Nästa AMD-grafikkort väntas få mindre ray tracing-lyft

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Dom utnyttjas fortfarande, det är enda anledningen att intel håller sig kvar.

Menar du eventuella kvarlevande effekter som påverkade marknaden när det där begav sig?

Eller har du några konkreta exempel på att det fortfarande är en aktiv strategi från Intel?

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thor:

Menar du eventuella kvarlevande effekter som påverkade marknaden när det där begav sig?

Eller har du några konkreta exempel på att det fortfarande är en aktiv strategi från Intel?

Kvarlevande effekter ja. Det är väl knappast någon som köpt Intel den senaste tiden som gjort det baserat på deras nuvarande utbud.

Permalänk
Medlem

Jag hade nog lite fel i mitt tidigare antagande, då jag skrev: "Antar att AMD från början har sett RDNA4 som ett mindre steg genom att dom bara går på mellanklassen".
Antagligen så är det mer en trevare från AMD's sida då dom har en större ändring av hur minnesberoende och cache hantering sker.
Fram tills nu (RDNA3) så har det varit samma minnes arkitektur som fanns på GCN, vilket kom med HD7000 serien 2012, det är 12-år sedan.
Så det var på tiden med ny minnes arkitektur, speciellt då för raytracing.

Delar av ändringen innebär som ex. att raytracing inte behöver vänta på att en shader blir klar = mindre tid för att inte göra något arbete.

Ett allmänt (som gäller allt och inte bara GPU) exempel :
Om en process behöver vänta 50% av sin tillgängliga tid så utför den endast 50% av sitt teoretiskt möjliga arbete.
Skulle tiden för processens väntan minska till 25% så utförs istället 75% av dess teoretiskt möjliga arbete.

Exemplet ovan ger att prestandan har ökat med 50%, och det enbart genom att processen fått ner väntetiden, verkligen inte illa...

Källa till Chips and Cheese som analyserat AMD's bidrag i LLVM:
https://chipsandcheese.com/2024/01/28/examining-amds-rdna-4-c...

Nu är jag själv verkligen nyfiken på vad förändringarna kan ge, väntar spänt

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!