Småbarnspappa utan större kunskap behöver råd.

Permalänk
Medlem

Småbarnspappa utan större kunskap behöver råd.

Hej! Total amatör när det kommer till kolla på komponenter letar efter råd, och hur jag ska tänka angående nästa dator.

Har egentligen inte särskilt höga krav. Spelar inget avancerat i dagsläget utan 99% är wow och som småbarnsförälder lär det stanna där ett tag.

Förstår att i princip ALLT kommer slå nuvarande datorn som är en gammal trött färdigbyggd lenovo med 8gb ram(yikes), en i5-8400
och ett geforce gtx 1060.

Har en relativt låg budget med ett tak på 15000.
Vill ha en dator som klarar av att spela wow utan några problem samtidigt som jag kan använda andra monitorn till diverse arbete/videor/program.
Inbyggt wifi är just nu ett krav då det ej finns möjlighet att borra genom golvet.

Hoppas det finns någon därute som kan hjälpa mig fram i djungeln jag ej vandrat i på länge.

Permalänk
Medlem

Något i den här stilen kanske?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Salte:

Hej! Total amatör när det kommer till kolla på komponenter letar efter råd, och hur jag ska tänka angående nästa dator.

Har egentligen inte särskilt höga krav. Spelar inget avancerat i dagsläget utan 99% är wow och som småbarnsförälder lär det stanna där ett tag.

Förstår att i princip ALLT kommer slå nuvarande datorn som är en gammal trött färdigbyggd lenovo med 8gb ram(yikes), en i5-8400
och ett geforce gtx 1060.

Har en relativt låg budget med ett tak på 15000.
Vill ha en dator som klarar av att spela wow utan några problem samtidigt som jag kan använda andra monitorn till diverse arbete/videor/program.
Inbyggt wifi är just nu ett krav då det ej finns möjlighet att borra genom golvet.

Hoppas det finns någon därute som kan hjälpa mig fram i djungeln jag ej vandrat i på länge.

Har du kollat SweC marknad? Då får man färdigbyggd och klar också. Jag vet inte vart i landet du bor, men den här är en bland de nyaste annonserna tex.
(inte min)

https://www.sweclockers.com/marknad/238605-dator-med-i7-12700...

Permalänk
Skrivet av Salte:

Hej! Total amatör när det kommer till kolla på komponenter letar efter råd, och hur jag ska tänka angående nästa dator.

Har egentligen inte särskilt höga krav. Spelar inget avancerat i dagsläget utan 99% är wow och som småbarnsförälder lär det stanna där ett tag.

Förstår att i princip ALLT kommer slå nuvarande datorn som är en gammal trött färdigbyggd lenovo med 8gb ram(yikes), en i5-8400
och ett geforce gtx 1060.

Har en relativt låg budget med ett tak på 15000.
Vill ha en dator som klarar av att spela wow utan några problem samtidigt som jag kan använda andra monitorn till diverse arbete/videor/program.
Inbyggt wifi är just nu ett krav då det ej finns möjlighet att borra genom golvet.

Hoppas det finns någon därute som kan hjälpa mig fram i djungeln jag ej vandrat i på länge.

Som vanligt så kommer folk ge förlag på markant kraftigare datorer än vad du någonsin kommer behöva.

Det här är kraven och det enda du behöver bry dig om och ja det mesta kommer klara det. jag skulle nog därför råda dig att dämpa ditt bygge något prismässigt. Öppna sparkonton till ungarna och lägg resten där till framtiden som körkortet eller spar resten till ditt framtida datorköp om 4-5 år.

märk väl att rekommenderat ram är 8GB men 4 funkar, GFX 4 Gb men så lågt som 2 GB. Rekommenderar att hålla dig på 16 GB ram och säg ett 8 GB grafikkort . Det kommer hålla länge för dig med det krav du har.

Här är kravet så bedöm själv och egentligen så kan du klara dig med det du redan har ett tag till. Du kan verkligen fundera i lugn och ro

Here are the World of Warcraft System Requirements (Minimum)

CPU: Intel Core i5-760 or AMD FX-8100 or later
CPU SPEED: Info
RAM: 4 GB RAM (8GB for integrated graphics such as Intel HD Graphics)
VIDEO CARD: NVIDIA GeForce GTX 560 2GB or AMD Radeon HD 7850 2GB or Intel HD Graphics 530 (45W)
DEDICATED VIDEO RAM: 2 GB
PIXEL SHADER: 5.0
VERTEX SHADER: 5.0
OS: Windows 7 / Windows 8 / Windows 10 64 bit
FREE DISK SPACE: 70 GB

World of Warcraft Recommended Requirements

CPU: Intel Core i7-4770 or AMD FX-8310 or later
CPU SPEED: Info
RAM: 8 GB
VIDEO CARD: NVIDIA GeForce GTX 960 or AMD Radeon R9 280 or later
DEDICATED VIDEO RAM: 4 GB
PIXEL SHADER: 5.1
VERTEX SHADER: 5.1
OS: Windows 10 64 bit
FREE DISK SPACE: 70 GB

Hm ja ska du köra jobb på andra skärmen samtidigt så sänker ju så klart vissa program mycket, teams själv är ju ett redigt sughål det är ju klart.

Hmmm.

Hur ser det ut om du gör en ctrl alt del hur mycket ram går åt i dag ? Det är ju svaret. kanske kan du avinstallera det du inte behöver och om du ställer in så att vissa program inte startar när datorn startas. det om något kommer rappa upp din dator rejält.

Eventuellt om du bara byter 16 GB ram och ett GTX1070-1080

Det kommer göra underverk. Det är ett alternativ.

Visa signatur

Kraschfield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Modellören:

Som vanligt så kommer folk ge förlag på markant kraftigare datorer än vad du någonsin kommer behöva.

WoW är rätt tungkört om du inte vill köra på lägsta grafik och endast köra solo. CPU och SSD är prio så har han inte en SSD från innan så är det en billig uppdatering.

Permalänk
Skrivet av Ibymafayhas:

WoW är rätt tungkört om du inte vill köra på lägsta grafik och endast köra solo. CPU och SSD är prio så har han inte en SSD från innan så är det en billig uppdatering.

Jag tänker ju alltid i termer av, köp inte för att . Köp om det inte fungerar eller om man uppenbarligen måste ha något.
Förvisso men vad sitter han på nu ?

Förmodligen så har han ju en 1080 skärm. och vem sjutton har en HDD nu? men man kan ju fixa nån disk för 200-300 som ersätter den om det nu är så illa.

Det enbart (En ok liten SSD) och en nyinstallation kommer ändra hela upplevelsen radikalt.

Men sen kommer vi till två skärmar och arbete. Hmmm Vilken upplösning önskar herrn tro ?

Visa signatur

Kraschfield

Permalänk
Medlem

Billigt som flyter på bra.

Bästa cpun för wow (dubbelkolla QVl listan för ram bara)

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Tack för input hittils!
Har fått 2 olika byggen av en kompis, och vill ha lite råd gällande dessa.

https://www.inet.se/datorbygge/b1503983/salten

https://komponentkoll.se/bygg/WMLwe

Vill även påpeka att wifi mottagare är ett krav, då jag för tillfället inte har möjlighet att dra kabel på ett rimligt sätt från nedervåning till övervåning där dator står.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Billigt som flyter på bra.
https://komponentkoll.se/bild/YCVxq.png

Bästa cpun för wow (dubbelkolla QVl listan för ram bara)
https://komponentkoll.se/bild/KuXMr.png

Vet inte om du läste men han hade Wifi som KRAV ser inte att något av dina 2 byggen har det.
Annars var det okej byggen

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Vet inte om du läste men han hade Wifi som KRAV ser inte att något av dina 2 byggen har det.
Annars var det okej byggen

Aaah det missade jag!
Här är dyraste med wifi, Intel blir +350 typ

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Salte:

Tack för input hittils!
Har fått 2 olika byggen av en kompis, och vill ha lite råd gällande dessa.

https://www.inet.se/datorbygge/b1503983/salten

https://komponentkoll.se/bygg/WMLwe

Vill även påpeka att wifi mottagare är ett krav, då jag för tillfället inte har möjlighet att dra kabel på ett rimligt sätt från nedervåning till övervåning där dator står.

Inet bygget är okej men väldigt långsamma ddr5 samt att chassit är enormt men följer enbart med 2x 120mm fläktar

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25