Stenbrottet som ligger bakom hela halvledarindustrin

Permalänk
Melding Plague

Stenbrottet som ligger bakom hela halvledarindustrin

I slutet av en liten väg i nordvästra North Carolina ligger en kvartsgruva vars produkt är oumbärlig vid kretstillverkning.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Sverige är inte lika stort som Usa, men jag undrar om det finns likvärdiga gruvor i även här. Jag tror att det är bara så att ingen tänkte på att det kan vara en eftertraktad vara. Sand bör finnas i Sverige. Sedan frågan är om man kan utveckla en tillfredsställande reningsprocess. Och voalá, en till export vara, antingen till Usa, Syd Korea eller Kina.

Permalänk
Medlem
Skrivet av friArsenik:

Sverige är inte lika stort som Usa, men jag undrar om det finns likvärdiga gruvor i även här. Jag tror att det är bara så att ingen tänkte på att det kan vara en eftertraktad vara. Sand bör finnas i Sverige. Sedan frågan är om man kan utveckla en tillfredsställande reningsprocess. Och voalá, en till export vara, antingen till Usa, Syd Korea eller Kina.

Har för mig att det är jävligt uppdelat per land, till exempel Tabergs gruva som har en järnmalm som bara finns där och ett ställe i Rhode Island, för där satt kontinenterna ihop en gång i tiden, rätt så sjukt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av friArsenik:

Sverige är inte lika stort som Usa, men jag undrar om det finns likvärdiga gruvor i även här. Jag tror att det är bara så att ingen tänkte på att det kan vara en eftertraktad vara. Sand bör finnas i Sverige. Sedan frågan är om man kan utveckla en tillfredsställande reningsprocess. Och voalá, en till export vara, antingen till Usa, Syd Korea eller Kina.

Säkerligen och ja, jag hade röstat för detta.

Bryta Uran, skiffer och alla de andra sällsynta resurser Sverige sitter på.

Visa signatur

Make Sweclockers Great Again.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Har för mig att det är jävligt uppdelat per land, till exempel Tabergs gruva som har en järnmalm som bara finns där och ett ställe i Rhode Island, för där satt kontinenterna ihop en gång i tiden, rätt så sjukt.

Ja, men. Vi pratar om sand! Om jag inte har helt fel, så sand är den absolut vanligaste material/råvara som finns på vår planet.

Vi kan tänka oss en situation:

Vad ska hända när sand denna gruva (i artikeln) tar slut?

Permalänk
Medlem

Skulle vara kul om gamers nexus kunde besöka och göra en video om Stenbrottet

Permalänk
Medlem
Skrivet av friArsenik:

Ja, men. Vi pratar om sand! Om jag inte har helt fel, så sand är den absolut vanligaste material/råvara som finns på vår planet.

Vi kan tänka oss en situation:

Vad ska hända när sand denna gruva (i artikeln) tar slut?

Sand består ofta delvis av kvarts, men jag gissar att det är alldeles för dyrt att utvinna kvarts från sand med den renhet som krävs. Sanden de pratar om i artikeln är inte vad de gräver fram ur gruvan utan slutprodukten efter att kvartsen är mald och renad, själva gruvan är som sagt ett stenbrott.

Permalänk
Medlem

Tack o lov handlar det om artificiella begränsningar o inte fysiska. ASML är en patentfråga och rent kisel är inte svårt att tillverka. Däremot väldigt dyrt för det kräver enorma mängder energi. Så en pengafråga.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Skrivet av Pågenbröd:

Säkerligen och ja, jag hade röstat för detta.

Bryta Uran, skiffer och alla de andra sällsynta resurser Sverige sitter på.

Ja. Jag slutar aldrig facineras till vilken grad vi låter ekonomin, och därmed samhället, ta smäll efter smäll för att istället premiera saker på nivå med att en grodart som bevisligen är så livsoduglig att den nu bara finns på en plats, ska ges konstgjort andning ett tag till.

Detta ofta utan bättre skäl än att det återigen i en naturvårdsverket-anställds feberdröm utspelade sig att även just den här grodartens blåa färgteckning på något luddigt sätt visade sig vara en nyckelspelare i att rädda mänskligheten, och att den därmed måste räddas till varje pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olof_von_Knorring:

Detta ofta utan bättre skäl än att det återigen i en naturvårdsverket-anställds feberdröm utspelade sig att även just den här grodartens blåa färgteckning på något luddigt sätt visade sig vara en nyckelspelare i att rädda mänskligheten, och att den därmed måste räddas till varje pris.

Ja, för ekosystem har ju visat sig vara resistenta och inte kollapsar vid minsta lilla...

Det kan vara skäl nog just eftersom vi inte vet vad som påverkas - gör du dig av med grodor så blir det mer insekter, blir det mer insekter så ökar fågelpopulationen. Om fågelpopulationen ökar så attraheras större rovfåglar, om större rovfåglar attraheras och ökar i antal så dör tranorna i Hornborgasjön pga monsterörnar och vips tappar man några miljoner i turistnäringen.

Ta det som ett skämt men att tro att miljön inte är nära sammankopplad med ekonomin är oerhört naivt.
Fråga bara fiskarna vid kusten till Aral-sjön...

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Ja, för ekosystem har ju visat sig vara resistenta och inte kollapsar vid minsta lilla...

Det kan vara skäl nog just eftersom vi inte vet vad som påverkas - gör du dig av med grodor så blir det mer insekter, blir det mer insekter så ökar fågelpopulationen. Om fågelpopulationen ökar så attraheras större rovfåglar, om större rovfåglar attraheras och ökar i antal så dör tranorna i Hornborgasjön pga monsterörnar och vips tappar man några miljoner i turistnäringen.

Ta det som ett skämt men att tro att miljön inte är nära sammankopplad med ekonomin är oerhört naivt.
Fråga bara fiskarna vid kusten till Aral-sjön...

100%
En del är helt oförmögna att tänka längre än ett steg och då är det svårt att se hur saker som ter sig vara harmlösa mot naturen kan göra extrem skada. Samma sak gäller klimatet som samma personer nästan alltid likställer med vädret inom en kort area av där de själva befinner sig. Man blir lite förbluffad att en del inte kan se helheten, eller i alla fall inse att de inte kan se helheten och överlåter tänkandet om just detta till folk som har bättre förmåga

Permalänk

Skaplig bevakning det lär vara där!

Permalänk
Medlem

BBC har ett fint reportage om detta kisel - https://www.bbc.com/future/bespoke/made-on-earth/how-the-chip... - ett antal video om hur det går till, vilka länder som exporterar mest, hur länge de kan fortsätta utvinna osv.

Permalänk
Skrivet av SuperSverker:

Ja, för ekosystem har ju visat sig vara resistenta och inte kollapsar vid minsta lilla...

Jag kan inte dra mig till minne ett enda ekosystem som kollapsat vid minsta lilla. Att döma av din ton så kommer du dock kunna korrigera min okunskap med en längre lista verifierbara påståenden på detta?

Skrivet av SuperSverker:

Det kan vara skäl nog just eftersom vi inte vet vad som påverkas - gör du dig av med grodor så blir det mer insekter, blir det mer insekter så ökar fågelpopulationen. Om fågelpopulationen ökar så attraheras större rovfåglar, om större rovfåglar attraheras och ökar i antal så dör tranorna i Hornborgasjön pga monsterörnar och vips tappar man några miljoner i turistnäringen.

"Gör dig av med grodor". Vem har sagt det? Jag föreslog att en specifik, redan snart utrotad, art av grodor bör anses väga lätt. Hur många människor vill du offra genom de ekonomiska konsekvenser så som underfinanserierad sjukvård som blir resultatet när du prioriterar de 1000 kvarvarande individerna av blåmagade grodart i övre Tornedalen framför att kunna öppna ett nytt gruv-komplex?

Skrivet av SuperSverker:

Ta det som ett skämt men att tro att miljön inte är nära sammankopplad med ekonomin är oerhört naivt.
Fråga bara fiskarna vid kusten till Aral-sjön...

Jag är glad att du förstår det. Varför du nämner det här är något av en gåta, vem har sagt motsattsen? Jag antar att för någon som ser världen i antingen svart eller vitt kanske mitt första inlägg såg så ut? Du skriver som att du ensidigt önskar offra ekonomin rakt av för varje liten inbillad vinst för naturen. Är inte det lite väl dogmatiskt?

Permalänk
Skrivet av tintinj:

100%
En del är helt oförmögna att tänka längre än ett steg och då är det svårt att se hur saker som ter sig vara harmlösa mot naturen kan göra extrem skada. Samma sak gäller klimatet som samma personer nästan alltid likställer med vädret inom en kort area av där de själva befinner sig. Man blir lite förbluffad att en del inte kan se helheten, eller i alla fall inse att de inte kan se helheten och överlåter tänkandet om just detta till folk som har bättre förmåga

Själv blir jag förbluffad över hur dålig kvalitet klimat-forskning har och hur lätt folk har att ändå okritiskt ställa in sig i ledet oavsett eftersom det passar deras ideologi att självgott tro att man till "100%" äger "sanningen". Men så tänker ingen riktig forskare, bara lekmän (som kanske borde ta ditt råd och lämna tänkandet åt de med "bättre" förmåga?). Detta är dessutom en vetenskap som av nödvändighet i ännu högre grad än andra vetenskaper bygger på spekulation.

Detta har bäring även på debatter om brytning i diverse gruvor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olof_von_Knorring:

Jag kan inte dra mig till minne ett enda ekosystem som kollapsat vid minsta lilla. Att döma av din ton så kommer du dock kunna korrigera min okunskap med en längre lista verifierbara påståenden på detta?

"Gör dig av med grodor". Vem har sagt det? Jag föreslog att en specifik, redan snart utrotad, art av grodor bör anses väga lätt. Hur många människor vill du offra genom de ekonomiska konsekvenser så som underfinanserierad sjukvård som blir resultatet när du prioriterar de 1000 kvarvarande individerna av blåmagade grodart i övre Tornedalen framför att kunna öppna ett nytt gruv-komplex?

Jag är glad att du förstår det. Varför du nämner det här är något av en gåta, vem har sagt motsattsen? Jag antar att för någon som ser världen i antingen svart eller vitt kanske mitt första inlägg såg så ut? Du skriver som att du ensidigt önskar offra ekonomin rakt av för varje liten inbillad vinst för naturen. Är inte det lite väl dogmatiskt?

Jösses, det var lite av en nerv eller?

Arialsjön är ett rätt känt exempel, torskfisket i Östersjön är ett annat i närområdet.

Eftersom du redan tagit mitt korta inlägg och blåst upp det genom att dra dina egna slutsatser så ser jag ingen direkt anledning att skriva ett svar...känns som att du klarar det galant på egen hand

Var försiktig med blodtrycket...

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Skrivet av SuperSverker:

Jösses, det var lite av en nerv eller?

Arialsjön är ett rätt känt exempel, torskfisket i Östersjön är ett annat i närområdet.

Fast inga av dessa är de exempel på ekosystem som kollapsat vid "minsta lilla", som du skrev i ditt första korta inlägg.

Jag tar miljödebatten på allvar, därför tar jag det även på allvar när det okritiska floskel-maskineriet ges frk lejd att ersätta evidens och logik.

Men som du säger, det klokaste här är kanske att inte ta spörsmålet på så stort allvar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pågenbröd:

Säkerligen och ja, jag hade röstat för detta.

Bryta Uran, skiffer och alla de andra sällsynta resurser Sverige sitter på.

Men inte på din bakgård, right?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700X 3.8 GHz 20MB | ASUS PRIME X370-PRO | MSI GeForce GTX 1080 Gaming X 8GB | G.Skill 16GB DDR4 3200 MHz CL14 Flare X | Corsair RM650x 650W

Permalänk
Medlem

Gruvnäringen i Sverige är väl överlag fucked upp med alldeles för stort inflytande från utrikiska exploatörer från vilka odemokratiska länder som helst?

Däremot kan man ju diskutera det etiska med att vägra uranbrytning här men köpa från länder med mindre säkerhetstänk.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Fyndigheter och produktion

Den största producenten av kisel är Kina med omkring 66 procent av världsmarknaden (2019). Andra stora producenter är USA (åtta procent), Brasilien (sju procent) och Norge (sex procent). EU konsumerar över en halv miljon ton kisel varje år och är till mycket stor del en importör av ämnet.

I Sverige bryts ingen kvarts för kiselframställning idag. Det finns dock ett flertal kända fyndigheter av ren kvarts och kvartsit på flera platser i Sverige.

Källa SGU: https://www.sgu.se/mineralnaring/kritiska-ravaror/kisel/

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av noMad17:

Men inte på din bakgård, right?

Gärna i mitt närområde.

Permalänk
Medlem

Den stora frågan måste väl ändå vara varför USA tillåter Belgare att stjäla deras kisel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av justabit:

Den stora frågan måste väl ändå vara varför USA tillåter Belgare att stjäla deras kisel.

Oseriöst att kalla det för stjäla, Belgarna äger förstås rättigheterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av noMad17:

Men inte på din bakgård, right?

Jodå, hade de betalat för allt, nu bor jag i lägenhet så.

Visa signatur

Make Sweclockers Great Again.

Permalänk
Medlem
Skrivet av justabit:

Den stora frågan måste väl ändå vara varför USA tillåter Belgare att stjäla deras kisel.

Det åtgärdar dom, är bara att sätta upp en ny handelsblockad och kallar Belgien för Kina 2.0

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av noMad17:

Men inte på din bakgård, right?

Det är ju lite trångsynt att säga så för det gäller väl för "allt":
Motorväg/järnväg
Vindkraftverk/kärnkraftverk
Skolor/dagis
Flyktingförläggning/dumpning av sociala problem
Soptipp/ Runar Sögaard
Etc...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Det är ju lite trångsynt att säga så för det gäller väl för "allt":
Motorväg/järnväg
Vindkraftverk/kärnkraftverk
Skolor/dagis
Flyktingförläggning/dumpning av sociala problem
Soptipp/ Runar Sögaard
Etc...

Det jag menar är väl att det är lätt att ställa sig bakom sådant som inte påverkar en själv. Bor man t.ex. i Skåne så är antagligen motståndet till att börja bryta uran och dylikt någonstans i Norrland inte särskilt stort.

Ett sådant projekt innebär ofta att människor måste flytta, samt att påverkan på den omkringliggande miljön blir omfattande. Grundvatten och sjöar riskerar att bli förgiftade, etc.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700X 3.8 GHz 20MB | ASUS PRIME X370-PRO | MSI GeForce GTX 1080 Gaming X 8GB | G.Skill 16GB DDR4 3200 MHz CL14 Flare X | Corsair RM650x 650W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Gruvnäringen i Sverige är väl överlag fucked upp med alldeles för stort inflytande från utrikiska exploatörer från vilka odemokratiska länder som helst?

Däremot kan man ju diskutera det etiska med att vägra uranbrytning här men köpa från länder med mindre säkerhetstänk.

Vilka utländska exploatörer tänker du på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olof_von_Knorring:

Ja. Jag slutar aldrig facineras till vilken grad vi låter ekonomin, och därmed samhället, ta smäll efter smäll för att istället premiera saker på nivå med att en grodart som bevisligen är så livsoduglig att den nu bara finns på en plats, ska ges konstgjort andning ett tag till.

Detta ofta utan bättre skäl än att det återigen i en naturvårdsverket-anställds feberdröm utspelade sig att även just den här grodartens blåa färgteckning på något luddigt sätt visade sig vara en nyckelspelare i att rädda mänskligheten, och att den därmed måste räddas till varje pris.

Om vi ändå haft det tänket ifrån 1900-talets början, så lugnt och skönt det hade varit.

Då hade vi haft kvar DDT, med resultatet att många fåglar varit borta och vi sluppit allt irriterande kvitter, fiskar i vattendrag och sjöar med. Ännu bättre då vi sluppit att äta fisk, förutom då den vi importerat från en annan del av världen.

Med DDT kvar så hade även cellulosa industrin sluppit sitta med skammen, för att inte tala om den enorma vinst då dom sluppit att installera reningsverk.

Men bäst hade helt klart varit alla fina pinnar som stuckit upp ur hjorden, inga fula gröna som vi nu har, inga fula blomsterängar. Utan bara det svarta, gråa betongliknande var man än tittar.

Allra bäst hade varit att vi inte hade varit så många människor då fruktsamheten kraftigt minskat, vilket varit bra då vi med minskad gröda som för övrigt varit DDT berikad ändå inte kunnat föda en större befolkning.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olof_von_Knorring:

Ja. Jag slutar aldrig facineras till vilken grad vi låter ekonomin, och därmed samhället, ta smäll efter smäll för att istället premiera saker på nivå med att en grodart som bevisligen är så livsoduglig att den nu bara finns på en plats, ska ges konstgjort andning ett tag till.

Detta ofta utan bättre skäl än att det återigen i en naturvårdsverket-anställds feberdröm utspelade sig att även just den här grodartens blåa färgteckning på något luddigt sätt visade sig vara en nyckelspelare i att rädda mänskligheten, och att den därmed måste räddas till varje pris.

https://sverigesradio.se/artikel/7617280

Ekosystem är inget man ska leka med för mycket. Om en ohyra som Granbarkborren får härja fritt för att ingen finns kvar som livnär sig på den, så kan det helt plötsligt kosta miljarder och så står man där med surprised pikachu-face och undrar varför vi inte bara kan labb-odla hela denna planet.

Hade det bara handlat om en plats där den lilla grodarten levde så vore det väl en sak, men då hela vårt landskap ska exploateras inklusive vattendrag och skogar så blir viktiga delar av våra ekosystem rejält undanträngda och det kan komma tillbaka och bita oss i arslet rejält.

Det bästa är väl om de som är experter inom sina områden får tycka till i saken. Naturvårdsverket kanske inte vet ett skit om just naturvård, men de kanske vet mer än du och jag, och definitivt mer än de bolag som kan tjäna miljarder på att den där stackars grodan dör ut.