Kunskapsquiz: Tekniken inom försvaret

Permalänk
Melding Plague

Kunskapsquiz: Tekniken inom försvaret

De tekniska aspekterna av ett modernt försvar kan inte underskattas. Testa dina kunskaper i det här quizet!

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Riktigt svårt med förkortningarna

Visa signatur

Ryzen 7800X3D | Zotac 4070 Super | STRIX B650E-I | Noctua NH-L12S | 32Gb DDR5 | Fractal Design Terra | LG CX55 | MacBook Pro 14" M1 Pro | FujiFilm X-T4

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Fail 🙈

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Något man kan haha, tumregel när det kommer till förkortningar, ta det längsta alternativet. xD

Visa signatur

Citera så hittar jag ditt svar.

Permalänk
Medlem

Gissade mig fram till 5/10

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || Macbook Pro 16" M1 Max 1TB 32GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Medlem

Slipper jag böja mig framåt när ryssen kommer nu?😁

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Ryzen 7800x3d, Noctua nh-d15, ASUS B650Plus, 32GB DDR5 6000MHz, KFA2 RTX 4080, AW2723DF, Corsair RM850x, Zalman Z9 Iceberg Vit, Logitech G502 Lightspeed, Galaxy S23, Xbox Series X, Triangle Esprit Comete EZ, Triangle Esprit Titus EZ, Triangle Esprit Voce EZ + SVS SB2000 pro drivs av Yamaha RX-V6A, Beyerdynamic - DT 770 PRO 250 Ohm + Røde AI-1, Moza R5, Meta Quest 3.

Permalänk
Medlem

Kanske är lite utdaterad, men kan vi fortfarande göra cobra maneuver?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Jag fattar att de försöker locka folk nu, men helt ärligt vem vill jobba där för den lönen de erbjuder?
De försöker med alla medel, reklam, quiz på en massa olika sidor osv…
Fick SWEC en hundring ens för att lägga ut denna?😂

Kan du förkortningar kan du jobba hos dem, de har jävligt låga krav måste jag säga, de kan ju lika gärna dra ner till plattan och ragga folk helt random.

Permalänk
Redaktion
Nyhetsredaktör

Förstår nu varför jag inte fick göra lumpen.

Permalänk

Fler rekryteringsannonser från försvaret.
Vilken den av försvaret sorterar Sweclockers under??

Permalänk
Medlem
Visa signatur
Permalänk
Medlem
Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Försvarsmakten pratar alltid hur bra arbetsplats och hur framåt de är inom många områden som utvecklingsmöjligheter och jämställdhet mm men behandlar i stort sett alla sina anställda i alla led som skit.

Permalänk
Medlem

Det här var inte lätt.

Skrivet av Sinery:

Kanske är lite utdaterad, men kan vi fortfarande göra cobra maneuver?

Gripen kan inte det, om det var frågan.

Permalänk
Medlem
Permalänk

Många här som bara behövde sekundrar på sig att gå igenom 10 frågor. makes me skeptical.

Permalänk
Medlem

Det är grymt att se Försvarsmakten göra sammarbeten på Sweclockers. Alla unga Sweclockare borde söka

Permalänk
Medlem

En rätt gissning.

Visa signatur

MLG Lurker

Permalänk
Medlem

Hade en Pansarterrängbil 360 rulla förbi mig en gång. Det är sinnessjukt hur stora de är i verkligheten.

Skrivet av Dem8n:

Jag fattar att de försöker locka folk nu, men helt ärligt vem vill jobba där för den lönen de erbjuder?
De försöker med alla medel, reklam, quiz på en massa olika sidor osv…
Fick SWEC en hundring ens för att lägga ut denna?😂

Kan du förkortningar kan du jobba hos dem, de har jävligt låga krav måste jag säga, de kan ju lika gärna dra ner till plattan och ragga folk helt random.

Försvarsingenjör erbjuder de 37 000 under utbildning + 39 000 när du är färdig. Tycker inte det är superdåligt. Tror inte det är allmäna soldater de försöker finna på SweC.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk

Förkortningar..

Trist med så många negativa. Lumpen och det efter lumpen har alltid varit tufft och dåligt betalt. De som gjorde lumpen sa dock ofta att det var en lärdom för livet och inget de orkade.
Om man sedan tar tekniska arbeten inom försvaret så ska man inte på något sätt jämföra det med lumpen och liknande.

Jag själv tror mycket på att försvaret innan ska planera mycket på civilplikten. Alltså vid behov så kan staten ta resurser som har vanliga jobb och ofta i dessa jobb har de redan kunskap som behövs. De som jobbar inom det privata kommer ofta i kontakt med nya tekniker som staten har svårt att ekonomisk hänga med utvecklingen kring.
Såklart försvaret behöver ha anställda folk, men det blir dyrt att ha så många som de skulle vilja ha.

Permalänk
Testpilot

Aj då, får nästan skämmas..
Lite koll har man ändå på det inhemska försvaret

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Citera för svar

MSI Z490 MAG TOMAHAWK | Intel Core i7 10700K | Corsair 64GB DDR4 3200MHz | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD Black 6TB Desktop Drive | Corsair RM750X 750W | Fractal Design Define R6

Permalänk
Medlem
Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

Hmmmmm

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem

Min enda erfarenhet av militären är att jag har mönstrat för sisådär 40 år sen. Fick uppskov medans jag jobbade till sjöss och kom undan på så sätt. Men ok, jag följer med på Cornucopia...

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Lite tur...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Försvarsingenjör erbjuder de 37 000 under utbildning + 39 000 när du är färdig. Tycker inte det är superdåligt. Tror inte det är allmäna soldater de försöker finna på SweC.

Det är väl rätt bra, förutsatt man inte behöver bo i centrala Stockholm under tiden.
Har man någon lång "uppsägningstid" eller annat spök tror du?