Permalänk
Medlem

Min andra skärm laggar

Spelar jag på min ordinarie skärm och kollar twitch/youtube eller något på andra skärmen så laggar videon. om jag klickar över på skärmen där videon är så laggar de inte. blivit så nu på senaste, vad kan de bero på?

Permalänk
Medlem

På vilket sätt "laggar" det? Menar du alltså att bilden fryser eller blir det tearing eller är det något helt annat?

Har du olika hertz-frekvenser på de olika skärmarna?

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Njz:

Spelar jag på min ordinarie skärm och kollar twitch/youtube eller något på andra skärmen så laggar videon. om jag klickar över på skärmen där videon är så laggar de inte. blivit så nu på senaste, vad kan de bero på?

vad har du för komponenter i datorn samt hur har du kopplat in skärmarna? Min första tanke är att någon form av hardware encoding är igång för youtube/twitch och med spel igång så orkar inte grafikkortet med båda.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

vad har du för komponenter i datorn samt hur har du kopplat in skärmarna? Min första tanke är att någon form av hardware encoding är igång för youtube/twitch och med spel igång så orkar inte grafikkortet med båda.

Det har alltid funkat, senaste veckan bara de inte funkat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

På vilket sätt "laggar" det? Menar du alltså att bilden fryser eller blir det tearing eller är det något helt annat?

Hackar bara då och då hamnar efter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Njz:

Det har alltid funkat, senaste veckan bara de inte funkat.

uppdatering av webbläsare/drivrutin som kanske aktiverat hw encoding eller liknande?

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

uppdatering av webbläsare/drivrutin som kanske aktiverat hw encoding eller liknande?

Vart hittar ja gde

Permalänk
Medlem
Skrivet av Njz:

Vart hittar ja gde

Beror helt på vad du har för hårdvara i datorn samt vad för webbläsare du använder. kör du edge till exempel så går du in i inställningar sen har du system och prestanda så har du hardware acceleration där.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Kör Chrome.

Permalänk
Bildexpert 📺

Det är inte skärmen som laggar, det är din videouppspelning som laggar. Skärmen visar endast den signal den får. Jämför med högtalare. Ifall musiken hackar är det i princip aldrig högtalarens fel. Samma sak här. Som skrivet ovanför är det relaterat till GPU, GPU:ns prestanda, drivrutiner och mjukvaran samt även inställningar relaterade till detta. Kan vara så enkelt som skrivet att datorn inte orkar köra kombinationen av både spel och video samtidigt utan prioriterar det du klickar på.

Tyvärr gör det inte svaret enklare då det kan vara nog så bökigt att felsöka datorn. Därför kan en lämpligare forumdel vara: https://www.sweclockers.com/forum/61-stationara-datorer-suppo...

För att få hjälp där behöver du bli mer detaljerad med just vad det är för hård- och mjukvara.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Någon som har någon ide?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Njz:

Någon som har någon ide?

För att få någon slags adekvat hjälp här så måste du minst lista vilken utrustning du har inkl. datorspecs samt vilka skärmar (och upplösning) du kör.

SweC är ett bra forum men vi är inga tankeläsare så mer information behövs!

Permalänk
Medlem

Det har funkat i 1 år helt plötsligt har det börjat, så det har funkat förut. så de har ingenting med dåliga prylar att göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Njz:

Det har funkat i 1 år helt plötsligt har det börjat, så det har funkat förut. så de har ingenting med dåliga prylar att göra.

Nu har flera personer frågat dig vad du har för hårdvara i datorn och du har inte svarat på det.

Du behöver svara på det för att någon öht ska kunna hjälpa dig 🙂

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk

Det kan vara gamla adblockers i chrome som ställer till det, så var det för mig iaf med youtube. Jag tog bort dem jag hade och kör nu bara uBlock Origin och har inget problem sedan dess

Permalänk
Medlem

Intel Core i5 @ 2.60GHz
NVIDIA GeForce RTX 3060 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Njz:

Intel Core i5 @ 2.60GHz
NVIDIA GeForce RTX 3060 Ti

Intel Core i5 @ 2.60GHz kan vara alltifrån en 15 år gammal cpu till en ny variant.

Vilken drivrutinsversion från nvidia kör du? Och när uppdaterade du den senast? Har du G-sync aktiverat och har du det inställt på att enbart vara aktivt vid helskärm eller även i fönster?

Kör du Chrome eller annan webbläsare?
Som ovan sagt, kör du någon typ av adblocker i webbläsaren?

Testade du att stänga av hårdvaruaccelerering i webbläsaren?

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Chrome, provade stänga av accelerering, uppdaterade nvidia igår

Permalänk
Medlem
Skrivet av Njz:

Chrome, provade stänga av accelerering, uppdaterade nvidia igår

Du svarar på typ hälften av frågorna och inte särskilt utförliga svar heller. Vill du ha hjälp så bör du besvara lite mer precist på frågorna och på alla frågor.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Du svarar på typ hälften av frågorna och inte särskilt utförliga svar heller. Vill du ha hjälp så bör du besvara lite mer precist på frågorna och på alla frågor.

Det är nog bara att ge upp. Vederbörande verkar ändå inte vara intresserad av att ge oss informationen ändå.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Njz:

Det har funkat i 1 år helt plötsligt har det börjat, så det har funkat förut. så de har ingenting med dåliga prylar att göra.

Det som plötsligt ändras med tiden är mjukvaran, både hos klienten (likt Chrome) och hos servern (likt sidan för videon du strömmar). Det är ofta så man upptäcker att ens datorn inte riktigt orkar längre. Hårdvaran är samma och lika snabb som den alltid varit. Bara att allting annat förändras och ger sämre och sämre respons.

En i5 på 2,6 GHz är antagligen en gammal och/eller en enklare processor eller en att du har en laptopmodell med ett par år på nacken. Jag märkte en stor skillnad när jag bytte från en i5-6600K på 3,5 GHz (2015) till en i7-10700K 3,8 GHz (2020) på just sådant som kapaciteten att göra flera saker samtidigt.

Bara en sådan enkelt sak som att du har för lite RAM-minne i datorn påverkar, särskilt när du kör flera saker samtidigt. Särskilt som alla mjukvara tenderar att äta mer och mer internminne. Är det dessutom en laptop du har (det framgår inte av dina svar) kan det finns ytterligare faktorer som begränsar kapaciteten, likt att kylningen inte fungerar längre pga igensatta fläktar, batteriet är klent och datorn går ned i energisparscheman etc.

Det finns i alla fall ingen "sluta lagga"-knapp någonstans och det har inte med skärmen att göra. Det är datorn som är orsaken även om det sällan går att peka ut exakt vad med datorn som inte orkar. Därav min ursprungliga förslag att ställa frågan i den forumdel där det finns många, många flera som är intresserade av just detaljerna runt datorn. Skärmdelen lär inte ge lika många svar.