Permalänk
Medlem

Personligen tycker jag att SweC har fyllts upp med massa nya konton som skapas för att fråga samma fråga varje dag in och ut, "Köpråd för X kronor". Så fort de fått sitt svar blir kontot inaktivt.

Tror dock att många av oss som har och haft teknik som hobby genom åren inte längre har samma tid att nörda ner oss i det tekniska lika mycket. För en person som jobbar med teknik stöter liksom på det i vardagen, men för oss hobbyister finns det många grejer som kommer före innan man har tid att tweaka en överklockning för att inte BSOD:a 23 timmar in. En stor, eller kanske t.om den största är familj.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av hockexx:

Sen har de för mycket tomrum på sidorna av sidan. Känns lite B att allt ska vara smalare än min gamla 17" skärm jag körde för 20+ år sedan. Men folk verkar inte kunna läsa rakt om det blir "för långt".

Jag håller ABSOLUT INTE med. Kör webläsaren på ena halvan av en 27"-skärm vilket är perfekt. Websidor designade för att enbart fungera med mer än 1280 pixlar på bredden är skräp.

Visa signatur

h170i-plus i5 6600 2x8gb ddr3l 850 pro 256gb
Don't argue with an idiot. He will drag you down to his level, and beat you with experience.

Permalänk
Medlem

Det är inte alls konstigt:
1. Forum generellt är en utdöende nisch på internet, samma sak med t.ex stora gamingsajten Fragbite (Givetvis 100-tals forum att lista upp)
2. Den gamla generationen som hade stort intresse för teknik/moddning och andra nischade grejer samlades på Swec pga det. Du kunde inte köpa färdigbyggda datorer. Den nya generationen har inte samma intresse då de unga idag får färdigbyggda datorer ("Märkesdatorer") dvs ingen anledning att lära sig modda utan fokus går direkt till att förbättra sig i deras favoritspel.
3. Oftast brukar det vara ett fåtal människor som kontribuerar en hel del med sin expertis, dvs det har funnits ett fåtal starka Sweclockers skapare som delat med sig av sin kunskap, sedan har majoriteten varit där och tagit till sig deras content. Dessa har nu förmodligen minskat sitt engangemang och därmed förändras det Sweclockers du tycker om.

Och kanske viktigast av allt:
Det finns ingen anledning att dela med sig av content i ett forum där intäkterna går till ägaren av sajten (Dvs du jobbar gratis) istället skapar du idag en Youtube-kanal/Tiktok-kanal där du delar med dig av din expertis inom t.ex moddning / bygge av datorer och kan därmed tjäna pengar via sponsorpengar / annonseringsmodeller.

Inget ekonomiskt incitament för kreativa personer att vara aktiva på ett forum då de kan skapa sina egna kanaler idag.

Internet förändras

Permalänk
Medlem

Folk som hänger här är mest passiva medie- och prylkonsumenter, vilket passar bra eftersom det är vad sidan ägnar sig åt att sälja, i form av reklam, sponsrade undersökningar och "testpiloter" där produkter får uppmärksamhet utan att behöva utsättas för någon jämförelser med konkurrenter. Det kryddas med lite snuttifierade nyheter där man lånat innehållet från engelskspråkiga tekniksajter, och så finns det ett forum där det ibland dyker upp intressanta inlägg som man kan lära sig något av.

Lättsmält underhållning, inget att skämmas för att man tar del av det.

Men så mycket "community" eller teknikintresse ser jag inte och har inte sett förut heller. Det är mest något sajtpersonalen får i uppdrag att inbilla folk för att få dem att känna att de är en del av något och bygga dem en identitet. Att folk ibland träffas och dricker öl är självklart både trevligt och genuint, men inte speciellt tekniskt eller kreativt.

Om "community" och teknikintresse hade funnits på riktigt så tänker jag att det hade uppstått gemensamma kreativa projekt, i stil med:

  • Bygge av vår egna autonoma drönarflashmobb

  • Något enda seriöst projekt för moddning av något populärt datorspel

  • Något open source-projekt som löser ett gemensamt problem, typ en ersättare till userbenchmark, som alla är överens om suger

  • Något hårdvaruprojekt, till exempel öppen design av en cryptowallet

Men det finns väldigt begränsat med möjlighet att sälja prylar på sådant och det finns som sagt ganska liten andel som är mer än konsumenter här, så det händer inte. Jag har inga problem med att bara vara passiv konsument när jag hänger här, det kreativa teknikintresset får jag utlopp för på arbetstid.

Man kan notera att det inte finns någon forumdel för community-projekt. Det finns inget behov heller.

Nej, att plocka bort heatspreadern på en färdigtillverkad CPU är inte att vara teknikentusiast. Att kunna ändra registret i Windows eller att pilla på någon frekvens för CPU:n i BIOS kvalar inte heller in. Det är att vara konsument av färdiga lösningar, måhända en smula mer avancerat än medelsvensson. Att vara intresserad av vad multinationella företag ska prångla ut för produkter härnäst är mest bara patetiskt.

När folk designar sin egen 3D-printer eller fräs, eller restaurerar en flippermaskin där hälften av komponenterna saknas, så kvalar det definitivt in under rubriken teknikentusiast, men det är sällan så mycket "community" över de projekten. Men leta i gallerierna, det finns verkligen guldkorn.

Eftersom Sweclockers aldrig har varit ett "community" eller i högre grad teknik-entusiastforum i mina ögon så har jag heller inga problem med att det inte är det. Sweclockers är mestadels kommersialiserad underhållning och om det slutar vara underhållande så drar jag. När de seriösa jämförande testerna från redaktionen har blivit allt mer sällsynta så har Sweclockers blivit klart mindre underhållande.

Döende? Beror på vad man har för förväntning antar jag. Och vad man själv väljer att göra åt det. Om Sweclockers är tråkigt eller ointressant så gör det inget om det dör.

Permalänk
Skrivet av izzie:

Tonen hårdar på Sweclockers precis som på resten av internet, trots att detta länge varit ett tillhåll där sådant inte tillåts.

Det förs inte mycket vettiga diskussioner längre, de flesta trådarna är av typen "skryt i ett inlägg utan att interagera med andra inlägg".

Ingen pratar teknik och moddning längre eftersom allt är så dyrt.

De desperata försöken att dra in sponsorpengar tummar mer och mer tydligt på kvalitén på det redaktionella innehållet.

Håller Sweclockers på att dö?

Jag tycker jag snubblar över intressanta trådar att diskutera i eller försöka mig på att bidra till relativt regelbundet.
Nu är jag inte sådär aktivt interaktionssökande själv, så jag poppar sällan upp nya trådar när jag själv gör något jag tycker är intressant, men jag blåser oerhört sällan stora mängder pengar på datorprylar och annan elektronik, samtidigt som jag relativt ofta har små projekt för mig med de saker jag ändå har hemma.

När det gäller tonen på diskussionstrådar eller vad andra skapar trådar om: Den enda skillnad du kan göra gäller dina egna val. Försök själv hålla en ton du skulle uppskatta. Försök själv skriva den sortens inlägg du hade velat läsa. Vad gäller andras inlägg, hantera dem som man dresserar en hund: Ignorera det dåliga och uppmuntra det bra.

Redaktionellt innehåll: Vi har nyhetstipstråden där du själv kan hjälpa till att peka ut intressanta saker som händer, och rikta Sweclockers sökljus i en riktning du tycker är intressant.

Enkelt uttryckt: En community består av sina medlemmar. Vi skapar i stor grad förutsättningarna för Sweclockers vara eller icke vara. Att majoriteten människor inte kommer att vara nördar borde alla ha förstått vid det här laget. Och där entusiaster samlas kommer det alltid att finnas snyltare. Huvudsaken är att entusiasterna håller uppe sin entusiasm. 🙂

Permalänk
Skrivet av KAD:

Folk som hänger här är mest passiva medie- och prylkonsumenter, vilket passar bra eftersom det är vad sidan ägnar sig åt att sälja, i form av reklam, sponsrade undersökningar och "testpiloter" där produkter får uppmärksamhet utan att behöva utsättas för någon jämförelser med konkurrenter. Det kryddas med lite snuttifierade nyheter där man lånat innehållet från engelskspråkiga tekniksajter, och så finns det ett forum där det ibland dyker upp intressanta inlägg som man kan lära sig något av.

Lättsmält underhållning, inget att skämmas för att man tar del av det.

Men så mycket "community" eller teknikintresse ser jag inte och har inte sett förut heller. Det är mest något sajtpersonalen får i uppdrag att inbilla folk för att få dem att känna att de är en del av något och bygga dem en identitet. Att folk ibland träffas och dricker öl är självklart både trevligt och genuint, men inte speciellt tekniskt eller kreativt.

Om "community" och teknikintresse hade funnits på riktigt så tänker jag att det hade uppstått gemensamma kreativa projekt, i stil med:

  • Bygge av vår egna autonoma drönarflashmobb

  • Något enda seriöst projekt för moddning av något populärt datorspel

  • Något open source-projekt som löser ett gemensamt problem, typ en ersättare till userbenchmark, som alla är överens om suger

  • Något hårdvaruprojekt, till exempel öppen design av en cryptowallet

Men det finns väldigt begränsat med möjlighet att sälja prylar på sådant och det finns som sagt ganska liten andel som är mer än konsumenter här, så det händer inte. Jag har inga problem med att bara vara passiv konsument när jag hänger här, det kreativa teknikintresset får jag utlopp för på arbetstid.

Man kan notera att det inte finns någon forumdel för community-projekt. Det finns inget behov heller.

Nej, att plocka bort heatspreadern på en färdigtillverkad CPU är inte att vara teknikentusiast. Att kunna ändra registret i Windows eller att pilla på någon frekvens för CPU:n i BIOS kvalar inte heller in. Det är att vara konsument av färdiga lösningar, måhända en smula mer avancerat än medelsvensson. Att vara intresserad av vad multinationella företag ska prångla ut för produkter härnäst är mest bara patetiskt.

När folk designar sin egen 3D-printer eller fräs, eller restaurerar en flippermaskin där hälften av komponenterna saknas, så kvalar det definitivt in under rubriken teknikentusiast, men det är sällan så mycket "community" över de projekten. Men leta i gallerierna, det finns verkligen guldkorn.

Eftersom Sweclockers aldrig har varit ett "community" eller i högre grad teknik-entusiastforum i mina ögon så har jag heller inga problem med att det inte är det. Sweclockers är mestadels kommersialiserad underhållning och om det slutar vara underhållande så drar jag. När de seriösa jämförande testerna från redaktionen har blivit allt mer sällsynta så har Sweclockers blivit klart mindre underhållande.

Döende? Beror på vad man har för förväntning antar jag. Och vad man själv väljer att göra åt det. Om Sweclockers är tråkigt eller ointressant så gör det inget om det dör.

Att så lite byggs beror på flera saker.
Folk har ont om tid, det de bygger är ofta saker som direkt avslöjar deras identitet. Folk prioriterar annat, som åka utomlands, skidsemester och annat.
Sedan vissa byggen kan det vara lite att man har offrat säg 300h på att bygga en sak som man tror gynnar en, inte en kotte ville hjälpa till med något, man fick dra hela lasset själv. Då vill man för sig själv nyttja ens bygge och tillslut kanske få tillbaka denna tid som man har lagt ner på att bygga prylen.
För vissa saker kan man om man är en duktig på att spela in klipp tjäna in pengar på youtube, men oftast är det rena nöjesprojekt som drar in pengar på youtube. Som att någon har fått igång Crysis på deras eltandborste/rakmaskin. Inte något produktivt, för dessa saker är tråkiga för den stora skaran.

Det jag tror kan vara något är guider på väldigt enkla saker, som att komma igång med 3D utskrivning.

Permalänk
Medlem

Som andra varit inne på, PC (vilket är huvudinriktningen på siten) har mognat, jag sitter själv med mycket hårdvara som är 10+ år (en del nyare, skärm och GPU exv), och de senaste 10 åren har ju inte varit så spännande för folk flest kanske. Det har blivit enklare att överklocka och nu är det automatiskt eller för de flesta inte värt besväret.

Man kan göra jämförelser med mobiltelefoner, vars mognadsgrad verkar ligga typ 10 år efter datorer.

När jag köpte min första smartphone 2011 var det fullt drag på forum som handlade om mobiler och custom-ROM, jag överklockade min Sony Ericsson-lur med 40-60% beroende på humör, det var glada dagar på XDA forum. Mobiler är fortfarande en starkt växande marknad globalt, men har mognat, och custom ROMs eller rootning är inte längre lika intressant eller viktigt, och ställer dessutom till problem med betalnings- eller ID-lösningar. https://xdaforums.com/ är inte alls aktivt på samma sätt som förut.

Nyhetens behag är delvis borta, många problem är lösta, för många (inklusive mig själv) är det rätt ok att köra mobilen som den är. Senaste mobilen jag grejade med något var min Galaxy S7, en 2016 års modell, och den senaste jag härjade med rejält var min 2014 Galaxy S4 som jag överklockade och hade kul med CyanogenMod.

Även forum som inte är knutna till teknik har svårt ibland. http://forum.odla.nu/ hade fullt drag förr, men trots att folk fortfarande odlar saker är forumet nästan öken. Jag skyller på Facebook kanske. Delvis iaf.

Angående andra diskussions"kanaler", Discord, Reddit, allt sånt...alltså...hur orkar folk? Jag säger inte att de gör fel, jag bara inte orkar med det själv; är med i flera Discordgrupper och där kan man ju inte diskutera något, bara chatta eller liknande. Facebook är också kass.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Ni kan väl inte på allvar stänga av en medlem för att de gjorde en kort lite smårolig tråd som inte påverkar forumet eller dess invånare på något negativt vis, en tråd där minecraft = quake, medans andra som svarar sagda medlem sådant som nedan:
- Har du haft en stroke?
- Hallucinerar du?
- Dela med dig infon till din langare, verkar vara otroligt starka grejer.
- Mår du bra?
- Vad du än gör sätt dig inte bakom ratten.

Dessa medlemmar kör vidare utan någon tillsägelse?
Förstår inte riktigt tankesättet här. Tråden var lika med en ban, men dessa påhopp(?) även om de troligen var tänkta att vara lite oseriösa eller skämtsamma, är alltså helt okej?

Så vitt jag kan läsa i era regler så bröts nog dessa, beroende på hur man är som person, kan ju vara rätt individuellt:
1.1, 1.2, 1.5 och 1.6
Om dessa kan brytas hejvilt utan bestraffning så borde ts inte ha blivit avstängd eller hur?
1.1, 1.2 och 1.5 verkar dessutom vara i princip samma regel varför inte slå ihop dem?

Er redaktionschef klev dessutom in i tråden och verkade vara neutral eller delvis med på spåret i och med kommentaren om en poll.

Men davidtheboom är den som låser tråden senare och gissningsvis även den som stängde av medlemmen, om det nu var pga tråden?

Borde inte butikschefen gjort något så fort de klev in i tråden om någon regel brutits? Hur fungerar hierarkin på Sweclockers egentligen? Är chefen kosmetisk dlc och festpiloten är den med den faktiska makten?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Leiri:

Ni kan väl inte på allvar stänga av en medlem för att de gjorde en kort lite smårolig tråd som inte påverkar forumet eller dess invånare på något negativt vis, en tråd där minecraft = quake, medans andra som svarar sagda medlem sådant som nedan:
- Har du haft en stroke?
- Hallucinerar du?
- Dela med dig infon till din langare, verkar vara otroligt starka grejer.
- Mår du bra?
- Vad du än gör sätt dig inte bakom ratten.

Dessa medlemmar kör vidare utan någon tillsägelse?
Förstår inte riktigt tankesättet här. Tråden var lika med en ban, men dessa påhopp(?) även om de troligen var tänkta att vara lite oseriösa eller skämtsamma, är alltså helt okej?

Så vitt jag kan läsa i era regler så bröts nog dessa, beroende på hur man är som person, kan ju vara rätt individuellt:
1.1, 1.2, 1.5 och 1.6
Om dessa kan brytas hejvilt utan bestraffning så borde ts inte ha blivit avstängd eller hur?
1.1, 1.2 och 1.5 verkar dessutom vara i princip samma regel varför inte slå ihop dem?

Er redaktionschef klev dessutom in i tråden och verkade vara neutral eller delvis med på spåret i och med kommentaren om en poll.

Men davidtheboom är den som låser tråden senare och gissningsvis även den som stängde av medlemmen, om det nu var pga tråden?

Borde inte butikschefen gjort något så fort de klev in i tråden om någon regel brutits? Hur fungerar hierarkin på Sweclockers egentligen? Är chefen kosmetisk dlc och festpiloten är den med den faktiska makten?

Nu var det länge sedan jag var moderator... men såna trådar har aldrig varit okej. Tror inte det var första gången heller.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Nu var det länge sedan jag var moderator... men såna trådar har aldrig varit okej. Tror inte det var första gången heller.

Bra att undvika det andra det andra som skrevs i inlägget. Och jag har sett massor med strunt-trådar där inget sker ts. Och om någon får ett litet halvt leende inombords så är väl ingen skada skedd?

Men tack för bekräftelsen att de följande inläggen däremot var helt okej. Ni uppmanar folk att vara respektfulla och inte trolla och håll mycket god ton och så vidare när det gäller era artiklar men i forumet är det anarchy?

Om ts har gjort flera sådana tråfar förut och blivit tillsagd så förstår jag er men annars inte.

Permalänk
Moderator
Forumledare

Hejsan

Ska försöka förklara så gott det går

Skrivet av Leiri:

Ni kan väl inte på allvar stänga av en medlem för att de gjorde en kort lite smårolig tråd som inte påverkar forumet eller dess invånare på något negativt vis, en tråd där minecraft = quake, medans andra som svarar sagda medlem sådant som nedan:
- Har du haft en stroke?
- Hallucinerar du?
- Dela med dig infon till din langare, verkar vara otroligt starka grejer.
- Mår du bra?
- Vad du än gör sätt dig inte bakom ratten.

Dessa medlemmar kör vidare utan någon tillsägelse?
Förstår inte riktigt tankesättet här. Tråden var lika med en ban, men dessa påhopp(?) även om de troligen var tänkta att vara lite oseriösa eller skämtsamma, är alltså helt okej?

Nu är jag inte insatt i just denna specifika åtgärden men oftast är där en hel del som pågår ”bakom kulisserna” som inte syns utåt på forumet.

Ett exempel är tillsägelser och varningar som enbart tas med medlemmarna själva, alltså så syns inte detta för andra.
När det gäller avstängningar så kan det bero på en rad olika saker som inte heller syns utåt.
Det kan vara upprepade förseelser som redan blivit raderade eller dolda för andra.

Med det sagt så säger jag inte att detta gäller i just det fallet du nämner och vi är alla människor som kan göra fel så det är alltid bra att att man lyfter frågor till oss om man känner att något inte har hanterats rätt.

Det kan också tilläggas att största delen av moderatorer och forumledare gör detta på fritiden och är för övrigt vanliga medlemmar (är alltid värt att påpeka )

Skrivet av Leiri:

1.1, 1.2 och 1.5 verkar dessutom vara i princip samma regel varför inte slå ihop dem?

Tanken med underparagraferna är att ge lite mer konkreta exempel på vad hela §1 handlar om. Tyvärr räcker inte ”var trevlig och respektera andra” för en del.

Jag hinner inte riktigt med att ta en djupare titt på ärendet just ikväll men om du skicka iväg dina tankar via www.sweclockers.com/kontakt så når du samtliga moderatorer/forumledare och redaktionen så tar vi gärna en gemensam titt på det när tillfälle ges.

Hoppas detta rätar ut några frågetecken iaf

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Folk som hänger här är mest passiva medie- och prylkonsumenter, vilket passar bra eftersom det är vad sidan ägnar sig åt att sälja, i form av reklam, sponsrade undersökningar och "testpiloter" där produkter får uppmärksamhet utan att behöva utsättas för någon jämförelser med konkurrenter. Det kryddas med lite snuttifierade nyheter där man lånat innehållet från engelskspråkiga tekniksajter, och så finns det ett forum där det ibland dyker upp intressanta inlägg som man kan lära sig något av.

Lättsmält underhållning, inget att skämmas för att man tar del av det.

Men så mycket "community" eller teknikintresse ser jag inte och har inte sett förut heller. Det är mest något sajtpersonalen får i uppdrag att inbilla folk för att få dem att känna att de är en del av något och bygga dem en identitet. Att folk ibland träffas och dricker öl är självklart både trevligt och genuint, men inte speciellt tekniskt eller kreativt.

Om "community" och teknikintresse hade funnits på riktigt så tänker jag att det hade uppstått gemensamma kreativa projekt, i stil med:

  • Bygge av vår egna autonoma drönarflashmobb

  • Något enda seriöst projekt för moddning av något populärt datorspel

  • Något open source-projekt som löser ett gemensamt problem, typ en ersättare till userbenchmark, som alla är överens om suger

  • Något hårdvaruprojekt, till exempel öppen design av en cryptowallet

Men det finns väldigt begränsat med möjlighet att sälja prylar på sådant och det finns som sagt ganska liten andel som är mer än konsumenter här, så det händer inte. Jag har inga problem med att bara vara passiv konsument när jag hänger här, det kreativa teknikintresset får jag utlopp för på arbetstid.

Man kan notera att det inte finns någon forumdel för community-projekt. Det finns inget behov heller.

Nej, att plocka bort heatspreadern på en färdigtillverkad CPU är inte att vara teknikentusiast. Att kunna ändra registret i Windows eller att pilla på någon frekvens för CPU:n i BIOS kvalar inte heller in. Det är att vara konsument av färdiga lösningar, måhända en smula mer avancerat än medelsvensson. Att vara intresserad av vad multinationella företag ska prångla ut för produkter härnäst är mest bara patetiskt.

När folk designar sin egen 3D-printer eller fräs, eller restaurerar en flippermaskin där hälften av komponenterna saknas, så kvalar det definitivt in under rubriken teknikentusiast, men det är sällan så mycket "community" över de projekten. Men leta i gallerierna, det finns verkligen guldkorn.

Eftersom Sweclockers aldrig har varit ett "community" eller i högre grad teknik-entusiastforum i mina ögon så har jag heller inga problem med att det inte är det. Sweclockers är mestadels kommersialiserad underhållning och om det slutar vara underhållande så drar jag. När de seriösa jämförande testerna från redaktionen har blivit allt mer sällsynta så har Sweclockers blivit klart mindre underhållande.

Döende? Beror på vad man har för förväntning antar jag. Och vad man själv väljer att göra åt det. Om Sweclockers är tråkigt eller ointressant så gör det inget om det dör.

I det stora hela håller jag med dig. Nu har jag varit här sedan tidigt tidigt 00-tal, orginalkontot som jag bad om att få raderat/inaktiverat var reggat i januari 2002 så har sett väldigt mycket av vad som hänt på sidan över åren. Förutom perioder när jag lurkat eller slutat besöka av olika anledningar.

Jag har något svagt minne av att något liknande där flera försökt dra igång något ihop förekommit men ofta har det nog fallit på vägen. Enda jag själv minns att jag själv gjort i form av en guide var för BIGADV-foldning för, sjukt nog, 14 år sedan. Det var ett väldigt effektivt sätt poängmässigt att folda vid tidpunkten men har för längesedan försvunnit: https://www.sweclockers.com/forum/trad/904429-guide-bigadv-fo...

Att det mest sker diskussioner tycker jag nog ändå är bra, utan forumet och diskussionerna här så hade nog sidan försvunnit för längesedan. Bara sedan millennieskiftet har många svenska dator och tekniksidor och forum försvunnit då användarna försvunnit. Minns nog ändå mest (men svagt, det var längesedan nu) 64bits där forumet tillslut blev så inaktiv att det försvann. Men marknaden för diskussionsplatser har utvecklats under åren som gått. I mitt tycke mer till det sämre.

Det sagt så tycker jag mer om att vara här idag än jag gjorde sista tiden innan jag bad om att få mitt konto borttaget. Var faktiskt skönt att faktiskt släppa ett forum som varit en del av ofta daglig användning över då nästan 20 år. Pausen behövdes på många vis, och forumet känns mer harmoniskt nu än det var tidigare. Även om jag upplever att utbudet också minskat. Samtidigt försöker jag mest läsa än att vara aktiv idag, känns lite som 20 år räcker även om jag hoppar in ibland när jag känner mig sugen.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av deppan:

Jag håller ABSOLUT INTE med. Kör webläsaren på ena halvan av en 27"-skärm vilket är perfekt. Websidor designade för att enbart fungera med mer än 1280 pixlar på bredden är skräp.

To each his own. Jag vore ok med 1280, men det är oftare runt 720. I mitt tycke är dagens trend ingen höjdare. Slöseri på utrymme, ineffektivt till förmån för estetik. Utvecklingen har i mitt tycke gått bakåt där. Men det är la subjektivt.

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Medlem

Fler "gnälltrådar" likt den här från användare som inte varit registrerade särskilt länge eller har postat särskilt många inlägg. I övrigt är det egentligen ingen skillnad och nyheter samt tester håller en fortsatt hög kvalitet.

Skrivet av iknight:

Jag tror att problemet i grunden är inte Sweclockers, utan industrin i sin helhet, vilket naturligtvis återspeglas i Sweclockers.

En sak som jag inte har sett folk nämna (men som jag tycker är det största "problem") är ju att datorteknik rör sig framåt mycket mer långsamt nuförtiden. Man kan lätt sitta på en dator som är 7 år gammal och ända spela de flesta spel, och göra allt annat som 99% av befolkningen faktiskt för med en dator. Varför ska jag lägga 15,000-20,000 för en dator när den ändå gör allt man behöver, liksom? Däräv blir det mindre entusiasm, inlägg. osv osv...

Kan säkert finnas korrelation där. Verkligen inte varit spännande lanseringar efter corona, allt har bara blivit dyrare till högst minimala prestandaökningar. Visst, 4090 är en riktigt häftig produkt men jag har samtidigt betalat lika mycket för det som för mina 3 senaste grafikkort tillsammans, ingenting som driver upp entusiasmen för datorer direkt och då ska vi inte ens nämna SUPER/TI osv.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮