Permalänk
Medlem

Jobbtelefonen ligger inne på mitt hemmakontor, där ligger den under arbetsdagen. Den sätts på ljudlös efter 16:30, enda gången jag kollar utanför arbetstid är ibland på söndagkväll pga jag har många bokade kundmöten så jag vet om jag har något direkt på måndagmorgon, annars aldrig på min fritid. Det ger mig sinnesfrid att bara släppa allt efter arbetstid.

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Varför ska du jobba för ett företag när du inte får betalt? Att verksamheten inte har tillräcklig redundans är inte ditt problem.

Det är absolut inte normalt att kolla sin mail en gång per dag på semestern. En bra väg till utbrändhet att aldrig släppa jobbet under längre perioder.

Att vara tillgänglig ”hela tiden” skulle jag säga varit normen på majoriteten av de arbetsplatser jag varit på, sedan jag blev anställd konsult har det bara blivit mer vanligt. Har haft kollegor som varit strikta på att aldrig göra någonting utanför kontorstiderna men de brukar också vara de som visar sämre resultat vilket leder till lägre lön och sämre karriärsutveckling.

Har själv gjort arbete över helger, påsk, julen eller på nyår i många år för att det är vad som krävts för att kunna leverera enligt de tidsramar som kunden satt upp, visst kan jag säga till kunden att de inte kan få sin levererans men då leder det som ovan till sämre resultat och de konsekvenser det medför. Det finns såklart en uppsida med det hela, det är inte varje dag året om där jag måste arbeta för att leverera ett bra resultat. Så just eftersom jag är flexibel med när jag arbetar så kan jag göra det så effektivt som möjligt och på totalen arbetar jag aktivt i färre timmar än den som endast sitter där kontorstid.

Permalänk
Medlem

Den ligger kvar på jobb när jag går hem.

Visa signatur

CPU AMD 3900X GPU Zotac RTX 3080 12GB
Moderkort Asus x570-E Gaming Nätagg Corsair RM850x
Minne Corsair Vengeance RGB Pro 32 GB Kylning Corsair Hydro H115i PRO
Chassi Corsair Obsidian 500D SE Skärm Samsung Odyssey G9 NEO
SSD Samsung 970 1TB HDD Western Digital Blue 2TB Laptop Dell XPS 13 9300 i7

Permalänk
Medlem

Om man inte får betalt för jour så svarar jag inte efter arbetstid, varken på arbetsmejl eller arbetsnummer. När jag hade jobbtelefon med dubbla SIM så stängde jag av jobb-SIM-kortet på helgerna och slog på det på morgonen på måndag.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Om vi tar extremfallet. En person som tar ut 10 veckors semester inklusive barnledighet. Om den är helt okontaktbar under hela denna tid och den har ett jobb där den gör en massa saker som bara den har koll på och andra ska jobba med, så kan dens kollegor få stora problem att lösa uppgifterna. Folk är då på olika sätt hjälpsamma, kolla mail en gång i veckan är betydligt bättre än detta, en gång per dag anser jag att det är det normala på de arbetsplatser man har varit. Men ibland kanske man bör öka ett några gånger per dag.

Det låter mer som att om detta skulle uppstå så har man problem med dokumentation. Ska jag gå på längre ledighet så ser jag till att dokumentationen är uppdaterat och ser till att skriva en överlämning som går igenom det som jag eventuellt skulle ha gjort och ser till så att informationen finns så att kollegorna kan lösa det.

Min jobbtelefon ligger i jobbväskan när jag slutar för dagen och är på ljudlös, men jag kollar ändå till den någon gång ibland och är det något som skulle vara extremt viktigt så lär kollegorna som eventuellt behöver min hjälp ha mitt privata nummer eller så får dom be chefen att kontakta mig. Jag har jobbat med tänket att alltid vara tillgänglig för att jag ville finns där för kollegor, men det var inget man fick tillbaka något för av ledningen och man körde mest slut på sig själv och missade dyrbar tid med familjen så det är slut på det, med undantag när man har beredskap.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

Kör jobbmobilen med dual sim. Jobbnumret sätts till telefonsvarare efter kl 17. Är det så akut att det inte kan vänta till morgonen eller måndag så brukar tröskeln att leta upp privata numret och ringa vara tillräckligt för att det bara ska ske vid något riktigt allvarligt.

Permalänk
Medlem

Är lite kluven till vad din egentliga fråga är och förstår inte riktigt problemet.

Använd mobilen, använd två SIM kort? Dagens mobiler (även arbetstelefoner beroende på tjänst) stöttar två SIM-kort varav ena kan vara jobb-relaterat och andra privat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Om vi tar extremfallet. En person som tar ut 10 veckors semester inklusive barnledighet. Om den är helt okontaktbar under hela denna tid och den har ett jobb där den gör en massa saker som bara den har koll på och andra ska jobba med, så kan dens kollegor få stora problem att lösa uppgifterna. Folk är då på olika sätt hjälpsamma, kolla mail en gång i veckan är betydligt bättre än detta, en gång per dag anser jag att det är det normala på de arbetsplatser man har varit. Men ibland kanske man bör öka ett några gånger per dag.

Det är inte ditt jobb att säkerställa att företaget du jobbar för har adekvat beläggning. Om ett företag tycker att det är OK att en person är ensam om att kunna "förhindra stora problem" är det fel på organisationsstrukturen och det är inte den anställdes fel.

Detta sagt har man ju ett trevligt förhandlingsläge om man är en sådan person, det bör man kapitalisera på. Om man kan vara tillgänglig några minuter om dagen och i gengäld får en befodran kanske man anser att det är värt det.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Skrivet av GLaDER:

Det är inte ditt jobb att säkerställa att företaget du jobbar för har adekvat beläggning. Om ett företag tycker att det är OK att en person är ensam om att kunna "förhindra stora problem" är det fel på organisationsstrukturen och det är inte den anställdes fel.

Detta sagt har man ju ett trevligt förhandlingsläge om man är en sådan person, det bör man kapitalisera på. Om man kan vara tillgänglig några minuter om dagen och i gengäld får en befodran kanske man anser att det är värt det.

Det beror även på vad man har för jobb. Ta statsministern, säg att denna tar 1års föräldraledighet. Och under denna tid är helt okontaktbar oavsett vad som händer, precis alla frågor som kan uppstå har den förberett på hur de ska lösas i ett överlämningsdokument.
Ja det är betydligt svårare för denna stadsminister att skriva ihop detta överlämningsdokument än vad en lapplisa har, som också tar föräldraledighet under lika stor tid.

Nu var detta extremfall, men många jobbar med så inih-lvete mycket olika saker. Där ett superkort svar på 1 minut underlättar en hel del.

Att vara kontaktbar för väldigt enkla frågor eller kunna gå in och jobba snabbt ser jag som två olika saker. Kontaktbar anser jag man bör vara, man kan dock diskutera hur snabb respons, självklart kan man inte förvänta sig svar inom en dag.

Jag mailar väldigt många företag, vissa riktigt gigantiska. Har jag en seriös fråga har jag aldrig någonsin fått vänta mer än en vecka på ett kort svar från en person som har haft semester.

Permalänk
Medlem

Brukade ha en telefon med dubbla SIM, men blev lätt då att man gled in på någon jobbapp (typ Slack/Outlook) även när man inte arbetade.

Nu när jag bytte job valde jag att ha en separat telefon för jobbet som ligger kvar i ryggsäcken när jag inte arbetar. Telefonen är även i ljudlöst läge mellan 17:30 och 08:00.

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det beror även på vad man har för jobb. Ta statsministern, säg att denna tar 1års föräldraledighet. Och under denna tid är helt okontaktbar oavsett vad som händer, precis alla frågor som kan uppstå har den förberett på hur de ska lösas i ett överlämningsdokument.
Ja det är betydligt svårare för denna än en lapplisa som också tar föräldraledighet under lika stor tid.

Nu var detta extremfall, men många jobbar med så inih-lvete mycket olika saker. Där ett superkort svar på 1 minut underlättar en hel del.

Att vara kontaktbar för väldigt enkla frågor och kunna gå in och jobba snabbt ser jag som två olika saker. Kontaktbör anser jag man bör vara, man kan dock diskutera hur snabb respons, självklart kan man inte förvänta sig svar inom en dag.

Jag mailar väldigt många företag, riktigt gigantiska. Har jag en seriös fråga har jag aldrig någonsin fått vänta mer än en vecka på ett kort svar från en person som har haft semester.

Som statsminister har man oftast en klausul i kontraktet att man kan behöva vara tillgänglig för såna ögonblick. Är jag föräldraledig så vägrar jag ha med jobbet att göra såvida jag inte får betalt för det. Det är arbetsgivarens uppgift att företaget inte sjunker bara för att man själv inte är där. Särskilt under föräldraledighet som de har mycket gott om tid på sig att hitta lösningar på.

Jag har tidigare varit den som försökt vara schysst emot arbetsgivaren men man får aldrig något tillbaka för det. Då följer jag hellre regelverket och blir de sura på mig så får de ringa facket och bråka om de har lust med det.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det beror även på vad man har för jobb. Ta statsministern, säg att denna tar 1års föräldraledighet. Och under denna tid är helt okontaktbar oavsett vad som händer, precis alla frågor som kan uppstå har den förberett på hur de ska lösas i ett överlämningsdokument.
Ja det är betydligt svårare för denna stadsminister att skriva ihop detta överlämningsdokument än vad en lapplisa har, som också tar föräldraledighet under lika stor tid.

Nu var detta extremfall, men många jobbar med så inih-lvete mycket olika saker. Där ett superkort svar på 1 minut underlättar en hel del.

Att vara kontaktbar för väldigt enkla frågor eller kunna gå in och jobba snabbt ser jag som två olika saker. Kontaktbar anser jag man bör vara, man kan dock diskutera hur snabb respons, självklart kan man inte förvänta sig svar inom en dag.

Jag mailar väldigt många företag, vissa riktigt gigantiska. Har jag en seriös fråga har jag aldrig någonsin fått vänta mer än en vecka på ett kort svar från en person som har haft semester.

Skrivet av Sarato:

Som statsminister har man oftast en klausul i kontraktet att man kan behöva vara tillgänglig för såna ögonblick. Är jag föräldraledig så vägrar jag ha med jobbet att göra såvida jag inte får betalt för det. Det är arbetsgivarens uppgift att företaget inte sjunker bara för att man själv inte är där. Särskilt under föräldraledighet som de har mycket gott om tid på sig att hitta lösningar på.

Jag har tidigare varit den som försökt vara schysst emot arbetsgivaren men man får aldrig något tillbaka för det. Då följer jag hellre regelverket och blir de sura på mig så får de ringa facket och bråka om de har lust med det.

Ganska säker på att "anställningsavtalet" för statsministern berättar att personen avsagt sig allt vad semester (i bemärkelsen att man inte jobbar något öht och är okontaktbar) heter för nästkommande mandatperiod Det vi pratar om är väl ändå "normala människor" som har "normala jobb" på "normala företag"?

Annars kan vi ju dra upp krigsplacering

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

Haft jobbtelefon sedan jag började arbeta 2010 och har haft privat ett par gånger, mest för att ha roligare telefon och stilla tekniknörderiet. Men har under senaste ca. 8 åren bara haft jobbtelefonen. Onödig summa med privata abonnemang och telefoner när man ändå har det via jobbet. Och mitt personliga behov av "roligare telefon" är minimal idag, så förstår inte riktigt den biten heller. Har jobbat inom säljsidan inom industrin sedan 2017 och har blivit "störd" fåtal gånger på min privata tid.. Nu jobbar iof 95% av de jag haft som kontakt på kundsidan dagtid så deras intresse att arbeta utanför arbetstid är rätt låg, kanske jobbigare för tex. hantverkare.

Kör själv måttot, vill någon nå mig så är det väl bra att jag kan svara? Brutalt irriterande med kollegor som stänger av jobbtelefonen direkt efter arbetstid och är onåbara.. Sen tycker jag mitt jobb är så pass roligt och stimulerande, så får jag mail eller teamsmeddelande från någon i ett intressant ärende så tycker jag det är skitkul att läsa det även om klockan är 22:30 en tisdagkväll.

Visa signatur

Quadro användare inom CAD/CAM med fokus CAM.
Personligt OC rekord: 5.41GHz @ i7 2600K --- http://valid.canardpc.com/2kkg6k

Permalänk
Medlem

mitt största bekymmer var besväret med två mobiler. nu kör jag stället enbart en mobil från jobbet, men som har dubbla simkortsplatser. en för jobbets nummer, en för mitt privata nummer.

Ger ut jobbnummer till dom på jobbet, och privat till dom som jag gärna svarar på utanför arbetstid. Då ser jag direkt när det ringer om det är jobb eller inte.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av timpO:

Brutalt irriterande med kollegor som stänger av jobbtelefonen direkt efter arbetstid och är onåbara.. Sen tycker jag mitt jobb är så pass roligt och stimulerande, så får jag mail eller teamsmeddelande från någon i ett intressant ärende så tycker jag det är skitkul att läsa det även om klockan är 22:30 en tisdagkväll.

Varför? Även om man älskar sitt jobb så är det viktigt med att mentalt släppa jobbet också. Ingen kommer tacka dig när du är utbränd i 40-årsåldern bara för att du har driv.
Tror knappast du får någon övertid för att svara på mejl på kvällen med.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Kör med två e-sim i min privata mobil. Jobbmobil och privatmobil i samma!

Fick en företagsmobil men var jobbigt att gå runt med två mobiler under dagen och företagsmobilen var långt ifrån på samma nivå som min privata. Ibland glömmer jag stänga av jobb e-simmet på helgerna vilket gör att det rings men är ju bara att klicka och fortsätta med dagen sin

Visa signatur

|CPU: I5 9600K | MB: ASUS Z97 PRO GAMER |RAM: Corsair 16GB Vengeance LP |GPU: GTX 1070 | PSU: EVGA Supernova G2 750W | Kylare: NZXT Kraken X61 |Burk: NZXT H440 |

Permalänk
Medlem

Jobbtelefonen ligger på skrivbordet, ljudlös. Där får den ligga. Om jag slutar jobba, så ligger den kvar.
Använder den i princip bara för MFA, hehe. Tror jag fått ett samtal på den någonsin.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

Såg att det nämnts redan av "qwertylol1" men pushar ändå för att göra en vidarekoppling från jobbmobilen till din privata. Du får kolla med jobbets abonnemang hur det är med kostnader, men oftast ingår sådant i företagsabonnemangen.

Sen kan man ju tänka sig andra lösningar/appar, men har ingen aning om dessa lösningar finns:
SMS till din privata om meddelanden lämnas på din jobbtelefon.
SMS med telefonnummer till din privata om någon ringer till din jobbtelefon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Varför? Även om man älskar sitt jobb så är det viktigt med att mentalt släppa jobbet också. Ingen kommer tacka dig när du är utbränd i 40-årsåldern bara för att du har driv.
Tror knappast du får någon övertid för att svara på mejl på kvällen med.

Det är något som jag accepterar, och har accepterat. Men det hjälper tyvärr inte de tillfällen där man stått i skiten och verkligen behöver hjälp av en kollega som då är helt omöjlig att få tag på 5 minuter efter kontorstid. Att en kollega med ett svar inte är kontaktbar för ett 5 min samtal gör att jag kanske hamnar i ett par timmar extra slit för att jag lär lösa saker själv. För han, är det så klart helt berättigat och jag accepterar den personens beslut. För mig innebär det att jag blir otroligt mycket mer pressad själv. Och företaget förlorar eventuellt på att man inte kan lösa situationen förrän dagen efter.

Nu jobbar jag inom företagssidan direkt mot kund där det går väldigt upp och ner i arbetsbelastning. Och inom den sidan av branschen är man antingen tidsavlöst eller har flex. Så får inte mer betalt, men har betalt för att arbetet går upp och ner.

Visa signatur

Quadro användare inom CAD/CAM med fokus CAM.
Personligt OC rekord: 5.41GHz @ i7 2600K --- http://valid.canardpc.com/2kkg6k

Permalänk
Medlem

Min jobbtelefon har dubbla SIM. Den är inte med i intune/MDM och ingen har hört av sig. Dvs kommer jag ju inte åt interna system ändå. Har fått 0 samtal sedan 2019 på nuvarande jobb utanför arbetstid.
Används mest för Microsoft authenticator och 2fa på SMS i jobbsyfte.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Det ska inte behöva göras!

Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Om vi tar extremfallet. En person som tar ut 10 veckors semester inklusive barnledighet. Om den är helt okontaktbar under hela denna tid och den har ett jobb där den gör en massa saker som bara den har koll på och andra ska jobba med, så kan dens kollegor få stora problem att lösa uppgifterna. Folk är då på olika sätt hjälpsamma, kolla mail en gång i veckan är betydligt bättre än detta, en gång per dag anser jag att det är det normala på de arbetsplatser man har varit. Men ibland kanske man bör öka ett några gånger per dag.

Det är företagets ansvar att se till att någon kan täcka för den personen under semestern/föräldraledigheten (annars är man ju inte ledig). Handlar inte så mycket om att inte få betalt för den tiden, det handlar om att kunna släppa jobbet helt.

Har man en roll där man förväntas alltid vara nåbar (jag t.ex. är ansvarig för ett par team/produkter och folk förväntas kunna nå mig 24/7) så säkrar man att någon täcker för en under semestern/ledigheten och ser till att man gör en handover på det som behöver hanteras. Man får också förbereda sin semester så att saker är hanterade i förtid.
Jag täckte senast 4 månader för en kollega som var föräldraledig och vi la en hel del tid på handover så att hon kunde vara ordentligt ledig.

Har man däremot inte en sådan roll så ska man inte alls behöva bry sig - det är chefens problem!

Edit: "och den har ett jobb där den gör en massa saker som bara den har koll på och andra ska jobba med" <- Det där är riktigt dåligt planerat av företaget. Vad händer om den personen blir långtidssjukskriven eller väljer att sluta?

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Om vi tar extremfallet. En person som tar ut 10 veckors semester inklusive barnledighet. Om den är helt okontaktbar under hela denna tid och den har ett jobb där den gör en massa saker som bara den har koll på och andra ska jobba med, så kan dens kollegor få stora problem att lösa uppgifterna. Folk är då på olika sätt hjälpsamma, kolla mail en gång i veckan är betydligt bättre än detta, en gång per dag anser jag att det är det normala på de arbetsplatser man har varit. Men ibland kanske man bör öka ett några gånger per dag.

Där jag jobbar försöker vi alltid organisera så att viktiga leveranser planeras runt när man har semestern (att vi typ har industrisemester trots att vi utvecklar fysiska produkter hjälper en del). Tar någon en jättesemester/barnledighet har personen troligtvis sagt till om det långt innan.

Är det ett problem att någon inte är anträffbar under 10 veckor så är det helt enkelt något man får organisera innan med någon form av hand-over till en kollega som kan svara åt en. Semester = semester och är helt enkelt något som en arbetsgivare behöver räkna med. Min telefon följer med hem och går teoretiskt att ringa på tills batteriet laddar ur, men den är ljudlös efter kl 17 sista arbetsdagen så man får ha bra tur om jag skall svara. På de 6.5 år jag jobbat har det hänt en gång

Är det super-duper kris har chefen mitt personliga nummer, men att ringa på det kommer innebära avbruten semester med allt vad det innebär i form av ersättning så jag litar på att det inte kommer ringas på det numret sålänge det inte är absolut nödvändigt. Egentligen borde det finnas dokumentation som gör att det går att ta över en persons jobb. Görs inte det är man sårbar. Vad händer om en nyckelperson kliver framför en buss och faktiskt blir oanträffbar på riktigt?

Permalänk
Hedersmedlem

Jag kör med dubbla simkort i min privata mobil och har gjort det i ganska många år.

Svarar/ringer tillbaka efter arbetstid när jag vet att jag behöver göra det. Just nu är det inte ofta.

Under vissa perioder har vi kört jour för support och hjälp men även det har varit hanterbart.

Om nån verkligen måste få tag i mig så löser de det ändå

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Rekordmedlem

Som en del resonerar i den här tråden inser man att det nog dags att hela EU inför liknande lagar som Frankrike, Portugal och Belgien redan infört, dvs att arbetsplatsen är förbjuden att kontakta anställda utanför arbetstid.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Fick en jobbmobil men insåg att den var mdm-bunden för att företaget ville övervaka appar (typ att vi inte installerar tiktok)

Så då fick den ligga i en låda

Detta!
På förra jobbet hade jag gjort ett samtal med den på ett år, inte tagit emot något samtal. Jävligt ovärt.

Permalänk
Medlem

Dubbla telefoner. Jobbluren ligger på hemmakontoret 18-08 om inte någon kollega gör något större arbete där jag eventuellt kan behövas som stöttning.
Annars används den mest som MFA.

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk
Medlem

Nu är jag för tillfället sjukskriven vilket innebär att jobbdator och mobil är hemma. Jag är med på månadsmötena när jag kan och mobilen används nu främst för autentisering.

Innan jag blev sjuk var jobbmobilen bara med hem om jag jobbade hemma eller om jag behöver vara åtkomlig på lunchen. Oftast ligger jobbtelefonen på bordet på kontoret. De flesta samtal tas ändå vis Teams i vårat fall. Måste inte vara åtkomlig utanför arbetstid. Men vid speciella tillfälligheter har jag inte något mot det men ska vara väl motiverat och det brukar det vara.

Vill hålla privatliv och jobb separat så kör självklart med egen privat mobil. Jobbmobilen hade jag kunnat få en betydligt mer påkostad modell men då övervakas och styrs vad jag kan göra från företagets IT avdelning. Nej tack.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem

Så länge jag inte har någon övervakning så kör jag dual sim.
Använder telefonen rätt mycket på jobbet för jobbgrejer men rätt lite samtal. Händer jag får samtal från våra säljare som ställer frågor och av någon anledning är det oftast när jag varit sjuk. Svarar ändå för kollar inte vem som ringer, händer bara några gånger i kvartalet att någon faktiskt ringer på jobbnumret ändå. Hade det varit fler samtal hade jag nog gjort anorlunda.
Folk skriver typ alltid på slack.
Hade det varit någon management mjukvara på den så hade jag också gjort annorlunda.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Kör dualsim på min egna telefon och har det tyst utanför arbetstid.
Rätt nice ändå med obegränsad surf som funkar bra utomlands

Visa signatur

Fractal Design Node 304 -> ASUS ROG STRIX Z370-I GAMING ->i5 8600K -> be quiet! Pure Rock -> MSI GeForce RTX 4070 VENTUS 2X E 12G OC -> Corsair Vengeance LPX 3200 32GB -> Seasonic FOCUS Plus 650W Gold -> Samsung 960 EVO 500GB -> 2 * Western Digital Black 2 TB -> Samsung 850 EVO Basic SSD 500GB

Permalänk
Medlem

Använder sen många år enbart jobbmobilen, även om jag har kvar en privat för de fall någon gammal bekant el någon som inte har mitt jobbnummer vill nå mig. Den privata sitter i laddaren hemma för det mesta.
Aldrig haft något eget abonnemang utan endast kontantkort.
Det är ju en fördel att slippa betala för abonnemanget själv.

En förutsättning i det är dock också att mobilen inte är managerad el övervakad, utan helt ren där man bara använder SIM-kortet och sen styr det själv.
En del appar är sådana att om man ska använda dem så måste företaget få managera enheten, just därför har jag inte Outlook installerat. Tidigare användes en alternativ klient för det.
Vet någon om det finns något bra sätt att köra appar sandbox:ade el på något sätt isolerade från systemet i övrigt?

Vi får välja mellan några modeller av Apple och Samsung, de dyrare mot bruttoavdrag. Här finns en sak som är mer tveksam. Att man själv ska betala en del för mobilen som används i arbetet, för att få en bättre modell, men att företaget fortfarande äger den och ska ha tillbaka den om man slutar.
Just det här gör att jag nu funderar på att köpa egen istället, vet inte riktigt hur jag ska göra där nu när det börjar vara dags för ny. Är inte längre lika säker på att jag kommer att vara kvar på företaget och om jag inte skulle vara det hemskt länge till så blir det ju pengarna i sjön så att säga.

Att kunna svara på något kort och snabbt för att driva något framåt el hjälpa kollegor är egentligen inget problem, om omfattningen är mer begränsad och det i någon mening ersätts.
Det totala värdet i det för företaget och kunden för de gånger det är, överstiger nog kostnaden.

Har tidigare kunnat skriva övertid för det, el åtminstone ta igen den tiden senare med marginal, lite beroende på omfattningen för vad som behöver göras. Men det är en av sakerna som försämrats för oss som också påverkat vår verksamhet negativt, men det pågår dialoger kring det både direkt mot chefer och via facket.

Sen gällande gränsdragning och tillgänglighet funkar det rätt bra. Vi har beredskap ibland och då ska man vara tillgänglig för att göra, men i övrigt finns det inget krav på det alls. Däremot är det ju tryggt att ha någon att fråga om det kommer något man inte har koll på och som inte kan vänta.
Då det i så fall enbart kommer från kollegor och de är i samma läge så hålls det på en mycket begränsad nivå.

Det är värt att svara på en kort fråga via SMS el mer sällan telefon, som händer väldigt sällan när man är ledig, för att kunna använda mobilen privat och även veta att man har motsvarande stöd även från kollegor när man själv behöver.

Det som däremot, som andra också säger här, är något organisationerna behöver tänka mer på är att det inte bara ska vara enskilda som vet sakerna. Dvs att det bara är en enda person som har koll.