Samlingstråd LG OLED 2023 (A3/B3/C3/G3/Z3)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Izak80:

Hej är i begrepp att köpa en begagnad LG Oled som enligt ägaren är i nyskick och bara varit igång en timme. Då det rör sig om ganska mycket pengar ändå undrar jag om man vågar ta med sig en service-kontroll och på plats gå in i service menyn och kolla att den verkligen varit igång så länge som säljaren påstår? För övrigt, nollställer en ”fabriksåterställning” tvn till som om den vad ny?

Kan du på ett säkert sätt kolla antal timmar är det bra men om du är nojig och inte har brådis hade jag väntat på erbjudande från butik alternativt att du får ett riktigt bra erbjudande på begagnad tv. Folk kan vara ärliga men också skriva vad som helst för att sälja lättare så jag hade gått på när tv:n är köpt samt pris och förväntat mig att den är använd normalt.

Svårt att se slitage på en tv men som ett varnande exempel köpte jag senast en mus i nyskick på blocket som var använd extremt lite men musfötterna var hyfsat använda kunde jag se. Ok, kanske kördes den på bordet istället för musmatta men hade dessutom lite slitage på ovansidan efter handen och det är inget som uppstår vid litet användande.
Jag var ganska nyligen i en sportbutik där en småbarnsmamma ville lämna tillbaka ett par barnskor. De hade bara testats en gång och hon och personalen hade en livlig diskussion om återköp och så vips frågade hon mig vad jag tyckte. Jag ogillar oärlighet eller vanföreställning och påpekade vecken på ovandelen som bara uppstår vid en hel del användande så hon gav sig

Visa signatur

Ryzen 3700x, ASUS PRIME X370-PRO, 32GB ram, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), Cooler Master MM710.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bennyfax:

Kan du på ett säkert sätt kolla antal timmar är det bra men om du är nojig och inte har brådis hade jag väntat på erbjudande från butik alternativt att du får ett riktigt bra erbjudande på begagnad tv. Folk kan vara ärliga men också skriva vad som helst för att sälja lättare så jag hade gått på när tv:n är köpt samt pris och förväntat mig att den är använd normalt.

Svårt att se slitage på en tv men som ett varnande exempel köpte jag senast en mus i nyskick på blocket som var använd extremt lite men musfötterna var hyfsat använda kunde jag se. Ok, kanske kördes den på bordet istället för musmatta men hade dessutom lite slitage på ovansidan efter handen och det är inget som uppstår vid litet användande.
Jag var ganska nyligen i en sportbutik där en småbarnsmamma ville lämna tillbaka ett par barnskor. De hade bara testats en gång och hon och personalen hade en livlig diskussion om återköp och så vips frågade hon mig vad jag tyckte. Jag ogillar oärlighet eller vanföreställning och påpekade vecken på ovandelen som bara uppstår vid en hel del användande så hon gav sig

Tack för tipset, kanske skall avvakta ändå då det rör sig om ett pris norr om 10000kr för en 65" och två år gammal tv.

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG CX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Izak80:

Då det rör sig om ganska mycket pengar ändå undrar jag om man vågar ta med sig en service-kontroll och på plats gå in i service menyn och kolla att den verkligen varit igång så länge som säljaren påstår?

https://www.lg.com/ca_en/support/product-support/troubleshoot...

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Tyvärr tror jag inte att detta funkar på LGs tv-apparater som sälj i Europa.

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG CX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Izak80:

Tyvärr tror jag inte att detta funkar på LGs tv-apparater som sälj i Europa.

Fan, har dom någon sådan begränsning här? Jag som trodde att jag hade lyckats lösa det lite snabbt

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Fan, har dom någon sådan begränsning här? Jag som trodde att jag hade lyckats lösa det lite snabbt

Ja, man måste gå in i servicemenyn för att kolla total tid här i Europa.

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG CX |

Permalänk
Medlem

Det talades om Plex i tråden tidigare och det är bara något jag hört talas om förut. Googlade och alternativ kom upp så jag laddade hem Jellyfin på C3:an samt server på datorn. Allt var enkelt att få igång, kräver inget onlinekonto och det är suveränt att kunna spela upp filer på tv:n trådlöst. Jag som hade tänkt köpa ny snabbare HDMI-kabel

Nu har inte jag välorganiserade mappar på datorn och jag märkte att allt inte blev helt ok i Jellyfins bibliotek men jag rekommenderar ändå det för er som snabbt och enkelt vill kunna spela upp filer från datorn.

Visa signatur

Ryzen 3700x, ASUS PRIME X370-PRO, 32GB ram, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), Cooler Master MM710.

Permalänk
Medlem

Min cashback ser ut att vara godkänd nu, tog ca 2 veckor för LG.

Utbetalning sker dock först 10:e maj står det nu. Men snabbare än vad Asus brukar vara...

Permalänk
Skrivet av Xophile:

Min cashback ser ut att vara godkänd nu, tog ca 2 veckor för LG.

Utbetalning sker dock först 10:e maj står det nu. Men snabbare än vad Asus brukar vara...

Loggade in och samma här 😄 fick också början av maj och kan nog gissa på att många hoppade på kickback-kampanjen 😊

Visa signatur

[ "The things you own end up owning you." -Tyler Durden, Fight Club ]
[ "This job would be great if it wasn't for the fucking customers." -Randal, Clerks. ]

Permalänk
Medlem

Hur får jag HDMI 2 med eARC som jag kopplat min gamla AVR (som dock har ARC) att INTE se en PC-källa?

Vad jag vill uppnå är att för min Nintendo Switch ställa in Super Resolution till High men den går ej att ändra pga att AVR:en tolkas som en PC. Det skall tilläggas att jag har en äldre PC kopplad till min AVR också. Det är möjligt att det inte går att lösa då AVR:en ibland skickar en PC-signal och ibland inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jojkenstein:

Hur får jag HDMI 2 med eARC som jag kopplat min gamla AVR (som dock har ARC) att INTE se en PC-källa?

Vad jag vill uppnå är att för min Nintendo Switch ställa in Super Resolution till High men den går ej att ändra pga att AVR:en tolkas som en PC. Det skall tilläggas att jag har en äldre PC kopplad till min AVR också. Det är möjligt att det inte går att lösa då AVR:en ibland skickar en PC-signal och ibland inte.

Det är inte nåt i AVR:en som bearbetar bilden och gör att den skickar en annan signal till TV:n än vad Switchen skickar? Har du Switchen inkopplad till receivern eller direkt till TV:n?

Har själv just fått till bilden som jag vill på min 77 C3 (hgig, rätt inställd på PS5:an) och HERREGUD vilken bild. 11 år med 1080p utan HDR och det här är alltså var man har missat. Att se Kratos klingor lysa upp och flyga över skärmen som om man hade ett faktiskt eldklot i rummet är verkligen nåt utöver det vanliga. Måste nog spela om en hel del spel nu...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Det är inte nåt i AVR:en som bearbetar bilden och gör att den skickar en annan signal till TV:n än vad Switchen skickar? Har du Switchen inkopplad till receivern eller direkt till TV:n?

Har själv just fått till bilden som jag vill på min 77 C3 (hgig, rätt inställd på PS5:an) och HERREGUD vilken bild. 11 år med 1080p utan HDR och det här är alltså var man har missat. Att se Kratos klingor lysa upp och flyga över skärmen som om man hade ett faktiskt eldklot i rummet är verkligen nåt utöver det vanliga. Måste nog spela om en hel del spel nu...

Givetvis en smaksak. Prova dynamic tone mapping i stället för HGiG. Tycker bilden blir alldeles för mörk i HGiG.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Öltorp:

Givetvis en smaksak. Prova dynamic tone mapping i stället för HGiG. Tycker bilden blir alldeles för mörk i HGiG.

Jo jag började så, men ryckte mörkare sekvenser blev så överdrivna. Tyckte hgig var matt också tills jag insåg att man måste köra hdr-judteringen med hgig aktiverat (eller iaf dtm av). Annars blir inställningen helt fel. Visst poppar saker mer med dtm på men i mörka rum och mörka scener tycker jag det blir lite för mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Öltorp:

Givetvis en smaksak. Prova dynamic tone mapping i stället för HGiG. Tycker bilden blir alldeles för mörk i HGiG.

En sak jag funderar på är om man kör dynamic tone mapping med en pc, ska man undvika att köra windows hdr calibration tool då? Vad jag har läst så ska man kalibrera upp till 4000 nits på max luminance om man kör med dtm och det går ju inte i det verktyget. Kör med inställningarna härifrån: https://www.patreon.com/posts/lg-2023-oleds-82545589

Visa signatur

HP Omen 30L GT13 - 1076no:
Intel® Core™ i7-11700K
HyperX® 16 GB DDR4-RGB3200 XMP RGB MHz RAM (2 x 8 GB)
1 TB WD Black PCIe® NVMe™ TLC M.2 SSD
NVIDIA® GeForce RTX™ 3080

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Öltorp:

Givetvis en smaksak. Prova dynamic tone mapping i stället för HGiG. Tycker bilden blir alldeles för mörk i HGiG.

HGiG = tonemapping så som grafiken är skapad
Dynamisk tonemapping = tonemapping anpassas godtyckligt efter hur apparaten fysiskt orkar lysa. Mörka scener blir ljusare och redan ljusa scener blir ungefär lika som med DT:off eftersom dessa ljusa scener redan lyser på nivåer i paritet med TV:ns förmåga att fysiskt alstra ljus.

Om man bara jämför snabbt före/efter kommer högre ljusstyrka alltid vinna för det är så vi är biologiskt och kognitivt funtade. Högtalaren som spelar högre låter ofta bättre och den starkaste lampan är den lampa som tar blickfånget. Detta blir extra tydligt om man går från hög volym och hög ljusstyrka ned till en lägre volym och lägre ljusstyrka. Hjärnan registrerar den relativa skillnaden och då förlorar alltid de lägen som är mer konservativa. Därför tenderar ännu mer färg och ännu mer ljus att vinna alla snabba jämförelser. Man behåller det och vänjer man sig vid det godtyckliga läget och lär sig att "så här ska det se ut".

Det omvända kräver att man tar sig tid och låter vänjer sig vid bilden som den är tänkt, HGiG i det här fallet, och sedan jämför med vad som händer med de mer ljusa och godtyckliga lägena. Då kanske man upptäcker att skillnaden inte alltid är till bildens fördel, typiskt att allting blir mer platt och likadant med DT påslaget. Vilket förstås kan vara rimligt om målet med spelet är tydlighet snarare än upplevelse.

Nu finns det också andra skäl till att man upplever bilden som för mörk. Det kan vara att en ljus rumsmiljö gör det svårare att ta till sig innehållet i en mörk bild eftersom pupillen drar ihop sig. Vilket i sin tur kan hänga ihop med annat som inställningar, likt att man faktiskt inte ser rätt mängd av mörka nyanser därför att nivåer klipps eller för att tonkurvan inte matchar ögats förutsättningar i rummet man befinner sig i. Och det kan ju förstås vara så att man måste eller vill spela i en rumsmiljö som inte är optimal för ett spel med mörk scener. Detta är ett av problemen med implementationen av HDR idagsläget och då är dynamisk tonemapping ett sätt att hantera en dålig situation.

Anses ett läge likt HGiG kategoriskt "alldeles för mörkt" är det ett tecken på att någondera eller både situationerna är aktuell. Poängen är att man förstår verktygen och när de passar in.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

HGiG = tonemapping så som grafiken är skapad
Dynamisk tonemapping = tonemapping anpassas godtyckligt efter hur apparaten fysiskt orkar lysa. Mörka scener blir ljusare och redan ljusa scener blir ungefär lika som med DT:off eftersom dessa ljusa scener redan lyser på nivåer i paritet med TV:ns förmåga att fysiskt alstra ljus.

Om man bara jämför snabbt före/efter kommer högre ljusstyrka alltid vinna för det är så vi är biologiskt och kognitivt funtade. Högtalaren som spelar högre låter ofta bättre och den starkaste lampan är den lampa som tar blickfånget. Detta blir extra tydligt om man går från hög volym och hög ljusstyrka ned till en lägre volym och lägre ljusstyrka. Hjärnan registrerar den relativa skillnaden och då förlorar alltid de lägen som är mer konservativa. Därför tenderar ännu mer färg och ännu mer ljus att vinna alla snabba jämförelser. Man behåller det och vänjer man sig vid det godtyckliga läget och lär sig att "så här ska det se ut".

Det omvända kräver att man tar sig tid och låter vänjer sig vid bilden som den är tänkt, HGiG i det här fallet, och sedan jämför med vad som händer med de mer ljusa och godtyckliga lägena. Då kanske man upptäcker att skillnaden inte alltid är till bildens fördel, typiskt att allting blir mer platt och likadant med DT påslaget. Vilket förstås kan vara rimligt om målet med spelet är tydlighet snarare än upplevelse.

Nu finns det också andra skäl till att man upplever bilden som för mörk. Det kan vara att en ljus rumsmiljö gör det svårare att ta till sig innehållet i en mörk bild eftersom pupillen drar ihop sig. Vilket i sin tur kan hänga ihop med annat som inställningar, likt att man faktiskt inte ser rätt mängd av mörka nyanser därför att nivåer klipps eller för att tonkurvan inte matchar ögats förutsättningar i rummet man befinner sig i. Och det kan ju förstås vara så att man måste eller vill spela i en rumsmiljö som inte är optimal för ett spel med mörk scener. Detta är ett av problemen med implementationen av HDR idagsläget och då är dynamisk tonemapping ett sätt att hantera en dålig situation.

Anses ett läge likt HGiG kategoriskt "alldeles för mörkt" är det ett tecken på att någondera eller både situationerna är aktuell. Poängen är att man förstår verktygen och när de passar in.

Intressant detta. Påminner mig om hur en hel del på jobbet på sina skärmar efterfrågar kraftigt ljusstyrka, medan jag ofta tycker det är jobbigt med för mycket ljus och hellre gör en hårdvarukalibrering (även om det jag jobbar med inte är färgkritiskt) för att jag helst har en så korrekt bild som möjligt. Ljusstyrkan ska nästan alltid sänkas ganska mycket enligt kalibratorn på alla de skärmar jag kalibrerat, så jag är nog van vid att ha lägre ljusstyrka än många andra verka vana vid.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Bildexpert 📺

@star-affinity: Brukar väl starta eller återuppväckas någon tråd månaden eller så där någon anser att den nya skärmen är "för skarp" eller "för kontrastrik" eller ger ögonsveda, huvudvärk, illamående etc. Svaren som kommer uppmanar att sänka ljusstyrkan och personen sänker 10 procent på reglaget och vill inte sänka mer för de anser att skärmen "...direkt blir för mörk". ¯\_(ツ)_/¯

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Det är inte nåt i AVR:en som bearbetar bilden och gör att den skickar en annan signal till TV:n än vad Switchen skickar? Har du Switchen inkopplad till receivern eller direkt till TV:n?

Har själv just fått till bilden som jag vill på min 77 C3 (hgig, rätt inställd på PS5:an) och HERREGUD vilken bild. 11 år med 1080p utan HDR och det här är alltså var man har missat. Att se Kratos klingor lysa upp och flyga över skärmen som om man hade ett faktiskt eldklot i rummet är verkligen nåt utöver det vanliga. Måste nog spela om en hel del spel nu...

Jag har löst mitt problem. Först ställde jag inporten på AVR:en för Switch:en till Direct vilket skall skicka bilden opåverkad av AVR:en till TV:n. Det hjälpte först inte. Senare helt plötsligt slutade TV:ns eARC att fungera med AVR:ens ARC varpå jag ringde LG och fick följade lösningsförslag:

  1. Dra ur strömmen till TV:n

  2. Tryck på TV:ns Power-knapp i 30 sekunder

  3. Vänta i 30 minuter

  4. Anslut strömmen till TV:n

Jag kom ej åt stömkontakten utan bara knappen till strömdosan och drog således ut strömmen till allt vid TV:n inklusive AVR:en. Efteråt fungerade eARC/ARC igen och så visade det sig att där fanns en bonus som var att jag kunde ställa in Super Resolution för Switch:en (åtminstone så länge rätt HDMI-input var vald på AVR:en när eARC-HDMI-kanalen aktiverades på TV:n).

Så ni som får eARC/ARC-problem har förmodligen en lösning beskriven ovan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

HGiG = tonemapping så som grafiken är skapad
Dynamisk tonemapping = tonemapping anpassas godtyckligt efter hur apparaten fysiskt orkar lysa. Mörka scener blir ljusare och redan ljusa scener blir ungefär lika som med DT:off eftersom dessa ljusa scener redan lyser på nivåer i paritet med TV:ns förmåga att fysiskt alstra ljus.

Om man bara jämför snabbt före/efter kommer högre ljusstyrka alltid vinna för det är så vi är biologiskt och kognitivt funtade. Högtalaren som spelar högre låter ofta bättre och den starkaste lampan är den lampa som tar blickfånget. Detta blir extra tydligt om man går från hög volym och hög ljusstyrka ned till en lägre volym och lägre ljusstyrka. Hjärnan registrerar den relativa skillnaden och då förlorar alltid de lägen som är mer konservativa. Därför tenderar ännu mer färg och ännu mer ljus att vinna alla snabba jämförelser. Man behåller det och vänjer man sig vid det godtyckliga läget och lär sig att "så här ska det se ut".

Det omvända kräver att man tar sig tid och låter vänjer sig vid bilden som den är tänkt, HGiG i det här fallet, och sedan jämför med vad som händer med de mer ljusa och godtyckliga lägena. Då kanske man upptäcker att skillnaden inte alltid är till bildens fördel, typiskt att allting blir mer platt och likadant med DT påslaget. Vilket förstås kan vara rimligt om målet med spelet är tydlighet snarare än upplevelse.

Nu finns det också andra skäl till att man upplever bilden som för mörk. Det kan vara att en ljus rumsmiljö gör det svårare att ta till sig innehållet i en mörk bild eftersom pupillen drar ihop sig. Vilket i sin tur kan hänga ihop med annat som inställningar, likt att man faktiskt inte ser rätt mängd av mörka nyanser därför att nivåer klipps eller för att tonkurvan inte matchar ögats förutsättningar i rummet man befinner sig i. Och det kan ju förstås vara så att man måste eller vill spela i en rumsmiljö som inte är optimal för ett spel med mörk scener. Detta är ett av problemen med implementationen av HDR idagsläget och då är dynamisk tonemapping ett sätt att hantera en dålig situation.

Anses ett läge likt HGiG kategoriskt "alldeles för mörkt" är det ett tecken på att någondera eller både situationerna är aktuell. Poängen är att man förstår verktygen och när de passar in.

Bra svar. Brukar säga om kameror och ljud att saker låter "kosmetiskt", men inte så bra. Samma sak verkar gälla DTM. För mig var också en viktig nyckel som sagt att kalibrera PS5:an med DTM av, eftersom TV:n annars försökte kompensera för kalibreringsbilden.

Permalänk
Medlem

Genom benify kan man få tag i 83” c3 för 34 papp just nu om jag fattat det rätt..?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swennis:

Genom benify kan man få tag i 83” c3 för 34 papp just nu om jag fattat det rätt..?

Stämmer, 34,849kr efter avdragen rabatt!

Permalänk

Ruggigt sugen på att slå till på LG C3 65" nu med Benify-koden. 16 771:-. Bör man? Eller vänta?

*Edit* Slog till, kunde ej hålla mig.

Visa signatur

Snabbare än Bolt på Jolt ⚡

Permalänk
Medlem
Skrivet av Den Maskerade Daskaren:

Ruggigt sugen på att slå till på LG C3 65" nu med Benify-koden. 16 771:-. Bör man? Eller vänta?

*Edit* Slog till, kunde ej hålla mig.

Det lät inte överdrivet billigt, men absolut inget dåligt pris. Några köpte ju 77c3 för någon tusenlapp till (power med cashback), så väntar man kan man säkert spara några kronor

Men med det sagt så är det en fantastisk tv så du borde bli sjukt nöjd

Permalänk
Skrivet av medbor:

Det lät inte överdrivet billigt, men absolut inget dåligt pris. Några köpte ju 77c3 för någon tusenlapp till (power med cashback), så väntar man kan man säkert spara några kronor

Men med det sagt så är det en fantastisk tv så du borde bli sjukt nöjd

Jo jag såg det några sidor tillbaka och blev lite avis, synd man missade det!
Kunde dock ej stå emot nu, jag har en 15 år gammal LCD 1080p TV som behöver uppgradering. =D

Visa signatur

Snabbare än Bolt på Jolt ⚡

Permalänk
Medlem
Skrivet av Den Maskerade Daskaren:

Jo jag såg det några sidor tillbaka och blev lite avis, synd man missade det!
Kunde dock ej stå emot nu, jag har en 15 år gammal LCD 1080p TV som behöver uppgradering. =D

Det kommer bli en enorm skillnad, grattis!

Permalänk

Någon som fått betalt från cashbackkampanjen ännu? Jag köpte en 77C3 på sista dagen för kampanjen och för mig står det att ansökan är giltig, redo att bearbetas och förväntat betalningsdatum 05052024.

Permalänk
Medlem

Registrerade mig ganska tidigt och har förväntad utbetalning 25/4

Visa signatur

Ryzen 3700x, ASUS PRIME X370-PRO, 32GB ram, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), Cooler Master MM710.

Permalänk

Har 5/5 och tror dom flesta har början/mitten maj undantag de som registrerade tidigt som får sista veckan i april.

Visa signatur

[ "The things you own end up owning you." -Tyler Durden, Fight Club ]
[ "This job would be great if it wasn't for the fucking customers." -Randal, Clerks. ]

Permalänk
Medlem

Jag fick min Cashback för min C3:a 77" nu i veckan (9000,-) och där utbetalningen var beräknad till den 1/4.

Permalänk
Skrivet av LJN:

Jag fick min Cashback för min C3:a 77" nu i veckan (9000,-) och där utbetalningen var beräknad till den 1/4.

1/4 redan? När ansökte du och fick din ansökan godkänd?