Permalänk
Medlem

Rimligt prissatta USB-C för 4k60

Finns det några billiga 4k/60 kompatibla usb-c kablar? Skulle behöva en längre kabel till skärmen (2m) och vanliga ladd-kablar går att hitta för 150:-, men för 40gbps ligger runt 1k!

Kan man använda andra kablar istället? Är inte speciellt sugen att betala 1000:- för en kabel.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Ja, Nördic har t.ex. denna kabel för 130 kr som ska klara 4K@60Hz (givet att din dator har stöd för DP Alt Mode förstås).

Permalänk
Medlem
Skrivet av aaaaaaaaaa:

Finns det några billiga 4k/60 kompatibla usb-c kablar? Skulle behöva en längre kabel till skärmen (2m) och vanliga ladd-kablar går att hitta för 150:-, men för 40gbps ligger runt 1k!

Kan man använda andra kablar istället? Är inte speciellt sugen att betala 1000:- för en kabel.

https://www.amazon.se/gp/product/B09GXRWQYQ/ref=ppx_yo_dt_b_a...

rekommenderar denna starkt och klarar 100 watt 150 kr bara. Super kvalitet

Visa signatur

I9 14900KF
MSI MEG Z790 ACE MAX
Asus Rog Strix 4080 Super OC,GSKILL DDR5 6000 MHZ 64 GB,EK 360 AIO,Lian Li Sl inf 120 7x,WD SN850x 4x 1tb,Lian Li Dynamic Evo
Acer Predator 34GS Ultrawide

Permalänk
Medlem

Många bra förslag. Googlade på 4k60 och de verkar kräva minst 12gbps, men samtidigt finns det 5gbps kablar som supportar 4k60. Missar jag något här?

Permalänk
Medlem
Skrivet av aaaaaaaaaa:

Många bra förslag. Googlade på 4k60 och de verkar kräva minst 12gbps, men samtidigt finns det 5gbps kablar som supportar 4k60. Missar jag något här?

Det kan vara så att vissa kablar är gjorda bättre och därför även klarar kraven för högre bandbredd. Eller så används komprimering. Men det är irrelevant eftersom du ändå inte kommer köpa någon så föråldrad kabel.

Köp billigt från Nördic, t.ex. den 20Gbit-kabel för 130kr som har länkats.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av aaaaaaaaaa:

Många bra förslag. Googlade på 4k60 och de verkar kräva minst 12gbps, men samtidigt finns det 5gbps kablar som supportar 4k60. Missar jag något här?

5 Gbps o.s.v. är USB-bandbredden, men för bild används DP Alt Mode och kabeln fungerar då som en DisplayPort-kabel (med USB 2.0, eftersom DP inte använder USB 2.0-ledarna i kabeln). Kabeln jag länkade har t.ex. stöd för DP 1.2, vilket är tillräckligt för 4K@60Hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aaaaaaaaaa:

Många bra förslag. Googlade på 4k60 och de verkar kräva minst 12gbps, men samtidigt finns det 5gbps kablar som supportar 4k60. Missar jag något här?

4K60, eller ja rättaresagt 2160p60, kräver i "standard"-utförande ~18Gpbs. Alltså 8bit okomprimmerat med full färginformation. Kablar som ska klara DP 1.2 standarden och uppåt bör klara den bandbredden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

4K60, eller ja rättaresagt 2160p60, kräver i "standard" utförande 18Gpbs. Alltså okomprimmerat med full färginformation.

Nej, 4K@60Hz kräver ca 12,5 Gb/s. Du blandar nog ihop det med HDMI 2.0 som ligger på 18 Gb/s (14,4 Gb/s utan overhead). Se t.ex. Wikipedia.

Permalänk
Bildexpert 📺

4K/60 med Displayport kräver HBR2-nivå vilket är 17,28 Gbps utan overhead räknat: https://en.wikipedia.org/wiki/DisplayPort#Resolution_and_refr...

Wikipedia-siffrorna om 12,54 Gbps tar rimligen upp enbart själva själva videoströmmen enligt teoretisk CVT-R2 timings och utan alla annan overhead vilket blir väldigt teoretiskt. Overhead är typiskt 8b/10b-kodning, alltså flödeskodning som behövs för att säkra bitströmmen. UHBR-nivåerna för DP använder den betydligt effektivare 128b/132b-kodningen men så länge vi är nere på 4K/60-nivå är det 8b/10b.

Overhead är också den datastruktur som paketerar all data som ska sändas över, vilket även omfattar sådant som ljud och kontrolldata. För Displayport ska även eventuell USB-data bakas in i den strukturen. Har inga siffror på exakt hur stort detta overhead är men det är stort nog för att påverka marginalerna om exakt vilket frekvens man får ut. Vilket då i praktiken är lägre än vad Wikipedia-siffror kan uppge.

Wikipedia kan vara en liten fälla på det sättet. Särskilt när man vill ha praktiska svar vad som gäller när man kopplar ihop pryl X med pryl Y.

För HDMI finns en mer rimlig beräknare här: https://www.murideo.com/hdmi-21-bandwidth-calculator.html men den är då begränsad till av HDMI definierade videoupplösningar och typiska videofrekvenser och inte bildskärmsupplösningar och spelskärmsfrekvenser.

Så som överföringen fungerar är det som länkar med diskreta nivåer. Så även om den teoretiska CVT-R2-nivån säger en lägre siffra krävs det typiskt full bandbredd. Det vill säga att även om 4K/60/8-bit i sig självt inte kräver hela HBR2-bandbredden så används fortfarande hela HBR2-bandbredden om 17,28 Gbps (21,6 Gbps med 8b/10b-kodning) i överföringen. Därav att den teoretiska CVT-R2-nivån från wikipedia egentligen mest blir just bara teori. Praktiken är något annat.

Med AMD-kort kan man se detta i drivrutinen då den rapporterar länkhastighet och det finns 4 länkar med Displayport och då rapporterar den typiskt 5,4 Gbps som länkhastighet oavsett om man kör 4K/50 eller 4K/60. Har dock själv inget AMD-kort så jag kan inte dubbelkolla i dagsläget.

TL;DR: Oavsett är 18 Gbps som total bandbredd för 4K/60/8-bit/RGB/4:4:4 en god tumregel. Nu kommer man sällan kunna läsa sig till exakt vad som fungerar i praktiken på dessa kablar. Baserat på tidigare forumtrådar kan en random USB-C-till-DP-kabel sluta med att det inte blir mer än max 4K/30 oavsett. Man behöver köpa kabel från någon pålitlig försäljare.

Permalänk
Medlem

Rekommenderar Nördic starkt, köper alla mina kablar från dem. Supernöjd.