Automatisk utloggning från SweC

Permalänk
Medlem

Automatisk utloggning från SweC

Hej!

Ställer frågan här i brist på annat alternativ.

Jag har en finurlighet som just nu håller på när jag besöker Swec med telefonen som gör att jag efter någon / några dagar blir automagiskt utloggad.

Det skulle såklart inte vara ett större problem om det nu inte var för ett för långt lösenord och MFA...(dvs, det är jobbigt

Felet uppstår på:
Xperia V III (Android 13)
Firefox 120.0 (Build #2015986298), 039de7ef85+
- Såvitt jag vet så har jag inget i inställningar som skulle påverka och behåller inloggningen på alla andra hemsidor jag loggar in på (ingen automatisk radering av kakor, data etc dvs)

Fråga:
Är det någon mer som märker av detta? (Automatisk utloggning)
Har inte stött på det tidigare utan det kom i samband med aktivering av MFA i höstas.

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Jag har exakt samma problem och det har pågått länge, men i Chrome (också Sony/Android). Oftast verkar det hända om jag lämnar Chrome på SweClockers och drar bort webbläsaren, men jag är inte säker på att sambandet är hundraprocentigt.

Om jag inte missminner mig har jag påpekat det någon gång tidigare och jag har försökt radera all data (tidigare) och även specifikt för SweClockers (mer sentida, eftersom allt blir väldigt tröttsamt att ta bort allt). Detta händer bara på SweClockars av de sidor jag annars är inloggad på, förutom att vissa t ex loggar ut efter 30 dagar pga kakgiltighet o dyl. Inte heller händer det i Safari på iPad eller Firefox på Windows.

Tillägg: Inget samband med MFA i mitt fall.

Permalänk
Geeks
Jobbar med data

Inget jag tyvärr upplevt själv på min enhet; Samsung Galaxy S10e och Chrome.

Vad jag kan se så har ni även "Kom ihåg mig" aktiverat, vilket gör att sessionen ska hållas vid liv i 14 dagar. Kan förstår att den biten krånglar om det dör efter ca 2 veckor, men det låter mer frekvent än så.

Det är inte förbjudet att "vara på språng" och få nya IP-addresser, om de nu inte är bannade. Ni möts inte av några problem att logga in direkt efter att ni blivit utloggade?

Sessionskakan förstörs när man stänger webbläsaren (osäker om den förstörs när man stänger en flik, i mobilen). "Kom ihåg mig"-kakan är en riktig kaka som inte ska tas bort automatiskt. Den sätts inte heller JavaScript, vilket är en typ av kaka som Safari plockar bort självmant tidigare än utgångsdatumet.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag känner inte igen det på android med firefox riktigt.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av jreklund:

Inget jag tyvärr upplevt själv på min enhet; Samsung Galaxy S10e och Chrome.

Vad jag kan se så har ni även "Kom ihåg mig" aktiverat, vilket gör att sessionen ska hållas vid liv i 14 dagar. Kan förstår att den biten krånglar om det dör efter ca 2 veckor, men det låter mer frekvent än så.

Det är inte förbjudet att "vara på språng" och få nya IP-addresser, om de nu inte är bannade. Ni möts inte av några problem att logga in direkt efter att ni blivit utloggade?

Sessionskakan förstörs när man stänger webbläsaren (osäker om den förstörs när man stänger en flik, i mobilen). "Kom ihåg mig"-kakan är en riktig kaka som inte ska tas bort automatiskt. Den sätts inte heller JavaScript, vilket är en typ av kaka som Safari plockar bort självmant tidigare än utgångsdatumet.

14 dagar? Är det den som heter session-remember? Den förnyas väl när man går till sidan på nytt och blir inloggad, av tidsstämpeln att döma? Jag tittade alltså i Storage i Fx på datorn jag skriver på.

Men ja, det kan absolut vara oftare, men det är lite olika och det är lite svårt att testa exakt vad som framkallar det, men jag har som sagt fått intrycket av att lämna Chrome (telefonen) på SweClockers är dåligt. 14 dagar mellan besöken har det i vart fall inte gått.

Permalänk
Livsnjutare 😎

Jag kör Safari och iPhone och upplever aldrig detta problem…

På datorerna är det främst chrome men på ett visst system Edge, och aldrig några problem där heller…

Ni surfar inte default i inkognito ?
Vet att vissa människor har en förkärlek (eller ibland inte ens tänker på) att ligga i inkognito/privat läge…

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Geeks
Jobbar med data
Skrivet av ztenlund:

14 dagar? Är det den som heter session-remember? Den förnyas väl när man går till sidan på nytt och blir inloggad, av tidsstämpeln att döma? Jag tittade alltså i Storage i Fx på datorn jag skriver på.

Ja, det är den. Den förnyas automatiskt som du säger och hålls vid liv på egen hand i 14 dagar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Jag kör Safari och iPhone och upplever aldrig detta problem…

På datorerna är det främst chrome men på ett visst system Edge, och aldrig några problem där heller…

Ni surfar inte default i inkognito ?
Vet att vissa människor har en förkärlek (eller ibland inte ens tänker på) att ligga i inkognito/privat läge…

Som sagt, problemet är (för mig) specifikt för Chrome på Android. Dock inte testat med Firefox där. Safari fungerar, även om det är iPad, men det är ju rätt närbesläktat med iPhone.

Nej, inte incognito. Den förkärleken hade för det första förstås smittat av sig på andra enheter, men också lett till utloggning även på andra sidor jag är inloggad på. Detta problem finns bara med SweClockers av de sidor jag är (försöker vara) inloggad på.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har snarlika bekymmer, fast det är kanske på.. 1-2månaders tid eller så, så har inte känt det som ett jättebekymmer.

Visa signatur

Dator, MOBO: Asus X99-A, CPU: Intel I7 6800k (3.4GHz), GPU: Geforce PNY 2070 Super, RAM: 4x8GB Corsair Vengeance LPX 2400MHz, OS-HDD: Intel 750 PCIe 400GB, PSU: EVGA SuperNOVA G2 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Jag kör Safari och iPhone och upplever aldrig detta problem…

På datorerna är det främst chrome men på ett visst system Edge, och aldrig några problem där heller…

Ni surfar inte default i inkognito ?
Vet att vissa människor har en förkärlek (eller ibland inte ens tänker på) att ligga i inkognito/privat läge…

Nej självklart är det i den vanliga webbläsaren.

Går det att kolla livstiden på sessions-kakan?.(för att se om den faktiskt får en ny tidsstämpel)

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

När ni gjorde serverflytten, lanserade nya designen (under undac) och lite så så blev man ju utkastad

En del andra gånger har jag sett det men max någon gång i halvåret

Brukar sammanfalla med att jag får frågan om cookies igen, så kanske det är något edge-case där?

Permalänk
Geeks
Jobbar med data

Det stämmer att jag tvingade alla att logga ut under serverflytten, men det hade mer med att vi hade ett felaktigt värde i vår Nginx konfiguration, att den inkludera portnummer i domänen. På senare tid har vi inte aktivt gjort något för att "öka skyddet" eller hur man ska förklara det, så vet inte varför vissa loggas ut oregelbundet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jreklund:

Det stämmer att jag tvingade alla att logga ut under serverflytten, men det hade mer med att vi hade ett felaktigt värde i vår Nginx konfiguration, att den inkludera portnummer i domänen. På senare tid har vi inte aktivt gjort något för att "öka skyddet" eller hur man ska förklara det, så vet inte varför vissa loggas ut oregelbundet.

Sorry för sent svar, men tack för infon.

Senaste månaderna har Swec blivit helt oanvändbart för min del.
Loggas ut konstant inom några dagar och vid varje refresh / ny sida visas cookiesförfrågan (som visserligen varit trasig sedan alltid) vilket ger en mindre optimal upplevelse...
(Sker oavsett enhet eller i alla fall inget mönster jag märkt, även om det sker oftast på telefonen som kör vanliga Firefox utan några striktare inställningar.

Jag kan noll om webbutveckling men testar att återställa MFA för då slipper det bli en huvudvärk varje gång man loggar in i alla fall...

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Ni som blir utloggade, kör ni möjligtvis VPN och är problemet unikt för just SweClockers? Jag har noterat själv vad jag tror är ett samband att så väl inloggningar som sparade cookie consent (i synnerhet på någon site som ägs av Schibstet).

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Ni som blir utloggade, kör ni möjligtvis VPN och är problemet unikt för just SweClockers? Jag har noterat själv vad jag tror är ett samband att så väl inloggningar som sparade cookie consent (i synnerhet på någon site som ägs av Schibstet).

Det har jag delvis svarat på tidigare i tråden, men ok:

Problemet finns bara med SweClockers och ingen VPN inblandad. Det gäller också enbart telefonen med Chrome på Android*. Min bild av mitt problem är att det oftast utlöses av att webbläsaren står kvar på SweClockers, jag stänger ned den, och sedan öppnar den senare igen. Dock blir den inte utloggad direkt då, utan senare efter det, typ nästa gång jag försöker besöka sidan e dyl. Det här är inte en normal "jag har förbudit alla kakor"-grej, för då hade det hänt konsekvent hela tiden, men så är det inte.

*Det händer inte med Firefox på Windows eller Safari på iPadOS.

Permalänk
Geeks
Jobbar med data

@SuperSverker Jag har sett att andra användare haft samma CMP-upplevelse som dig tidigare, men jag vet inte vad det beror på. För hela sajten är ju trasig i ditt exempel. Det är som att CSS-filen inte laddas in.

Efter att sajten ser ut sådär, och du bläddrar vidare till nästa sida, så fortsätter den vara trasig alltså?

@improwise @ztenlund Vi behöver emellanåt banna IP-adresser och ligger man bakom CG-NAT på mobilen och vi bannat den adressen kommer man att loggas ut, men då är det tydligt att man inte kan logga in igen (får felmeddelande). Har inte fått in någon rapport om att man stöter på det felmeddelande vid inloggning.

-----

Har tyvärr fortfarande ingen lösning på problemet, då jag inte lyckats hitta något mönster som trigggar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jreklund:

@improwise @ztenlund Vi behöver emellanåt banna IP-adresser och ligger man bakom CG-NAT på mobilen och vi bannat den adressen kommer man att loggas ut, men då är det tydligt att man inte kan logga in igen (får felmeddelande). Har inte fått in någon rapport om att man stöter på det felmeddelande vid inloggning.

-----

Har tyvärr fortfarande ingen lösning på problemet, då jag inte lyckats hitta något mönster som trigggar det.

Nej, inga meddelanden om banning och det förefaller hända även när mobilen ligger på samma wifi/nätverk som andra enheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jreklund:

@SuperSverker Jag har sett att andra användare haft samma CMP-upplevelse som dig tidigare, men jag vet inte vad det beror på. För hela sajten är ju trasig i ditt exempel. Det är som att CSS-filen inte laddas in.

Efter att sajten ser ut sådär, och du bläddrar vidare till nästa sida, så fortsätter den vara trasig alltså?

@improwise @ztenlund Vi behöver emellanåt banna IP-adresser och ligger man bakom CG-NAT på mobilen och vi bannat den adressen kommer man att loggas ut, men då är det tydligt att man inte kan logga in igen (får felmeddelande). Har inte fått in någon rapport om att man stöter på det felmeddelande vid inloggning.

-----

Har tyvärr fortfarande ingen lösning på problemet, då jag inte lyckats hitta något mönster som trigggar det.

Jag kanske var otydlig, jag syftade mer generellt på ett problem med att VPN verkar göra att man bli utloggad mer ofta på diverse siter än om man inte kör VPN. Dock inte gjort några direkta A/B tester så det är mer en observation.

Permalänk
Medlem

Har haft detta problem rätt länge. Nu bor jag iofs. utomlands, men titt som tätt så loggas jag ut från chrome på telen (android 13).
Det verkar inte vara nått specifikt mönster heller, kan ibl. vara inloggad i någon vecka, ibl. bara någon dag, sen utloggad.

Visa signatur

WS: Asus ROG Strix B550-I Gaming | R5 5600x | NH-L12 Ghost S1 | 32GB | RTX 3060 OC 12GB | Ghost S1 MKIII
NAS: QNAP TS-431 - 3x4TB WD Red
Phone: Xiaomi Redmi Note 11 Pro 5G

Permalänk
Medlem

Testat om du får samma fel med Firefox på din Android-lur.