Permalänk
Medlem
Skrivet av Mental:

Nu tror jag inte det spelar någon roll i ditt fall, men man brukar inte räkna in extrajobb i erfarenhetsår, om man inte jobbar heltid då. Men jag tror du är så pass etablerad att det inte spelar någon roll alls hur du skriver ut det i dagsläget!

Man kan räkna hur man vill men har man utfört kvalificerat deltidsarbete (eller heltid under ex. ledigheter) är det bara dumt att inte tillräkna sig det som arbetslivserfarenhet. Vad skulle det annars vara?

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Haha, bara för att du formulerade dig så där, och faktumet att du bor i GBG gör att jag med 95% säkerhet vet vart du börjat jobba

  • B3

  • Castra

  • M4

  • Zool

Listan kan göras lång.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:
  • B3

  • Castra

  • M4

  • Zool

Listan kan göras lång.

Ja, men ändå nej...
Precis så som han uttryckte sig är extremt bekant för alla som vet vilket bolag det gäller...

För skoj skull kan väl @BrutalSwede ge en liten hint på ett sätt som bara någon som redan vet skulle förstå så hen inte avslöjar sig.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av GLaDER:

Man kan räkna hur man vill men har man utfört kvalificerat deltidsarbete (eller heltid under ex. ledigheter) är det bara dumt att inte tillräkna sig det som arbetslivserfarenhet. Vad skulle det annars vara?

Skriver du 3 års arbetslivserfarenhet och menar 3 sommarlov så skulle jag säga att du gör fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Man kan räkna hur man vill men har man utfört kvalificerat deltidsarbete (eller heltid under ex. ledigheter) är det bara dumt att inte tillräkna sig det som arbetslivserfarenhet. Vad skulle det annars vara?

Skrivet av Mental:

Skriver du 3 års arbetslivserfarenhet och menar 3 sommarlov så skulle jag säga att du gör fel.

Normalt räknar man 2080 timmar per år. I min bransch får man jobba enbart helger eller somrar och lov hur mycket man vill men man går inte upp en löneklass förrän man jobbat 2x2080 timmar. Har man bara jobbat en bråkdel av 2080 timmar på ett år kan man verkligen inte räkna det som ett års erfarenhet.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mental:

Skriver du 3 års arbetslivserfarenhet och menar 3 sommarlov så skulle jag säga att du gör fel.

Absolut!

Men om vi räknar med att "heltid" motsvarar typ 1 800 timmar per år och man -- genom att jobba heltid sommarloven under studietiden och 50% under fyra terminer -- har tillskansat sig ca 3 200 timmars arbetslivserfarenhet

(4 sommarlov * 10 veckor * 5 dagar/v * 8 timmar/dag) + (4 terminer * 20 veckor * 5 dagar/v * 8h * 0.5 pga deltid) = 3 200 timmar

Dold text

Tycker jag inte det är problematiskt över huvud taget att hävda att man har två års erfarenhet.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Hedersmedlem

Ja, i det fallet helt ok!

Vi sökte en vikarie till en dietisttjänst, och önskade 2 års erfarenhet av primärvården (För att det inte ska ta halva vikariatet att komma upp i fart) En sökande som enligt CV hade 2 år 2010 och 2011. Vid närmare kontroll var det två semestervikariat sommaren 2010 och sommaren 2011, totalt ca 400h. Bättre än inget men långt från de två år vi önskade oss.

Permalänk
Medlem

Yrke: Cloud Engineer (Utvecklare. DevOps. Infrastruktur som Kod)
Stad: Stockholm
Utbildning: YH C#-utvecklare
Lön: 56 tkr
Förmåner: Stora rabatter på charterresor för mig och min familj, telefon, friskvård, tjänstepension
Ålder: 33

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zipparn:

Förmåner: Stora rabatter på charterresor för mig och min familj

För att du jobbar hos ett företag som sysslar med charter? Känns som en märklig grej att erbjuda sina anställda annars

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

För att du jobbar hos ett företag som sysslar med charter? Känns som en märklig grej att erbjuda sina anställda annars

Ja, precis!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zipparn:

Yrke: Cloud Engineer (Utvecklare. DevOps. Infrastruktur som Kod)
Stad: Stockholm
Utbildning: YH C#-utvecklare
Lön: 56 tkr
Förmåner: Stora rabatter på charterresor för mig och min familj, telefon, friskvård, tjänstepension
Ålder: 33

Åker man på förmånsbeskattning då för i Sverige är det väl värre att som anställd få någon enstaka förmån utan att skatta för den än att försörja Iraks försvarsminister?

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Åker man på förmånsbeskattning då för i Sverige är det väl värre att som anställd få någon enstaka förmån utan att skatta för den än att försörja Iraks försvarsminister?

Hehe. Skattemoralen är på topp, vettu Ja, det förmånsbeskattas lite. 30% på rabatten eller nåt

Permalänk
Medlem

Yrke: Civilingenjör, verksam i Döds-Norrland, dvs "dåligt betalt, kallt och mörkt, men billiga hus"

Ålder: 38

Erfarenhet: 11 års relevant arbetslivserfarenhet.

Utbildning: Civilingenjör i TF (5 år) och en till 5-årig examen i lämpligt, men svårbegripligt ämnesområde.

Lönehistorik:
Privat, ingångslön 27000/månad år 2012.
Region 32000->45000kr/månad år 2012-2023.
Nu år 2024 Statligt med allt vad det innebär.
Lön:51000kr/månad.

Förmåner: 1h friskvård/vecka. Friskvårdsbidrag 3475kr/år, 30 dagars semester/år. Pensionsfördelar. Flera fria försäkringar. Billigaste bilparkeringen hitills, eller parkeringen är gratis om man har elbil, vilket jag har X)

Får välja fritt ur ett smörgåsbord av arbetsuppgifter efter behag och känns som om jag är min "egen lyckas smed"! Och jag får äntligen programmera/konstruera saker "fritt" igen!

Visa signatur

__________________
| ASUS Z99 | 4790K | 8GB DDR3 | Noctua DH-14 | Chieftec Dragon Miditower (15 år gammalt!) | Samsung 250 GB SSD Evo | MSI GTX 980 Gaming | Zalman ZM1000-HP |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zipparn:

Yrke: Cloud Engineer (Utvecklare. DevOps. Infrastruktur som Kod)
Stad: Stockholm
Utbildning: YH C#-utvecklare
Lön: 56 tkr
Förmåner: Stora rabatter på charterresor för mig och min familj, telefon, friskvård, tjänstepension
Ålder: 33

Vi jobbar nog för samma arbetsgivare låter det som 😁😁

Permalänk
Skrivet av HumanDecoy:

Uppdatering 2023 efter revision

år 1: 31000 konsult
år 2: 36000 konsult
år 3: 42000 konsult
år 4: 45000 konsult
år 5: 50000 produktbolag

år 6: 54500 produktbolag

Är kvar på samma bolag.

Uppdatering 2024

år 1: 31000 konsult
år 2: 36000 konsult
år 3: 42000 konsult
år 4: 45000 konsult
år 5: 50000 produktbolag
år 6: 54500 produktbolag

år 7: 55700 produktbolag

Är kvar på samma bolag.

Visa signatur

MSI GeForce RTX 4080 VENTUS 3X OC || i9 9900k || MSI Z390 MAG TOMAHAWK || 16 gb ram || 1tb samsung 970 nvme M2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klona:

Yrke: Mjukvaruutvecklare
Lön: Ökning till 36 500 från 35 000
Plats: Norrbotten
Ålder: 33
Förmåner: 5000 Friskvård + 6 veckors semester(i utbyte att vi inte har någon övertidsersättning)
Erfarenhet: 8 månader
Utbildning: Civilingenjör datateknik

Efter årets lönesamtal på samma företag:
Yrke: Mjukvaruutvecklare
Lön: 38 000
Plats: Norrbotten
Ålder: 34
Förmåner: 5000 Friskvård + 6 veckors semester(i utbyte att vi inte har någon övertidsersättning)
Erfarenhet: 1 år och 8 månader
Utbildning: Civilingenjör datateknik

Lite större ökning än snittet men känner mig ändå lite bitter då jag tycker att jag har gjort ett bra jobb och utvecklats mycket. Det enda som jag tycker att jag lyckades förhandla till är att den minsta löneökningen jag ska få nästa år är 2000 kr.

Permalänk
Medlem

Yrke: Äger och driver AB inom taxi, verkstad och butik som jag startat från scratch.
Lön: 30k
Plats: Västernorrland
Ålder: 40
Borde egentligen ligga högre i lön men har varit snål på lönen till mig själv, har låtit pengarna investerats i företaget och på sikt komma till mig som utdelning också.

Visa signatur

|Intel Core 2 Duo E8400|ASUS P5B|Radeon 4850|6GB PC6400|
|Intel Core I5 4790k|]ASUS Z79|32GB PC3-12800|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klona:

Efter årets lönesamtal på samma företag:
Yrke: Mjukvaruutvecklare
Lön: 38 000
Plats: Norrbotten
Ålder: 34
Förmåner: 5000 Friskvård + 6 veckors semester(i utbyte att vi inte har någon övertidsersättning)
Erfarenhet: 1 år och 8 månader
Utbildning: Civilingenjör datateknik

Lite större ökning än snittet men känner mig ändå lite bitter då jag tycker att jag har gjort ett bra jobb och utvecklats mycket. Det enda som jag tycker att jag lyckades förhandla till är att den minsta löneökningen jag ska få nästa år är 2000 kr.

Fick du det på papper? Dvs att det står skrivet att du kommer få det?
Annars är tyvärr ett muntligt överenskommelse, trots samma legalitet, inte värt så mycket.

Du har inte så lång erfarenhet inom branschen men låter lågt för en civilingenjör inom datateknik. I sthlm hade det varit betydligt högre om man tror på denna tråden

Finns det liknande företag i området så du kan prata med dom och få ett erbjudande. Du måste givetvis vara beredd på att byta om du gör en sån kontroll. Men det är ända sättet att få en vettig löneökning.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem

Hos företaget jag är på ligger 27-28 åriga programmerare på ca 45-48 papp beroende på kompetens.
Men i Norrbotten är det nog svårt att nå dit, även för äldre och erfarnare, samt beroende på företag och ort.

Visa signatur

Honk

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjinko:

Roll: Säljare / Projektledare inom automation
Erfarenhet: 5 år
Månadslön: 48 700 kr
Förmåner: 27 dagars semester, 3500 kr friskvård
Ålder: 30
Plats: Göteborg

Missade en mindre justering då vi hade sen lönerörelse förra året, mellanlandade på 51 000.

Roll: Säljare / Projektledare inom automation
Erfarenhet: 6 år
Månadslön: 56 000 kr
Förmåner: 27 dagars semester, 3500 kr friskvård
Ålder: 30 (snart 31)
Plats: Göteborg

Visa signatur

Dator: Ryzen 5900X, 32GB RAM, RTX3080
Ljud: SMSL SU-8, HDVA600, HD800.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjinko:

Missade en mindre justering då vi hade sen lönerörelse förra året, mellanlandade på 51 000.

Roll: Säljare / Projektledare inom automation
Erfarenhet: 6 år
Månadslön: 56 000 kr
Förmåner: 27 dagars semester, 3500 kr friskvård
Ålder: 30 (snart 31)
Plats: Göteborg

Vad har du för uppgifter som projektledare inom automation?

Visa signatur

i7 6700K | RTX 2060

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ante Pan:

Vad har du för uppgifter som projektledare inom automation?

Som projektledare sätter jag ihop en arbetsgrupp, rapporterar tillbaka till kund och sköter det administrativa som fakturering mm. Ska dock tilläggas att de flesta är ganska självgående och oftast sitter utvecklare med i möten med kund. Detta då vi tenderar att ha ganska små team.

Utöver det skriver jag offerterna i min roll som säljare och har ofta haft möten med kunden i denna roll innan jag sedan projektleder projektet.

Visa signatur

Dator: Ryzen 5900X, 32GB RAM, RTX3080
Ljud: SMSL SU-8, HDVA600, HD800.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjinko:

Som projektledare sätter jag ihop en arbetsgrupp, rapporterar tillbaka till kund och sköter det administrativa som fakturering mm. Ska dock tilläggas att de flesta är ganska självgående och oftast sitter utvecklare med i möten med kund. Detta då vi tenderar att ha ganska små team.

Utöver det skriver jag offerterna i min roll som säljare och har ofta haft möten med kunden i denna roll innan jag sedan projektleder projektet.

Ah okej trevligt! Har du tidigare arbetat som utvecklare inom automation?

Visa signatur

i7 6700K | RTX 2060

Permalänk
Medlem
Skrivet av KentBrack:

Mjukvaruutvecklare i mindre stad (Fullstack)
Erfarenhet: Cirka 1,5 år
Ålder: 35
Lön: Ingångslön 34 000 och ligger fortfarande på detta då jag inte haft lönerevision ännu (blir om någon månad).
Utbildning: 2 år
Semester: 25 dagar

Vad tror ni är rimligt att kräva i löneök om man presterar bra?

Finns mycket som kan påverka, min gissning är att du kan gå upp ganska mycket nu efter 1,5 år och pga att din nuvarande lön är relativt låg (dock helt rimlig för ingångslön ).. 37-38 tycker jag inte är orimligt.. 40 inte omöjligt. Du har imo också lite dåligt med semester, 30dagar är vanligt.

Som så pass ny i branschen så skulle jag inte oroa mig jätte mycket över lönen atm, viktigare att man trivs och lär sig på jobbet. Har företaget svårt att möta högre löner senare så kan det vara dags att flytta på sig senare så man inte fastnar men 1,5år är inte så mycket och det verkar vara något av en lågkonjuktur i branschen. Också osäker på hur mycket småstäder påverkar.. min bild är från Stockholm.

Obs jag hade varit väldigt försiktig med att kräva en viss löneökning - gör inte det.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SunQ:

Fick du det på papper? Dvs att det står skrivet att du kommer få det?
Annars är tyvärr ett muntligt överenskommelse, trots samma legalitet, inte värt så mycket.

Du har inte så lång erfarenhet inom branschen men låter lågt för en civilingenjör inom datateknik. I sthlm hade det varit betydligt högre om man tror på denna tråden

Finns det liknande företag i området så du kan prata med dom och få ett erbjudande. Du måste givetvis vara beredd på att byta om du gör en sån kontroll. Men det är ända sättet att få en vettig löneökning.

Jag har inte skrivit på det än, men det var chefen som sa att det ska stå i kontraktet så ska jag dubbelkolla om det faktiskt gör det när det väl blir dags. Angående andra jobb så har jag kollat omkring men inte hört av mig till några än, trivs ju väldigt bra på mitt jobb så tar emot lite men samtidigt vill jag inte fastna med en dålig lön.

Permalänk
Skrivet av Klona:

Jag har inte skrivit på det än, men det var chefen som sa att det ska stå i kontraktet så ska jag dubbelkolla om det faktiskt gör det när det väl blir dags. Angående andra jobb så har jag kollat omkring men inte hört av mig till några än, trivs ju väldigt bra på mitt jobb så tar emot lite men samtidigt vill jag inte fastna med en dålig lön.

I regel ska man inte jobba mer än 3 år på samma arbetsplats som utvecklare. Så om du trivs på jobbet kan du köra ett och ett halvt år till. När det hör av sig rekryterare så passa på å prata med dom. Man vet aldrig vad dom kommer med för erbjudande.

Permalänk
Medlem

Wow, man blir ju impad måst jag säga.
Kanske kan passa på om någon av er chefer eller de företag ni jobbar på tar in LIA/Praktik till hösten?
Studerar för tillfället Systemutveckling .Net med inriktning mot säkerhet (här läser vi mycket om säkerhets tänk i organisationer och hur nätverk fungerar). Gärna i Malmö eller Helsingborgs trakten

Jag är studieledig men annars är jag:
Roll: Maskinist inom tillverkningsindustrin
Erfarenhet: 16 år
Månadslön: 32 500 kr
Förmåner: ATF 40h per år, 2000kr friskvård
Ålder: 36
Plats: Nordvästra Skåne

Permalänk
Medlem

Yrke: Utvecklare
Lön: 76000 kr/mån (+2750kr i år)
Erfarenhet: ~11 år
Förmåner: 5000 kr/år friskvårdsbidrag
Ålder: 35
Län: Stockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av kundun:

2023 42k, jobbar 75%, 6v sem, grym tjänstepension

2014 23k butik
2015 10k csn
2016 10k csn
2017 28k nyexad från YH, systemutv .Net
2018 35k
2019 40k
2020 45k
2021 50k, 6v sem, förtroendetid, 4k friskis
2023 42k, jobbar 75%, 6v sem, grym tjänstepension
2024 47k, jobbar 75%, 6v sem, grym tjänstepension

Galen bransch... och galen höjning.
Sen att kollegorna, chefen, företaget och arbetsuppgifterna är både vettiga och trevliga är ju nästan för bra för att vara sant ❤️

Visa signatur

Oldschool [å:ldsku:l] adj. Användandet av datorprodukter som är äldre än 3 månader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kundun:

2014 23k butik
2015 10k csn
2016 10k csn
2017 28k nyexad från YH, systemutv .Net
2018 35k
2019 40k
2020 45k
2021 50k, 6v sem, förtroendetid, 4k friskis
2023 42k, jobbar 75%, 6v sem, grym tjänstepension
2024 47k, jobbar 75%, 6v sem, grym tjänstepension

Galen bransch... och galen höjning.
Sen att kollegorna, chefen, företaget och arbetsuppgifterna är både vettiga och trevliga är ju nästan för bra för att vara sant ❤️

Får jag fråga hur tjänstepension upplägget är? De flesta upplägg ger en större avsättning av allt över en viss summa. Men med tanke på din lön, antar jag att det är en rak procentsats istället?