Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

En fråga till all er som jag undra över som använder deras produkter.
Sonen ska flytta hem ifrån och jag tänkte skaffa en Ubiquiti UX UniFi Express men det är bara en lanport på den kan man sätta en vanlig switch efter då han inte har behov av alla poe funktioner som är på deras switchar

Går att sätta en vanlig switch ja, oavsett märke. Som @joeldeluxe redan nämnde.

Däremot kan man ju fundera om Express räcker.
Insett att den är hyfsat klen och även läst om att folk upplevt den så.
Största fördelarna med den är att den har allt i ett och går att fjärrmanagera. För ett mindre nätverk funkar den säkert någorlunda och är rätt stabil, samt prisvärd.
Men både prestanda- och funktionsmässigt kommer man klart längre med en Cloud Gateway Ultra i kombination med lämplig AP.

Ubiquiti är över lag för de som vill gå något steg längre med sitt nätverk än vad vanliga hemmaroutrar och dumswitchar möjliggör.
Har man ett nätverk som fungerar hyfsat bra och inte direkt ser några behov av fjärrmanagering m m, så finns det väl inte heller så stor orsak att byta. Men om man vill utöka och/el funderar på att uppgradera från något äldre så kan det ju vara något att överväga, sen finns det väl andra alternativ också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av guvvan:

Lyckades beställa en idag tack vare dig 💪

Visa signatur

Dator: Ryzen 3900x - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Synology DS415+ 3st WD red 6Tb 1st Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 500Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, MG EV ZS 2021
Solceller: 12,1kwh Batteri på gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av D.:

Går att sätta en vanlig switch ja, oavsett märke. Som @joeldeluxe redan nämnde.

Däremot kan man ju fundera om Express räcker.
Insett att den är hyfsat klen och även läst om att folk upplevt den så.
Största fördelarna med den är att den har allt i ett och går att fjärrmanagera. För ett mindre nätverk funkar den säkert någorlunda och är rätt stabil, samt prisvärd.
Men både prestanda- och funktionsmässigt kommer man klart längre med en Cloud Gateway Ultra i kombination med lämplig AP.

Ubiquiti är över lag för de som vill gå något steg längre med sitt nätverk än vad vanliga hemmaroutrar och dumswitchar möjliggör.
Har man ett nätverk som fungerar hyfsat bra och inte direkt ser några behov av fjärrmanagering m m, så finns det väl inte heller så stor orsak att byta. Men om man vill utöka och/el funderar på att uppgradera från något äldre så kan det ju vara något att överväga, sen finns det väl andra alternativ också.

En person som bor där med 1 dator, 1 Xbox troligen 2 tv han pratar om att skaffa en tv till sedan telefon och antagligen några telefoner till när någon/några är på besök så inte massor med enheter. Står att den ska klara 60+ enheter vilket han inte kommer ha uppkopplat.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

En person som bor där med 1 dator, 1 Xbox troligen 2 tv han pratar om att skaffa en tv till sedan telefon och antagligen några telefoner till när någon/några är på besök så inte massor med enheter. Står att den ska klara 60+ enheter vilket han inte kommer ha uppkopplat.

Räcker nog med det ja. För mindre nät passar den rätt bra.

Är väl mest om man ska köra VPN el mycket samtidigt som det kan vara.
Men de är något klent specade. Jämför man t ex med många moderna routrar från andra så är dessa något rappare.

Så bara för att de är från Ubiquiti betyder det inte att det är någon slags superroutrar.
Främsta fördelarna är bl a stabilitet och att de är hyfsat smidiga att hantera, både lokalt och inte minst fjärrledes.

Permalänk
Medlem

Det fick bli
1 Ubiquiti UX UniFi Express
1 Ubiquiti UniFi Switch USW Flex Mini PoE+
Tyckte inte att deras lilla switch var mycket dyrare än en vanlig så fick bli en sådan med samtidigt.
Men blir ingen inkoppling först efter Påsk då han får tillgång till lägenheten 2 April.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk

https://community.ui.com/releases/UniFi-Network-Application-8...

Additional information

Create a backup before upgrading your UniFi Network Application in the event any issues are encountered.
See the UniFi Network Server Help Center article for more information on self-hosting a server.
UniFi Network Application 7.5 and newer requires MongoDB 3.6 and Java 17.
Version 7.5 till 8.0 supports up to MongoDB 4.4.
Version 8.1 and newer supports up to MongoDB 7.0.
UniFi Network Application updates may cause your adopted devices to be re-provisioned.

Då blir det att uppgradera MongoDB då. Hur gör man det på smidigast sätt i Docker? Ladda ner container för 7.0 istället för 4.4, ändra i Docker-compose till 7.0? Exportera datan? Är bara två-tre dagar som jag kört den nya lösningen.

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrRunaway:

https://community.ui.com/releases/UniFi-Network-Application-8...

Additional information

Create a backup before upgrading your UniFi Network Application in the event any issues are encountered.
See the UniFi Network Server Help Center article for more information on self-hosting a server.
UniFi Network Application 7.5 and newer requires MongoDB 3.6 and Java 17.
Version 7.5 till 8.0 supports up to MongoDB 4.4.
Version 8.1 and newer supports up to MongoDB 7.0.
UniFi Network Application updates may cause your adopted devices to be re-provisioned.

Då blir det att uppgradera MongoDB då. Hur gör man det på smidigast sätt i Docker? Ladda ner container för 7.0 istället för 4.4, ändra i Docker-compose till 7.0? Exportera datan? Är bara två-tre dagar som jag kört den nya lösningen.

Du måste uppgradera i stegen Mongo 4.4->5.0->6.0->7.0 om databasen ska uppgraderas korrekt. Alternativt så tar du bara en fullständig settings-backup och installerar upp allt på nytt med Mongo 7.0. Jag håller precis på och testar att göra stegvis uppgradering med docker, kan återkoppla hur det gick.

Uppdatering:
Det gick bra att uppgradera från 4.4 upp till 6.0, men sen körde jag fast då "mongo" binären inte existerar i mongo 6.0 docker-avbildningen, och jag orkade inte exponera mongo-porten och sätta kompatibilitetsflaggan via docker hostens mongo binär. Så jag sappade ut allt, startade upp på nytt med mongo 7.0 och återställde senaste backup:en. Det är nog enklaste vägen att gå och med minst risk för konstigheter i databasen. Fick UniFi 8.1.113 vilket kom med en trevlighet, vilket visade sig vara att vi nu äntligen kan få en horisontell vy i topologi-vyn, som jag har eftersökt hur länge som helst då vertikal vy är fullständigt ologisk om man inte har max 10 klienter i nätverket.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se

Permalänk

Har någon en uppfattning om hur lång tid linuxserver.io tar på sig innan de uppdaterar sin container efter att Ubiquiti släpper ny version?

Skrivet av Pitr-:

Du måste uppgradera i stegen Mongo 4.4->5.0->6.0->7.0 om databasen ska uppgraderas korrekt. Alternativt så tar du bara en fullständig settings-backup och installerar upp allt på nytt med Mongo 7.0. Jag håller precis på och testar att göra stegvis uppgradering med docker, kan återkoppla hur det gick.

Uppdatering:
Det gick bra att uppgradera från 4.4 upp till 6.0, men sen körde jag fast då "mongo" binären inte existerar i mongo 6.0 docker-avbildningen, och jag orkade inte exponera mongo-porten och sätta kompatibilitetsflaggan via docker hostens mongo binär. Så jag sappade ut allt, startade upp på nytt med mongo 7.0 och återställde senaste backup:en. Det är nog enklaste vägen att gå och med minst risk för konstigheter i databasen. Fick UniFi 8.1.113 vilket kom med en trevlighet, vilket visade sig vara att vi nu äntligen kan få en horisontell vy i topologi-vyn, som jag har eftersökt hur länge som helst då vertikal vy är fullständigt ologisk om man inte har max 10 klienter i nätverket.
https://picsur.rhz.se/i/e0c84d08-101b-4f1d-be84-4c1d01d32308.jpg?width=1280

Varför Ubiquiti valt MongoDB blir bra mer och mer obegripligt. Det känns som det finns mycket bättre alternativ. Idealiskt vore någon som fungerar med latest-tag.

Tack för ditt svar. Jag vet hur jag ska göra. Väntar bara på att Linuxserver ska uppdatera containern.

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrRunaway:

Har någon en uppfattning om hur lång tid linuxserver.io tar på sig innan de uppdaterar sin container efter att Ubiquiti släpper ny version?

Varför Ubiquiti valt MongoDB blir bra mer och mer obegripligt. Det känns som det finns mycket bättre alternativ. Idealiskt vore någon som fungerar med latest-tag.

Tack för ditt svar. Jag vet hur jag ska göra. Väntar bara på att Linuxserver ska uppdatera containern.

Det är därför jag alltid har kört med Goofball222:s avbildningar, just för att det finns Alpine-variant och att han är grymt snabb på att uppdatera både beta och skarpa builds.

Sen så lär det ju krävas en del omskrivning av kontrollern om de ska växla över till PostgreSQL eller MariaDB, och fokus verkar ligga mer på att göra om hela UI:t och vi är fortfarande lite i limbo mellan det gamla och det nya UI:t, men säg om sisådär 5 år kanske.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrRunaway:

Varför Ubiquiti valt MongoDB blir bra mer och mer obegripligt. Det känns som det finns mycket bättre alternativ. Idealiskt vore någon som fungerar med latest-tag.

Förmodligen för att de vill kunna lagra saker i databasen som inte passar så bra i traditionella SQL-databaser, alternativt inte vill begränsas i det hänseendet i framtiden. Varför skulle det vara obegripligt?

EDIT: Ser att det inte var du som nämnde SQL-databaser.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk

Vi håller på att flytta kontoret och har satt in en 5g router men signalen täcker inte hela lokalen. Så jag försökte koppla in en AP i mesh men lyckas inte få rätt på det. Alla guider jag hittar för detta är med ett äldre gränssnitt på unifi network och jag hittar inte hur jag ska gå till väga med det nya.
Är där någon som sitter på denna informationen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av svantessonn:

Vi håller på att flytta kontoret och har satt in en 5g router men signalen täcker inte hela lokalen. Så jag försökte koppla in en AP i mesh men lyckas inte få rätt på det. Alla guider jag hittar för detta är med ett äldre gränssnitt på unifi network och jag hittar inte hur jag ska gå till väga med det nya.
Är där någon som sitter på denna informationen?

Tänk på att UniFi mesh endast fungerar mellan UniFi-enheter, så du kan inte "mesh":a en UniFi accesspunkt med wifi:t i din 5G-router. För att det ska fungera behöver du stänga av wifi i 5G-routern och i stället ansluta en UniFi accesspunkt till routern och konfigurera denna. Därefter strömsätter du den sekundära UniFi accesspunkten som ska köra trådlös mesh-anslutning och adopterar denna när den pratar ihop sig med den primära UniFi accesspunkten.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se

Permalänk
Medlem

Nån som vet hur jag kan lista alla fixed hostnames jag konfat i en UDM controller? Vill exportera till min statiska hosts-fil.

nvm, hitta. (ex."/run/dns.conf.d/dnsmasq-eth8.conf")

Visa signatur

En server här, några servrar där.

Permalänk
Skrivet av Pitr-:

Tänk på att UniFi mesh endast fungerar mellan UniFi-enheter, så du kan inte "mesh":a en UniFi accesspunkt med wifi:t i din 5G-router. För att det ska fungera behöver du stänga av wifi i 5G-routern och i stället ansluta en UniFi accesspunkt till routern och konfigurera denna. Därefter strömsätter du den sekundära UniFi accesspunkten som ska köra trådlös mesh-anslutning och adopterar denna när den pratar ihop sig med den primära UniFi accesspunkten.

Där var felet, en till puck och nu fungerar det. Tack!

Permalänk
Medlem

Kontaktade supporten för Ubiquiti EU angående en UDR som strular. Den hängde sig så var tvungen att dra ut kabeln för att få igång den igen. Hände först en gång efter några månader som jag haft den, men börjar bli mer vanligt förekommande. Gick till en gång i månaden, till nu har det hänt 3 gånger, och 2 av dem med kort tid emellan. Fick direkt svar från support när jag skickade in en ticket att jag skulle skicka in den för RMA så nu har jag fått det godkänt att jag ska skicka in den till nederländerna.

Någon som har erfarenhet av deras RMA process och hur skickade ni paketet (Postnord, DHL, etc.?)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SkyThread:

Kontaktade supporten för Ubiquiti EU angående en UDR som strular. Den hängde sig så var tvungen att dra ut kabeln för att få igång den igen. Hände först en gång efter några månader som jag haft den, men börjar bli mer vanligt förekommande. Gick till en gång i månaden, till nu har det hänt 3 gånger, och 2 av dem med kort tid emellan. Fick direkt svar från support när jag skickade in en ticket att jag skulle skicka in den för RMA så nu har jag fått det godkänt att jag ska skicka in den till nederländerna.

Någon som har erfarenhet av deras RMA process och hur skickade ni paketet (Postnord, DHL, etc.?)?

Du bör följa det Ubiquti vill att du väljer.
Och gör det i minsta detalj så de inte säger du har aldrig sänt den.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av SkyThread:

Kontaktade supporten för Ubiquiti EU angående en UDR som strular. Den hängde sig så var tvungen att dra ut kabeln för att få igång den igen. Hände först en gång efter några månader som jag haft den, men börjar bli mer vanligt förekommande. Gick till en gång i månaden, till nu har det hänt 3 gånger, och 2 av dem med kort tid emellan. Fick direkt svar från support när jag skickade in en ticket att jag skulle skicka in den för RMA så nu har jag fått det godkänt att jag ska skicka in den till nederländerna.

Någon som har erfarenhet av deras RMA process och hur skickade ni paketet (Postnord, DHL, etc.?)?

Min beter sig likadant. Känt fel med UDR. Jag vill dock inte skicka iväg den och vara utan, men kommer att köpa en Cloud Gateway Ultra istället och sälja UDR:en.

Visa signatur

Smarthemsystem: Home Assistant OS (Supervised) | Körs på: Intel NUC med Proxmox VE
Zigbee: Sonoff ZBDongle-P + Zigbee2MQTT
Fast belysning: Plejd & Shelly
Övrig belysning: Philips Hue, IKEA Trådfri
Nätverk: UniFi (UDR + 2st AC-LR)

Permalänk
Medlem

Cloud Gateway Ultra finns i lager nu om det är nån som är på jakt efter en.

https://eu.store.ui.com/eu/en/products/ucg-ultra

Edit: 10 minuter senare var 300 enheter sålda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linus:

Cloud Gateway Ultra finns i lager nu om det är nån som är på jakt efter en.

https://eu.store.ui.com/eu/en/products/ucg-ultra

Edit: 10 minuter senare var 300 enheter sålda.

Förbannat irriterande att man måste vara framför datorn hela dagarna. De sålde 35st till en timma senare och de gick lika snabbt.

Vet nån hur det funkar med deras nya grejer, hur länge brukar det ta innan det lugnar ner sig och man kan köpa dem på normalt sätt? inet påstår att den kommer att finnas i lager hos dem den 30/4. Kan man lita på det tro?
Fick mail från prisjakt prisbevakning förra veckan om att de skulle få in den igår så jag beställde direkt, men fick naturligtvis mail dagen de skulle fått in dem för leverand om att de inte fått någon leverans och visste inte när de kommer. Hur kan det gå till så? Om man säger att man har ett leveransdatum så föreställer jag mig att man beställt från ubiquiti och fått klartecken om att de existerar och således kan utlova ett leveransdatum..

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakinger:

Förbannat irriterande att man måste vara framför datorn hela dagarna. De sålde 35st till en timma senare och de gick lika snabbt.

Vet nån hur det funkar med deras nya grejer, hur länge brukar det ta innan det lugnar ner sig och man kan köpa dem på normalt sätt? inet påstår att den kommer att finnas i lager hos dem den 30/4. Kan man lita på det tro?
Fick mail från prisjakt prisbevakning förra veckan om att de skulle få in den igår så jag beställde direkt, men fick naturligtvis mail dagen de skulle fått in dem för leverand om att de inte fått någon leverans och visste inte när de kommer. Hur kan det gå till så? Om man säger att man har ett leveransdatum så föreställer jag mig att man beställt från ubiquiti och fått klartecken om att de existerar och således kan utlova ett leveransdatum..

Nu kom de upp 300 till, jag köpte tidigare idag. Kör notis från discord kanalen det tipsat om i tråden, i luren så ser man när de blir påfyllning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakinger:

Förbannat irriterande att man måste vara framför datorn hela dagarna. De sålde 35st till en timma senare och de gick lika snabbt.

Vet nån hur det funkar med deras nya grejer, hur länge brukar det ta innan det lugnar ner sig och man kan köpa dem på normalt sätt? inet påstår att den kommer att finnas i lager hos dem den 30/4. Kan man lita på det tro?
Fick mail från prisjakt prisbevakning förra veckan om att de skulle få in den igår så jag beställde direkt, men fick naturligtvis mail dagen de skulle fått in dem för leverand om att de inte fått någon leverans och visste inte när de kommer. Hur kan det gå till så? Om man säger att man har ett leveransdatum så föreställer jag mig att man beställt från ubiquiti och fått klartecken om att de existerar och således kan utlova ett leveransdatum..

Ubiquiti har historiskt varit urusla på att leverera till ÅF så hoppas inte för mycket på det datumet. Den finns just nu i lager hos Unifi själva, kl 12:24.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakinger:

Vet nån hur det funkar med deras nya grejer, hur länge brukar det ta innan det lugnar ner sig och man kan köpa dem på normalt sätt?

Det brukar kunna fylla på sina lager, men denna lilla rackare verkar det finnas ett enormt sug efter.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Undrar varför de inte slänger ut alla på en gång istället för att hålla på och dutta under samma dag.
Först 296 kl 10:17
Sen 35 kl 10:35
Sen blaffar de till med 355st kl 12:07
och sen ett par gånger med 1st
Kan iofs tänka mig att de gånger det bara är några eller enstaka att det handlar om ångrade köp som de lägger ut igen.

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk

Uppdaterad för 19 timmar sen. Det blir inte ikväll i alla fall. I helgen kanske.

https://hub.docker.com/r/linuxserver/unifi-network-applicatio... Nu med stöd för MongoDB 7.0 (når EOL 2026-08).

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakinger:

Undrar varför de inte slänger ut alla på en gång istället för att hålla på och dutta under samma dag.
Först 296 kl 10:17
Sen 35 kl 10:35
Sen blaffar de till med 355st kl 12:07
och sen ett par gånger med 1st
Kan iofs tänka mig att de gånger det bara är några eller enstaka att det handlar om ångrade köp som de lägger ut igen.

<Uppladdad bildlänk>

Hur kommer man åt den discord?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAN1N:

Hur kommer man åt den discord?

Länk några inlägg bak i tråden, men här kommer den igen.

https://discord.gg/kWPSBQAdne

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakinger:

Undrar varför de inte slänger ut alla på en gång istället för att hålla på och dutta under samma dag.
Först 296 kl 10:17
Sen 35 kl 10:35
Sen blaffar de till med 355st kl 12:07
och sen ett par gånger med 1st
Kan iofs tänka mig att de gånger det bara är några eller enstaka att det handlar om ångrade köp som de lägger ut igen.

<Uppladdad bildlänk>

Gissar det är produkter som ligger i korgen som folk inte checkar ut.

Permalänk
Medlem

Jag hoppas verkligen svarta kameror släpps snart. Mejlade dem men de gav inget datum på när de släpps. G5 Turret Ultra i svart vore kanon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Flash:

Jag hoppas verkligen svarta kameror släpps snart. Mejlade dem men de gav inget datum på när de släpps. G5 Turret Ultra i svart vore kanon

Den kommer. Jag får hem två stycken vita turrets idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av p.lindblom:

Den kommer. Jag får hem två stycken vita turrets idag.

<Uppladdad bildlänk>

Jo precis, såg den i videon också. Risken är bara att det dröjer lång tid.

Dela gärna med dig om vad du tycker om den :). Vilka kameror har du idag?