Dagens fynd — Diskussionstråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tiiii86:

Har någon av era skärmar skickats?
Jag har ej fått uppdatering än

Min blev precis skickad!

Visa signatur

[CPU: Intel i5 13600KF] - [Moderkort: Asus TUF Z790] - [Minnen: Corsair Vengeance 2x16 5600MHz] - [GPU: Asus GeForce TUF 4070 Ti] [SSD: Samsung EVO 960 250GB, Samsung 850 500GB] - [Skärm: Msi 27" MAG274QRF-QD] - [Övrigt: Sennheiser HD650, Schiit Modi 2, Schiit Magni 3, Logitech G Pro, Ducky One 2 SF]

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkrik92:

Min tinnitus kan balla ur av high pitches xD. Jag har t.om bytt nätaggregatets fläkt till en noctua. Coil whine från mitt 3070 är det som hörs när jag spelar. Hoppas vi får bra exemplar av skärmen. @isbjoern källa på uppdaterad fläkt?

Skriver nu detta från skärmen. Hör ljudet, men tror nog det går att vänja sig med. Matt är den definitivt också. Får testköra en period. Är n00b på allt som har med HDR och de inställningarna att göra. Hur fixar man det i Windows på bästa sätt? Ska man ha på HDR jämt?

Visa signatur

Asrock Steel Legend B550M - Ryzen 5600x - 16gb Corsair Vengeance LPX 3200mhz - Gigabyte 3070 EAGLE OC - Fractal design Meshify Mini C

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkrik92:

Skriver nu detta från skärmen. Hör ljudet, men tror nog det går att vänja sig med. Matt är den definitivt också. Får testköra en period. Är n00b på allt som har med HDR och de inställningarna att göra. Hur fixar man det i Windows på bästa sätt? Ska man ha på HDR jämt?

Jag kör HDR på jämnt, kalibrera HDR med Microsofts nya verktyg, finns i Store;
https://apps.microsoft.com/detail/9n7f2sm5d1lr?rtc=1&hl=sv-se...

Se till att Auto HDR är i bockat så även dina SDR spel får ett halvhjärtat HDR läge pålagt.

Visa signatur

7600x | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 27" LG OLED

Permalänk
Medlem

HDR bör verkligen inte vara på hela tiden. Chansen att få Burn in ökar markant med det påslaget plus att det blir en tydlig ljusförändring mellan olika fönsterstorlekar. SDR utanför spel och film är ett måste enligt mig.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

HDR bör verkligen inte vara på hela tiden. Chansen att få Burn in ökar markant med det påslaget plus att det blir en tydlig ljusförändring mellan olika fönsterstorlekar. SDR utanför spel och film är ett måste enligt mig.

Håller med, allt ser grått ut när HDR är på. Det är ju fett i spel och film dock.

Visa signatur

Asrock Steel Legend B550M - Ryzen 5600x - 16gb Corsair Vengeance LPX 3200mhz - Gigabyte 3070 EAGLE OC - Fractal design Meshify Mini C

Permalänk
Medlem

Vill inte vara sån men skärminställningar för en viss skärm, samt generella HDR diskussioner hör rimligen inte hemma i den här tråden

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkrik92:

Håller med, allt ser grått ut när HDR är på. Det är ju fett i spel och film dock.

Jag kanske har fel på mina ögon men jag tycker SDR ser livlöst ut när man jämför med HDR.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av jeppe109:

Jag kanske har fel på mina ögon men jag tycker SDR ser livlöst ut när man jämför med HDR.

Fast det gällde ju SDR-material i HDR-läget, vilket blir sämre då Windows tydligen applicerar en felaktig gammakurva på det.
Så SDR ser bäst ut med HDR av. Och HDR kräver förstås HDR på.

Men som sagt, diskussionen om skärmen bör vara i egen tråd.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

En uppdatering angående LG 240hz OLED monitorn:
Bra ljusstyrka i SDR och HDR men det hade varit trevligt med lite mer spelrum i SDR. 80 i ljusstyrka verkar vara jämförbart med 40-50 på LG GL850 IPS. ABL kan undvikas helt om Peak Brightness är avstängt i SDR vilket är väldigt skönt.

Fläkten kan höras men den stör mig inte alls och smälter in i datorfläktarnas ljudprofil (meshchassi med fläkter runt 800 rpm).

Det helt klart största minuset hittills är den matta ytbehandlingen på skärmen. Väldigt grynig vilket gör att ljusa färger får en tydlig smutsig hinna över sig. Jag är van med blank/halvblanka OLED TVs sedan innan och känslan av en OLEDs blöta och skarpa bild finns inte alls på den här monitorn. Strukturen är helt enkelt alldeles för grov min smak.

Textskärpan är sämre än min LG GL850 IPS men det är inte så farligt stor skillnad ändå. Den matta ytan bidrar också till den lite suddigare texten så det är inte bara pixelstrukturen.

En OLED är alltid en OLED men den riktigt höga bildkvalitén som finns på LGs OLED TV blev tyvärr inte helt överförd till den här monitorn. Ytbehandlingen är akilleshälen för GS95QE, kommer bli en rejäl funderare över om den får stanna kvar på skrivbordet.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aarox:

Produkt: EFISH musmatta, skrivbordsunderlägg (800 x 300 x 3 mm)
Länk: https://www.amazon.se/dp/B0CNPX554G/
Kategori: musmatta/tangentbordsunderlägg
Prisjakt: -
Pris: 15:-

Rena Wish-pre-strafftull-priset ju. Själv har jag aldrig kört med så stor matta, men för femton spänn kanske man skulle testa.
Sen visar det väl sig att man får lepra i armen av materialet eller nåt

Visa signatur

"Livet är som en soppa, med hårstrån i. -Men man måste ju äta." - Svante Grundberg och Björn Wallde.

"If you've ever suffered from insomnia, you'll know what a nightmare it can be." - Caron Keating.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dan@work:

Rena Wish-pre-strafftull-priset ju. Själv har jag aldrig kört med så stor matta, men för femton spänn kanske man skulle testa.
Sen visar det väl sig att man får lepra i armen av materialet eller nåt

Det är nog inget från topp-segmentet men för 15:- inklusive frakt så är det värt att testa tycker jag 😃 Det blir ett underlägg till sonen att rita på i annat fall!

Priset är fel, andra motiv kostar mellan 150-200:-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aarox:

Det är nog inget från topp-segmentet men för 15:- inklusive frakt så är det värt att testa tycker jag 😃 Det blir ett underlägg till sonen att rita på i annat fall!

Exakt. Inget jag kommer använda som musmatta men definitivt skrivbordsunderlägg eller liknande tror jag

Permalänk
Medlem

Tänkte höra om Amazon koden på 100:- om man handlar för mer en 400:- fortfarande är aktuellt ?

Eller måste man få personliga koder ? Om så är fallet är det någon som har en tillövers som dom inte kommer använda ?

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Tänkte höra om Amazon koden på 100:- om man handlar för mer en 400:- fortfarande är aktuellt ?

Eller måste man få personliga koder ? Om så är fallet är det någon som har en tillövers som dom inte kommer använda ?

Fanns en ganska nyligen att claima för mig iallafall, typ mellan 13 februari och 5 mars eller något sånt. De läggs som saldo på kontot så går inte att ge bort. Om du är student eller varit student brukar mecenat/mecenat alumni ha koder ibland.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Entash:

Fanns en ganska nyligen att claima för mig iallafall, typ mellan 13 februari och 5 mars eller något sånt. De läggs som saldo på kontot så går inte att ge bort. Om du är student eller varit student brukar mecenat/mecenat alumni ha koder ibland.

såg denna sida att man ska kunna aktivera Amazon nyhetsbrev och få en rabattkod men vet inte hur man gör detta.
https://rabattkod.gp.se/amazon

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MR-Boring-one:

Berätta gärna vad du tycker om det, pros and cons exp.

Har testat min nu. Inte alls lika bra glid som på min corepad i glas, mycket mer resistans, så det var ju tur att det här är den nya skypad som ska ha mycket mindre resistans jämfört med tidigare versioner.

Jag ska självklart testa med den ett tag och sen prova byta tillbaka och se hur det känns. Kanske prova några glides också, för det har jag inga just nu.

Första intryck, gedigen produkt, påkostad, men alltså sämre glid och jag har sällan känt att jag behöver en större än min gamla.

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Medlem
Skrivet av dan@work:

Rena Wish-pre-strafftull-priset ju. Själv har jag aldrig kört med så stor matta, men för femton spänn kanske man skulle testa.
Sen visar det väl sig att man får lepra i armen av materialet eller nåt

Nu vill jag inte ha min längre. Lepra 😠

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeluxXxe:

Har testat min nu. Inte alls lika bra glid som på min corepad i glas, mycket mer resistans, så det var ju tur att det här är den nya skypad som ska ha mycket mindre resistans jämfört med tidigare versioner.

Jag ska självklart testa med den ett tag och sen prova byta tillbaka och se hur det känns. Kanske prova några glides också, för det har jag inga just nu.

Första intryck, gedigen produkt, påkostad, men alltså sämre glid och jag har sällan känt att jag behöver en större än min gamla.

Jag hade rätt slitna originaldynor på min G403, slängde på ett par klassiska CorePad Skatez Air och det blev enorm skillnad. Både i glid och i ljudnivå.

Inte helt säker på om jag gillar mattan än dock, är så van med att vila handleden mot något som är lite mjukare.

Visa signatur

NZXT H6 · NZXT C850 · STRIX B650E-F · 7800X3D · ASRock 7900XT · G.Skill 32GB DDR5-6000 · WD Black 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobitheo:

Produkt: TFA dostman alarmklocka med Qi laddning
Länk: https://www.amazon.se/-/en/dp/B09FLS3LJD
Pris: 73kr
Prisjakt: -

SLUT men kommer tillbaka lite då och då till det priset tydligen

Har varit på jakt efter en billig väckarklocka rätt länge så jag högg en direkt, tack!
Sen att leveransen inte blir förrän 15-16 april, trots prime och säljs+skickas av Amazon är ju lite sådär. Men det får man stå ut med till det priset.

Visa signatur

"Livet är som en soppa, med hårstrån i. -Men man måste ju äta." - Svante Grundberg och Björn Wallde.

"If you've ever suffered from insomnia, you'll know what a nightmare it can be." - Caron Keating.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dan@work:

Har varit på jakt efter en billig väckarklocka rätt länge så jag högg en direkt, tack!
Sen att leveransen inte blir förrän 15-16 april, trots prime och säljs+skickas av Amazon är ju lite sådär. Men det får man stå ut med till det priset.

Det kliade i fingrarna här men köpte aldrig någon. Har inte ens trådlös laddning i telefon men kan ju vara bra ha när man väl har det🤣

Permalänk
Medlem

Phanteks XT Pro Svart

Osäker på om detta är ett fynd, men det verkar ändå vara ett riktigt bra pris på ett chassi från ett känt märke med många funktioner så postar det här istället för i fyndtråden.

Moderkortsstöd: ATX, mATX, Mini-ITX, E-ATX, BTF, PROJECT ZERO
Plats för många 120 / 140 mm fläktar (medföljer dock bara en 120 mm verkar det som).
Plats för höga cpu-kylare (upp till 184 mm).
Plats för långa grafikkort (upp till 415 mm).
Stöd för de senaste moderkorten med dolda kontakter på baksidan.

Produkt: Phanteks XT Pro Svart
Länk: Dustin / Inet
Kategori: Chassin
Prisjakt: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=13331236
Pris: 699kr

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D • ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi • Noctua NH-D15
XFX Radeon RX 6950 XT Speedster MERC 319 • MSI Optix MAG271CQR • Dell UltraSharp U2515H
G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 • WD Black SN750 NVMe SSD 1 TB • Crucial P3 Plus NVMe SSD 1 TB
Phanteks P600S • ASUS TUF Gaming 850W Gold • Logitech Craft Keyboard • Logitech MX Master 3

Permalänk
Medlem

Conrad säljer ett FSP (OEM tillverkare av nätagg åt ett gäng mer kända märken) Dagger Pro 750w. Gold SFX nätagg för 1300 spänn, anmäler man sig till medlemsutskick så blir det 10% till på det med kod.
Fick mitt häromdagen och det är tyst och levererar det den ska, bra deal med tanke på hur mycket just SFX nätagg en kostar i dagsläget.

https://www.conrad.se/sv/p/fsp-group-dagger-pro-750-pc-natagg...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Julkatten:

Jag hade rätt slitna originaldynor på min G403, slängde på ett par klassiska CorePad Skatez Air och det blev enorm skillnad. Både i glid och i ljudnivå.

Inte helt säker på om jag gillar mattan än dock, är så van med att vila handleden mot något som är lite mjukare.

Ah, vad bra, det ska jag testa! Jag är ju van vid glas och att alltid ha handleden mot kanten på glaset nästan, så det ska nog gå bra

Iaf cool och kvalitativ!

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Moderator
Forumledare

*tråd rensad*

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Skrivet av THB:

Produkt: Samsung Galaxy Tab S9 FE 128GB
Länk: https://www.amazon.se/dp/B0CHZ2MQDL/?th=1
Kategori: Övrigt
Prisjakt: https://www.pricerunner.se/pl/224-3209763030/Surfplattor/Sams...
Pris: 4530kr

Skeppas av Amazon.

Notera att skärmstorleken som står angiven i rubriken på Amazon är fel, den är 10.9 tum inte 12.4.
(Det är S9 FE plus som är 12.4 tum )

Visa signatur

CPU: Intel 12700 GPU: GTX 1070 Lagring: 2x 1tb m2 ssd Minne: 2x 16gig DDR4 Moderkort: Asus z690-p
Kylning: 240 beQuiet Rad + 4 beQuiet fläktar Chassi: Corsair 4000D
Mus: Mx master 2s Tb: corsair strafe red

Permalänk
Snusfri
Skrivet av ItsMadeByMeZ:

Notera att skärmstorleken som står angiven i rubriken på Amazon är fel, den är 10.9 tum inte 12.4.
(Det är S9 FE plus som är 12.4 tum )

Bra påpekat.
Amazon har korrigerat felet nu.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Blev som väntat ingen 15:- musmatta:
"Tyvärr visades ett felaktigt pris på EFISH musmatta, gaming, stort skrivbordsunderlägg (800 x 300 x 3 mm), tvättbart tangentbordsunderlägg, laptopskrivbordsunderlägg, japansk musmatta med halkfri gummibas. (ASIN:B0CNPX554G) när du beställde"

Visa signatur

"There's a Sucker Born Every Minute"
På nätet sedan 1994

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murgatroyd:

Blev som väntat ingen 15:- musmatta:
"Tyvärr visades ett felaktigt pris på EFISH musmatta, gaming, stort skrivbordsunderlägg (800 x 300 x 3 mm), tvättbart tangentbordsunderlägg, laptopskrivbordsunderlägg, japansk musmatta med halkfri gummibas. (ASIN:B0CNPX554G) när du beställde"

Fick samma mail. Man får klara sig utan fynd då..

Visa signatur

"Livet är som en soppa, med hårstrån i. -Men man måste ju äta." - Svante Grundberg och Björn Wallde.

"If you've ever suffered from insomnia, you'll know what a nightmare it can be." - Caron Keating.

Permalänk
Medlem

Kräver de mellanskillnaden tillbaka?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xophile:

Kräver de mellanskillnaden tillbaka?

Näe, ordern annulleras bara.

"Din beställning har annullerats. Om du fortfarande vill köpa den här artikeln kan du göra en ny beställning."

Visa signatur

"Livet är som en soppa, med hårstrån i. -Men man måste ju äta." - Svante Grundberg och Björn Wallde.

"If you've ever suffered from insomnia, you'll know what a nightmare it can be." - Caron Keating.