska nog hålla, du kommer knappast gå över 2300W förbrukning.

Permalänk
Medlem

Kan definitivt rekommendera APC. De har livstids garanti som gäller även mot åska.
Om du har mycket problem med åska så skaffa två. Då har du alltid tillgång till åskskydd även när du väntar på att få ett nytt.

Glöm inte att det måste sitta i ett jordat uttag annars är det meninglöst.

Har ett gammalt ISDN abonnemang som Telia envist vägrar att åskskydda.
Telia har under årens lopp fått byta burken c:a 20ggr, så jag har sparat mycket pengar på få nya skydd via garantin och att all min hårdvara hela tiden har klarat sig.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

Tack för svaren

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk

Kan någon förklara hur det fungerar med överspänningsskydd på grendosor? Dom jag äger har en liten diod som lyser.. men skyddet skulle vara "förbrukat" så slutar dioden att lysa?

Kan ens ett överspänningsskydd på en grendosa bli "förbrukat"?

Visa signatur

MSI 4070 Ti Ventus 3 OC | i7 13700F | 64GB DDR5 5600Mhz XMP profile 1 | 1440p Samsung G5 Odyssey |
OBS! -Stavar ofta fel men med glimten i ögat-

Permalänk
Medlem
Skrivet av DenSomKnackarPå:

Kan någon förklara hur det fungerar med överspänningsskydd på grendosor? Dom jag äger har en liten diod som lyser.. men skyddet skulle vara "förbrukat" så slutar dioden att lysa?

Kan ens ett överspänningsskydd på en grendosa bli "förbrukat"?

Se: #20407464

Permalänk
Medlem
Skrivet av DenSomKnackarPå:

Kan någon förklara hur det fungerar med överspänningsskydd på grendosor? Dom jag äger har en liten diod som lyser.. men skyddet skulle vara "förbrukat" så slutar dioden att lysa?

Kan ens ett överspänningsskydd på en grendosa bli "förbrukat"?

dioden har inget med överspänningskyddet att göra, det är bara en indikatorlampa.. Och den brukar dessutom bli svagare o svagare med tiden, till slut lyser den knappt.